Terms of Endearment (1983)

Alternatieve titel: Met Hart en Ziel

Drama / Komedie

geregisseerd door James L. Brooks
met Shirley MacLaine, Debra Winger en Jack Nicholson

Aurora en Emma zijn moeder en dochter die een gecompliceerde maar warme relatie onderhouden. De film volgt hen verschillende jaren van hun leven. Van het huwelijk van Emma met een man die een bloedhekel aan zijn schoonmoeder heeft tot de romance die Aurora begint met haar buurman, de ex-astronaut Garrett Breedlove.

Ik ben de tel kwijt hoe vaak ik deze film al gezien heb. Een perfecte mix van humor en tranentrekkend drama. Film doet helemaal recht aan het prachtige, gelijknamige boek van Larry McMurtry. Een absolute topper.

avatar van goongumpa
Was net op de Belgische tv, bleef er weer bij hangen. Deze film heeft alles om een sentimenteel bouquetroman geval te worden, maar reikt tot ongekende hoogten door het script en vooral het acteerwerk. Shirley MacLaine is de koningin van deze film. Een van de meest getalenteerde actrices ooit, en zij en Jack Nicholson vormen een van de beste filmkoppels ooit. Niet sentimenteel worden is met het ongeneeslijke ziekte-gegeven héél delicaat, maar deze film is gewoon te oprecht.

Sentiment, the american way. Om zo overladen te zijn met Oscars had ik er meer van verwacht. Nogal langdradig en ook wel te voorzien.
Het laatste gedeelte laat je natuurlijk niet onberoerd en van de acteurs geen slecht woord.

Altijd deze film ontweken, hij is al 30 jaar oud ondertussen en had hem nog nooit gezien.
En ik moet toegeven, hij is stukken beter dan ik ooit had gedacht.
Prima verhaal, dat een tragisch slot kent, prachtige vertolkingen ook, van zowat de ganse cast.
Dus ja.. ben blij dat ik hem eens heb bekeken, had het al veel langer moeten doen, want is toch de moeite waard !!

avatar van Ste*
Nou, dit zou dan de tranentrekker van de eeuw moeten zijn, maar ik - een grote jankerd - voelde het allemaal niet zo. Alles vanaf de ziekte en het afscheid van Emma vond ik maar lafjes gedaan. Zeker die scene met haar kinderen.

Ik vond het vreemd beginnen, had het al bijna afgezet. Nauwelijks een degelijke introductie en uitdieping van de personages, en Emma's rare gedrag werkte me op de zenuwen, hoewel ze zich later wel ontpopte tot een aardig personage. In tegenstelling tot haar moeder, die ik maar een raar en naar mens bleef vinden. Was ook eigenlijk niet of nauwelijks duidelijk waarom ze zo was. Net zoals Jack Nicholson, die echt bloedirritant is in deze film.

De vreselijk oubollige jaren 80-look van de film hielp ook niet mee, leek soms wel alsof ik naar een oude soapserie zat te kijken.

Nee, vond het allemaal net niks eigenlijk. Veel en veel te weinig uitdieping, het bleef maar een oppervlakkig geheel. Heel die moeder-dochterrelatie, waar de film dan over zou moeten gaan, heb ik geen moment begrepen, en heeft me niet geraakt of wat dan ook.

Magere 2*

avatar van Fryce
Prachtig spel, met name van Nicholson en MacLaine en een mooi verhaal.

avatar van jstinissen
Gister gekeken met me vriendin had er niet veel van verwacht maar wat een goede film
jack nicholson doet het weer geweldig en jeff bridges mag er ook wezen

zeer genoten van deze drama

jstinissen schreef:
jack nicholson doet het weer geweldig en jeff bridges mag er ook wezen

zeer genoten van deze drama

Jeff Brdiges is een geweldig acteur, maar die doet toch echt niet mee in deze film.
Je zult Jeff Daniels bedoelen.

avatar van Masterbrain
een beetje wat surrealistic overdreven filmpje

avatar van filmgek1963
Eén van mijn lievelingsfilms. Zeer mooie drama met een lach en een traan. Prachtig acteerwerk van Shirley McLaine, Jack Nicholson en Debra Winger. Schitterende fragment was de lunchafspraak tussen McLaine en Nicholson. Met recht voor beiden een oscar, evenals de film natuurlijk. Ooit nog in de bioscoop gezien. Het was idd een echte tranentrekker. Ik zal nooit vergeten dat na afloop van de film, het damestoilet in de bios druk bezocht werd, om hun make up weer te 'fatsoeneren'.

