El Bola (2000)

Spanje

geregisseerd door Achero Mañas
met Juan José Ballesta, Pablo Galán en Alberto Jiménez

Pablo is zijn naam maar iedereen noemt hem 'El Bola'. Hij is 12 jaar en groeit op in een omgeving waar geweld en mishandeling schering en inslag zijn. Uit schaamte voor zijn familiale omstandigheden, mijdt Pablo de meeste contacten met zijn klasgenoten, tot er een nieuwe jongen op school komt. Dankzij Alfredo leert Pablo de waarde van vriendschap en ontdekt hij een familieleven waarin genegenheid en communicatie niet ondenkbaar zijn. Deze ontdekking geeft Pablo de kracht om tegen zijn situatie te rebelleren...

U-96 schreef:
Zelden zo'n goede drama-film gezien, die vanaf begin tot eind boeiend blijft. *3.5*

En dan geef je een 6-je?

avatar van Martxela
Gisteren weer eens gezien, had hem al een paar jaar geleden gezien en blijft toch erg sterke film over het thema kindermishandeling.

Goed geacteerd, aangrijpend verhaal, en helaas is huiselijk geweld in Spanje ook een groot thema. De tegenstellingen tussen beide families vond ik wel wat erg zwart-wit.

Erg goede film.

avatar van arno74
Interessante film over een niet vaak verfilmd onderwerp: kindermishandeling. 'El Bola' is een jongetje die thuis nogal wat fysiek en verbaal geweld over zich heen krijgt en daar moeilijk aan kan ontsnappen. De kracht van de film zit volgens mij in het onderwerp en dat het de aandacht erop vestigt. Qua acteerprestaties weet vooral Juan José Ballesta (het jongetje) te overtuigen, daar kreeg hij ook een Goya voor. De didactische onderlaag van de film is natuurlijk prima maar dat is soms net te merkbaar aanwezig, waardoor het soms als een quasi-documentaire aanvoelt.

De personage van de mishandelende vader is denk ik wel beter uitgewerkt en zit dichter bij de realiteit dan die van de 'lieve vader'. De lieve vader lijkt wel een doorgeslagen idyllisch droombeeld, je vader als makker die je even een tattoo plaatst... Viel me trouwens wel op dat ook hij het verkeerde pad op ging door zijn eigen kind te slaan toen die hem niet wou vertellen waar Pablo was, en daar doet de film verder niets mee. Het beeld van de mishandelende vader oogt denk ik een stuk realistischer, een 'gewone man' die in het leven nogal wat te verduren heeft gehad, daar niet mee om kan gaan en het dan maar thuis afreageert i.p.v. hulp te zoeken. Deze film maakt de gevolgen daarvan zichtbaar.

Interessant, en prima dat een film hier aandacht aan schenkt. Ruim 3*

Indringende film over een jongen die mishandeld wordt door zijn vader. Het verhaal bouwt mooi op, de eerste helft weet je nog niet eens waar de film heen gaat, en er wordt sterk en overtuigend geacteerd. Goede film.

avatar van John Milton
Indringend is het goede woord inderdaad, al is het een film die iets te plots eindigt, en daardoor de film bijna naar een lagere waardering haalt. Desondanks heb ik behoorlijk gebiologeerd gekeken naar het verhaal van deze vriendschap. Verwacht geen zoetigheid en aangedikt sentiment, maar een rauw randje. Juan José Ballesta is erg goed in de titelrol. En oh, wat wilde ik die vader graag iets breken.

Aardige film waarin een jongen een vriendschap ontwikkelt met een nieuwe jongen op school. Het mishandeling-thema komt een beetje uit de lucht vallen, maar dat maakt het niet minder sterk. Wel wordt de vader nogal eenzijdig neergezet en zo zijn er wat meer dingen die wat beter uitgewerkt hadden kunnen worden. Realistisch en zonder enige opsmuk in beeld gebracht met goed acteerwerk van de twee jongens. Net geen 3.5 sterren.

Goede film over extreme kindermishandeling en ook wel over vriendschap, maar dan vooral tussen de twee jongens, want zo voorbeeldig was Alfredo's vader nu ook weer niet, (het tattoo plaatsen vond ik al niet zo gepast en tenslotte slaat hij ook, zij het gematigder, zijn zoon als hij geen antwoord krijgt) of wil de cineast onderlijnen dat fysiek geweld veelvuldig voorkomt ?
Het treinspelletje is een voorbeeld van hoe jongeren, zeker diegenen die geen goede begeleiding krijgen, schokkend ondoordacht kunnen handelen.
Juan José Ballesta als de ongelukkige jongere, zit stevig en overtuigend in zijn rol.