La Jaula de Oro (2013)

Alternatieve titels: The Golden Dream | The Golden Cage

Mexico

geregisseerd door Diego Quemada-Díez
met Karen Martínez, Rodolfo Domínguez en Brandon López

Juan, Sara en Samuel, alle drie 15 jaar oud, vluchten van Guatemala naar de Verenigde Staten. Op hun reis door Mexico ontmoeten ze Chauk, een Tzotzil-indiaan die geen Spaans spreekt en geen officiële documenten heeft. Ze geloven allemaal dat ze een beter leven kunnen vinden in de Verenigde Staten maar ze komen de harde realiteit onder ogen.

avatar van eRCee
Malick schreef:
Wat leven we toch in een klote wereld ...

Dit was precies mijn gedachte.

avatar van david bohm
Mooie film over een uiterst actuele en een van de meest prangende kwesties van onze tijd, de vluchtelingenproblematiek. Alleen het woord al is vreselijk. Enfin.
Op indringende wijze geeft deze film verslag van de reis en het verlangen naar een betere wereld van een aantal jongelingen uit Guatamala.
Met zo nu en dan mooie beelden van het landschap en enkele getoonde sprankjes hoop zoals tijdens de dansavond komt de trein van dit verhaal uit op zijn ontnuchterende eindstation.
Aanrader. Ondanks het thema wordt het nergens echt loodzwaar. Het acteerwerk is ook dik in orde en de extra's komen ook zeer overtuigend over.

avatar van mayhemblik
Malick schreef:
Wat leven we toch in een klote wereld ...

We zijn nu 3 jaar en 9 dagen verder en de wereld, nee ik bedoel de mensen zijn nog steeds klote.

avatar van apolicum
mayhemblik schreef:

Volgens mijn berekening gaan de mensen over exact 7 jaar en 186 dagen niet meer klote zijn...

avatar van Woland
Een deprimerende, realistische en wat mij betreft geslaagde road movie over drie tieners uit Guatemala die pogen om naar het noorden te trekken, naar wat hen het beloofde land lijkt: de Verenigde Staten. Maar de realiteit van deze reis blijkt bar tegen te vallen, waarbij Juan, Sara en Chauk vrij machteloos blijken en meerdere malen de speelbal worden van criminelen, mensensmokkelaars, drugshandelaars en grenspolitie, die maar graag profiteren van de kansloze vluchtelingen en niks geven om hun leven. En dat loopt ook voor twee van de drie slecht af, waarbij ook het leven van Juan in Amerika nou niet echt paradijselijk is. De film is fraai geschoten, en er zijn ook wel mooie momenten, waarop de vriendschap, kameraadschap en zelfs een soort van ontluikende romance en jaloezie opduiken. Maar uiteindelijk biedt de film vooral een ontnuchterende, deprimerende blik in het immigrantenleven, zonder al te prekerig of zwaarmoedig te worden.