Woodstock (1970)

Alternatieve titel: Woodstock: 3 Days of Peace & Music

Documentaire / Muziek
184 minuten / 228 minuten (director's cut)

geregisseerd door Michael Wadleigh

Een intieme kijk op het Woodstock Music & Art Festival, dat in 1969 in Bethel, NY gehouden werd. Van de voorbereiding tot het opruimen, met toegang tot bijzondere insiders, registraties van optredens en portretten van festivalgangers. Zowel positieve als negatieve elementen worden belicht.

• Vanaf 18 augustus in de bioscoop (re-release)
  • nummer 190 in de top 250

avatar van The One Ring
Financially, it is a disaster.

Iedereen hier spreekt bijna alleen maar over de optredens van de muzikanten in deze docu. Begrijpelijk natuurlijk en ze krijgen zeker niet onterecht zoveel eer, maar voor mij zit de grootsheid van Wadleighs meesterwerkje op de eerste plaats in de manier waarop hij de gebeurtenissen rond de optredens vangt. Het citaat hierboven komt van een van de organisatoren van het evenement. De manier waarop hij uitsprak zal ik niet snel vergeten. Met een sullig bloemetje in de hand en een grote grijns op zijn gezicht alsof hij haast blij is dat dit concert financieel een ramp is gebleken. Uiteraard is hij vooral blij met wat het concert uitdraagt. Het levert een schitterend beeld op.

En zo zijn er meer kleine momenten die dit tot een sterke film maken. John Sebastian die op het podium arriveert een aantal seconden nadat er omgeroepen is dat er een baby geboren is op het festivalterrein. Sebastian is er helemaal van de kaart van (en van de drugs, maar zijn reactie is niettemin prachtig). De man die de toiletten schoonmaakt. De opmerking dat er ontbijt aan bed georganiseerd gaat worden voor alle aanwezigen. De Indiër die zegt dat ze in India toch echt een heel ander beeld hebben van Amerika. De politiechef die trots is op de jeugd van tegenwoordig. De omroeper die naar ik vermoed vergeefs omroept dat er bij de informatiebalie een telefoontje is voor één van die ontelbare bezoekers van het festival. Een groepje hippies die we als silhouetten in de nacht zien dansen. Er is zoveel te zien dat een opsomming met gemak eindeloos kan worden.

Wat het uitdraagt is uiteindelijk niet de kracht van de muziek maar de beeld van een tijd en een houding. Om precies te zijn: een tijd en een houding die ver achter ons ligt. In tegenstelling tot veel liefhebbers van deze docu heeft de hippiewereld voor mij bijzonder weinig aantrekkingskracht. Geen wonder dat hun mentaliteit het uiteindelijk niet tot in de eeuwigheid heeft weten stand te houden. Dit ten spijt vond ik Woodstock, de documentaire, een ontroerend portret van deze mentaliteit: nauwelijks serieus te nemen, ongeloofelijk naïef, teveel gesteund op drugs, maar met een simpele oprechtheid die onmiskenbaar is. Wadleigh en zijn crew observeren de kleurrijke groep als buitenstaanders, maar met de juiste mate van affectie. Misschien is de lengte uiteindelijk wat overdreven, maar aan de andere kant zuigt het je er ook wel in.

En ja, de performances mogen er ook zijn. Een speciaal plekje had ik voor Joan Beaz die erg ontroerende speelde. Over de rest van de artiesten hoef ik niets te zeggen. Namen als Jimi Hendrix spreken voor zich.

avatar van Kiros
" whoopie we're all gonna die"

avatar van PascaL
Kiros schreef:
" whoopie we're all gonna die"

Country Joe and The Fuck

Alleen tijdens dit concert was het de Fish XD

Wat een figuur

Wel een tof nummer.

avatar van Drs. DAJA
Hij is natuurlijk ongelooflijk lang maar absoluut het uitzitten waard. Een bijzonder concert en daarmee ook gelijk een bijzondere film. De acts zijn geweldig en waarschijnlijk kun je het hippietijdperk niet beter uitleggen dan met deze show. Moet bekennen dat het optreden van The Who me een beetje tegenviel, ze waren blijkbaar niet in topvorm. Sowieso is de geluidsopname van de optredens niet je van het. Qua documentaire-aspect wordt de nadruk gelegd op het vredelievende van de hippies en dat het lukte om drie dagen zonder voldoende voorzieningen in vrede te leven. Belangrijk voor het tijdsbeeld en past prima bij de film maar tegenhanger Gimme Shelter is natuurlijk vele malen spannender en opwindender met het oog op frictie en het breken van een tijdsperk. Woodstock is vooral een document, vrij eerlijk en straight naar film gebracht. Filmisch misschien zelfs wel saai maar dat wordt zwaar gecompenceerd door de magie van het evenement zelf.

