Volg jij MovieMeter al op Facebook?
MovieMeter op Facebook

Los Lunes al Sol (2002)

Alternatieve titel: Mondays in the Sun

Spanje / Frankrijk / Italië

geregisseerd door Fernando León de Aranoa
met Javier Bardem, Luis Tosar en José Ángel Egido

In de noordwestelijke Spaanse kuststad is de scheepswerf waar Santa, José, Lino, Amador en Sergei werkten al enige tijd gesloten. In het dok ligt nog altijd 't laatste, onafgebouwde schip, als roestende getuige van voorspoediger tijden. Santa (Javier Bardem) leverde zichzelf, in tegenstelling tot anderen, niet direct met een oprotpremie uit aan de grote leegte, maar verloor het gevecht tegen de bazen uiteindelijk toch. De woede en ontgoocheling komen soms boven in discussies met zijn lotgenoten.

avatar van titan
Dit is de Spaanse inzending voor de Oscars van dit jaar, maar ze hadden beter Hable con Ella kunnen sturen. De film kent zo zijn leuke momenten (leukste quote: "if you can't take a proper job, you take a blow job"), maar als geheel moddert het verhaal maar wat voort en gaat het nergens heen. 2,5*

hmmm, deze film had anders ook meer goya's gewonnen dan "hable con ella" en een 8.1 op imdb... ben dus toch wel benieuwd ondanks de matige stemmen hier.

Deze week in 5 zalen te zien!

Vorig jaar gezien tijdens het IFFR, en heb er meer van genoten dan van bijv. Cidade de Deus, de grote klapper van dat IFFR. Wat een ontzettend grappige, ontroerende en onderhoudende film! Ben van plan om 'm nog een keer te gaan zien, zag tot mijn verrassing recensie in de NRC, hehe, eindelijk te zien in de filmhuizen (en hopelijk daarna ook verkrijgbaar op dvd). Beetje Full Monty-achtig, wat betreft de onopgesmuktheid van de acteurs en het centrale thema. Maar met meer diepgang! 4,5 ster krijgt ie van mij.

yosemite44 schreef:

Bekroond met vijf Goya’s:
Beste Spaanse film
Beste acteur – Javier Bardem
Beste nieuwe acteur – José Angel Egido
Beste mannelijke bijrol – Luis Tosar

7.8 inmiddels op imdb.

Achteraf zei iedereen idd. dat Hable Con Ella een betere Spaanse inzending zou geweest zijn voor de Oscars. Dat komt niet omdat Los Lunes al Sol een minder goede film zou zijn, wel omdat de Oscar-jury sympathieke films verkiest boven nuchtere producties al deze. Het Spaanse publiek wist deze film - terecht - wel te smaken. Een film die uitblinkt door zijn eenvoud.
Recensie Filmkrant

neo (crew)
Een film zonder een echt verhaal maar meer leunend op de verveling van een stel werklozen met praktisch geen doel. Dat loopt allemaal nogal traag met zo hier en daar prima momenten. Een van die unieke momenten is Jose thuiskomt en zijn vrouw op het punt staat hem te vertellen dat ze hem verlaat. Hij gaat tegen haar aanliggen en verteld over de kroegmaat die was verlaten door zijn vrouw en nu door een ongeluk naar beneden was gevallen. Ze gooit het deken over de tas met haar spullen naast de bank en kan haar tranen niet ophouden. Hier valt niet alleen Bardem wederom weer op, maar ook mijn ontdekking van Luis Tosar, die Jose speelt. Hij speelt een beetje een zelfde soort tragisch type als in Te Doy Mis Ojos, alleen meer ingetogen, maar nog steeds erg goed. 3 sterren

FisherKing
Ik vind het een prachtfilm, dat een heel liefdevol subtiel portret neerzet van een groepje mensen. Ademloos gekeken, en ook nog eens genoten van het prachtige spel van Javier Bardem. En Luis Tosar. Veel humor in de film

Rechtgeaarde sociale kritiek met een wrang einde waarbij ik wel wat aan The Big Lebowski ging denken

Ik kan me nu wel indenken waarom dit boven Hable con Ella is verkozen. Mooie muziek van oa Lucio Godoy en Carlos García Berlanga.

Een 4 hele vette sterren.

ook mooi hoe ze die moedeloze sfeer filmen. En het acteer werk is zo realistisch. ook de laatste scene is prachtig. vaak gelachen maar ook ontroerend.

4 hele vette sterren

(kijken vanavond)

FisherKing
Zo'n film die blijft hangen, en waarvan zelfs de kleinste details, zoals het knipperen van boven-licht, je nog haarscherp voor de geest staan. 4.5* dus.

(En idd kijken vanavond)

waar zou de film zich afspelen in spanje?

