Victor Victoria (1982)

Verenigd Koninkrijk / Verenigde Staten
Komedie / Muziek

geregisseerd door Blake Edwards
met Julie Andrews, James Garner en Robert Preston

Victoria Grant is een arme sopraan die op zoek is naar werk in een nachtclub in het Parijs van rond 1900. In een poging om op te vallen, besluit ze zich voor te doen als graaf Victor Grezhinski, een man die een vrouw nadoet.

Een starvehikel voor de vrouw van de regisseur. Beste leuke nichtenhumor, maar zeker geen topper.

Geniale film, naar een prachtscenario. Geweldig gefilmd door een maestro in vorm: Blake Edwards. Zo maken ze ze nog amper.

Ik bedoel maar.

Meer dan leuke comedy.

Als Eva nu nog even meldt dat ze 'm briljant vindt, ga ik 'm echt nog es bekijken.

FisherKing
Ware het niet dat die Andrews zo verschrikkelijk irritant is.

Zou ik sowieso doen. Tuurlijk is het een starvehikel, maar de film is meer dan dat. Gebaseerd op een oud (ik meen Duits) toneelstuk wat een geweldig uitgangspunt heeft. Een vrouw die een man speelt die een vrouw speelt. En zo worden op een geweldig leuke manier die doet denken aan grote komedies als 'To be or not to be' en 'Hail the conquering hero' zinnige dingen aangepakt. Door de extra stap die gezet wordt ten opzichte van bijv. films als Yentl en La cage au folles (waarvan ik de Amerikaanse remake trouwens leuker vond) kan er écht leuk gegoocheld worden met vooroordelen over mannen, vrouwen en (homo)sexualiteit. En dat allemaal op een uiterst charmante manier. Heerlijk script.

'Victor und Victoria'... oud duits stuk, lees ik. Ja, klinkt een beetje als dat stuk waar Wilder zich door heeft laten inspireren voor Some Like It Hot.
Die drieslag doet ook denken aan de truc die Shakespeare vaak toepast : (aantrekkelijk) jongensacteurtje speelt een meisje, en dat meisje moet door de omstandigheden voor een jongetje doorgaan. Leuk voor alle sexuele gezindten !

Ik ga nog es kijken als ik de kans krijg. Veel comedyspul is best leuk, maar na een jaartje of wat alweer behoorlijk ingezakt. De echte betere liggen twintig jaar te rijpen.

FisherKing
Ben het wel met Jos eens dat het script leuk is en alles wel klopt en alles leuk wordt gebracht maar dat de regisseur een ding over het hoofd het gezien... Julie Andrews doodt de film voor mij.. zij maakt de in theorie (script) leuk lijkende dingen volkomen dood... helaas helaas

Grappige en gezellige film: leuk sfeertje, dat revue/nachtclub-achtige. En natuurlijk: Julie Andrews!!!!! Perfect voor deze rol!

Jodie Foster-fan
Leuke film met dingen die allemaal door elkaar heen lopen. Relaties, geslacht Julie Andrews is naar mijn mening geknipt voor de rol van Victoria Grant. De mannenrollen vond ik alleen wat minder, maja, ik ben dan ook van het vrouwelijk geslacht!

avatar van titan
Leuke musical met een goed scenario en een aantal geweldige grappen. Opvallend is de natuurlijke wijze waarop met homoseksualiteit wordt omgesprongen, zeker wanneer je je bedenkt dat de film zich in 1934 afspeelt. 4*

avatar van misty
toppie

titan schreef:

Maar in 1982 uitkomt. Of bedoel je iets anders ?

avatar van titan
Ik bedoel dat de film zich afspeelt in een tijd dat homoseksualiteit nog iets heimelijks was en waar maar weinig mensen openlijk over naar buiten traden.

fantastische film, een van m'n lievelings.......mooie muziek, heerlijke sfeer. Toddy en Victoria zijn samen een fantastisch duo en Julie Andrews schitterd in haar rol als homoseksuele man......

heel goed, heb hem al heel vaak gekeken, en nog steeds geen genoeg van. soundtrack is ook erg goed

avatar van otherfool
De scene in het restaurant is hilarisch, voor de rest toch wat weinig gelachen. Met de sfeer zit het wel goed, en Andrews zet een sterke rol neer.

3 sterren dan maar.

Ik vond het een geweldige film, vooral Julie deed het echt super. Had ook niet anders verwacht. Broadway versie was nog net iets leuker!

Aangename film die nadien heel vaak geparodieerd is of door andere films getracht na te maken, maar geen enkele wist hetzelfde komische niveau te behalen als deze klassieker Andrews rules!!!

avatar van Paalhaas
Schitterende film, dit. Edwards = puur vermaak, maar dan met smaak.

Mist op driekwart helaas net een beetje vaart als duidelijk wordt waar het heen gaat. Toch grotendeels enorm leuk.

avatar van Zinema
Zinema (crew)
Vermakelijke en komische musical met een prima verhaaltje en goede cast. Kluchtige humor die redelijk onderhoudend is. Niet de beste in zijn soort maar wel goed.

Grappige situatie en daardoor meerdere plezierige momenten. Film valt eerder te lang uit.
Is ook een musical zodat toch een heel stuk naar de shows gaat, waarin er een paar best geslaagd zijn. Spijtig van de al te knokkige scènes.

Sedna_de_zeeheks
Erg leuk. Mijn man en ik hebben enorm gelachen.

Een onderhoudende, ontroerende, komische, extravagante musicalkomedie die, hoewel de jaren twintig in Berlijn moet verbeelden, zich afspeelt in Parijs. Het verhaal is geïnspireerd op een gelijknamige Duitse film uit 1933. Karakteristiek voor die tijd waren de nachtclubs met travestie en homo- en biseksualiteit; de seksuele toespelingen moesten voor de Amerikaanse markt vanzelfsprekend acceptabel gemaakt worden. De film bracht Julie Andrews terug aan de top. Als punt van kritiek kun je de te toneelmatige bewerking noemen. De film kreeg maar liefst zeven Oscarnominaties.