Picnic at Hanging Rock (1975)

Australië
Drama / Mystery

geregisseerd door Peter Weir
met Rachel Roberts, Vivean Grey en Helen Morse

Op Valentijnsdag 1900 maken de leerlingen van het Appleyard College een uitstapje naar Hanging Rock, om daar een picknick te houden. Vier meisjes besluiten wat te struinen in het landschap, maar tot schrik van hun medeleerlingen keert slechts één van hen terug.

sydney
Dit is een klassieker.

ahhh, erg mooi. Bezwerend.

prachtige film, hoe komt het toch dat ie bijna geen stemmen heeft? shame on you all

sydney
Ja, dit is eigenlijk verplicht werk.

avatar van jay73
sydney schreef:

Ja, dit is eigenlijk verplicht werk.

Derhalve gister maar eens bekeken.
Tja, wat vond ik er eigenlijk van? Moeilijke vraag. Ik kon hem makkelijk uitzitten maar ik geloof toch niet dat dat automatisch moet leiden tot hoge punten. Aan het eind vroeg ik me toch even af waar ik nou bijna 2 uur naar had zitten kijken. Een dag erna kan ik het geheel nog geen plekkie geven. Er werden veel suggesties gewekt, er werd veel sfeer geschapen, veel vragen onbeantwoord gelaten...op zich allemaal prima natuurlijk, maar voor mij heeft het toch niet helemaal 'gewerkt'.
Ik breng mijn stem terug tot 3 sterren.

avatar van starbright boy
starbright boy (moderator)
Ik heb 'm ook maar eens gezien en vond het geen meevaller.
De aanzetjes tot surrealisme waren interessant, maar het echte mysterie dat de film had kunnen hebben ontbrak grotendeels.
Uiteindelijk was het vooral een waargebeurde kostuumfilm met een aardig sfeertje. Niet slecht, maar de meeslependheid en het mysterieuze waar ik op gehoopt had vond ik niet.

avatar van jassonn
Zojuist maar eens gezien en ben er niet kapot van. Ik vond de film te dromerig en traag,ook leefde ik niet echt met de personen mee.
Ook heb ik niet echt door wat de film nou precies wil vertellen,kortom het idee is best leuk maar de uitwerking mist toch wat.3*

avatar van Dopke
*Despite many reports to the contrary, this movie is not based on a true story.
-IMDB Trivia

Viel me op dat de beschrijving en wellicht daardoor een eerder berichtje, "waargebeurde kostuumfilm", iets anders doen vermoeden

avatar van De Knip
Mooi vormgegeven film, dat zeker.
Wat je vantevoren verwacht, is een enorme zoektocht naar de vermisten. Dat kwam niet echt geheel goed over. Ik miste iets.
Anne-Louise Lambert vond ik ook zeker de moeite waard om te zien
Vooralsnog:

***1/2

Reinbo
De Knip schreef:

Mooi vormgegeven film, dat zeker.

3 meisjes??

Het kan bijna niet anders of Sofia Coppola heeft deze film gezien voor ze 'Virgin Suicides' maakte..... Diezelfde sfeer, datzelfde camerawerk (softfocus tegenlicht door lange blonde meisjesharen), jazelfs vergelijkbare loom-Floydiaanse muziek (met veel ARP-synths).

AK

avatar van jassonn
Nu je het zegt iderdaad!

De scenes bij Hanging Rock zelf zijn heel sfeervol en mooi gefilmd, maar daarbuiten is er niet zoveel noemenswaardigs. Dat de film de mysterieuze verdwijning niet zal gaan uitleggen wordt al snel duidelijk, maar waarom dan nog zoveel toespelingen en toelichtingen? Het heeft allemaal weinig nut en werkt de sfeer alleen maar tegen. Subplotjes zoals dat meisje dat weggestuurd wordt omdat haar vader niet meer betaalt zijn aardig, maar lijken alleen maar bedoeld om de speelduur wat op te rekken. 3 *

fantastische score

Tja, inderdaad heel dromerige film, vondt de muziek erg goed vooral in het eerste deel van de film. En het camera werk van het landschap en de meisjes in het wit, dat was erg goed gelukt. Heb nog zitten nadenken over het plot van de film, kwam tot de conclusie dat dat eigenlijk ondergeschikt was aan het geheel. De film vertelt gewoon een verhaal en verder is er geen plot of misterie of iets anders. Maar, het goede eraan is dat dat achteraf gezien ook gewoon kon.
3 sterren.