Art
In de Spaanse havenstad Vigo

Galicië

Zeer mooie film. Een tragikomedie volgens de Mike Leigh-traditie over mensen in een streek met veel werkloosheid die het moeten hebben van het kleine geluk op bepaalde momenten van de dag.
En dan met een hoop humor tussen de bitterheid.

Geweldige rol van Bardem ook weer. Zo prachtig als hij dat kinderboek voorleest, hahaha .

kos schreef:
Een tragikomedie volgens de Mike Leigh-traditie

Ja, maar iets teveel naar mijn mening. Originaliteit was nou niet dé kracht van de film.

Desondanks zeer genietbaar. Goed geacteerd en mooi gefilmd. Mooie muziek ook.

Op de dvd-hoes zag ik heel groot het commentaar van één of andere criticus staan die het had over: 'I will just say it: Bardem is the new De Niro'.

Grappig, ik dacht namelijk precies hetzelfde.

Wie niet

Halfje omhoog maar, meesterwerk in mijn ogen.

avatar van Baggerman
Prima film met een aantal prima acteurs en actrices.

Ik vrees dat het onderwerp (vooral ook in (Spanje) in de nabije toekomst met de crisis alleen nog maar aktueler gaat worden! Wat een trieste bedoening.

Egido's karakter vond ik het meest sympthiek: hij blijft tegen beter weten in solliciteren. Hij lijkt trouwens veel op Manuel Morón (die killer uit 'La Noche de los girasoles'); ik dacht even dat het hem was!

De film deed me ook een beetje denken aan 'The Full Monty', maar dan zonder een greintje hoop.

avatar van Near_Dark
Dat was een sympathiek, kleinschalig filmpje.

Het eerste half uur vond ik wat langdradig met veel te veel geleuter, maar dat kwam hoofdzakelijk omdat je op zo'n korte tijdspanne nog niet genoeg meevoelt met de personages, later loopt dat wel vlot.

Santa en de mooie dochter van de cafébaas hebben blijkbaar wat met elkaar, maar't is niet meteen duidelijk wat, het zal kalverliefde zijn.
Meestal speelt er geen muziek, maar de zeldzame keren dat die erdoor komt klinkt het wondermooi.

6,5/10, omdat er iets te veel overbodige babbelscènes in voorkomen.
Zulke sociaal bewogen Drama's zijn niet aan iedereen besteed, dus enkel een aanrader voor de liefhebbers van het genre.

avatar van maxcomthrilla
Futloos!

Uiteraard ook wel een beetje de bedoeling van deze film, maar ik had bar weinig op met die slome, niet vooruit te branden mannen in een midlife crisis die hun dagen slijten in cafes en vervuld waren van zelfmedelijden. Uitgezonderd die ene kerel die stug door bleef solliciteren en ook Javier Bardem was bij momenten nog wel interessant om naar te kijken, met name toen hij een verhaal voorlas aan een klein meisje, een oprecht mooie scene!

Het helpt trouwens ook niet mee dat Vigo als een smerige stad wordt neergezet. Een 2,5*

avatar van Kronos
Ken Loach en Mike Leigh zijn heel wat beter in dit soort sociale drama's. Deze film kabbelde maar wat voort. Enkel het hoofdpersonage is enigszins interessant en dat houdt de film nog net overeind.

avatar van Marvinleeaday
Ijzersterk spaans drama over eenzaamheid, liefde en vriendschap.

avatar van david bohm
Mooie film die haast volledig draait om de acteurs. De heren zitten door het verlies van hun werk in een vervelende en uitzichtloze positie en dat heeft gevolgen voor hun eigenwaarde. Ieder gaan ze daar op hun eigen manier mee om. Gelukkig blijft de film ingetogen en hier en daar met een lach zodat het geen loodzwaar drama is geworden.

avatar van 93.9
Prachtig sociaal drama. In Engeland heb je een paar regisseurs die dat leuk kunnen (vaak ook tenenkrommend). Dit is zoals het hoort!!

Deze film heel lang geleden al eens gezien, maar ik herinnerde me er nog maar bar weinig van. Maakt niet uit, dan kijk je er weer objectief naar. Een sociaal drama van een vijftal collega's die ontslagen zijn bij de scheepswerf en die vanaf daar hun leven al dan niet (vooral niet) met succes weer op de rails proberen te krijgen. Het is een behoorlijk troosteloos verhaal, maar het bouwt mooi op en je leert de individuen en hun karakters goed kennen. Er zitten leuke verhaallijntjes in en ook af en toe mooie subtiele humor en menselijke scenes. Vooral mooi om te zien hoe de saamhorigheid in de groep groeit, ondanks de uitzichtloosheid die allerlei nieuwe problemen met zich mee brengt.