ad
  • 8.148.514 stemmen

El Secreto de Sus Ojos (2009)

Misdaad / Drama | 129 minuten

Met onder meer: Ricardo Darín, Soledad Villamil en Pablo Rago

Oorspronkelijke taal: Spaans

Releasedatum: 26 augustus 2010

Over El Secreto de Sus Ojos

Op het einde van de twintigste eeuw is Benjamin Esposito een gepensioneerde man die zijn leven heeft doorgebracht als een strafrechterlijke onderzoeker. Hij besluit een roman te schrijven gebaseerd op een oude zaak uit 1974, waarin een mooie vrouw op brutale wijze werd verkracht en vermoord.

imageimageimageimageimageimageimageimage

Pinche Mariano

Juez Fortuna Lacalle

avatar van Leno

Leno

Kan de goede recensies en hoge beoordelingen niet helemaal plaatsen. Het is een prima film, maar het verhaal is niet echt origineel en de karakters niet echt boeiend. De rol van 'het hulpje' van Esposito is vrij knullig en matig uitgevoerd. dat hij uiteindelijk nog best belangrijk is voor de film is hierdoor extra jammer. Het switchen tussen heden en vroeger komt ook niet echt lekker uit de verf en de film is veel te braaf. De lange speelduur speelt de film ook wel parten.

avatar van IH88

IH88

“If you keep going over the past, you're going to end up with a thousand pasts and no future.”

El Secreto de Sus Ojos heb ik vier of vijf jaar geleden gezien en maakte zo'n verpletterende indruk dat ik een beetje bang was om hem nog een keer te gaan kijken. Het kan alleen maar tegenvallen toch? Gelukkig is dat niet het geval en heeft de film nog niets van zijn magie verloren. De film is een misdaadmysterie en een liefdesverhaal ineen en regisseur Campanella weet deze moeilijke balans op een overtuigende manier tot één vloeiend geheel te maken. Het Argentinië van de jaren 70 wordt mooi weergegeven en alhoewel het politieke landschap maar kort wordt aangestipt hangt het wel als een donkere wolk boven dat gedeelte van de film.

Eind jaren 90 maken we kennis met Benjamin Esposito die met pensioen is maar de moordzaak rond Liliana Coloto niet kan loslaten en er een boek over wil schrijven. De dader is bekend en in de jaren 70 gepakt maar dat is nog maar het begin van een uiterst complexe situatie die door politieke spelletjes en territoriumdrift nog gecompliceerder is geworden. En dan hebben we nog de liefde tussen federaal agent Esposito en zijn superieur Irene Hastings die nooit is uitgesproken maar door de acteurs Ricardo Darin en Soledad Villamil in iedere scene voelbaar wordt gemaakt. Wat een chemie hebben die twee. En dan hebben we nog de man van de vermoorde Liliana die haar dood niet kan verwerken en maar één uitlaatklep ziet voor zijn verdriet. De film heeft een paar onvergetelijke scènes zoals de schitterende stadionscene die in één take is opgenomen, het verhoor, de ijzingwekkende liftscene en natuurlijk het einde. Het einde kwam de eerste keer bij mij als een mokerslag aan en bij herziening maakt het laatste gedeelte nog steeds erg veel indruk. Ook Javier Godino, Pablo Rago en vooral Guillermo Francella zijn uitstekend op dreef. Als ik een minpunt moet noemen dan is het hoe Esposito op het spoor van Gómez komt. Een blik in de ogen... Maar een film die op schitterende wijze gebruik maakt van alleen al een blik, een lach of een twinkeling in de ogen vergeef ik dat graag. Inderdaad het geheim in de ogen.

avatar van acjmjansen

acjmjansen

Fantastische film. Middenstuk had inderdaad iets korter gekund. Neemt niet weg dat ik hier van genoten heb. Staat in mijn persoonlijke top 10.

avatar van cucciolo

cucciolo

Nee dit was niet aan mij besteed. Zeer vlakke personages over het geheel, matig verhaallijntje, maar dan wel weer opgesmukt met melodrama, hysterie om niets, en als climax krijg je nog een lekkere portie moraal als huiswerk mee. Typisch Hollywood maar dan op zijn Argentijns zullen we maar zeggen? Geen toeval natuurlijk dat ze hier van smullen op de Academy's. Ging nog net mee als tussendoortje maar het scheelde weinig.

