Woodstock (1970)

Alternatieve titel: Woodstock: 3 Days of Peace & Music

Documentaire / Muziek
184 minuten / 228 minuten (director's cut)

geregisseerd door Michael Wadleigh

Een intieme kijk op het Woodstock Music & Art Festival, dat in 1969 in Bethel, NY gehouden werd. Van de voorbereiding tot het opruimen, met toegang tot bijzondere insiders, registraties van optredens en portretten van festivalgangers. Zowel positieve als negatieve elementen worden belicht.

Basto schreef:

Die hippies zijn wel uitgegroeid tot een generatie van yuppies ...

Ja, want in 1969 was elke Amerikaan een hippie, en al die hippies, niemand uitgezonderd, zijn uitgegroeid tot yup.

Kun je nog mooiere domme generalisaties bedenken?

avatar van Graaf Machine
en by the way: commerciële dingen als Lowlands en Zwarte Cross en zo hebben geen moer met Woodstock te maken.

Graaf Machine schreef:

Kun je nog mooiere domme generalisaties bedenken?

De belofte die de hippies deden (eenheid, love, piece) hebben ze in ieder geval niet waar gemaakt.

Graaf Machine schreef:

Die hebben alles met Woodstock te maken. Zijn gewoon, net als Woodstock, commercieel opgezette festivals. Enkel wat beter georganiseerd.

Basto schreef:

De belofte die de hippies deden (change, love, piece) hebben ze in ieder geval niet waar gemaakt.

Ja, alle hippies deden die belofte, en ze hebben hem allemaal niet waargemaakt. In werkelijkheid is die boodschap niet uitgekomen door eikels en hufters die liever voor poen gingen, en geen moer met het hippiegedachtegoed te maken hadden.

Hup Hippies !

Basto schreef:

Die hebben niets met Woodstock te maken, zijn puur winstbejagfestivals, terwijl deze docu juist laat zien dat winst niet het belangrijkste was. Heb je eigenlijk wel een seconde van de film gezien ?
Infantiele smileys zijn overigens geen argument.

Edit: Wat denk je dat de organisatie van Lowlands doet als er tienduizenden over de hekken heen rennen om te gaan feestvieren. Denk je echt dat het festival dan nog gewoon twee/drie dagen door dendert?

Graaf Machine schreef:

Infantiele smileys zijn overigens geen argument.

Zoals je hierboven kunt lezen heb ik vanmiddag alla 228 minuten gezien. Woodstock was gewoon een betaalt festival met kaartverkoop en het doel om winst te maken. Pas toen de toeloop te groot bleek en mensen over de hekken klommen is besloten om het uit veiligheidsoogpunt gratis te maken. Dat was niet het vooropgezette ideaal. Kralingen 1970 idem dito.

Edit: de hedendaagse opzet van Lowlands is veel complexer dan die van Woodstock, dus dat zullen ze tegenwoordig anders oplossen. Maar ook daar zal veiligheid het voornaamste zijn.

Frank Zappa & The Mothers - Who Needs the Peace Corps ? - YouTube - m.youtube.com

Basto schreef:

Zoals je hierboven kunt lezen heb ik vanmiddag alla 228 minuten gezien. Woodstock was gewoon een betaald festival met kaartverkoop en het doel om winst te maken. Pas toen de toeloop te groot bleek en mensen over de hekken klommen is besloten om het uit veiligheidsoogpunt gratis te maken.

Inderdaad, het werd gratis gemaakt. Het werd niet afgelast, er werden geen ordetroepen ingevlogen om de illegale festivalgangers te weren.
Dat het oorspronkelijk een festival met betalende bezoekers was heeft toch geen waarde? Het was geen door hippies georganiseerd festival, het festival werd door hippies bezocht, en die waren zo massaal aanwezig dat er geen terugweg mogelijk was. Het moest dan maar gratis, want anders zou de hel losbreken.

So what? Het was een groot feest van vrijheid en doen wat je wilt. Er zal vast wat rotzooi zijn geweest met dieven en zakkenrollers, maar in het algeheel was het een feest van vrijheid en liefde.
Ja, daar kan je nu als verzuurde ouwe zak over gaan kniezen, maar dat heeft echt geen zin meer. Basta!

Graaf Machine schreef:

Wie is hier nu verzuurd? Je schetst moderne festivals af als slecht. Ik geef juist aan dat ook tegenwoordig mensen zonder geweld van liefde en muziek kunnen genieten... Ontken ook niet dat Woodstock een feest van vrijheid en liefde was.

En om mij dan ook nog eens voor verzuurde ouwe zak uit te maken is ook niet ❤️.

Basto schreef:

Wie is hier nu verzuurd? Je schetst moderne festivals af als slecht. .

Dit is gewoon valsheid. Nergens doe ik dat. Einde discussie wat mij betreft, je bent laf aan het praten.

Graaf Machine schreef:

Je noemt het ‘winstbejagfestivals’, niet echt complimenteus. En nu ben ik weer laf. Dat zou een hippie nooit zeggen. Be groovy man!

Basto schreef:

Ja, winstbejag is wat de huidige maatschappij adoreert. Is niet slecht, is gewoon wat het is. En ik ben geen hippie, ik kan de wereld die Woodstock schetst ook geweldig vinden zonder hippie te zijn. Ben jij een Vietnamveteraan als je toevallig First Blood leuk vindt?

