Darling (1965)

Verenigd Koninkrijk
Drama / Romantiek

geregisseerd door John Schlesinger
met Julie Christie, Dirk Bogarde en Laurence Harvey

Diana Scott (Christie) beëindigt haar huwelijk en start een carrière als model en actrice. Ze ontmoet Robert, een TV-verslaggever die zijn gezin onmiddellijk voor haar verlaat. Bovendien neemt hij haar mee naar allerlei high-society feestjes en op één van die feestjes ontmoet ze de aantrekkelijke Miles.

avatar van jordybeukeboom
Oscar voor Christie

avatar van stephan73
Erg sterke Britse film, met een fantastische rol van Julie Christie. Naast haar briljante rol zijn ook de overige acteurs zeer sterk, vooral Dirk Bogarde als kunst-criticus is goed.
Het camerawerk is ook erg mooi en lijkt te zitten tussen de Franse en Italiaanse new wave films uit dezelfde tijd.

Zijn er dan geen minpuntjes? Jawel! De film duurt met zijn 2 uur net iets te lang en laat iets teveel mannen in het leven van Diana Scott binnen.

Toch nog een 4,5*

Een traag en zelfbewust verhaal (in een vloeiende stijl) over een model dat geluk zoekt op de verkeerde plaatsen, over een jonge vrouw, die om er haar voordeel mee te doen, van de ene in de andere affaire rolt. Ondanks dit gegeven weet Julie Christie toch enige sympathie van de kijker op te wekken. Zeker voor 1965 is 'Darling' een gewaagde en originele film, met een cynische benadering. Mede door een geweldig spelende cast is de film in hoge mate kijkwaardig.

Getapt fotomodel is rusteloos op zoek naar… ja, naar wat eigenlijk? Naar mate ze stijgt op de sociale ladder, wordt haar bestaan leger en leger. Julie Christie verdiende met haar uitstekende vertolking een Oscar, al moet daar meteen bij gezegd worden dat de concurrentie dat jaar (1966) niet al te hevig was.
Wat mij het meest opvalt aan deze film is de oppervlakkigheid van de kringen, waarin Diana verkeert, en het gebrek aan echte emoties. Als tijdsbeeld van het Londen van toen wellicht correct, maar het verhindert mij me echt verbonden te voelen met deze film.

avatar van Mochizuki Rokuro
BBarbie schreef:

Dat moet dan altijd even gecheckt worden...

Julie Christie - Darling
Julie Andrews - The Sound of Music
Samantha Eggar - The Collector
Elizabeth Hartman - A Patch of Blue
Simone Signoret - Ship of Fools

Alle vijf gezien, met uitzondering van The Sound of Music (Andrews had het jaar ervoor al gewonnen) best wel een aangenaam "apart" lijstje. Ship of Fools deed het qua nominaties erg goed, maar is als film inmiddels wel vergeten. Vond Signoret erg indrukwekkend in die film. Voor The Collector zelf altijd een zwak gehad. Opvallend is dat Doctor Zhivago (vanuit huidige tijden bezien) naast The Sound of Music de zwaargewicht was. Ook met Julie Christie...

Mochizuki Rokuro schreef:
Dat moet dan altijd even gecheckt worden...
(...)

Even checken is nooit verkeerd .
Zeker een apart lijstje. Ik heb deze films destijds (zo'n 50 jaar geleden dus) ook allemaal gezien, maar er is er niet een bij die toen een blijvende indruk op mij gemaakt heeft. Tijd allicht om via herzieningen mijn geheugen op te frissen. Ik vind het wel opvallend dat Christie voor Darling destijds een Oscar kreeg, terwijl haar rol in Doctor Zhivago mij veel beter bijgebleven is. Dat vind ik eigenlijk nog steeds, maar dat kan ook komen omdat heel de sfeer van Darling —een beetje vergelijkbaar met Les Tricheurs (1958) van Marcel Carné— mij maar matig bevalt.

avatar van Dievegge
Ook voor mij is Julie Christie sterker in Dr. Zhivago, al is ze daar de sidekick van Omar Sharif. Overigens had je ook nog Catherine Deneuve in Repulsion en Giulietta Masina in Giulietta degli spiriti. Nu ja, bij de Oscars maken ze wel vaker rare keuzes.

Goeie film over een vrouw die gaat werken als fotomodel en met mannen het bed induikt om hogerop te komen. Ondanks dat het voor die tijd redelijk gewaagd zal zijn geweest, blijft de film over het algemeen luchtig van toon. Meer dan genoeg goeie scenes en hier en daar leuk gemonteerd, waardoor het ondanks de behoorlijke lengte onderhoudend blijft. Julie Christie zet haar rol speels neer.