avatar van Gh8st

Gh8st

• 2008 stemmen

Maar eens opgezet omdat hij in wat lijstjes voorkwam waaronder de IMDB top 250. Achteraf gezien kan ik die hoge waardering niet echt verklaren. Het is in principe wel een goed gemaakte film maar doet weinig bijzonders. Het duurde ook wel even voordat het me allemaal een beetje kon boeien. De personages vond ik niet bijster interessant en het verhaal was vrij clichématig opgebouwd, met als dieptepunt een trein-meeren-scene.

De scene in het stadion was wel daadwerkelijk indrukwekkend al begrijp ik niet waarom het Gomez een goed idee leek het veld op te rennen

avatar van teacher

teacher

Het is al een tijdje geleden dat ik deze film zag maar ik vond hem geweldig. Verhaal zat goed in elkaar. Acteurs waren zeer overtuigend.

Misschien dat ik mijn stem nog wijzig bij herzien

avatar van Jeff53

Jeff53

Geweldige film, mooi verhaal, prachtig camerawerk en fantastische muziek. Werkelijk een juweeltje!

avatar van SmackItUp

SmackItUp

cucciolo schreef:

Ik sluit me hier bij aan. Al vond ik het grote gedeelte van de film wel erg vermakelijk.

avatar van killerfreak

killerfreak

Bijzonder filmpje… Het misdaadverhaal an sich is niet zo speciaal, al worden bepaalde scènes ongelooflijk puur in beeld gebracht (i.e. achtervolging in stadion, ondervraging in bureau). Maar het is eigenlijk wachten tot het einde om met een shocker terug wakker te schieten. Een originele vergelding en ook meteen een extra halfje voor de toch wel bijzondere twist. Daarom toch 3,5*

avatar van Baboesjka

Baboesjka

Het verhaal interesseerde mij nauwelijks en heeft weinig indruk op mij gemaakt. Ik kon het bovendien niet volgen. Ik vind het acteerwerk goed en het beeld ook, maar ik kwam er niet in. De hoge score had mij overgehaald om 'm eens van de bieb te lenen, maar helaas, het is niet mijn ding. 2,5*

avatar van Roger Thornhill

Roger Thornhill

Toen ik deze film indertijd voor het eerst zag was ik diep onder de indruk. Bij herziening is dat minder, misschien omdat ik nu zie dat hij niet zo heel veel verschilt van een doorsnee Amerikaanse thriller. Neemt niet weg dat de acteurs en hun vertolkingen zeer interessant zijn, dat individuele scènes eruitspringen (Sandoval in zijn café, maar ook en vooral die lift...) en dat ik het einde (in Morales' huis) nog niet zo gauw in een Amerikaanse remake zou verwachten, tenzij iemand met de macht van David Fincher aan het roer zou staan. Al met al toch nog steeds een sterke en indrukwekkende film die ik me misschien vooral zal blijven herinneren vanwege de prachtige rol van Guillermo Francello als Espósito's dronken maar gevatte assistent.

Bovenstaande had ik al geschreven toen ik erachter kwam dat Hollywood zich inmiddels inderdaad aan een remake heeft gewaagd, en dan zonder David Fincher. Het einde blijkt dus toch min of meer te zijn overgenomen, maar dat weet ik alleen maar omdat ik dat op internet lees, niet omdat ik die remake heb gezien, en ik heb daar ook totaal geen behoefte aan, hoewel de trailer er niet slecht uitziet. Maar waarom zou je deze film opnieuw willen maken – alleen maar om dollars binnen te harken? Ja, misschien wel.

avatar van kasper03

kasper03

Wat een thriller zeg. Ricardo Darín speelt hier de rol van zijn leven. Beste Spaanse thriller die er bestaat.

avatar van Rodger

Rodger

kasper03 schreef:

Echt een prima film,

Nog een paar tips die zeker de moeite waard zijn:

La Cara Oculta (2011)

El Guardián Invisible (2017)

Contratiempo (2016)

Ook echt zeer goeie thrillers.

avatar van clubsport

clubsport

• 2038 berichten

Een aardige film maar te dramatisch en te langdradig aanvoelend , het romantische subplot tussen de 2 hoofdpersonen vond ik ook niet helemaal overtuigend .