Graaf Machine schreef:

Je neemt het in onze discussie nogal op voor het gedachtegoed van de hippies. Ik nam daardoor aan dat je die daarom ook zelf zou aanhangen. Maar kennelijk ben jij toch meer een verzuurde ouwe zak.

Basto schreef:

Volgens mij zijn het juist de Hippies van toen die nu verzuurde ouwe zakken zijn, maar buiten dat ben ik het natuurlijk niet. Ik ben niet oud. Ben pas 51.

Graaf Machine schreef:

Nu ga jij de hippies generaliseren. Er zullen er ongetwijfeld een paar verzuurd zijn, maar de meeste niet, verwacht is. Maar laten we het hier maar bij houden. Weet ook niet of je begreep dat mijn opmerking ‘fucking hippies’ een quote is uit de laatste Tarantino.

Anyway ik vond de meeste gewoon niet zo slim over komen, zonder daar direct een waarde oordeel aan te willen hangen. En het mag dan wel het eerste en het grootste festival zijn geweest. Uniek is het (gelukkig) al lang niet meer. Overal ter wereld genieten mensen doorgaans vreedzaam van muziekfestivals.

Basto schreef:

Haha, die ga ik morgen kijken. Dat is geen spoiler natuurlijk, maar een lekker "Ha" moment. Dank !

avatar van Fisico
Woodstock, het meest iconische openlucht muziekfestival ooit. De opkomst was dermate groot dat er diverse tekorten waren aan voedsel of publieke toiletten. Peace, love and rock & roll waren de sleutels om opstanden of ontevredenen de kiem te smoren. Muziek als verbroedering en als symbool voor harmonie, vrijheid en vrede.

De docu geeft een mooie weergave weer van hoe het toen was. Muziek wordt afgewisseld met interviews uit diverse hoeken (muzikanten, bezoekers, organisatoren en omwonenden). Prachtige beelden met die lichtopnames. Fantastische muziek ook die legendarisch is. Puur genieten en beelden die iedereen wel al eens gezien heeft. Ze blijven voor eeuwig op het netvlies gebrand. De beelden zijn wat oud, maar wie maalt daar om? Het zijn tenslotte authentieke beelden. Het is de totaalbeleving die telt. Puur genieten!

avatar van mjk87
Nou, om maar direct te zeggen: 4 uur is toch echt wel te lang. Dat komt deels ook doordat sommige nummers ellenlang duren en in die director's cut gaat dat toch echt wel wringen. Zelfs Hendrix op het eind die maar doorgaat, of Sly (dat nummer vind ik heerlijk): hier had met gemak een uur uit gekund. Vooral ook omdat ik lang niet elk nummer even bijzonder vond en van sommige artiesten daar werd ook niet mijn favoriete nummer gespeeld.

Wel een goede docu, die zowel de sfeer en het publiek toont, als de muziek zelf. Ook merk je dat de regisseur echt wel probeert de optredens, die steeds keurig een vol nummer tonen en de muziek dus centraal zetten, een beetje schwung te geven met zijn camerawerk, montage of verschillende beelden naast elkaar. Zo blijft het afwisselend genoeg. Leuk zijn vooral de beelden van de volwassen mensen die allemaal ook vrij relaxt zijn en die 'kinderen' graag willen helpen. Zou dat nu ook zo zijn als Lowlands faliekant mislukt? Sowieso vond ik de beelden buiten de muziek om het meest interessant. 3,5*.

avatar van Ajax&Litmanen1
Met een speelduur van bijna vier uur is deze (verlengde) versie van Woodstock wel extreem lang zeg. Om eerlijk te zijn, gewoon veel te lang. Op een gegeven moment raak je toch de concentratie kwijt, ook al is de sfeer tof en de muziek enorm goed. Het is een document van een periode in de vorige eeuw waar alles kon, waar iedereen alles deed. Dat komt wel goed naar voren in deze uren. Drank, drugs, seks, vrijheid. Het zit erin. Met z'n allen naakt in het water, geen probleem. Ik kan me voorstellen dat dit een enorm gave week is geweest voor iedereen die erbij was omdat het een uiting was voor hun manier van leven. Dat alles is alweer 50 jaar geleden, de tijd vliegt.

Puur als docu of als muziekfilm overtuigt het dus wel. De muziek is divers, de kwaliteit ligt hoog. Het spel van Jimi Hendrix op het einde is echt fenomenaal. De beelden van een uitzinnig publiek zijn mooi. Zeker bij dat laatste deel, tijdens het optreden van Hendrix, als de camera dan van bovenaf over honderdduizenden mensen heen gaat. Prachtig. Misschien had ik nog wel meer van het publiek en het festival zelf willen zien en iets minder van de optredens, al was dit ook gewoon goed. Maar nogmaals, het duurde me veel en veel te lang. Dit was denk ik krachtiger geweest in een uur of twee speelduur. Zelfs de korte versie duurt nog drie uur. Ongetwijfeld zullen de pure muziekliefhebbers hier van smullen en had het ze wel dubbel zo lang mogen duren, maar ik vond het gewoon een prettige tijdsbesteding.

avatar van cor1946
Bezit de DVD die ik wel zo nu en dan op zet. Prachtig die tijd en de muziek van The Who, Joe Cocker. Ik was 23 jaar tijdens dit concert.