Genre: Biografie / Oorlog
Speelduur: 120 minuten
Alternatieve titels: The Man with the Iron Heart / HhhH - The Man with the Iron Heart
Oorsprong:
Verenigde Staten / Verenigd Koninkrijk / Frankrijk / België
Geregisseerd door: Cédric Jimenez
Met onder meer: Jason Clarke, Rosamund Pike en Jack O'Connell
IMDb beoordeling: 6,4 (18.341)
Gesproken taal: Duits en Engels
Releasedatum: 12 oktober 2017
On Demand:
- Bekijk via Pathé Thuis
- Bekijk via Videoland
- Bekijk via iTunes
- Bekijk via CineMember
- Bekijk via Film1
- Bekijk via CANAL+
- Niet beschikbaar op Netflix
- Niet beschikbaar op Amazon Prime
- Niet beschikbaar op Disney+
- Niet beschikbaar op Google Play
- Niet beschikbaar op meJane
Plot HHhH
"The true story of how the architect of the Holocaust was assassinated"
1942, het Derde Rijk is op zijn hoogtepunt. De Tsjechische verzetsgroep in Londen beraamt een plan om de meest ambitieuze operatie van de Tweede Wereldoorlog te bewerkstelligen: Anthropoid. Twee jonge soldaten, Jozef Gabcik en Jan Kubis, worden naar Praag gestuurd om een gedurfde opdracht uit te voeren. Ze moeten namelijk de meedogenloze nazileider Reinhard Heydrich vermoorden.
Externe links
- Zoek naar deze film op dvd/blu-ray op Amazon
- IMDb (6,4 / 18341)
- Trailer (YouTube, ondertiteld)
- HHhH (BoekMeter)
- Kijk op Film1
- iTunes: € 4,99 / huur € 2,99
- Pathé Thuis: vanaf € 5,99 / huur € 2,99
- Kijk op Videoland
- Kijk op Cinemember
- Kijk op Canal Digitaal
Social Media
Acteurs en actrices
Reinhard Heydrich
Lina von Osten
Jan Kubiš
Jozef Gabčík
Anna Novák
Heinrich Himmler
Josef Valčík
Karl Hermann Frank
Muller
Adolf Opálka
Video's en trailers
Reviews & comments
HorrorFan007
-
- 372 berichten
- 505 stemmen
Gaan kijken en viel heel goed mee, Heb de roman niet gelezen ik hou gewoonweg van oorlog films met goede acteurs en dat was deze film ook een oorlog film met goede acteurs. Blij dat deze niet zo'n publiekstrekker is als Duinkerke bijvoorbeeld dan heb je de echte lief hebbers in de zaal zitten en niet van die pubertjes ben zelf een puber 16 jaar die weglopen bij een intelligente scene . Ik zal de film in positieve en negatieve puntjes samenvatten eerst de negatieve puntjes
1. chaotisch verhaal
2. verkeerde muziek keuze
3. Duitsers die geen vol zinnen Duits kunnen spreken en dat viel vooral op bij herinrich Himmler .
De positieve punten
1. zeer goed geacteerd
2. Goede muziek keuze
3. Goede keuze van hoofdrol speler
4. Zeer goed montage
5. Sterke dialogen
Dus het besluit is dat deze film gewoon een must- See Hollywood oorlogs filmpje is
Karst
-
- 400 berichten
- 1259 stemmen
Interessante film waarvan ik niet goed weet wat ik er van moet vinden. Ik denk dat ik de film sterker had gevonden wanneer ze een keuze hadden gemaakt om er of een biopic of een actiethriller over een aanslag van te maken. Nu lijkt de film wat te twijfelen waar ze heen wil en dat komt de cohesie niet ten goede. Ook de muziekkeuze zal sommigen storen. Persoonlijk vond ik deze over het algemeen wel goed.
Verder, goed geacteerd, goed sfeerbeeld van de periode en over het algemeen goed verhaal. Ook vond ik dat de verschillende filmstijlen van de meewerkende landen elkaar versterkten. Bij vlagen was het geweld hard, gemeen en klinisch, maar de shoot-out aan het eind deed weer erg Amerikaans aan. Een aantal sexscenes dan weer duidelijk meer Europees.
Al met al geen spijt dat deze in de sneak draaide maar voor mijn gevoel had er meer in gezeten.
parcivalis
-
- 298 berichten
- 353 stemmen
Geen idee waarom Cédric Jimenez niet voor een simultaan montage heeft gekozen. Nu zien we 2 verhalen achter elkaar. De eerste helft van de film volgen we het leven van Heydrich en ondanks de degelijkheid van het script worden een aantal belangrijke zaken slechts terloops in beeld gebracht. De voor Heydrich vrij bepalende 'Nacht van de lange messen' is in de film maar een voetnoot en ook de activiteiten van de Einsatzgruppen worden terloops in beeld gebracht (een paar rijen mannen executeren staat niet in verhouding met de mate waarin de ontvolking en massamoord plaatsvonden) In plaats daarvan richt het script zich vooral op de aaneenschakeling van feiten met het liefdesleven van Heydrich als centraal punt.