avatar van Poisonthewell
Prachtige en sfeervolle film. De mooie beelden en de fantastische soundtrack brengen je bijna in een soort van trance. Mysterieus, maar toch bevredigend. 4*

Deze kon mij absoluut niet bekoren. Ik heb hem na 30 min. uitgezet.
Ik begrijp niet hoe deze film zulke hoge cijfers haalt. Gedichten, stijve Engelse harken in witte jurken en verder niets dan saai gedoe.

avatar van Mac Hammer Fan
Ik hou bijzonder veel van PICNIC AT THE HANGING ROCK. Visueel en audiitief is deze film een juweeltje. Een prachtig mengsel van mystery en poëzie.

avatar van jordybeukeboom
Queto Yurlunyur schreef:

Precies. Wel prachtige muziek

Ik hou het op 2,5 ster. Australie mag zich gaan schamen als dit werkelijk het beste is wat het land op filmgebied gebracht heeft

avatar van brucecampbell
Prachtige film die eigenlijk alles te danken heeft aan de sfeervolle muziek!

avatar van kort0235
Net gezien deze film. Vanmiddag voor 5 euros gekocht bij Fame, Amsterdam.
De film is wel mooi en mysterieus, maar wel een beetje traag. Het is ook een film uit 1975 en in die tijd was de dynamiek van de meeste film nog niet zo sterk.
Ik vond de film geen topper, maar kon er redelijk mee door.
Een 3.0*

avatar van thibault14
Raar, vaag, traag, maar toch kon deze film bij op één of andere manier bekoren, waarom kan ik niet echt verwoorden, het zal wel iets met het mysterie te maken hebben. 4,0*

Helemaal mee eens. prachtige beelden, de panfluitmuziek is wondermooi en toch is het dat vage, niet altijd aanwezige, mysterie dat me zo aantrekt. Elk personage van enig belang, ieder subplotje in deze film verweven en elke belangrijke handeling die men na de verdwijning uitvoert liggen bij de basis van Hanging Rock.
Soms is het duidelijk zoals die jongen die naderhand bezeten raakt van Miranda na haar verdwijning en vaak minder duidelijk de directrice die langzaamaan de controle over zichzelf verliest na de verdwijning van de gouvernante, maar altijd aanwezig.

Wat Weir ook goed weergeeft is dat verontrustende beeld dat mensen zomaar kunnen verdwijnen, gewoon verdwijnen. Iedereen word meegezogen door die ene rots. Ze straalt een vorm van angst uit en hoe dichter je ze betreed, hoe verontrustender de film word.
Weet niet of iedereen het heeft opgemerkt maar in bijna elk rotsblok is een gezicht te herkennen (moet je eens proberen), en soms lijkt het alsof je in de gleuven eventjes een hand of een schim opmerkt.

een akelig, fascinerend meesterwerkje

avatar van tondeman
What we see, and what we seem, are but a dream, a dream within a dream

avatar van Bombong
Mensen die de film kennen en de DVD kopen wil ik graag waarschuwen. De DVD is een director's cut, hoewel dat nergens vermeld staat. Meestal zijn director's cuts langer dan de oorspronkelijke uitgave, maar hier is hij 7 minuten korter. Weir heeft een aantal scenes geschrapt die volgens hem afdeden aan het mysterie. Daarmee heeft hij mijns inziens echter een grote fout gemaakt. De scenes zijn wellicht niet cruciaal (als je de film nooit eerder hebt gezien levert het geen gaten in de plot op), maar maakten het verhaal wel meer compleet.