avatar van Spetie
Zo poe poe wat een zit zeg die director’s cut. Een documentaire van drieënhalf uur kijk je tenslotte niet iedere dag. Maar het moet gezegd worden dat het allemaal reuze meeviel. Sterker nog het was vaak erg leuk om te zien. Het was vandaag een snikhete dag en daar sluit Woodstock eigenlijk perfect bij aan, het festival waar mensen ook vaak schaars gekleed rondliepen.

De documentaire is vrij rechttoe rechtaan, Best leuk om te zien hoe het er destijds op Woodstock aan toe ging, maar nog leuker is het feit dat het gewoon regelmatig erg goede muziek is wat er gespeeld werd en wat ook voor een groot deel deze film vult. Jimi Hendrix, Santana en Joe Cocker zijn een aantal namen die de revue passeren en wat prettig luisteren is, al gaat Hendrix op een gegeven moment wel erg lang door met zijn solo. Verder heeft de film een prettige sfeer en ging de tijd ondanks de enorme lengte nog redelijk snel voorbij, ondanks dat er soms ook best wat mindere stukjes tussenzaten. Een ruime voldoende is wel op zijn plaats wat mij betreft.

avatar van AGE-411
Vorige week piekte deze docu even in de top250.
Raar dat ze daags daarna een 0,5* kreeg van een 15-jarig meisje

BBC
prachige documentaire over hét festival van de jaren 60.
de muziek, de sfeer het is allemaal fantastisch.
super.

avatar van erik neuteboom
Wat een geweldige mix van muziek en mensen observeren, ik kan hier wel elke week naar kijken! Die unieke 'hippie en peace' sfeer van de tweede helft van de jaren '60 is meesterlijk in beeld gebracht, alsof ze alle interessante figuren in die scene hebben ingehuurd voor deze film, van de beschilderde fans die meeleven met de muziek tot de levende naakten die zich vermaken in het water en al die schier euforische hippies in de modder, wat een feest! Maar het meest heb ik genoten van de muziek met als hoogtepunt Carlos Santana met zijn band: die exotische percussie, Gregg Rolie met zijn majestueuze Hammond orgel klanken en natuurlijk de meester zelf met zijn intense spel en helemaal in trance. Het is ook fenomenaal in beeld gebracht met veel dynamiek en gevoel voor de muziek. Hoewel het Isle Of Wight Festival en Monterey Pop ook goede muziek docu's zijn is Woodstock toch echt de top in mijn beleving hoewel niet alle artiesten me aanspreken. Jammer dat The Doors niet hebben meegedaan maar aan de andere kant wist je met die grillige Jim Morrison nooit of ze wel in staat waren geweest op te treden ...

avatar van harm1985
Heb hiervan de Director's cut en moet eigenlijk nog eens die 40th Anniversary Blu-Ray set kopen, want het blijft een magisch festival.

Dit was het festival dat Crosby, Stills, Nash & Young doorbraken, al wilde Young niet gefilmd worden, hij vond die camera's maar afleiden. Tevens is dit het concert waar Hendrix zijn inmiddels beroemde versie van Star Spangled Banner ten gehore bracht, helaas voor hem waren de meesten al naar huis, want eea liep behoorlijk uit.

Met drie (eigenlijk vier) dagen muziek moet je echter ook keuzes maken, en dat is redelijk weloverwogen gedaan, van elke artiest een paar nummers die er het meeste uit sprongen. Sommige bands kwamen er maar bekaaid vanaf, waaronder Creedence Clearwater Revival, maar die waren hier ook niet op hun best. Grateful Dead had dan weer problemen met de techniek.

Hoe dan ook blijft er vier uur over om van te genieten.

Driello
Op 24 november 2009 schreef 'the one ring' (zoals hij wel vaker doet!) een uitgebreide en zeer goede recensie van deze documentaire. Ik heb weldegelijk iets met die hippie wereld, al ben ik dan weer te laat geboren om het mee te maken) maar voor de rest ben ik het volledig eens met zijn relaas.

Sublieme, tijdloze documentaire. Uitstekend gemonteerd. Zonder meer een 5.

avatar van ArnoldusK
Woodstock

Een prent die ontroert, inspireert, beangstigt en je puur genot voorlegt. Een geweldig tijdsdocument.

