El Secreto de Sus Ojos (2009)

Alternatieve titels: The Secret in Their Eyes | The Secret of Her Eyes

Argentinië / Spanje
Misdaad / Drama

geregisseerd door Juan José Campanella
met Ricardo Darín, Soledad Villamil en Pablo Rago

Op het einde van de twintigste eeuw is Benjamin Esposito een gepensioneerde man die zijn leven heeft doorgebracht als een strafrechterlijke onderzoeker. Hij besluit een roman te schrijven gebaseerd op een oude zaak uit 1974, waarin een mooie vrouw op brutale wijze werd verkracht en vermoord.

Kan de goede recensies en hoge beoordelingen niet helemaal plaatsen. Het is een prima film, maar het verhaal is niet echt origineel en de karakters niet echt boeiend. De rol van 'het hulpje' van Esposito is vrij knullig en matig uitgevoerd. dat hij uiteindelijk nog best belangrijk is voor de film is hierdoor extra jammer. Het switchen tussen heden en vroeger komt ook niet echt lekker uit de verf en de film is veel te braaf. De lange speelduur speelt de film ook wel parten.

avatar van IH88
“If you keep going over the past, you're going to end up with a thousand pasts and no future.”

El Secreto de Sus Ojos heb ik vier of vijf jaar geleden gezien en maakte zo'n verpletterende indruk dat ik een beetje bang was om hem nog een keer te gaan kijken. Het kan alleen maar tegenvallen toch? Gelukkig is dat niet het geval en heeft de film nog niets van zijn magie verloren. De film is een misdaadmysterie en een liefdesverhaal ineen en regisseur Campanella weet deze moeilijke balans op een overtuigende manier tot één vloeiend geheel te maken. Het Argentinië van de jaren 70 wordt mooi weergegeven en alhoewel het politieke landschap maar kort wordt aangestipt hangt het wel als een donkere wolk boven dat gedeelte van de film.

Eind jaren 90 maken we kennis met Benjamin Esposito die met pensioen is maar de moordzaak rond Liliana Coloto niet kan loslaten en er een boek over wil schrijven. De dader is bekend en in de jaren 70 gepakt maar dat is nog maar het begin van een uiterst complexe situatie die door politieke spelletjes en territoriumdrift nog gecompliceerder is geworden. En dan hebben we nog de liefde tussen federaal agent Esposito en zijn superieur Irene Hastings die nooit is uitgesproken maar door de acteurs Ricardo Darin en Soledad Villamil in iedere scene voelbaar wordt gemaakt. Wat een chemie hebben die twee. En dan hebben we nog de man van de vermoorde Liliana die haar dood niet kan verwerken en maar één uitlaatklep ziet voor zijn verdriet. De film heeft een paar onvergetelijke scènes zoals de schitterende stadionscene die in één take is opgenomen, het verhoor, de ijzingwekkende liftscene en natuurlijk het einde. Het einde kwam de eerste keer bij mij als een mokerslag aan en bij herziening maakt het laatste gedeelte nog steeds erg veel indruk. Ook Javier Godino, Pablo Rago en vooral Guillermo Francella zijn uitstekend op dreef. Als ik een minpunt moet noemen dan is het hoe Esposito op het spoor van Gómez komt. Een blik in de ogen... Maar een film die op schitterende wijze gebruik maakt van alleen al een blik, een lach of een twinkeling in de ogen vergeef ik dat graag. Inderdaad het geheim in de ogen.

