XXY (2007)

Argentinië / Frankrijk / Spanje

geregisseerd door Lucía Puenzo
met Inés Efron, Ricardo Darín en Martín Piroyansky

Alex is een 15-jarige tiener die hermafrodiet is. Na haar geboorte verlieten haar ouders Buenos Aires voor een rustige omgeving op de grens met Uruguay. De keuze voor Alex om definitief haar geslacht te kiezen, lijkt inmiddels onvermijdelijk. Op een avond ontvangen Alex' ouders oude vrienden uit de grote stad; de man is een vooraanstaand plastisch chirurg. Al snel voelen de zoon van het stel, Alvaro, en Alex zich aangetrokken tot elkaar.

avatar van Spetie
Subtiel drama, over een moeilijk onderwerp, waar ik zelf ook niet zo heel bekend mee was.

Het is grotendeels boeiend en er wordt heel behoorlijk geacteerd, waarbij de hoofdrolspeler het er het best vanaf brengt en ook verreweg de moeilijkste rol heeft. Het is helaas ook weer niet zo beklijvend, dat het echt heel goed is, maar dit is toch bovengemiddelde cinema.

Opvallend trouwens, dat in bijna alle goede Argentijnse films Ricardo Darín opduikt. Dat moet wel de mannelijke acteur van Argentinië zijn en ik moet zeggen, dat ik hem ook nog nooit een slechte rol heb zien spelen.

avatar van The One Ring
starbright boy schreef:
Met als kritiekpunt dat de volwassen personages iets te duidelijk in dienst staan van de nuance en daardoor veel oppervlakkiger zijn dan de jongere personages.

Inderdaad en ik wil daar aan toevoegen dat de volwassenen ook gewoon te veel aandacht krijgen. Dat verpeste het eigenlijk voor een groot deel voor mij. Als verhaal over twee tieners die hun seksualiteit ontdekken is het vrij sterk. Het is ook de enige serieuze film over interseksualiteit die ik kan vinden, dus het heeft niet bepaald een uitgekauwd onderwerp. Vond de twee tieneracteurs ook uitstekend en ik waardeerde het dat er niet schattig gedaan werd rond de kwestie. Het voelt echt aan alsof het tweetal moeilijke, potentieel pijnlijke keuzes moeten maken en daar niet klaar voor zijn.

Wat dat betreft dus allemaal prima, maar door die ouders er doorheen te laten lopen wordt het allemaal wat onecht. Dit komt omdat dit duidelijk karikaturen zijn die allemaal voor een helder standpunt staan. Het helpt ook niet dat de familiebanden nooit doorleefd aanvoelen. Bij de ouders van Alex lijkt het net alsof ze nu pas echt voor de eerste keer met de interseksualiteit van hun kind geconfronteerd worden en er kennelijk nooit aan gedacht hebben er met hem/ haar over te praten. Ik miste een bepaalde authenticiteit, die trouwens ook wat belemmerd werd door de neiging van de regisseur om zelfs de luchtigste scène een zwaarmoedige sfeer te geven. Veel symboliek ook, die vaak nogal bedacht aanvoelt.

XXY wordt echt gemaakt door een handvol sterke scènes, maar als geheel voelt het slechts aan een film die vooral potentie heeft. Misschien had een wat meer naturelle, simpele aanpak beter gewerkt?

avatar van leatherhead
Mwa, wel redelijk, maar een beetje een grijze muis verder. De film wordt eigenlijk ternauwernood gered door de acteerprestaties; de twee jeugdige spelen erg overtuigend, ook de immer sterke Darin draagt zo z'n steentje bij.

Verder een degelijk drama, dat bij wijlen wat verzuipt in zijn melancholiek, maar op zich niet verkeerd wegkijkt. Af en toe trapt het wat open deuren in, en echt diepgaand wordt het ook nimmer, maar ach, het vermaakte wel. Visueel overigens ook niet slecht, maar ook hier geldt weer: pure degelijkheid.

2,5* kan ik er nog wel aan kwijt. Zeker niet slecht, maar geen film die erg zal beklijven.

avatar van centurion81
Aardige film. Uiteindelijk gebeurt er niet zoveel. Het acteerwerk was bij vlagen zeer goed. Met name de vader van het meisje vond ik erg sterk.

Waar ik me mateloos aan stoorde was het blauwgrijze kleurfilter dat ze eroverheen hebben gegoten. Beetje cliché voor dit soort films.