Van het sigaretje en het babbeltje dat effe tussen het optreden door wordt opgestoken tot aan de regendans die plots ontstaat.
Van Richie *mf* Havens die pure soul is tot aan de prachtige Grace Slick.
Maar ook van de vrouw die haar zus al 2 dagen kwijt is (she was on meth during Richie Havens) en het grote financiële verlies

We zien hier een prachtig vastgelegd relikwie uit vervlogen tijden. Uit tijden waar niet álles werd vastgelegd door het publiek.
Uit een tijd waar de hoop op de muziek en de saamhorigheid was gevestigd, die uiteindelijk wellicht pijnlijk naïef is gebleken, maar toch.
Uit een tijd waar wellicht alles een stuk minder geregisseerd werd qua licht, geluid en technische zaken, maar het ging om de flow die er heerste.
De flow die er op een paar dagen ontstond en waar ik graag deelnemer van was geweest.

Ik ben op festivals geweest, de groepen mensen die hetzelfde voor ogen hebben, de gemeenschappelijkheid, is geweldig.
Het is inderdaad een groot dorp met allerlei gebeurtenissen, en als het op een dergelijke grootschalige, manier wordt gedeeld is het werkelijk ultiem.
En daar had ik dan ook nog meer van willen zien, want dat maakt Woodstock uniek; de absurd grote menigte die zich op allerlei fronten als sociaal heeft getoond.
Natuurlijk óók de artiesten, waarbij Jefferson Airplane, CSNY, Richie Havens en the Who toch wel zeer groots waren, maar denk eens aan alle namen die er niet waren.
Hoe was het dáár op het veld, tussen de (bedwelmde) mensen, bij de eettentjes, backstage, op de wegen naar het festival toe, in de bossen er rondom heen.

Desondanks genoten van alle artiesten, interviews en sfeerbeelden van allerlei (rand)zaken van het festival.

Woodstock is een drug op zichzelf. 4,5*

avatar van riesma
She loves me, she loves me not

Ah, Woodstock. De tijd dat de lucht schoon en seks vies was, bh's taboe en scheren een zonde.

Wat brengt deze documentairy dat gevoel goed over. De totale sfeer van het evenement en de tijdsgeest van toen komen erg goed over. Een groot voordeel is dat de docu zelf in die tijd zelf is gemaakt en niet later met archiefbeelden gefabriceerd is.
Wat ik van deze docufilm moest verwachten, ik had geen idee. Ik heb een tijd hier tegenop gekeken. De hippiecultuur staat me niet zo erg aan, aan die naïviteit kan ik mij soms zo ergeren. Dat is echter gebaseerd op het beeld dat ik van de hippies van nu heb. Die hebben niet meer de oorspronkelijke moraal van toen, maar 'apen na' omdat ze bij die subcultuur willen horen. De echte hippies, met echte bloemen in hun haar en echte gitaren op hun rug, die hadden een bedoeling. Zij waren zo met een reden. Vrede en geluk tegenover de oorlogen - met name Vietnam, ontspannen en geen verplichtingen tegenover het kapitalisme en de consumptiemaatschappij. Door me dat te realiseren en de hippiecultuur in de tijdsgeest van toen te plaatsen, heb ik mij toch maar aan Woodstock gewaagd. Dat, en hij staat niet voor niets hoog aangeschreven.

Bij de eerste klanken bij het Warner Brothers-logo wist ik al dat ik een goede beslissing gemaakt had. Ik vergat dat die cultuur ook iets schitterends heeft opgebracht wat mij wel aanstaat: de muziek. Heerlijke muziek. Zoals die de laatste paar jaar (gelukkig) weer terug aan het komen is.
En aan muziek geen gebrek. Een aantal highlights van de optredens wordt getoond, waarbij ik tot mijn schaamte een hoop niet weet te herkennen. Ik kan daardoor niet te veel over de muziek schrijven. Een aantal optredens waren geweldig goed, andere wat minder. Een enkele heb ik doorgespoeld.
Na een heerlijk openingsnummer met omgevingsbeelden was het thema van de docu gezet. Interviews zonder pretentieuze vragen die de interviewer intelligent moeten laten lijken, maar eerlijke, open vragen. Rustige beelden van een langzaam vollopend terrein, het opbouwen van het podium, backstage verslagen. Alles ademt de sfeer van relax, man, you dig it?. Elk beeld is interessant, van het legendarische optreden van Jimi Hendrix tot en met de shots van de pishokzuiger. Wat mij helemaal boeide was het omroepen van namen van mensen, of die zich even wilden melden omdat de broer of zus hun medicijnen nog had. En de jongeren die in lange rijen voor de (kapitalistische betaal)telefoons stonden om moeders te laten weten dat die het mis had. Niet om te laten waten dat het goed met hun kind gaat, maar om te laten weten dat ze tegen hun beleid aan blijven schoppen.