Halverwege de film begint het verhaal ineens overnieuw, dit keer vanuit het oogpunt van het verzet. We moeten opnieuw met een aantal figuren kennismaken en lijken in een andere film beland. We mogen ons iig nu met de good guys identificeren die, zoals in de meeste WO2 films, aan het kortste eind trekken. Fijn is ook dat er aan het eind nog even wat aandacht wordt besteed aan de gevolgen van de liquidatiepoging.
Al met al is HHhH, naast een degelijke oorlogsfilm, een lust voor het oog door de schitterende fotografie en de no-nonsens montage die godzijdank een hoop van het gebruikelijke geneuzel aan de fantasie weet over te laten.
mrklm
-
- 8200 berichten
- 8198 stemmen
In maart 1942 plegen twee jonge mannen een aanslag op Reinhard Heydrich [Jason Clarke], één van de Nazi-kopstukken die aan de basis stond van Die Endlösung der Judenfrage. De eerste 45 minuten tonen hoe soldaat Heydrich in 1929 feitelijk geronseld werd voor de Nazi-partij door zijn toekomstige echtgenote Lina [Rosamund Pike], hoe hij tot één van Hitlers kopstukken uitgroeide en de meedogenloosheid waarmee hij zijn werk uitvoerde. Het middenstuk toont hoe Jozef [Jack Reynor] en Jan [Jack O'Connell] Tsjechoslowakije binnen worden gesmokkeld en met hulp van verzet aldaar de aanslag beramen en plegen op Heydrich. Het laatste deel toont de niets- en niemand ontziende klopjacht van de Nazi's op de plegers van de aanslag. Het eerste deel is veruit het interessantste, niet alleen omdat het inzicht geeft in de dubieuze praktijken van Heydrich en de rol die zijn vrouw daar in speelden, maar ook vanwege het uitstekende acteerwerk van Clarke en de mogelijkheid om Pike te zien in de rol van een vrouw met zeer twijfelachtige motieven. De aanloop naar de aanslag en de nasleep daarvan zijn uitstekend in beeld gebracht en tonen bovendien de gruwelijkheden die de Nazi's structureel begingen wanneer iemand zich openlijk waagde te verzetten. Vergeleken met de eerste 45 minuten is dit echter wel bekender terrein en is het einde niet echt een verrassing. Ironisch genoeg blijkt Heydrich een veel interessanter karakters te zijn dan Jozef en Jan waardoor het laatste halfuur op dramatisch vlak minder sterk is, ook omdat er zoveel gebeurd in korte tijd. Goed gemaakt, maar dit is nou een film die waarschijnlijk beter was geweest als ze wat meer tijd hadden genomen voor de ontknoping.
camielc
-
- 61 berichten
- 80 stemmen
Een zeer degelijk en kundig gemaakte oorlogsfilm, die is gebaseerd op het boek HhhH van Laurent Binet (was ook te zien in de gelijknamige VPRO serie). De film vertelt het verhaal van de moord op Reinhard Heydrich, waarbij ook de opmars van Heydrich door de Nazi-instituties wordt belicht. Het eind van de film mondt uit een soort Tsjechoslowaaks heldenepos met een heldhaftige strijd in een Praagse kerk. Ik ben nu eigenlijk ook wel benieuwd naar de film Anthropoid.
coumi
-
- 1391 berichten
- 11671 stemmen
Duidelijk de mindere in de onvermijdbare vergelijking met het sterke Anthropoid. Waar die film een realistische, ouderwetse nagelbijter was, is deze nieuwe versie van hetzelfde verhaal een maar deels geslaagde poging. Probleem is dat de makers van HHhH op twee gedachten hinken, en iets te veel in de film willen stoppen. In vergelijking met Anthropoid is hier veel aandacht voor het echtpaar Heydrich(degelijke rollen van Clarke en Pike, hoewel dat engels met accentje echt niet meer kan) maar die verhaallijn oogt wat incompleet en had beter in een aparte film behandeld kunnen worden. Bovendien waren dit natuurlijk hele slechte mensen, en dat komt in de vrij kritiekloze opzet veel te weinig tot uiting. De tweede verhaallijn, aangaande de Tsjechische verzetshelden, komt ergens halverwege wat uit de lucht vallen, en wordt vervolgens veel te vluchtig en tamelijk chaotisch uitgewerkt. Zal ongetwijfeld allemaal trouw zijn aan de inhoud en opzet van het boek waarop deze film is gebaseerd, maar als film werkt het niet helemaal lekker. Landgenoot Barry Atsma duikt trouwens nog even op om onopvallend als altijd een nazi neer te zetten, en waarom is een talent als Mia Wasikowska weggestopt in zo'n nietszeggende bijrol? Jimenez is er in geslaagd om een in potentie zo krachtig en belangrijk verhaal behoorlijk te verknallen en een zeer gemiddelde film af te leveren, geen aanbeveling voor zijn toekomstige projecten
