3 Women (1977)

Alternatieve titel: Three Women

Drama / Mystery

geregisseerd door Robert Altman
met Shelley Duvall, Sissy Spacek en Janice Rule

Millie Lammoreaux (Shelley Duvall) en Pinky Rose (Sissy Spacek) werken als hulp in een verzorgingshuis voor bejaarden. Pinky adoreert Millie en gaat daar zelfs zo ver in dat ze haar identiteit probeert aan te nemen.

avatar van Querelle
Typische eind jaren 70 film die naadloos aansluit bij een obscure klassieker als Wise Blood van John Huston.
Kenmerkend is de grote emotionele afstand tot de personages die onbegrijpelijke keuzes maken (Sissy Spacek is goed gek hier ) en de hallucinante muziek en decors.

De laatste scene had best wel langer mogen duren.
Prachtig om te zien wat daar gebeurt.

avatar van goongumpa
Extreem intrigerende film. Zwaar surrealistisch en symbolisch, over veranderende interpersoonlijke relaties, (mis)communicatie, de positie van de vrouw en vooral identiteiten en identiteitscrisis.
Doet inderdaad denken aan Bergman, vooral aan Tystnaden en Persona.

Het geheel begrijpen doe ik ook (nog) niet echt, maar een deel van de symboliek zie ik wel.

Freud zegt dat een mens uit 3 personen bestaat: de ego (roze) [in het begin Pinky, later Millie], de Über-ego (geel) [in het begin Millie, later Pinky] en de Id (het onderbewuste / blauw / water) [Willie].
De 3 vrouwen zouden dus allemaal aspecten zijn van 1 persoonlijkheid (denk ook aan de vele spiegels en de tweeling)...
Één zelfde vrouw in 3 verschillende levensstadia.

Ook veel over de onderdrukking van de vrouw door de man. Denk aan de onderwaterschilderijen: eerst is het telkens dat gespierde, dominante mannetjesfiguur die de vrouwen onderdrukt; later wordt het een gespierde vrouw!
Op het laatste zegt de sherrif: "erg van het ongeluk met Edgar... Hij was zo goed met wapens." Hieruit zou je kunnen afleiden dat de vrouw Edgar (de man) vermoord heeft, en geëmancipeerd is?

Zoiets misschien? Maar er zit beslist nog veeeel meer in.

avatar van starbright boy
starbright boy (moderator)
Wat is Robert Altman toch een heerlijke regisseur.Ik heb 'm steeds hoger zitten. Misschien zie ik vooralsnog alleen zijn sterke films, maar ook deze was weer heerlijk en komt in de buurt van mijn twee Altman-favorieten tot nu toe (McCabe & Mrs Miller en Nashville).

Het is een beetje thrillerachtig en een ietsje surrealistisch, maar vooral een mysterieuze film over identiteit. Veel symboliek maar nergens uitleggerig daarover en daardoor fijn open. Schitterend einde.

avatar van Spetie
Een erg sterke film van Altman, die rustig begint, maar steeds boeiender wordt met een geweldig einde. Altman is ook een sterke sfeerregisseur en met de sfeer zit het hier wel goed. heerlijk dromerig, met soms een surrealistisch tintje eraan toegevoegd.

het acteerwerk is ook prima. Shelley Duvall is vooral heel degelijk, maar Sissy Spacek maakt hier echt indruk met haar acteren. Vooral ook, omdat haar rol best moeilijk is, omdat ze op een gegeven moment een echte metamorfose ondergaat. Vooral van dat moment was ik echt onder de indruk.

In de tweede helft gaat het mij steeds meer fascineren dus. Er komt steeds meer symboliek in voor en de logica lijkt soms helemaal te verdwijnen. Het uiteindelijk einde is erg sterk en ik moet zeggen dat ik wel even een tijd zat na te denken hoe alles nu precies zit. Sommige reacties her verduidelijken het één en ander, maar er blijft genoeg over voor de kijker om zelf in te vullen. Ik houd daar wel van.

Na vorige week het geweldige The Long Goodbye gezien te hebben, zie ik nu dus weer een prima Altman. Ja ik ga de man ook steeds meer waarderen, dat moet ik toegeven.

avatar van Moviestar1979
Het zou mij niets verbazen als David Lynch zich heeft laten inspireren door Robert Altman.
3 Women vertelt in grote lijnen het verhaal tussen Millie Lammoreaux (Shelley Duvall) en Pinky Rose (Sissy Spacek), die elkaar leren kennen in een verzorgingshuis.
Millie leeft een nogal wilde levensstijl, heeft een snelle babbel, maar maakt zich niet bij iedereen populair. (Hoewel ze hier zelf anders over denkt).
Pinky begint Millie steeds meer te bewonderen, en de vraag is hoe lang deze obsessie goed blijft gaan.
Persoonlijk vond ik dat Sissy Spacek in haar rol nog wat Carrie-trekjes vertoonde.
Dit maakt de film op sommige momenten wel spannend.
Wat betreft het einde..................dat is puzzelen, maar dit is juist de doelstelling!!

