ad
  • 8.178.020 stemmen

Sin Señas Particulares (2020)

Drama | 97 minuten

Genre: Drama

Alternatieve titel: Identifying Features

Oorsprong: Mexico / Spanje

Geregisseerd door: Fernanda Valadez

Met onder meer: Mercedes Hernández, David Illescas en Juan Jesús Varela

IMDb beoordeling: 7,3 (811)

Oorspronkelijke taal: Spaans

Releasedatum: 1 juli 2021

• Bioscoop Te zien in 4 bioscopen

Over Sin Señas Particulares

Sinds Magdalena's zoon het huis verliet om de grens met de VS over te steken, heeft ze al maanden niets meer van hem gehoord. De autoriteiten willen dat ze de overlijdensakte van haar zoon ondertekent, maar een ontmoeting met een andere moeder doet Magdalena beseffen dat ze niet kan leven zonder het lot van haar zoon te kennen. Ze begint aan een gevaarlijke tocht door gebieden waar de narco's en criminele bendes heer en meester zijn. Onderweg ontmoet Magdalena Miguel, een jongen die het bevel kreeg de VS te verlaten.

imageimageimageimageimageimageimageimage

avatar van tbouwh

tbouwh

Gisteravond deze wonderlijke, verbluffende film mogen aanschouwen in KINO. Een verlate en in tweeën gesplitste screening van Roffa Mon Amour; niets meer en niets minder, want een release valt niet te verwachten en Identifying Features was tot nu toe alleen via het MOOOV Film Festival op mijn radar geraakt.

De film doet qua omgeving en uitgangspunt enerzijds denken aan het meer dramatische en verhalend ingestoken La Jaula de Oro (2013), een indringende debuutfilm over de ellende die kinderen treft in het grensgebied tussen Mexico (/Guatemala) en 'het beloofde land'. Thematisch is Identifying Features daarin gecombineerd met de notie van een ouder die zijn dood gewaande kind gaat zoeken (ook de odyssee van een sterke recente IFFR-titel als Tantas Almas (2019)). De tocht is beklemmend zintuiglijk met alle aandacht voor licht en kleur. Een en ander werkt sluimerend toe naar een indringende nachtelijke scène die bij de keel grijpt, waarin de regisseur ook á Reygadas een prikkelende metafysische laag toevoegt (let ook op de namen van de personages). Een zeldzame bioscoopervaring en een verstillende ode aan alle namen die zonder pardon uit de boeken gewist worden.

avatar van Mr Thee

Mr Thee

tbouwh schreef:

Geweldig! De voorpret wordt er niet minder om nu je deze twee films noemt als vergelijking!

avatar van tbouwh

tbouwh

Ik hoop dat je nog in de gelegenheid zult zijn hem op groot doek te zien

avatar van dimi303

dimi303

Sin Señas Particulares zou gedistribueerd worden door MOOOV zelf als ik mij niet vergis.

avatar van Fisico

Fisico (moderator films)

Recentelijk zag ik met La Jaula de Oro (Film, 2013) een film met een soortgelijke problematiek. Met onder meer Biden aan het hoofd wakkert de vluchtelingenstroom naar de VS opnieuw toe en ook in Europa hoorde ik onlangs dat er dikwijls niet begeleide minderjarige vluchtelingen gewoon van de radar verdwijnen. Deze film raakt hierbij een erg actueel en schrijnend onderwerp aan.

De niet benijdenswaardige positie van vluchtelingen die een beter leven opzoeken is een tocht vol gevaren. Ze zitten gevangen tussen criminele bendes en de lokale overheden die hen willen terugsturen. Ook nabestaanden werden hier in de film bij momenten weinig respectvol benaderd wanneer ze meer info wensten over hun vermiste familieleden. Zeer indringend en intens in beeld gebracht.

Stiltes, knappe montage en goed acteerwerk bieden diepgang aan de personages waarmee je als kijker meeleeft. Knap!

dimi303 schreef:

Dat klopt. Vanaf 1 juli in de bioscoop.

avatar van De filosoof

De filosoof

Een wat lastig te beoordelen film omdat het een onevenwichtige mix is van realisme en drama. De film wil duidelijk vertellen hoe gevaarlijk de Mexicaanse grensstreek met de VS is waar veel vluchtelingen verdwijnen en hun moeders radeloos achterblijven (een beetje als de Argentijnse dwaze moeders), welk documentairachtig thema echter als realistisch drama wordt gespeeld en ofschoon alles wat er wordt gespeeld gebeurd had kunnen zijn en misschien ook wel is gebeurd is de impact niet heel groot omdat het een speelfilm en geen documentaire betreft. Dat maakt de film slechts bij vlagen boeiend, namelijk wanneer er even wat dreiging en dus spanning in komt. Maar helemaal aan het einde van de film komt er een verrassende wending en is er opeens toch nog heel veel spanning en drama die de film voor mij dan toch nog redt.