joolstein
-
- 9156 berichten
- 7610 stemmen
Himmlers Hirn heisst Heydrich, was een uitdrukking binnen de SS om de relatie tussen de twee top-nazi’s Reinhard Heydrich en Heinrich Himmler uit te drukken. En daarom ook gebruikt voor de titel van een boek van Laurent Binets. En deze film is een poging om die roman te verfilming. Vooral een poging omdat er helaas nogal wat mis is met de film. Dit komt omdat de film duidelijk uit twee delen bestaat, die qua verhaal en toon niet goed op elkaar aansluiten. In het boek was er nog een derde verhaal-lijn; die van de schrijver zelf. Het weglaten van die verhaallijn was wel een goede keuze. Echter een film, met in het eerste gedeelte het verhaal over Reinhard Heydrich en diens groei van SS-topman naar 'Reichsprotektor' van Bohemen en Moravië en in het tweede gedeelte over Jozef Gabčík en Jan Kubiš, die de missie Anthropoid om Heydrich te elimineren uitvoeren, is gewoon te kort. Daardoor ontstaat er een karakterschets over de beul van Praag die niet diep genoeg gaat en een niet goed uit de verf komend verhaal over de Tsjechoslowaakse helden. Al intrigeert die wordingsgeschiedenis nog wel enigszins. Filmisch is er weinig op deze oorlogstragedie aan te merken. Muziek, visuals, acteren, is allemaal gedegen. Onze eigen Barry Atsma speelt een SS-officier met een paar hele nare trekjes. Probleem zit hem vooral in de personages en het erg zwart/witte verhaal. Waardoor ik niet anders dan concluderen dat “HHhH” nu vooral een versimpelde rechtlijnige -versie van een karakterstudie is, die via een spionagethrillerbrugje naar een actieklapper gaat en die qua personages aan elkaar hangt van de nodige clichés.
Films over Reinhard Heydrich zijn natuurlijk niet nieuw! Zo zijn er ook nog:
Deze is ondanks zijn gebreken, nog redelijk om te zien.
Pazmaster
-
- 2653 berichten
- 5141 stemmen
Prima film die wat mij betreft niet onder doet voor Anthropoid. Een prima spelende cast, alles ziet er goed uit en ook de muziek is mooi. De film bestaat eigenlijk uit twee verhalen, dat van Heydrich en dat van het verzet. Het verhaal van Heydrich vond ik eerlijk gezegd interessanter dan het zoveelste verhaal over het verzet, maar de twee vloeien uiteindelijk mooi in elkaar over. Ik geef deze film, net als Anthropoid, 3,5 ster.
scorsese
-
- 11780 berichten
- 10190 stemmen
Goeie film over Reinhard Heydrich die als kopstuk binnen de SS zijn leven niet meer zeker is. Een vergelijking met Anthropoid is natuurlijk heel snel gemaakt. Als historische film is deze film net wat interessanter, aangezien je Reinhard Heydrich iets meer centraal staat. Maar als geheel komt de andere film beter uit de bus, zeker ook omdat die een stuk spannender is. Een prima aankleding verder en de cast doet het ook prima.
Theunissen
-
- 11414 berichten
- 5338 stemmen
Heb je in het verleden al de films "Anthropoid (2016)" (of het origineel "Operation: Daybreak" uit 1975), "Conspiracy (2001)" en "Lidice (2011)" en ook de 7-delige VPRO documentaire "Himmlers hersens heten Heydrich" uit 2017 gezien, dan weet je eigenlijk al alles over Reinhard Heydrich en voegt deze Thriller / Oorlog film over hem eigenlijk ook weinig toe. Maar heb je dat niet gedaan of je weet niet eens wie Reinhard Heydrich was, dan is dit wel een aardige film (beter gezegd geschiedenisles) om te kijken en het is ook min of meer een samenvatting van de genoemde films en documentaire.
Deze film is gebaseerd op het gelijknamige boek "HHhH" (welke een afkorting is voor Himmlers hersenen heten Heydrich) en draait om een Tsjechische verzetsgroep, welke een aanslag plant op Reinhard Heydrich (Jason Clarke), hoofd van de SS, de Gestapo en tevens uitvinder en uitvoerder van de Holocaust. Aan Jozef Gabcik (Jack Reynor) en Jan Kubis (Jack O'Connell) is het de taak om de aanslag uit te voeren.
Hoewel deze film voor mij eigenlijk niets nieuws bevatte, op de affaire met Christine Weigel (gespeeld Krisztina Goztola, die door Reinhard Heydrich ook op zijn hondjes werd genomen ) en de verhouding tussen Reinhard en zijn vrouw Lina von Osten (Rosamund Pike) na dan, heb ik me nog best vermaakt met deze film (welke ik ook bij ons in de bioscoop wilde gaan bekijken, maar daar niet draaide en achteraf gezien is dat misschien ook wel goed geweest), welke opgebouwd is uit twee helften.