Ik hou het voorlopig even op 3,5 *.

avatar van Naomi Watts
Intrigerende gelaagde Altman. Thema's waar identiteit centraal staat vind ik op zich al een hele interessante. Ik vat nog lang niet alles, ook puur omdat Altman je zelf aan de slag laat gaat maar met de symboliek kan je behoorlijk veel, als je leert vertrouwen op je instinct. Visueel erg mooi, en Altman vertelt veel in zijn stijl. Style is substance. Een hele krachtige film met zeer pure feministische thema's. Erg mooi.

avatar van HarmJanStegenga
Met 'Short Cuts' en 'The Long Goodbye' maakte Robert Altman twee van mijn all-time favoriete films. Die man kan er wat van. Daarnaast staan er een paar films op de nominatie om te worden herzien. Heb me gister eerst gewaagd aan deze '3 Women'. Fantastische, sfeervolle en indringende film. Heb genoten.

Altman creëert zoals zovaak een fijne sfeer, vaak L.A. als locatie - in dit geval de dorre woestijn van CA. Prachtig fundament vind ik. Een spa, een kroegje, appartement.. alles valt qua setting op de juiste plek. Sterke rollen van eigenlijk alle personages. Ben niet zo'n fan van Spacek, maar wat ze hier doet is toch wel fantastisch. Prachtig geacteerd. Vooral naar het einde toe wordt alles angstaanjagend boeiend. De cameravoering, de shots van de tekeningen en de muziek.. damn, prachtige score. Veel voltreffers.

Ik heb me mee laten voeren in dit surrealistische werkje. Qua symboliek valt er genoeg te ontdekken, vooral met dit in gedachten; ''1 woman became 2, 2 women became 3, 3 women became 1''. Wat een film.

avatar van Ferdydurke
Een droom van een film, en andersom, in de woestijn ergens halverwege Persona en Mulholland Dr.

3 Women heeft iets nadrukkelijks en ongrijpbaars tegelijkertijd, want zoals het een droom betaamt, wordt het nooit helemáál duidelijk waar zo nadrukkelijk naar verwezen wordt. Maar Altman weet de verschillende elementen en motieven (de schilderingen, de kleuren, het dagboek, het water, de verdubbelingen) in zijn film zodanig met elkaar te verweven, dat de kijker genoeg houvast heeft om voor zichzelf uit te maken wie of wat de drie vrouwen zouden kunnen zijn.

Je zou kunnen zeggen dat, gebaseerd op een droom van Altman zelf, het zo’n beetje in lijn is met psycho-analytische theorieën over de vrouwelijkheid van het mannelijke onbewuste, dat we hier twee vrouwen zien, Pinky en Millie, die de uitbeelding lijken van een psychologische ontwikkeling, dan wel worsteling, van de derde: Willie. En de schilderingen van die laatste zijn dat ook, tegelijkertijd.

Maar dat is theorie over een eventuele inhoud; het gaat er maar om hoe dit (of wat dan ook) in het vat wordt gegoten, en wat dat betreft is Altman hier weer briljant, met een merkwaardige mengeling van het unheimische en het droogkomische, van spielerei en seriousness. Inderdaad als een Lynch avant la lettre uitgaand van een basisidee, schijnbaar intuïtief voor de vuist weg werkend – we zien wel waar we uitkomen - , en tegelijkertijd de indruk wekkend dat dit zeer zorgvuldig is uitgedacht.

Fantastische actrices natuurlijk: de graatmagere, grootogige en goofy Duvall – een ontdekking van Altman overigens - is van zichzelf al ietwat surrealistisch, en leeft zich hier uit met door haar zelf geschreven, op steeds dezelfde conversatietoon uitgesproken, volslagen infantiele reclame- dan wel soap-achtige teksten, en met de zoom van haar Franse mosterd-kleurige jurk consequent onder het gesloten portier van haar Engelse mosterd-kleurige autootje uitpiepend.
Spacek is indrukwekkend met haar metamorfose van een kinderlijk plattelandsmeisje in een door de wol geverfde lellebel, die de mannen om haar vinger windt.

Bijdragen aan de algehele verwarring en feestvreugde doen ook Ruth Nelson en John Cromwell als de stokoude ouders van Pinky (of niet), die we ook nog even hartstochtelijk rollebollend in bed zien. Dit tot ontsteltenis van Millie. Of Pinky. Of Willie.

Fascinerende film, kortom. Behoort tot het beste uit Altmans oeuvre.