El Guardián Invisible (2017)

Alternatieve titel: The Invisible Guardian

Spanje / Duitsland
Thriller

geregisseerd door Fernando González Molina
met Marta Etura, Elvira Mínguez en Francesc Orella

Inspecteur Amaia Salazar leidt een onderzoek dat haar terugbrengt naar Elizondo, het regenachtige stadje in Navarra waar ze is geboren. Ze heeft altijd gehoopt dat ze er nooit meer naar terug hoefde te keren. Verscheurd door het rationele, procedurele deel van haar werk en de lokale mythen en bijgeloof, moet ze de demonen uit haar verleden de baas zien te blijven en zich concentreren op een voortvluchtige seriemoordenaar.

avatar van popcorn en cola
Verhaal boeide van begin tot eind, ook regen van begin tot eind. Donkere film dus, zo nu en dan behoorlijk spannend. Er zijn genoeg films over serie-moordenaars, maar deze was net even anders. De Spaanse cinema brengt goede films, dit is er weer één. Kijken dus !

avatar van Rodger
Mooi, Spannend, goed verhaal... dus alles wat een goeie thriller mag hebben...
3.5 ***

avatar van karilem
Onduidelijk verhaal dat zich constant in het donker afspeelt. Geen echte spanning.

avatar van Donkerwoud
Bij de eveneens Spaanse 'Contratiempo' (2016) dacht ik continu dat de overzichtsshots rond verlaten bosweggetjes en glurende herten zo in een paranormale film zouden passen. 'El Guardián Invisible' (2017) is in feite gewoon een whodunnit, maar het onderzoek van Amaia Salazar (Marta Etura) is doordrenkt met volksgeloof en de (mogelijke) aanwezigheid van een Spaanse Bigfoot. Helaas voegt nu juist het paranormale aspect weinig toe aan dit moordmysterie. Het plot is te gecompliceerd en te vergezocht, terwijl de spaarzame ontmoetingen met het onverklaarbare niet bijster slim zijn uitgewerkt. Ze voelen eerder als deus ex machina dan dat er een knappe magisch-realistische wereld wordt neergezet. Eerlijk gezegd ging zelfs de noir-sfeer (overal regen, modder en duisternis) me een beetje tegenstaan, omdat het zo duidelijk is welke sfeer ermee moet worden overgebracht. Het gevolg is dat de genrevermenging in 'El Guardián Invisible' (2017) niet voorkomt dat het uiteindelijk een voorspelbaar en geforceerd niemendalletje blijft.

avatar van flaphead
Nja, uiteindelijk toch een wat teleurstellende Spaanse mystery-thriller, waar de regen en rookmachines overuren draaien. Daardoor zijn de plaatjes en sfeersetting erg fijn, maar het plot is iets wat we vaker hebben gezien. Op zoek naar een seriemoordenaar en een hoop familiedrama eromheen. Het splitst de film in 2, misschien wel 3 (gezien de totaal loshangende verhaallijn van de mythe) verhaallijnen en dat werkt niet goed. Na halverwege heeft de spanning zijn werking niet meer op me en wordt het beetje uitzitten. Zonde. Een mooi Netflix-tussendoortje.

Een nogal duistere (letterlijk) film met een ingewikkeld verhaal rond een seriemoordenaar.
Desondanks vind ik de vertolkingen wel goed, vooral van hoofdrolspeelster Marta Etura.
Maar zoals ik reeds zei, ingewikkeld, je moet je hoofd er wel goed bij houden wil je de draad van het verhaal niet verliezen.
Maar toch de moeite waard om te bekijken.

avatar van Egulio
Een spanning van niks film zal ik maar zeggen.. verder wel een prima thriller, vooral de setting beviel mij wel.