In zijn algemeenheid vind ik overigens dat regisseurs (maar het geldt voor alle kunstenaars) als ze eenmaal een werk hebben gepubliceerd, ze er verder met hun handen van af moeten blijven. Prima dat ze als hobby nog eens wat gaan zitten sleutelen en ik heb er ook geen bezwaar tegen dat ze met dat product de mensen nog eens hun geld uit hun zak willen kloppen, maar het zou niet toegestaan moeten zijn dat ze belemmeren dat het oorspronkelijke werk nog beschikbaar is. Als er een persoon op de wereld is die niet kan beoordelen of een kunstwerk in de huidige vorm goed is, dan is het immers de kunstenaar zelf.

avatar van Flavio
Flavio (moderator)
Vaak wordt regisseurs een happy end opgedrongen dat totaal niet past bij de film. Dan ben ik toch blij met een director's cut.

Picnic at Hanging Rock vond ik zeer mooi, heb alleen de 'normale' versie gezien overigens.

avatar van thomzi50
Flavio schreef:

Ik ook. Had een happy end totaal onpassend gevonden. Wat aparte, maar toch vooral geslaagde en mystieke film.

avatar van Bombong
thomzi50 schreef:
Ik ook. Had een happy end totaal onpassend gevonden.

De oorspronkelijke versie van de film had hetzelfde einde als de director's cut. Er wordt hier de indruk gewekt dat Peter Weir een happy end kreeg opgedrongen en dat later weer ongedaan heeft gemaakt, maar dat slaat nergens op. Hij heeft een aantal scenes uit de film gesneden. En dat had hij beter niet kunnen doen. Dat is alles dat ik wilde zeggen...

avatar van The One Ring
Wow. Ik had hier best hoge verwachtingen van, maar de film is nog stukken mysterieuzer en ook mooier dan ik verwacht had. De prachtige beelden zuigen je de vreemde natuurwereld van Hanging Rock in, een rots waarvan ik het idee dat hij een gezicht had, waar dingen gebeuren die zeer onverklaarbaar blijken.

De film lijkt een gigantisch ingewikkelde puzzel, maar na er nog een dagje over nagedacht te hebben kom ik eigenlijk tot de conclusie dat het geen puzzel is. Een puzzel heeft immers stukjes nodig en die levert deze film nauwelijks. De paar stukjes die we krijgen zijn zo klein dat het niets oplevert. De film is dus vaag, maar niet zoals bij bijvoorbeeld Lynch, waar je met veel moeite de ware betekenis van de film nog kunt ontrafelen. Maar het punt van Picnic at Hanging Rock is juist dat er een mysterie gebeurt is die niet te ontrafelen valt.

Niettemin viel mij een ding bijzonder op: ik had van bijna ieder vrouwelijk personage wel minstens een keer het gevoel dat ze lesbisch was en van Sara kunnen we het zeker zeggen. Onderdrukte seksuele verlangens spelen sowieso een rol in dit mysterie en wellicht staat Hanging Rock wel symbool voor seksualiteit of zo. Het gesteente lijkt op een bepaalde manier veel levendiger dan alles wat we in de rest van de film zien. Als personages hoog op de rots klimmen begint de camera te schudden alsof er iets onder de oppervlakte zit dat eruit moet. Mooi gedaan.

Picnic at Hanging Rock komt bij deze eerste kijkbeurt (en er zullen er ongetwijfeld meerdere volgen) in de buurt van perfectie. De hypnotiserende beelden, het bedoelt onduidelijke verhaal, de uitstekende muziek en de uitstekende acteerprestaties van voor mij onbekende acteurs vormen samen een prachtig geheel dat me waarschijnlijk lang bij zal blijven.

Daarnaast groeit steeds meer het vermoeden dat Peter Weir een van de meest onterecht onderbelichte regisseurs ooit is. Hij maakt echt prachtige films, maar ze verdienen wel iets meer aandacht dan ze krijgen.

dragje
Mooi stukje One Ring, ik heb mijn beoordeling aangepast van 3.5 naar 4, ik heb wel, toegegeven, de film heel lang geleden voor het laatst gezien...

Maar ik ga binnenkort weer eens de film bekijken.