avatar van Vinokourov
Ik weet niet zo goed wat ik met deze dramafilm over de getroubleerde relatie tussen moeder en dochter aan moet. Enorm goed vond ik deze film niet. Vooral in het begin was het matig. Telkens springt de film een paar jaar verder in de tijd, waardoor ik het allemaal maar afstandelijk vond. Tegen het eind wil de film wel wat meer beklijven doordat de film de emotionele toer opgaat, maar heel indrukwekkend, laat staan tranentrekkend vond ik het niet. Pluspuntje van deze film is trouwens een gave en typische rol voor Jack Nicholson. Al met al gewoon redelijk en niet uitzonderlijk.

Vrij krachtig drama. Brooks weet al te veel sentiment (hoewel dit natuurlijk wel op en top sentiment is) uit de weg te gaan, door zijn mix met humor. Sterk spel en een van de mooiste sterfbedscenes ooit. Ook de klassieke scene op het strand was leuk. 3,5 dikke sterren en dat is eigenlijk alleen maar omdat ik wat strenger wil gaan beoordelen.

avatar van 93.9
Echt een top film!

JvB Lucas
Terms of Endearment
alternatieve titel: Met Hart en Ziel

De relatie tussen moeder en dochter. Het is een band die centraal staat in deze film. James L. Brooks heeft er een prachtige verfilming van gemaakt. Hij zet het heel erg mooi neer.

Het verhaal is fantastisch, maar het is vooral de manier van aanpak die kracht zet bij de film. Dit is zo’n verhaal wat echt, als het op een andere manier werd aangepakt, zo verschrikkelijk uitgewerkt kon zijn. Maar Brooks weet precies hoe hij de film kan doen laten schitteren qua uitwerking, en hij doet dit met verve. Bovendien is het een verhaal wat je ook maar moet aankunnen, het is zeer heftig. Gelukkig dreigt de film nooit te vervallen in over-dramatisch sentiment, maar het zijn vooral de laatste scènes waar je echt je tranen bij moet bedwingen. De film brengt enkele prachtige personages tot leven: Emma, Aurora, Flap (de naam al!) en die gekke ex-astronaut Garrett Breedlove. Allemaal karakters waar ik verliefd op ben geworden!

Nochtans de heftige dramatiek en emotioneel beladen momenten, is het niet alleen een tranentrekker. Ik heb ook kunnen genieten. Want de film is erg humoristisch bij wijlen. De grappen worden vooral gedragen door Jack Nicholson als Breedlove, die man weet altijd wel een glimlach op mijn gezicht te toveren! Met als hoogtepunt de zeer bekende strand scène waarin hij samen met Shirley MacLaine’s Aurora in de auto zit en langs het water van het strand keihard rijdt. Ik kon mijn lach niet inhouden, tevens ook een klassieke scène!

Terms of Endearment is een super mooie film met een fantastische cast (ik bedoel iedereen speelt fantastisch: MacLaine, Lightgow, Winger, Nicholson en Daniels) en zelfs Danny De Vito heeft een heel erg leuk (klein) bijrolletje in combinatie met de lichtjes sentimentele, maar aangrijpende muziek van Michael Gore leiden tot een enorm aangrijpende, mooie film.

Een van de meest zuivere tranentrekkers uit de filmgeschiedenis en jaren geleden als eens gezien. Deze roerende combinatie van komedie en tragedie gaat in de kern over een ingewikkelde maar innige relatie tussen moeder en dochter en laat een van de meeste emotionele sterfscènes op het witte doek zien. Een film met geweldige karakters, prima dialogen en steengoed spel. Debra Winger is tragisch, Shirley MacLaine is gevoelig en vinnig, Jeff Daniels onhandig en ontrouw en Jack Nicholson lijkt een parodie van zichzelf te spelen.

