Nueve Reinas (2000)

Argentinië
Drama / Misdaad

geregisseerd door Fabián Bielinsky
met Gastón Pauls, Ricardo Darín en Leticia Brédice

Op een morgen ziet Marcos hoe Juan een kassamedewerker belazert met een truc met een bankbiljet, en hoe hij even later gepakt wordt. Marcos grijpt in, zegt dat hij een politieagent is, en sleept Juan naar buiten. Marcos vertelt Juan dat hij ook een oplichter is, met veel grotere plannen. Hij nodigt Juan uit om z'n partner-in-crime te worden. Wanneer ze ingehuurd worden door een oude voormalig gevangene om een stel nagemaakte postzegels te verkopen grijpen ze hun kans.

avatar van Madecineman
Madecineman (moderator)
En... Hoe zit het met het rookgedrag van de hoofdrolspelers?

Geen idee. Niet gezien...

avatar van Zinema
Zinema (crew)
Schitterende en originele misdaadfilm met vele plotwendingen weet keurig de balans te bewaren. Een klein maar waarlijk meesterwerkje.

avatar van ralfsjam
geweldig! 4

avatar van Chuck Taylor
Kom er nu pas achter dat Criminal (2004) een remake van deze Argentijnse film is. Ben dan toch wel benieuwd naar deze versie. Vond de remake wel aardig beginnen, maar naarmate het vorderde toch wel vrij belabberd.

avatar van magic32
vond hem erg tegenvallen,! hoort zeker niet in t rijtje amores perros, memento thuis (enkele treetjes lager)

Wat hebben Amores Perros en Memento uberhaupt met elkaar te maken? Slaat werkelijk nergens op!
Anyway, eerst maar eens de film kijken..

De bedrieger bedrogen.
Best interessante, goed geacteerde film. Eigenlijk een komedie.
Zag de film in originele versie met engelstalige onderschriften. Niet eenvoudig, zelfs met een behoorlijke kennis van het Engels om de eenvoudige reden dat ieder detail in een gesprek vertaald wordt en de film in feite overladen wordt met onderteksten. Lastig is dat en zeker ten nadele van het beeld. Filmmaken is een kunst, hem van goede onderschriften voorzien evenzeer.

avatar van Frankeermachine
"Een must-see voor liefhebbers van Memento en AMores Perros" staat met grote letters op de inlay. Aan die twee kan Nine Queens zeker niet tippen.

Ik heb een paar jaar geleden de film 'Criminal' gezien, dus ik kende verhaal en het einde al. Ik vond Criminal een redelijk filmpje, maar deze steekt er niet bovenuit.

Meer dan 3 sterren kan ik niet geven.

avatar van Verhoeven
Amerika heeft hier alweer een remake van gemaakt onder de naam Criminal want de Amerikanen houden niet van ondertiteling. Ben ik effen blij dat ik geen Amerikaan ben want ik heb genoten van deze film uit Argentinië. Op de voorkant van de dvd hoes staat: hou je van Amorres perros en Memento dan hou je hier ook van. Ik dacht dat klinkt goed. Maar deze film is totaal niet te vergelijken met de hierboven geschreven films.

Ik heb hem toendertijd gekocht voor een appel en ei bij de van-leest. Op een morgen ziet Marcos hoe Juan een kassamedewerker oplicht met een wisseltruc aan de kassa. Juan ziet in Marcos een nieuwe kameraad voor grote dingen. Vervolgens krijg je alle trucjes te zien van een stel kruimeldieven. Ik wil verder niks verklappen van het verhaal maar als je toevallig Ridley Scotts Matchstick Men gezien hebt daar kun je hem enigszins mee vergelijken. Vond je die film goed dan word je bij deze helemaal weggeblazen. Het acteerwerk van de hoofdpersonen is verbluffend. Het kat en muis spelletjes is al helemaal verbluffend. En als je denkt dat je de film eindelijk snapt gaat hij precies weer de ander kant op. Het script is gewoon geweldig geschreven. Al met al blijft Argentinië verbazen met constante kwaliteit.

avatar van Madecineman
Madecineman (moderator)
Verhoeven schreef:

Ook Amerikanen kunnen gewoon films uit Argentinië kijken hoor

avatar van JDSsmetje
Oogt toch wel als een vrij dun filmpje: weinig personages, niet al te veel muziek, niet te langdradig, vrij vermakelijk. Kortom, ligt niet al te zwaar op de maag en maakt geen echte emoties los. Toch verwonderd het mij niet dat deze film met 21 prijzen ging lopen aangezien het vrij originele script, zeker het begin valt zeer goed te pruimen. Daarnaast het goede acteerwerk en het absolute zuig-effect. Ik denk niet dat dit nog veel verbetert kan/moet worden en dat ik daardoor Criminal helemaal niet hoef te zien en mij ook vrij overbodig lijkt.

avatar van Poppe
Heerlijke misdaadfilm, die je op het randje houdt van wat je wel of niet moet geloven. Heb me zeer vermaakt!

Nu El Aura kijken!

avatar van elias229
weet iemand waard deze te koop is ?

mvg,

avatar van John Lee Hooker
Verassend werkje.

De openingsscène was meteen boeiend. Juan steekt een sigaret aan met een andere sigaret en gooit 'm vervolgens weg. Dan weet je al dat er iets niet pluis is.

Ik had nooit gedacht dat Juan er zo vanaf zou komen. Marcos leek hem geheel in zijn greep te hebben. De professional en de beginneling, het is een interessant team van oplichters.

Rustige, redelijk eenvoudige filmstijl.

Eigenlijk zou een herziening wel op z'n plaats zijn, omdat je het hele concept vanuit een andere hoek kan bekijken.

Goed.