Fantastische film. Middenstuk had inderdaad iets korter gekund. Neemt niet weg dat ik hier van genoten heb. Staat in mijn persoonlijke top 10.

avatar van cucciolo
Nee dit was niet aan mij besteed. Zeer vlakke personages over het geheel, matig verhaallijntje, maar dan wel weer opgesmukt met melodrama, hysterie om niets, en als climax krijg je nog een lekkere portie moraal als huiswerk mee. Typisch Hollywood maar dan op zijn Argentijns zullen we maar zeggen? Geen toeval natuurlijk dat ze hier van smullen op de Academy's. Ging nog net mee als tussendoortje maar het scheelde weinig.

avatar van Gh8st
Maar eens opgezet omdat hij in wat lijstjes voorkwam waaronder de IMDB top 250. Achteraf gezien kan ik die hoge waardering niet echt verklaren. Het is in principe wel een goed gemaakte film maar doet weinig bijzonders. Het duurde ook wel even voordat het me allemaal een beetje kon boeien. De personages vond ik niet bijster interessant en het verhaal was vrij clichématig opgebouwd, met als dieptepunt een trein-meeren-scene.
De scene in het stadion was wel daadwerkelijk indrukwekkend al begrijp ik niet waarom het Gomez een goed idee leek het veld op te rennen

Het is al een tijdje geleden dat ik deze film zag maar ik vond hem geweldig. Verhaal zat goed in elkaar. Acteurs waren zeer overtuigend.
Misschien dat ik mijn stem nog wijzig bij herzien

Geweldige film, mooi verhaal, prachtig camerawerk en fantastische muziek. Werkelijk een juweeltje!

avatar van SmackItUp
cucciolo schreef:

Ik sluit me hier bij aan. Al vond ik het grote gedeelte van de film wel erg vermakelijk.

Bijzonder filmpje… Het misdaadverhaal an sich is niet zo speciaal, al worden bepaalde scènes ongelooflijk puur in beeld gebracht (i.e. achtervolging in stadion, ondervraging in bureau). Maar het is eigenlijk wachten tot het einde om met een shocker terug wakker te schieten. Een originele vergelding en ook meteen een extra halfje voor de toch wel bijzondere twist. Daarom toch 3,5*

avatar van Baboesjka
Het verhaal interesseerde mij nauwelijks en heeft weinig indruk op mij gemaakt. Ik kon het bovendien niet volgen. Ik vind het acteerwerk goed en het beeld ook, maar ik kwam er niet in. De hoge score had mij overgehaald om 'm eens van de bieb te lenen, maar helaas, het is niet mijn ding. 2,5*

avatar van Roger Thornhill
Toen ik deze film indertijd voor het eerst zag was ik diep onder de indruk. Bij herziening is dat minder, misschien omdat ik nu zie dat hij niet zo heel veel verschilt van een doorsnee Amerikaanse thriller. Neemt niet weg dat de acteurs en hun vertolkingen zeer interessant zijn, dat individuele scènes eruitspringen (Sandoval in zijn café, maar ook en vooral die lift...) en dat ik het einde (in Morales' huis) nog niet zo gauw in een Amerikaanse remake zou verwachten, tenzij iemand met de macht van David Fincher aan het roer zou staan. Al met al toch nog steeds een sterke en indrukwekkende film die ik me misschien vooral zal blijven herinneren vanwege de prachtige rol van Guillermo Francello als Espósito's dronken maar gevatte assistent.
        Bovenstaande had ik al geschreven toen ik erachter kwam dat Hollywood zich inmiddels inderdaad aan een remake heeft gewaagd, en dan zonder David Fincher. Het einde blijkt dus toch min of meer te zijn overgenomen, maar dat weet ik alleen maar omdat ik dat op internet lees, niet omdat ik die remake heb gezien, en ik heb daar ook totaal geen behoefte aan, hoewel de trailer er niet slecht uitziet. Maar waarom zou je deze film opnieuw willen maken – alleen maar om dollars binnen te harken? Ja, misschien wel.

Wat een thriller zeg. Ricardo Darín speelt hier de rol van zijn leven. Beste Spaanse thriller die er bestaat.

avatar van Rodger
kasper03 schreef:

Echt een prima film,
Nog een paar tips die zeker de moeite waard zijn:
La Cara Oculta (2011)
El Guardián Invisible (2017)
Contratiempo (2016)

Ook echt zeer goeie thrillers.