Drieëeneenhalf uur is een lange zit, maar zijn zo voorbij. Woodstock neemt je mee in een trip vol bloemen, tieten, baarden, tamboerijnen en vrede-predikende artiesten. De drieëeneenhalf uur geven je het gevoel dat je de drieëeneenhalve dag er zelf bij bent geweest. Ik heb drieëeneenhalf uur genoten! Bij het eindshot voelde ik mij opgelucht. Niet dat de film eindelijk voorbij was, maar dat ik niet op hoefde te ruimen. Want voor hippies lieten ze een behoorlijk Saigon achter.

avatar van Darbie
Ontroerend & Indrukwekkend vanwege het tentoongespreide Grenzeloze Optimisme.

Woodstock heeft jammergenoeg niet de hele wereld kunnen veranderen, maar heeft wel zulke dusdanige breuken en gaten in het toenmalige establishment geslagen, dat wij daar ( ook in Nederland) nu anno 2011 nog altijd voordeel van hebben !

avatar van wendyvortex
Darbie schreef:
Ontroerend & Indrukwekkend vanwege het tentoongespreide Grenzeloze Optimisme.

Een kabinet van VVD en CDA met gedoogsteun van de PVV

Ik vrees dat die hele jaren zestig-generatie nogal veel weg had van:

There's nothing in the street
Looks any different to me

Same as the old boss

(The Who)

Ludovic
Woodstock, Director's Cut.

Enorm lange zit, doch erg bijzonder. Geweldige beelden en goede muzikanten. En een sublieme afsluiter van Hendrix. Leuk om te zien.

Loepsaal
Bethel.

Iedereen speelt slecht op Woodstock, geven ze zelf toe.
Sly is heilig met zijn lesje vrijdenken.
Kijk niet naar je buren, je hebt geen instemming nodig.

Lv92
Geweldige beelden en optredens. Op voor mij bekende namen na, heb ik voor het eerst kennis gemaakt met Richie Havens. Het is alleen haast nattevingerwerk om voor zoveel beeldmateriaal een acurate beoordeling te geven.

Reinbo
wendyvortex schreef:

Een kabinet van VVD en CDA met gedoogsteun van de PVV

Ik vrees dat die hele jaren zestig-generatie nogal veel weg had van:

[i]There's nothing in the street
Looks any different to me

YAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAH!

Meet the new boss
Same as the old boss

(The Who)
Townsend zag het haarscherp. De bestuurders die nu hun zakken vullen zijn de hippies van toen. Graaien is ook een vorm van vrijheid claimen.

avatar van AGE-411
Reinbo schreef:

Won't Get Fooled Again werd toch niet op Woodstock gespeeld? Kwam pas in 1971 uit op The Who - Who's Next (1971).

Reinbo
Maar het is wel kritiek op het gebrek aan wezenlijke verandering als gevolg van het hippietijdperk.

avatar van Metalfist
There's always a little bit of heaven in a disaster area

Het moet nu ongeveer een jaar zijn dat ik de CD Remember Woodstock in de auto heb liggen. Het is een CD met zo'n 15 nummers (bijlange na niet volledig dus) en van die 15 nummers zijn er 7 die ik stante pede opzet als ik in de auto zit. Het gaat hierbij om Santana (Jingo en Soul Sacrifice), Jimi Hendrix (Foxy Lady en Purple Haze), Jefferson Airplane (Somebody to Love en White Rabbit) en The Grateful Dead (Turn on You Love Light dat verkeerd gespeld wordt als Turn On Your Love Life). Ik was dan ook al tijden van plan om de Director's Cut van Woodstock op te zetten en gisteren, waar examens toch allemaal niet goed voor zijn, is dat er eindelijk van gekomen.