Zo focust de eerste 45 minuten durende helft van de film zich op de geschiedenis (welke begint op de Marinebasis van Kiel in Duitsland 1929) van Reinhard Heydrich en daarin zien we o.a. zijn kennismaking met Christine Weigel en zijn uiteindelijke vrouw Lina von Osten, zijn oneervolle ontslag (vanwege zijn omgang met Lina von Osten, terwijl hij een relatie had met Christine Weigel, wiens vader invloedrijk was) bij de marine, zijn eerste kennismaking met Heinrich Himmler (gespeeld door Stephen Graham, die ik goed op hem vond lijken), zijn aanstelling tot hoofd van de SS en de Gestapo, zijn kennismaking met Ernst Röhm (Ian Redford) tijdens een etentje bij Heinrich Himmler, het zuiveren van de partij van alle dissidente leden (inclusief Ernst Röhm), de zuiveringen (een aantal beelden daarvan, zijn overigens afgekeken van de indrukwekkende Drama / Oorlog film "Idi i Smotri (1985)") in het binnengevallen Polen in september 1939, zijn spionage methoden om informatie te verzamelen, zijn aanstelling als "Reichsprotector" van de door de Duitsers bezette provincies Bohemen en Moravië in voormalig Tsjecho-Slowakije, de Wannseeconferentie (bespreking over de "definitieve oplossing" voor het "Jodenvraagstuk") bij Wannsee bij Berlijn op 20 januari 1942 en een "freeze" frame tijdens de aanslag op Reinhard Heydrich op 27 mei 1942 in Praag (daar opent de film ook mee).
Een belangrijke rol in de eerste 45 minuten van het verhaal is weggelegd voor zijn vrouw Lina, die hem voor zijn opmars in het Derde Rijk in aanraking bracht met Hitlers ideologie. Ze is lid van Hitlers "NSDAP" en zegt ook tegen Reinhard dat hij het boek "Mein Kampf" moet lezen. De interessante verhouding tussen Reinhard en Lina, die vrij abrupt wordt afgekapt door de overgang naar de tweede helft van de film, is eigenlijk ook het meeste interessante en boeiende in deze film en mede door de sterk spelende en altijd mooie Rosamund Pike (de scène waarbij ze aan het bevallen is mocht er best wezen), waarvan zelfs wat bloot te zien is en dat geldt ook voor andere vrouwen (in het bordeel "Salon Kitty", welke Reinhard Heydrich gebruikte om informatie te verzamelen over de opvattingen en het gedrag van partij functionarissen, topambtenaren, diplomaten en buitenlandse zakenlieden).
Na het hierboven genoemde "freeze" frame tijdens de aanslag op Reinhard Heydrich, belanden we opeens in de tweede helft van de film, welke zich zes maanden voor de aanslag afspeelt op een Tsjechische basis in Schotland en maken we kennis met de twee Tsjechische verzetsstrijders, te weten Jozef Gabcik en Jan Kubis, die de aanslag op Reinhard Heydrich voorbereiden. Ondanks de onvermijdelijke represailles van de nazi's bij een dood van Reinhard Heydrich, besluiten ze dat de aanslag symbolisch van belang is, want het vermoorden van een beruchte nazi zou een sterk signaal afgeven aan de wereld.
De tweede helft van de film kent wat meer het verloop van een typische Hollywoodfilm, met twee sympathieke helden, actie (met name het gedeelte in de kerk), spanning (de aanslag op Reinhard Heydrich) en een vleugje romantiek (met name door de bekende Mia Wasikowska in de rol van Anna Novak, welke al snel valt voor Jan Kubis bij de eerste kennismaking in een kapperswinkel in Praag). Hoewel er op de uitvoering en de vertolkingen niet al te veel aan te merken valt, is de tweede helft van de film wel het minste gedeelte van de film. De scène waarbij je Reinhard Heydrich op zijn sterfbed zit liggen in het ziekenhuis, omringd door zijn vrouw Lina en Heinrich Himmler, was best aardig en hetzelfde geldt voor het einde waarbij Jozef Gabcik en Jan Kubis in de kerk zelfmoord (schieten zichzelf door het hoofd, als de nazi's de kelder van de kerk onder water aan het zetten zijn) plegen, waarna je ze weer even terug in de tijd ziet bij hun eerste kennismaking op een vrachtwagen op weg naar krakau. Daarna is de film ook afgelopen.
De cast voor deze film mocht er best wezen met de bekende en mooie actrices Rosamund Pike en Mia Wasikowska en ze deden het ook best goed en vooral natuurlijk Rosamund Pike, waarbij haar rol van vrouw van Reinhard Heydrich ook nog eens interessant is. Dat laatste geldt voor de rol van Mia Wasikowska niet en zij zorgt met name voor de geforceerde romantiek in het verhaal, waarbij ze al heel snel samen met Jan Kubis het bed induikt (min of meer na hun eerste kennismaking). Ze is ook één van de weinigen die de represailles van de Duitsers (waarbij het verzet ook nog eens verraden wordt door verzetsstrijder Karel Curda) weet te overleven, door op tijd Praag te ontvluchten.