Voor een detective vond ik deze film iets te saai en te onduidelijk.

avatar van rep_robert
Erg sfeervol, maar ook nergens echt verrassend. Er wordt wat ingegaan op Spaanse folklore en dergelijke, maar uiteindelijk is dit niet meer dan een detectivefilm waarin er moorden worden gepleegd en deze opgelost moeten worden. En hier had ik geen problemen mee, want de basis is sterk en dd acteurs hebben het ook geloofwaardig gebracht.

avatar van AniSter
Deel 1 van De Baztan trilogie. Ik heb de boeken niet gelezen, maar had kort vóór deze eerste film al het tweede deel gezien, Legado en los Huesos (2019). Om met de conclusie te beginnen: ik vond deel 1 beter. Spannend, geen minuut saai. Alleen die kl*te regen gedurende de hele film: wordt qua liters alleen maar meer in deel 2...... Wel passende muziek. En zoals vaak bij dit soort films: waarom worden er aan het einde zoveel domme beslissingen genomen waardoor er zoveel mis gaat. De 'de onzichtbare beschermer' hadden ze voor mij weg mogen laten; voegt niets toe aan de film. Alleen al vanwege de moeder kijk ik uit naar deel 3...

avatar van perceived
Redelijk sfeervol is het meest positieve dat ik hierover kan zeggen. Vond het verder vooral middelmatig en een tikkeltje pretentieus. Het verhaal ontwikkelt zich tergend langzaam en duurt ook eens nog veel te lang, waarbij de finale juist nogal afgeraffeld overkomt.

avatar van Grindhouse62
Een prima sfeervolle misdaad thriller waarin alles goed is verzorgd. Er wordt tot het einde niets prijs gegeven en je kan als kijker dus lekker mee rechercheren. Een goede productie ik heb mij er vanavond prima mee vermaakt. Binnenkort ook het vervolg "Legado en los huesos" uit 2019 kijken. Een 3.5

avatar van david bohm
Tegenvallende film die gevoelsmatig erg lang duurt. De clichés worden rücksichtslos ten op zichte van de kijker aan elkaar verbonden. Wel sfeervol ja.
Hier is ook nog een vervolg op.

Gisteravond bekeken uitkomst.. na 2 uur zat ik met een regenpak aan op de bank..

Maar verder wel een spannend filmpje!

avatar van Grindhouse62
Grindhouse62 schreef:
Ik heb gisteravond het uitstekende vervolg "Legado en los huesos" uit 2019 op Netflix gezien. Nu wachten op deel 3 uit de Bazan Trilogie.

avatar van Left4Dead
Deze opnieuw gaan bekijken omdat ik de trilogie wil afronden door de twee andere delen ook te gaan kijken. Wist weinig meer van het verhaal, had geen indruk op me gemaakt, en dat was weer duidelijk bij deze kijkbeurt. Verhaal wil te graag maar het stokt in relatief saaie gebeurtenissen waarbij het thrillergehalte gewoonweg te licht is. Mis echte spanning, door regie, cast en de soundtrack.

Eerder 3** en voor nu blijf ik daar bij. Maar het schuurt voor mij dicht tegen 2,5** aan. Ben benieuwd wat de twee vervolgdelen mij zullen brengen. Hopelijk beter dan dit, heb zeker veel beter thrillerwerk uit Spanje gezien.

Een letterlijk en figuurlijk donker misdaadonderzoek, af en toe aangelengd met een vleugje mystiek. Het script weet niet erg te overtuigen en mist op een paar momenten na de nodige spanning.

avatar van Fisico
Toch wel een leuke Spaanse detectivethriller over een seriemoordenaar met een vreemd modus operandi. Zeer fijne sfeer met druilerige dagen ten noorden van Spanje (Baskenland) waarbij ook de mooie bossen omhuld zijn met nevelslierten. Daarnaast ook wat mystiek met de heks, de Baskische bigfoot en wat culturele info omtrent het koekje.

Daarnaast redelijk spannend, mooie opbouw. Uiteraard in een korte tijdspanne niet zo heel moeilijk om een dader te vinden als kijker. Plotwendingen zijn er niet echt, daarvoor is het plot iets te rechttoe rechtaan, maar ik blijf verrast van de kwaliteit van de Spaanse thrillers op Netflix. Bij momenten wat traag, maar de sfeer maakte voor mij veel goed. Ook de familie-intriges spraken mij wel aan.