En het is een lange zit geworden maar wel één die het waard is. Woodstock fungeert dan ook vooral als een interessant tijdsdocument van één van de grootste festivals ooit. Met een prijskaartje van 18$ voor een ticket (uiteindelijk werd het zelfs gratis) is Woodstock één grote financiële flop maar Michael Wadleigh (met de hulp van een jonge Scorcese!) levert een interessant beeld af van die hippie periode. Het is dan ook bijna hallucinant om te kijken hoe er zoveel volk op één plaats tegelijkertijd aanwezig is en dat voor drie dagen lang terwijl ze compleet beneveld zijn door de drugs. Het is een festival dat je vandaag de dag niet zou zien gebeuren, zoveel is duidelijk. De lange speelduur is misschien het grootste hekelpunt aan heel de documentaire maar het moet gezegd worden dan het eigenlijk allemaal nog vrij snel voorbij gaat, al helpt het natuurlijk wel om fan te zijn van de vele bands die hier komen optreden.

Want hier zitten toch wel een paar geniale performances tussen. Een paar relatief onbekenden voor mij die meteen de toon weten te zetten (Richie Havens met Freedom en Country Joe McDonald met I Feel Like I'm Fixin' To Die!) maar ook de optredens van Hendrix, Santana, Joe Cocker en The Who zijn zeker en vast erg te pruimen. Het is dan ook zonde dat er besloten is om hier en daar maar wat fragmenten te laten zien. Zo was Neil Young, voor mij toch de interessantste van het kwartet Crosby, Stills, Nash & Young, er wel bij maar zie je hem nooit in de documentaire verschijnen. En jammer genoeg is er het complete gebrek aan The Grateful Dead. Oké, Jerry Garcia is hier en daar wel eventjes te zien maar de uitvoering van Turn on Your Love Light met Janis Joplin is misschien wel één van de meest geniale uitvoeringen die ik ken. The Grateful Dead vonden hun eigen performance echter niet zo denderend (het weer zat ook niet mee) en kozen ervoor, net zoals CCR, om hun beelden niet vrij te geven voor de film. Eeuwig zonde als je het mij vraagt.

Een uniek tijdsbeeld maar ik ben eerlijk gezegd een beetje teleurgesteld in hetgeen er niet wordt getoond dan hetgeen dat er wel wordt getoond. Dit is natuurlijk puur gebaseerd op smaak en voorkeur maar ik zat uit te kijken naar White Rabbit en dergelijke die er uiteindelijk nooit komen. Sterke performances van The Who, Joan Baez en wie weet ik nog allemaal maar juist van die groepen ben ik niet meteen zo'n enorme fan. Al ga ik wel eens wat meer beginnen opzoeken van Richie Havens.

Dikke 3.5*

avatar van jipt
Niks lekkerders om je weekend te beginnen met 3, 5 uur Woodstock en een joint. Ten years after kicks ass big time. 4, 5*

avatar van brabusRUS
Kun je deze documentaire makkelijk in 2 of 3 delen kijken?

Lv92
Dat kan. Maar het is beter om het in 1 keer te zien.

Mescaline (moderator)
Deze ga ik binnenkort onder het genot van een biertje eindelijk ook eens kijken, koptelefoon op omdat ik toch wel de helft muziek verwacht. Ben hier al best lang benieuwd naar maar het is er nooit echt van gekomen..

Mescaline (moderator)
228 minuten lijken op het eerste gezicht een ontzettend lange zit, maar door de afwisseling tussen het hippie publiek en de grootste band namen van die tijd is de lange speelduur totaal geen probleem en kom je er met gemak door heen.
Natuurlijk moet je wel een beetje houden van de classic rock sound, but if you do gaat dit een relaxte en lekkere kijkervaring worden.

De uitschieters voor mij persoonlijk waren, Canned Heat, Joe Cocker, Ten Years After, Crosby, Stills, Nash & Young, The Who, Sly & the Family Stone & vanzelfsprekend de spraakmakende optredens van de grote Santana & de veel te jong gestorven Hendrix.
Woodstock was een uniek festival wat deels is geëvenaard in het Kralingse Bos te Rotterdam, maar jammer genoeg kan ik daar weinig meer over vinden.

Zoals velen die deze film zien en de muziek voelen had ik niks liever gewild dan in een tijdmachine stappen en terug te gaan naar the late 60s
Deze muziek documentaire over Woodstock wou ik al zolang zien, en ben nu ook blij dat eindelijk gedaan te hebben. Zeker een docu die ik nog velen malen ga herbeleven!

avatar van niethie
Mescaline schreef:

Is een jaar later ook een registratie van gemaakt dat de naam Stamping Ground draagt. Kun je hier helemaal bekijken. Miste de samenhang en warme sfeer een beetje maar interessant is het zeker.

niethie schreef:

Dankje wel Niels! Deze ga ik eens binnenhalen met de Youtube downloader om die volgend weekend eens aan te zetten