Van de mannelijke cast deden Jack O'Connell en Jason Clarke het best verdienstelijk, maar de laatste leek wel niet bepaald op Reinhard Heydrich. Dat had men met Detlef Bothe n de rol van Reinhard Heydrich in de film "Anthropoid (2016)" beter voor elkaar, maar die heeft daar maar een minimale rol. Verder was natuurlijk ook wel geinig om te zien dat Barry Atsma ook een rolletje had in deze film, als de nazi Frank, die gevangen aan het praten moet zien te krijgen. Wel is het jammer dat de gehele cast Engels praat i.p.v. Duits, maar dat is wel begrijpelijk met de gekozen niet Duitse cast.
Hoewel deze Thriller / Oorlog film (duurt circa 115 minuten) voor mij weinig nieuws te bieden had, heb ik me er toch nog mee vermaakt en met name vanwege de sterke opbouw van het verhaal (oftewel de eerste 45 minuten), met hier en daar ook wat schokkende beelden (m.b.t. de zuiveringen in Polen), waarbij de dreigende sfeer van een bezet Tsjecho-Slowakije goed in beeld wordt gebracht. Jammer dat daarna alleen nog een slap Hollywood-achtig melodrama te zien is.
Brabants
-
- 2695 berichten
- 2014 stemmen
Prima interpretatie op de aanslag op Reinhard Heydrich. Geweldige beelden met sterk acteerwerk. Jason Clarke vertolkt het monster, voor wat het was. De opkomst van en de voorbereidingen van worden in twee losse delen mooi uiteengezet met daarop een explosieve climax. Op de een of andere sprak mij het eerste gedeelte het meest aan. Dit is dan ook vooral te danken aan de geweldige input van Jason Clarke.
Movsin
-
- 7704 berichten
- 8096 stemmen
Eventjes onder "Anthropoid" maar toch is het gedeelte vanaf de aanslag toch heel sterke cinema wat niet betekent dat het eerste gedeelte ook niet schokkend is en toch ook de verdienste heeft Heyndrich wat uitgebreider te leren kennen.
Goede tot sterke vertolkingen.
Kondoro
-
- 10694 berichten
- 2485 stemmen
Afgelopen zondag had ik deze film al aangezet, hij was net op Film1 gekomen en ik wist totaal niet wat ik aan moest zetten dus kwam dit eigenlijk maar als eerste keuze opgezet. ‘HHhH’ de film die mijn aandacht in 2017 best goed wist te pakken maar ik heb eigenlijk nooit echt de drang gehad om de film te kijken. Zeker niet aangezien ik kort ervoor al de goeie film ‘Anthropoid’ had gezien. Alles komt uiteraard op zijn tijd, en zo ook deze film maar ik schrok toch wel een beetje van de uitwerking. Cédric Jimenez had alles voor elkaar, goede locaties, goede kleding, prima hoeveelheid aan castleden en een mooi verhaal maar dan toch, wist de film me voor merendeels gewoon niet te boeien.
De film is in veel zinnen veelte chaotisch en dan kijken we naar het punt dat we van hak op de tak springen met het verhaal, die daardoor soms onduidelijk werd om te volgen en te begrijpen waar we precies zijn, maar ook de snelheid in de film is er wat uit en er is weinig pit aanwezig. Er word te veel gedoeld op het totaal plaatje over Reinhard en dat maakte het nogal druk.
Jason Clarke vertolkte Heydrich goed, had ook wel zo’n nare blik voor de rol van deze man en ook Rosamund Pike deed het leuk. En uiteraard onze eigen Barry Atsma die nog een rolletje weg snoepte. Voor de rest is de film al aardig besproken door Joolstein en Theunissen hier boven dus daar zal ik zelf wat minder moeite in gaan steken, ben ook wat moe dus dan kan ik dat mooi even achter me laten.
Nee, ‘HHhH’ vond ik niet geslaagd. Het was het allemaal telkens net niet en die paar wrede scenes die er tussen zaten hielpen niet echt. ‘Anthropoid’ heeft helaas mijn hart wat veroverd en ik denk dat het nog moeilijk is voor andere films om hier wat over heen te komen. Leuk om eens gezien te hebben maar meer niet.
2.5*
martijn011
-
- 1997 berichten
- 1296 stemmen
Ik blijf dit een interessant onderwerp vinden. Naast de uitstekende film 'Anthropoid' ook het boek gelezen, daarnaast nog een biografie van Heydrich en de 7-delige serie 'Himmlers hersens heten Heydrich' zijn ook niet aan me voorbijgegaan.
Deze film bracht verhaaltechnisch gezien in ieder geval niets nieuws voor mij.
