ad

Geregisseerd door: Larysa Kondracki

Met onder meer: Rachel Weisz, Vanessa Redgrave en Monica Bellucci

Releasedatum: 10 november 2011

Over The Whistleblower

"Nothing is more dangerous than the truth."

Kathryn Bolkovac is een agente uit Nebraska die de zware taak krijgt om de politiemacht in het door oorlog verscheurde Bosnië weer op orde te krijgen. Wanneer ze het land een beetje door begint te krijgen begint ze tekenen te zien van een verschrikkelijke ondergrondse industrie, niet alleen van de criminelen die aan het hoofd staan, maar ook van de Verenigde Naties zelf. Nadat ze een vrouw ontmoet die ontsnapt is uit de handen van een mensenhandelaar die vrouwen verkoopt als seksslaaf, begint Katryn te zien hoe groot deze industrie is.

imageimage

avatar van 93.9

93.9

Totale onzin. Ik bedoel met clichés de manier hoe deze film inelkaar gezet is.

Als je goed oplet verlopen al die Hollywood politiefilms zo.

Aangrijpend thema, maar dat maakt nog geen goede film.

Lelijk camerawerk ook! Film laat mij volkomen koud.

avatar van Diele

Diele

Het is algemeen geweten dat de VN een misdadige organisatie is. Kijk maar wat we uitgespookt hebben niet alleen in de Balkan, maar ook in Libië en andere landen...De VN zijn veel te machtig en komen hier overal met weg. De flim besluit met de mededeling dat er niets is veranderd.

avatar van Redlop

Redlop

93.9 schreef:

Totale onzin. Ik bedoel met clichés de manier hoe deze film inelkaar gezet is.

Als je goed oplet verlopen al die Hollywood politiefilms zo.

Noem eens zo'n Hollywood politiefilm?

avatar van 93.9

93.9

Gaat niet zo zeer om het verhaal. Hoe het in elkaar gezet is.

Een paar clichés: politieagent wordt van de zaak gehaald, een persoon googlen en dan zo'n zoekscherm vol in beeld, romance tussen 2 politiemensen, op het eind krantenkoppen of tv interviews in beeld om te laten zien wat het allemaal teweeg heeft gebracht en zo kan ik nog wel een tijdje door gaan.

BBarbie

Gaat niet zo zeer om het verhaal. Hoe het in elkaar gezet is.

Waarom zou je een film over waargebeurde feiten anders elkaar zetten? Feiten blijven toch feiten, of denk ik nou te simpel?

avatar van Redlop

Redlop

BBarbie schreef:

Mee eens. Het verhaal is gebaseerd op het levensverhaal van Kathryn Bolkovac. Alles is waar gebeurd. ook de romance met Jan. Die in het echt Jan van der Velde heet.

She left Bosnia for the Amsterdam home of Jan G. H. Van Der Velde, a Dutch officer she met in Bosnia and to whom she is now married.

KLIK.

avatar van Boneka

Boneka

Gaat niet zo zeer om het verhaal. Hoe het in elkaar gezet is.

Jij werkt zeker voor dit soort malafide instellingen.

avatar van Boneka

Boneka

Kathryn Bolkovac - Wikipedia - en.wikipedia.org

Natuurlijk is dit een totale onzin film pffffffff. Wat een reactie van 93.9 zeg. Of moeten we WiKi ook al niet geloven. Is het allemaal uit de duim gezogen? Kom op zeg.

Natuurlijk zijn dit soort organisaties zo corrupt als wat. VN, SFOR, NAVO allemaal EEN pot nat. En maar geld geven aan deze malafide instellingen. Onze blauwhelmen idem dito. Karremans gevoel. Wat een slappe lullen allemaal. Nou ja behalve als ze een van deze hoeren hebben gehad.

Afijn we hebben weer een lesje geleerd hoe ze om gaan met mensenrechten. Als het om geld gaat interesseert het ze geen bal. Politieke onschendbaarheid. Ook zoiets. En ja die buitenlandse gasten in Den Haag idem dito. Bekeuringen betalen ho maar.

Een film die je weer eens aan het denken zet. Het begin van de film is nog een beetje onevenwichtig. Pas na zo'n 50 minuten komt er meer deining. Dit alles gefilmd in grauwe kleuren. Zelfs filmgrain komt er in voor. Niet het mooiste werk om te zien ook niet op blu ray, maar dat is de keuze geweest van de regisseur om alles sober en grauw te vertonen. Vond Rachel wel wat naïef. Zeker in het begin. Wat dat betreft liggen de clichés voor het oprapen. Een vrouwelijke agent die in haar eentje zowat een politieke aardverschuiving zal ter weeg brengen. Moet zeggen dat stuk is niet echt geloofwaardig. Aan de andere kant het kan best zo zijn gegaan. Het is hoe dan ook een film gebaseerd op ware feiten. De waarheid zal denk ik ergens in het midden liggen. Het tweede deel van deze klokkenluider was een stuk beter en spannender. Zodoende toch nog een ruime voldoende wat niet gezegd kan worden van onze vrienden van de VN.