het acteren is ferm over the top maarnormaal gelijk als het een Amerikaanse film gebasseerd op de succesformule behoort. het geheel is fijn, want het misleidt ons van het behoorlijk zakke, nietszeggende verhaaltje. het is al die zever, al die rinteletingting muziek en oohlala acteren bullshit dat ons hypnoseert en het gevoel geeft dat we van deze film en mensen kunnen houden al dan niet dat we wel degelijk deze mensen al graag zien en behoorlijk lang kennen. ahahaa de illusie van de filmwereld... weet je wel, als je van dit soort dingen kunt houden, waarom lees je dan verdorie niet gewoon een boek? daar kan men dan misschien nog een succespubliek bij vinden: de liefhebbers van literatuur. wel dan, als je van boeken houdt, waarom steek je dan gewoon niet al die pellicules in brand? ik bedoel, het zou echt wel een verschil maken, de wereld van een groot onrecht verlossen en zo. in werkelijkheid, de acteurs spelen hunzelve zoals altijd hetzelfde en hetzelfde en hetzelfde, en een goede poging om mensen in de filmwereld te trekken. halleluia, lang leve de filmindustrie, of zoals Nicholson het zo fijn verwoord, de 'bug up your ass'. maar het mag gezegd worden, deze film is een van de betere, met name dan in het algemeen. de romantiek, oke, dank u wel, bye bye. ik kan er niet aan doen, maar deze film is gewoon goed. zo ook zijn sommige drugs, maar ze maken je zot. zo ook de acteurs in deze film, die behoorlijk goed is, maar in werkelijkheid een hoopje kots verpakt in mooie kleren.

"I'll show you the internationally infamous...uh...Breedlove crawl.
Just a little stroke I picked up out in space."

Prachtige film, aangenaam verrast! De film is 12 jaar ouder dan mezelf, maar dat merkte ik niet! Je leeft meteen mee met de twee hoofdpersonages die een van de opmerkelijkste relaties hebben die ik ooit heb gezien in een film (op positieve manier). Wat een acteerwerk.
De muziek erbij maakt het helemaal compleet, het staat in mijn soundtrack lijstje. Het verhaal slaagt in de moeilijke combinatie van ontroeren en meteen erna doen lachen!
Kijken!!

8.5/10

avatar van Dievegge
Voor haar rol van Aurora zou Shirley MacLaine inspiratie gehaald hebben bij Martha Beall Mitchell, de vrouw van de Amerikaanse minister van Justitie ten tijde van Watergate, die tot ergernis van haar omgeving over alles een mening te verkondigen had. Aurora is een flapuit met nukken en grillen die bang is om eenzaam oud te worden. In de openingsscène verliest ze haar zelfbeheersing bij de vermeende wiegendood van haar dochter. Dertig jaar later schreeuwt ze het hele ziekenhuis bijeen voor een inspuiting voor diezelfde dochter. Het is een uiting van machteloosheid.

De personages zijn levensecht, met een mengeling van goede en slechte eigenschappen, met twijfels en contradicties. In een opeenvolging van grappige, ontroerende en enerverende scènes wekken ze sympathie en ergernis op. Het mentaliteitsverschil tussen de verschillende Amerikaanse regio's is goed weergegeven: het zuiderse temperament, de noordse geslotenheid, de oppervlakkige moderniteit van L.A. en New York.

De grote ommekeer, in de vorm van een kwaadaardig gezwel, leidt tot een van de meest aangrijpende sterfscènes ooit. Voorwerpen in de ziekenkamer, zoals de das die Emma aan Flap cadeau gaf en de Renoir van Aurora, roepen banale herinneringen op, die nu opeens een diepere betekenis krijgen. Er is geen melige achtergrondmuziek, er zijn geen overdreven close-ups. De kijker wordt herinnerd aan z'n eigen sterfelijkheid. De overlevenden zijn op elkaar aangewezen met al hun zwakheden, wetende dat ze hun lot niet in eigen handen hebben.

Prachtige film over een moeder en dochter die niet gemakkelijk met elkaar overweg kunnen, maar ook zeker niet zonder elkaar kunnen. Een simpel, maar mooi verhaal over de kleine en grote dingen in het leven. De relatie tussen moeder en dochter is goed uitgewerkt. Drama en humor gaan perfect hand in hand hier. Vol met ontroerende momenten en het acteerwerk is om van te smullen. Mooie muziek ook.