Leuke, geestige, onderhoudende Argentijnse film met een passend slot over bedrog, zwendel en misleiding, waarin uitstekend geacteerd wordt, die qua thematiek sterk doet denken aan bv de Ocean Eleven reeks, The Sting en Mr and Mrs Smith.

avatar van Spetie
Een erg leuke Argentijnse misdaadfilm over oplichten, liegen en bedriegen.

Ik houd wel van dit soort films, zeker als het op zo’n vlotte en aanstekelijke manier wordt gebracht als hier. In de echt goede Argentijnse films die ik tot nu toe zag had Ricardo Darin steeds een belangrijk aandeel. En ja, ook hier speelt hij weer mee, en doet het niet onverdienstelijk. Hij speelt overtuigend de oplichter Marcos, met een snelle babbel en een groot gevoel voor cynisme. Gaston Paul speelt zijn nieuwe partner Juan, en ook hij kent de nodige trucs op het gebied van oplichting. Beiden kennen een hoop trucjes op dat gebied en zo leren ze elkaar ook kennen. Het zijn leuke kunstje om te zien en daardoor werd ik ook gelijk al in het verhaal gezogen.

Doordat ze mensen op allerlei manier proberen op te lichten, maar nooit en te nimmer geweld gebruiken, kreeg ik toch een bepaalde sympathie voor beiden. Het mooie is, dat het plot uiteindelijk toch veel beter in elkaar blijkt te zitten dan ik aanvankelijk dacht. Daarnaast zijn de dialogen tussen Juan en Marcos vaak erg vermakelijk. De aantrekkelijke Argentijnse locaties geven Nueve Reinas ook net een wat getrouwer beeld mee en maken het allemaal net wat rauwer en realistischer.

Ik heb hier best van genoten. Nueve Reinas is een aanstekelijk filmpje over oplichting en bedrog, waarin niet is zoals het lijkt.

De film begint als een soort instructiefilm voor dieven (of misschien juist voor politieagenten) met allerlei handige tips en trucs om iemand te bestelen. Later wordt het toch nog iets van een verhaal als het gaat om de handel in zeldzame postzegels. Een film over bedriegen of bedrogen worden. De clou van de film kwam voor mij wel compleet uit het niets vallen, maar vooruit dan maar .....

avatar van flaphead
Aardige misdaadfilm over oplichters. Het film kabbelt een beetje voort en biedt weinig echt verrassends. Gaandeweg wordt het plot wat interessanter, hoewel de uitwerking redelijk vlak blijft: mat acteerwerk en de spanning komt niet van de grond. Je blijft in ieder geval wel nieuwsgierig naar het verloop, hoewel -als je vaker dit soort films gezien hebt- er wel wat voorspelbaarheid in zit.
Het einde lijkt wat geforceerd en matig te worden, maar er zit dan toch nog wel een fijne twist in. Het is jammer dat het algehele niveau net wat te weinig is om je echt weg te laten blazen door de ontknoping. Desondanks maakt het dat wel het type film dat een herziening waard maakt.

avatar van arno74
Mooie film. Zeker 3,5* waard en ik neig richting de 4*. Zeer sfeervol filmpje zoals zovaak het geval is bij Argentijnse films. Qua verhaal heeft deze voor mijn gevoel wel een lichte Hollywoodtintje, dat komt door het misdaadverhaal over twee straatcrimineeltjes die opeens kans zien om een grote slag te slaan. Wat dan volgt is (spoiler) een aaneenschakeling van kleine en minder kleine draaitjes aan het verhaal die het allemaal boeiend houden. Dat is misschien (tegenwoordig) weinig origineel, maar het pakt wel goed uit. Het einde zag ik jammer genoeg al in het begin aankomen, de film komt te vroeg met hints die je op het juiste spoor kunnen zetten.

De cast speelt erg goed, en een aantrekkelijke dame ontbreekt ook niet (Leticia Brédice). Alleen de acteur die de koper speelt vond ik niet echt overtuigend.

avatar van Vinokourov
Grappige misdaadfilm uit Argentinië. Twee oplichters raken met elkaar bevriend en na wat kleine criminele oefeningen willen ze hun grote slag slaan met het verkopen van negen neppostzegels. Dat loopt finaal uit de hand! An sich wel allemaal wel leuk en aardig, alleen wordt het plot naar het einde toe iets te gecompliceerd en een rare onvermijdelijke twist op het eind had ook niet gehoeven.

avatar van knusse stoel
Fijne film voor de kijker(s), zo hebben wij tenminste deze film ervaren. En als je hem letterlijk neemt: "vertrouw nooit iemand".
Van het ene in het andere bedrog en op het laatst weet je niet meer wie wie op de korrel zal nemen.
Geweldig! En je steekt er ook nog iets van op als je oplichter wilt worden. Prachtfilm!

lezertje
Aardige schelmen komedie met wel een heel geconstrueerd niet waterdicht scenario. Je vraagt je lang af wie nu wie bedonderd, aar aam het slot blijkt he toch niet te kloppen. Als de twee mannen 24 uur onafscheidelijk zijn hoe had alles dan achter de ander zijn rug om kunnen regelen. Of was dit al het plan voordat de twee heren elkaar ontmoette? En wat was de betekenis van het kopen van de tarotkaart in de metro?

avatar van Flavio
Een film over twee oplichters, dan weet je dat je waarschijnlijk op het verkeerde been wordt gezet. Toch weet de film wel te verrassen, en zit het script goed in elkaar. Uiteraard niet waterdicht, maar het is toch wel duidelijk dat alles ruim van tevoren was gepland- het is een verbond tussen slachtoffers van Marcos' bedrog (zijn vroegere partner in crime, zijn zus).