Je kunt de film verdelen in twee helften, de eerste helft zien we een korte levensloop van Heydrich, de tweede helft spitst zich op de daders van de aanslag, hun voorbereidingen en de afloop daarvan.
Alhoewel Jason Clarke een prima prestatie neerzet als Heydrich, lijkt hij er helemaal niks op wat uiterlijk betreft. Verder is de cast prima verzorgd en wordt er een uitstekende sfeer gecreëerd.
Verder is dit een behoorlijk goede film die wel wat minder is dan 'Anthropoid', maar toch van begin tot eind weet te boeien.
Ruim voldoende.
Feiraco
-
- 53 berichten
- 138 stemmen
Het blijft bijzonder dat er vlak na elkaar twee films zijn gemaakt over de beruchte aanslag op Heydrich. Het stukje geschiedenis ken ik goed (in 2005 ben ik in de kerk-schuilplaats in Praag geweest) en het leent zich bij uitstek voor een dramatische film. "Anthropoid" maakte vorig jaar indruk, vanwege de beklemmende sfeer en de realistische weergave. Ik gaf 'm 4 sterren. "The Man with the Iron Heart" is net allemaal wat minder, maar krijgt alsnog een 3,5 van me omdat het an sich een prima film is. Mijn kritiekpunten zijn hieronder al benoemd: Duitsers en Tsjechen die Engels spreken, het snelle tempo wat vaak chaotisch overkomt, een Heydrich die niet echt op de échte Heydrich lijkt, etc. Maar al met al wordt er prima geacteerd, is de sfeer onheilspellend, en doet het decor echt aan de jaren'40 denken.
frolunda
-
- 1103 berichten
- 4476 stemmen
De vergelijking met Anthropoid die iets eerder in première ging en hetzelfde onderwerp behandelde
komt later wel,maar deze verfilming van het boek van Laurent Binet kan alvast geslaagd genoemd worden.
Regisseur Cédric Jimenez die eerder al verantwoordelijk was voor het uitstekende La French (2014) levert goed werk af door het ook weer niet al te spectaculaire verhaaltje prachtig in beeld te brengen.Bij de casting van Jason Clarke als Reinhard Heydrich heb ik gemengde gevoelens,hij speelt goed maar zijn uiterlijk staat te ver af van het origineel en mist diens ijzingwekkende en kwaadaardige uitstraling.Rosamund Pike vond ik dan weer wel erg overtuigend als zijn vrouw,de rest deed het naar behoren.
Het eerste gedeelte van HHhH dat Heydrich introduceert was goed maar iets te beknopt,de aanslag zelf werd helder en doeltreffend in beeld gebracht,al had er in de aanloop wel wat meer spanning mogen zitten.Het einde vond ik perfect,met een extra compliment voor het magnifieke camerawerk plus montage.
Goede film.
david bohm
-
- 2929 berichten
- 3205 stemmen
Ook hier is de slechterik weer eens interessanter dan de goeden. Het ziet er allemaal verzorgd uit in deze film maar echt meeslepend wordt het niet. Misschien omdat het verhaal al bekend is en mijns inziens ook weleens beter is verbeeld
Redelijk.
Fisico (moderator films)
-
- 8353 berichten
- 4697 stemmen
Een film die makkelijk vergeleken wordt met het ongeveer gelijktijdig uitgekomen Anthropoid, genoemd naar de operatie om Heydrich uit de weg te ruimen. HHhH focust op meer dan de aanslag of diens voorbereidingen. Niet dat de carrière van Heydrich uitgebreid aan bod komt. Het is allemaal nogal fragmentarisch en flarden uit belangrijke historische gebeurtenissen zoals de Nacht van de Lange Messen waarbij Röhm werd vermoord of tijdens de inval in Polen in september 1939.
Jason Clarke doet het alles behalve slecht als Heydrich. Vond wel dat hij de uitstraling had om als leider de lakens uit te dalen. De echte Heydrich was spitser van gezicht en lichaamsbouw. Zijn ogen waren ook veel killer. Wel een interessante scène ergens in de film waarbij de Wehrmacht geen grote vriendjes waren met de laffe “zuiveringspraktijken” in de veroverde gebieden.
Het tweede deel van de film focust dan weer meer op de aanslag en de gevolgen ervan zelf waardoor de film paralleller verloopt met Anthropoid. Ook hier eveneens extra aandacht voor de cyanidepillen en de kerkscène.
Het Engels blijft erg jammer, haalt de authenticiteit wat uit de film. Ook in het Frans trekt het op niets. Voor de rest meer dan prima relaas van deze belangrijke gebeurtenis uit WOII.
Lovelyboy
-
- 3085 berichten
- 2260 stemmen
Eigenlijk wel verplichte kost als WO2 liefhebber met een pil van heb ik jouw daar in de boekenkast over het heerschap Reinhard Heydrich aka 'het blonde beest. Anthropoide was een prima maar niet buitengewone film, overigens met Detlef Bothe als Heydrich en daarmee dezelfde acteur die de rol ook vertolker in de zevendelige serie HhhH uit 2017. En het moet meteen gezegd dat Bothe natuurlijk veel meer op Heydrich lijkt, en Clarke totaal niet.
