El Guardián Invisible (2017)

Alternatieve titel: The Invisible Guardian

Spanje / Duitsland
Thriller

geregisseerd door Fernando González Molina
met Marta Etura, Elvira Mínguez en Francesc Orella

Inspecteur Amaia Salazar leidt een onderzoek dat haar terugbrengt naar Elizondo, het regenachtige stadje in Navarra waar ze is geboren. Ze heeft altijd gehoopt dat ze er nooit meer naar terug hoefde te keren. Verscheurd door het rationele, procedurele deel van haar werk en de lokale mythen en bijgeloof, moet ze de demonen uit haar verleden de baas zien te blijven en zich concentreren op een voortvluchtige seriemoordenaar.

avatar van popcorn en cola
Verhaal boeide van begin tot eind, ook regen van begin tot eind. Donkere film dus, zo nu en dan behoorlijk spannend. Er zijn genoeg films over serie-moordenaars, maar deze was net even anders. De Spaanse cinema brengt goede films, dit is er weer één. Kijken dus !

avatar van Rodger
Mooi, Spannend, goed verhaal... dus alles wat een goeie thriller mag hebben...
3.5 ***

avatar van karilem
Onduidelijk verhaal dat zich constant in het donker afspeelt. Geen echte spanning.

avatar van Donkerwoud
Bij de eveneens Spaanse 'Contratiempo' (2016) dacht ik continu dat de overzichtsshots rond verlaten bosweggetjes en glurende herten zo in een paranormale film zouden passen. 'El Guardián Invisible' (2017) is in feite gewoon een whodunnit, maar het onderzoek van Amaia Salazar (Marta Etura) is doordrenkt met volksgeloof en de (mogelijke) aanwezigheid van een Spaanse Bigfoot. Helaas voegt nu juist het paranormale aspect weinig toe aan dit moordmysterie. Het plot is te gecompliceerd en te vergezocht, terwijl de spaarzame ontmoetingen met het onverklaarbare niet bijster slim zijn uitgewerkt. Ze voelen eerder als deus ex machina dan dat er een knappe magisch-realistische wereld wordt neergezet. Eerlijk gezegd ging zelfs de noir-sfeer (overal regen, modder en duisternis) me een beetje tegenstaan, omdat het zo duidelijk is welke sfeer ermee moet worden overgebracht. Het gevolg is dat de genrevermenging in 'El Guardián Invisible' (2017) niet voorkomt dat het uiteindelijk een voorspelbaar en geforceerd niemendalletje blijft.

avatar van flaphead
Nja, uiteindelijk toch een wat teleurstellende Spaanse mystery-thriller, waar de regen en rookmachines overuren draaien. Daardoor zijn de plaatjes en sfeersetting erg fijn, maar het plot is iets wat we vaker hebben gezien. Op zoek naar een seriemoordenaar en een hoop familiedrama eromheen. Het splitst de film in 2, misschien wel 3 (gezien de totaal loshangende verhaallijn van de mythe) verhaallijnen en dat werkt niet goed. Na halverwege heeft de spanning zijn werking niet meer op me en wordt het beetje uitzitten. Zonde. Een mooi Netflix-tussendoortje.

Een nogal duistere (letterlijk) film met een ingewikkeld verhaal rond een seriemoordenaar.
Desondanks vind ik de vertolkingen wel goed, vooral van hoofdrolspeelster Marta Etura.
Maar zoals ik reeds zei, ingewikkeld, je moet je hoofd er wel goed bij houden wil je de draad van het verhaal niet verliezen.
Maar toch de moeite waard om te bekijken.