Wat ik vooral niet echt wist te vatten was de obsessie van Esposito met de hele zaak en zelfs 25 jaar later dus nog steeds , nee dat werd me net wat teveel van het goede .

avatar van Fisico

Fisico (moderator films)

Een degelijke thriller, maar niet het kleine meesterwerkje dat ik dacht dat het zou kunnen geweest zijn. Destijds in de prijzen gevallen tijdens de Oscars, mja, mooi meegenomen denk ik dan. Niet dat de film niet goed was, integendeel, maar ik verwachtte toch net dat tikkeltje meer van deze Argentijnse winnaar.

Ik vond vooral het plot bizar. Ik kon nergens achterhalen waarom deze brutale moord zo’n diepe indruk heeft nagelaten op Esposito dat hij het na 25 jaar nog steeds niet kon loslaten, laat staan dat hij er een boek over zou schrijven. Dat hij dan opeens na zijn pensionering het licht zou gezien hebben, vond ik net iets te makkelijk.

Hier en daar uitstekende shots en vrij sfeervolle film. De scène in het stadion vond ik wel fijn. En ook Darin is een karakteracteur die ik al verschillende malen zag, maar waarop ik nooit een naam kon kleven, tot nu dus. Sterke prestatie. Het heimelijke beminnen van zijn collega boeide me maar matig. Ik had liever het echte speurwerk gezien.

Het einde had een prima ontknoping en origineel wraakmoment. Doet me zelfs twijfelen om er een 3,5* van te maken, maar ik hou het voorlopig op een dikke voldoende.

avatar van knusse stoel

knusse stoel

Deze film vergeten wij voorlopig niet weer, hij heeft bij ons een plaats veroverd in het geheugen, zowel op de korte als de lange termijn!

Geleidelijk, maar vooral erg zorgvuldig, bouwt Juan José Campanella zijn verhaal op. Veelvuldige flashbacks verklaren niet alleen de opeenvolgende gebeurtenissen, maar ook de gemengde gevoelens waarmee Esposito (Ricardo Darín) aan dit moorddossier terugdenkt. Wazige beelden maken overgangen in de tijd aanvaardbaar. Campanella's ervaring als regisseur van populaire TV series als "House" en "Law & Order: Special Victims Unit" laat zich voelen. Zijn perfecte gevoel voor timing en focus zorgen ervoor dat de aandacht van de toeschouwer genadeloos wordt vastgehouden.

Zoals de titel al aangeeft blijken de ogen "spiegels van de ziel". De manier waarop de personages kijken en hoe Campanella dat in beeld brengt vormen dan ook een wezenlijk onderdeel van het verhaal. De chemie tussen Ricardo Darin en Soledad Villamil (Irene Menéndez Hastings) wordt overigens op een even majestueuze manier stilzwijgend naar buiten gebracht. Hun oogcontact verraadt een grote aantrekkingskracht waar Esposito omwille van de maatschappelijke conventies probeert aan te weerstaan. De vertolking van Ricardo Darin draagt in grote mate bij tot de impact van deze film, al vindt hij een waardige tegenspeelster in Soledad Villamil, die meesterlijk gestalte geeft aan zowel de tedere vrouw als de carrièrejager van hoge afkomst.

Vanaf de eerste minuten neemt deze film je mee in een beladen drama en die houdgreep waar je in terechtkomt, wordt pas meer dan 2 uur later iets losser. De kwaliteitsvolle regie en de verregaande vertolkingen van de acteurs leveren dan ook een magistrale film op met een superieur scenario en magnifiek spel.

Een geweldige film!

Een 9!

avatar van shrink

shrink

Dit was helemaal niet mijn ding. Ik was er al bang voor, want dit soort filmhuisfilms zijn vaak traag en moet zogenaamd erg interessant zijn. Nou, ik vond het maar weinig aan en vond hem geheel ongeloofwaardig. Vooral het einde, maar ook de zogenaamde romance. Pffff. Een 2 voor de moeite.