Opzich gaat de film prima van start met de opkomst van Heydrich die inderdaad helemaal geen Nazi was maar dat pas werd aan de hand van Lina. De problemen bij de Kriegsmarine, de voorliefde voor schermen en vanaf het begin messcherp in zijn contacten en gesprekken. Dat Clarke in het gezicht niet lijkt op Heydrich lijkt een te verwaarloosbaar minpunt, het fysiek van de 1,91 lange Nazi lijkt hij wel te hebben. Interessant zijn de beelden van de Poolse invasie en de actie van de Einsatzgruppen die in de buurt komen van de horror genaamd Come And See. Daarna volgt uiteraard de verdere rise of evil en de aanstelling in Tjechoslowakije. De relatie met Lina lijkt vooral een formaliteit en voor het beeld van de bühne dan dat er sprake is van een warme en liefdevolle relatie. Samen met enkele artistieke momenten en camerastandpunten heeft de film wel iets dat intrigeert.
Het beeld dat vervolgens van het verzet geschapen wordt vind ik ook lang niet verkeerd. Het verzet stond in de kinderschoenen, net als de Engelse SOE, de afwegingen van de aanslag zijn best aardig, en interessant is de zelfgemaakte handgranaat. Toch begint daar wel langzaam de grond onder de film weg te zakken die fout na fout produceert of botweg incompleet is, kennelijk om er zsm een eind aan te breien. Heydrich met een Australische tongval, tja, dat ie er niet op lijkt a la, maar dit...? Nee. Het huis noch omgeving dat door moet gaan als die aan de Wansee lijkt niet op de werkelijke, en de locatie en situatie van de aanslag klopt ook niet. Ja, de chauffeur moest afremmen voor een tram, daarom was een bocht gekozen. Maar het was verre van een drukke winkelstraat maar eerder een brede weg cq laan met struiken en bomen. En de chauffeur Klein wordt niet gedood, enkel in het been geschoten. Maar het grootste gemis is toch het sterven in die zin dat veel te snel gaat. Ernstig gewond was Heydrich totaal niet, de situatie leek juist wel goed. Heydrich was zelfs aan de beterende hand tot bloedvergiftiging toesloeg door paardenhaar uit de zitting die in Heydrich's bloedbaan was geraakt dat zijn milt aantaste. Himmler liet zijn lijfarts nog invliegen maar zonder penicilline, de Duitsers konden die nog niet produceren, was het een gevecht tegen de bierkaai. Heydrich stierf minstens een week, 7 a 8 dagen, na de aanslag. Minstens zo interessant zijn de complot theorieën dat Himmler Heydrich liet vergiftigingen uit pure angst voor deze carrière tijger, er was geen Nazi die niet bang was voor Heydrich, iedereen had wel iets op de kerfstok waar Heydrich van wist. Nu streeft de film een iets globaler beeld na, maar toch, aan het lange stervensbed wordt wel heel snel een einde gebreid met de werkelijkheid in gedachten. Niet te vergeten de bijzondere wapenwissel in de kerk waar een van de verzetsmensen eerst met een Bren schiet, een shot later is het plots een Tsjechisch machinegeweer. Ook een missertje zijn de beelden van de nacht van de lange messen waar iemand een mp38 of mp40 hanteert, helaas was dat wapen nog niet uitgevonden.
En dat allemaal terwijl het boek van Binet uitstekend is, en geen steek laten vallen. Het is dan wel haast de vraag wat voor vaag Hollywood volk zich over een dergelijke film buigt wat script en casting betreft. Had dit niet beter gekund? Vast wel. Helemaal afschieten doe ik The Man With The Iron Heart niet, aardige rolletje nog even van Barry, en leuk voor het oog Wasikowska, en geef ik de film drie sterren. Een 2.8 a 2.9 was echter meer op zijn plek geweest de mooie soundtrack met orgel tenspijt.
schram101
-
- 16441 berichten
- 2017 stemmen
Rare filmervaring. Ondanks het boeiende onderwerp weet het nauwelijks te boeien. Grotendeels komt dat omdat de pacing enorm ruk is. Regelmatig is het onnavolgbaar wie we volgen en waarom. Halverwege de film switchen we zelfs compleet van hoofdpersoon. O’Connell is, geluk bij een ongeluk, een fijn acteur maar het weet de film niet naar een hoger niveau te tillen.
2,5*
blurp194
-
- 4479 berichten
- 3567 stemmen
Voor de gelegenheid van de dodenherdenking maar eens beide films HHhH (2017) en Anthropoid (2016) herzien.
