Picnic at Hanging Rock (1975)

Australië
Drama / Mystery

geregisseerd door Peter Weir
met Rachel Roberts, Vivean Grey en Helen Morse

Op Valentijnsdag 1900 maken de leerlingen van het Appleyard College een uitstapje naar Hanging Rock, om daar een picknick te houden. Vier meisjes besluiten wat te struinen in het landschap, maar tot schrik van hun medeleerlingen keert slechts één van hen terug.

avatar van Redlop
Roger Ebert:
"Beautiful cinematography and stories about the chasm between settlers from Europe and the mysteries of their ancient new home."

Afgezien van enkele impressionistische beelden van de meisjes in het gras vond ik het met die beautiful cinematography wel meevallen. Ook qua sfeer en mysterie nogal pover.
De vergelijking met Innocence van Lucile Hadzihalilovic is al diverse keren gemaakt, en naar mijn smaak is Innocence de winnaar als het gaat om onderhuidse spanning, visuele kracht en onheilspellende sfeer.
Over onheilspellend gesproken... De aanwezigheid van de nog jonge John "Mick Taylor" Jarratt tussen de kostschoolmeisjes sprak mij nog het meest tot de verbeelding

avatar van GoodOldJack
Voldoende voor de muziek, de prachtige jonge dames en de toch redelijk evil head mistress maar al bij al vond ik dit niet bijzonder. Op het einde moeite om niet andere dingen te beginnen doen en dat heb ik niet zo gek snel. Tegenvaller.

avatar van Cikx
Mooie film zeg. Het leuke is dat de film zich niet zozeer focust op het opsporen van de meisjes, maar eerder op het neerzetten van ontzettend dromerige, etherische sfeer. Dit is vooral te danken aan de prachtige cinematografie en ditto muziek. Het is lastig om te omschrijven. De film ademt zoveel sereniteit uit dat het haast onheilspellend wordt. Alsof er hogere machten bij betrokken zijn die met het blote oog niet te zien zijn. Ik ben er nog steeds in de ban van. Het komt dan ook niet zo vaak voor dat het een film lukt om me met zijn sfeer helemaal mee te slepen. Er zijn wel wat minpuntjes. Zo is het acteerwerk niet altijd even goed, vooral onder de bijrollen. Daarnaast had ik graag gezien dat de film zich voor een groter deel rondom Hanging Rock zou afspelen in plaats van op de kostschool. Desalniettemin is het een film die me zeker nog enige tijd zal bijblijven.

avatar van Boneka
louie schreef:
Heb deze film toevallig voor het eerst gezien in tasmanie Aus. Vond het begin eerst wel een beetje sweverig en meerzoet maar later wel indrukwekkend was en mysterieus dat er nog 1 meisje teruggevonden werd die zich niets meer kan herinneren. En haar voeten leken nog ongedeerd te zijn ook, heel vreemd als je door zo'n woest gebied rond gelopen hebt.

Dat vond die lokale dokter ook he..

avatar van Boneka
Hij heeft zijn naam bijna mee Peter Weir(d) . Het is een wat wazige film die mij een beetje deed denken aan The Wicker man qua uitstraling, maar die had een geweldig slot. Deze film Picnic at Hanging rock kreeg mijn interesse na de nieuwe versie (2018) die ik nog moet bekijken. Schijnt dat deze wel wat beter is. Muziek speelt een grote hoofdrol en dan met name de panfluit die we vandaag de dag niet meer zoveel horen. De zweverige muziek past helemaal in deze Weir(d) film. Hij begint sterk en vlakt daarna wat af. Grappig zijn de eerste zoektochten, Met een grote haak wordt gekeken of er iets in het water ligt. De grote vraag in deze film is natuurlijk vooral wat er toch is gebeurd met de meisjes. Het lijkt alsof ze worden getrokken door een mengelmoes van lucht- of geluidstromen. Omdat een meisje er iets verder vanaf staat wordt zij niet (betoverd). Zij komt dan ook als eerste terug. De twee jongens (Engels en Australisch) doen het redelijk, maar spreken niet tot de verbeelding. Het kosthuis doet het aardig, maar ik miste de echte diepgang voor nog meer mysterie. Kennelijk was het allemaal te licht voor dit soort occulte zaken. We zitten immers in Australie en niet in het koude kille Engeland waar dit soort legendes vaak beter tot uiting komen. Picnic at hanging Rock blijft een lekkere wazige film met prima muziek en beeld, maar boeit net te weinig voor een klassieker.

Blu ray ziet er redelijk goed uit. Kleur en scherpte zijn goed verzorgd voor zo'n oude film. Wel zien we regelmatig speldenprikjes, jammer! Geluid is goed en de extra's zijn legio, echter niet ondertiteld.

Film 3.0
Blu ray transfer 3.5 Engels ondertiteld
Geluid 4.0
Extra;s 4.5 (niet ondertiteld)