In beide gevallen valt dat nogal rauw op de maag, dat spreekt eigenlijk wel vanzelf. Misschien niet zozeer vanwege de brute geschiedenis en de teleurstellende minder dan happy ending voor de helden van het verhaal, maar vooral vanwege de historische setting, en hoe herkenbaar dat allemaal toch weer is. Het Sudetenland, dat maar even werd ingelijfd door Hitler-Duitsland, want tsja, de meeste mensen die daar woonden waren tenslotte Duitstalig. Waar kennen we dat narratief ook alweer van.
En even herkenbaar is het wel dat de aanstichters van de oorlog er geen enkele moeite mee hebben om over elke denkbare grens heen te gaan in, in, in alles wat ze maar willen bereiken. Elke vorm van menselijkheid gaat zonder pardon overboord, alles wat de beschaving ons in de afgelopen paar duizend jaar gebracht heeft. We leven niet meer in dezelfde tijd, maar in dat opzicht is er toch kennelijk helemaal niets veranderd.
Maar wel een kleine wijziging, in dat ik vroeger Anthropoid (2016) de betere film vond, maar dat is bij deze toch veranderd. Waar de overdaad aan Murphy en Dornan me eerder al tegenstond, is het daarnaast nu ook de net wat te veel aanwezige jongens-met-een-pistool heroiek. Ergens past dat gewoon niet. Overigens past de ontknoping in HHhH (2017) evenmin, want te vaak gewoon fysiek onmogelijk - maar in vergelijking minder vaak wellicht.
En wat me daarbij nog steeds in mijn hoofd speelt is dat ik een paar jaar geleden in Praag was, maar door de drukte in de planning geen kans had om naar deze plaatsen te gaan - met alle gedoe van een normaal bestaan, met een carriere en al. Maar de plaatsen van handeling in dit verhaal verdienen het beslist om een bedevaartsoort te worden, net zoals Santiago - de eerste echte, en de grootste daden van opstand tegen het fascisme tenslotte. Best een eindje lopen, maar misschien moet ik het gewoon eens gaan doen. Of anders op de fiets, of met de trein dan toch.
Maar ik wil er nog steeds erg graag heen, het gezien, gevoeld hebben - daar, waar iemand als eerste echt tegen de verzamelde fascisten zei, tot hier en niet verder. Over mijn lijk. Kom het maar halen.
Al moet ik het hele eind er voor lopen.
Gerelateerd nieuws
Waargebeurde WOII-film 'HhhH' met Jason Clarke vanavond op BBC 2
Onder meer deze films bekijk je vanaf deze week op Amazon Prime Video
Bekijk ook
The Long Goodbye
Misdaad / Mystery, 1973
76 reacties
As Bestas
Thriller, 2022
39 reacties
Der Hauptmann
Drama / Historisch, 2017
118 reacties
Brimstone
Western / Horror, 2016
1.004 reacties
Sin Señas Particulares
Drama, 2020
10 reacties
Anthropoid
Thriller / Oorlog, 2016
101 reacties
Gerelateerde tags
moordgebaseerd op boektweede wereldoorlognazioperation anthropoid
Nieuwsbrief MovieMeter
Het laatste film- en serienieuws per e-mail ontvangen?
Populaire toplijsten
- Top 250 beste films aller tijden
- Top 250 beste sciencefiction films aller tijden
- Top 250 beste thriller films aller tijden
- Top 250 beste familie films aller tijden
- Top 250 beste actie films aller tijden
- Top 100 beste films van de laatste jaren
- Top 100 beste films op Netflix
- Top 100 beste films op Disney+
- Top 100 beste films op Pathé Thuis
- Top 50 beste films uit 2020
- Top 50 beste films uit 2018
- Top 50 beste films uit 2019
- Top 25 beste films in het Nederlands
Corporate & Media
Realtimes | Publishing Network
Innovatieweg 20C
7007 CD, Doetinchem, Netherlands
+31(315)-764002
Over MovieMeter
MovieMeter is hét platform voor liefhebbers van films en series. Met tienduizenden titels, die dagelijkse worden aangevuld door onze community, vind je bij ons altijd de film, serie of documentaire die je zoekt. Of je jouw content nou graag op televisie, in de bioscoop of via een streamingsdienst bekijkt, bij MovieMeter navigeer je in enkele klikken naar hetgeen dat voldoet aan jouw wensen.
MovieMeter is echter meer dan een databank voor films en series. Je bent bij ons tevens aan het juiste adres voor het laatste filmnieuws, recensies en informatie over jouw favoriete acteur. Daarnaast vind je bij ons de meest recente toplijsten, zodat je altijd weet wat er populair is op Netflix, in de bioscoop of op televisie. Zelf je steentje bijdragen aan het unieke platform van MovieMeter? Sluit je dan vrijblijvend aan bij onze community.
Social media
Realtimes | Publishing Network
- Registreer |
- Contact ons |
- Over ons |
- Adverteren |
- MovieMeter Films Wiki |
- Series Wiki |
- Algemene voorwaarden en privacybeleid |
- Consent wijzigen |
- RSS Feeds |
- API
© 2024 MovieMeter B.V.