Jin Líng Shí San Chai (2011)

Alternatieve titels: The Flowers of War | 金陵十三釵

China / Hongkong

geregisseerd door Yimou Zhang
met Christian Bale, Tong Dawei en Shigeo Kobayashi

'13 Flowers of Nanjing' is gesitueerd in 1937 in Nanjing in China tijdens de Sino-Japanse oorlog. Een stel dappere vluchtingen wordt opgevangen in een kerk. De groep, samengekomen door de verschrikkelijke chaos van de oorlog, riskeert hun leven voor de schoolkinderen van de kerk tijdens de gewelddadige invasie van de stad. Vanwege de enorme tegenslagen presenteert heldendom zich onder de minst waarschijnlijke individuen als ze moedig een weg vinden in de verradelijke omgeving om zichzelf en hun naasten te redden.

avatar van Boneka
Fantastisch mooi gemaakte film alleen die irritante Bale moest er niet in spelen. Was al een irritant jongetje in Empire of the Sun en is dat helaas nog steeds al vond ik The Prestige wel indrukwekkend van hem. Gelukkig draait de film niet geheel om hem, maar wel om die fantastische kleurrijke dames die de film omhoog halen. Cineastisch zeer mooi gemaakt. Het glas dat breekt ziet er schitterend uit. De ene keer door die kogel, de ander keer door het maken van een mes. De Chinese soldaat met zijn booby-traps blijft natuurlijk lekker om te zien. Het eind is zoals je deze film moet zien. Wat je niet ziet is wat je toch wel weet, wat je wel ziet is wat je wel verwacht. Logische keuze als je het mij vraagt. De film blijft bij mij op het netvlies staan. Alleen ja die Bale....had van mij vervangen mogen worden door een Chinees. Alleen was het dan waarschijnlijk niet zo'n hoog budget geworden.

The Flowers of War vind ik een perfecte titel voor deze mooie dames. China wordt immers vaak afgebeeld met mooie bloemen!

avatar van Fryce
Had zijn sterke momenten, maar al met al was ik niet onder de indruk.

Aangrijpend verhaal. Aanrader, zeer goede en emotionele film!

avatar van dvdfreak123
Sterke film. De actiescenes zien er ronduit geweldig uit. Bale speelt goed en de rest van de cast ook. Aangrijpend op het einde zeer sterk drama. Zhang Yimou heeft mij weer niet teleurgesteld. Moet er toch nog meer films van gaan kijken heb er nu 4 gezien die ik geweldig vond deze, house of flying dagger de beste vind ik persoonlijk. Dan curse of the golden flower en hero. Ik hou wel van dit soort film en Zhang weet altijd een prachtige sfeer (kleuren) weer tegeven. Aanrader.

avatar van schumacher
Degelijke film.

avatar van peterx43
Heel goeie film! Ook heel nodig om de slachting van Nanking eindelijk eens bekendheid te geven. 20.000 meisjes en vrouwen werden er verkracht en meer dan 200.000 afgeslacht op vreselijke wijze. Nog steeds weigeren de japanezen hun oorlogsmisdaden te herkennen en ontkennen deze gruwels anno 2015. Dit in tegenstelling met duitsland. 'k Vindt dat de keus om een Amerikaan als een van de centrale figuren weer te geven een goed idee was. Amerika heeft immers een schuld tegenover China omwille van japans opinie voor te trekken.

avatar van Verhoeven
Als ik Christian Bale voor de vijfde keer in tranen zie staan als getransformeerde barmhartige samaritaan dan is het bij mij gedaan. En het is niet alleen Bale want zo'n beetje de gehele vrouwelijke cast lijkt alleen maar te kunnen huilen. De vijand kan uiteraard alleen maar kwaad kijken. En dat allemaal in close-ups en geregeld een slowmotion. Spielbergiaanse praktijken. Het zou verboden moeten worden.

TIP --> Nanjing! Nanjing! (2009)

Grote teleurstelling. De decors zijn matig en het verhaal flinterdun. Jammer.

avatar van Fonzzz002
The Flowers of War is een heftige oorlogsdrama geregisseerd door Yimou Zhang met Christian Bale in de hoofdrol. The Flowers of War gaat over een oorlog tussen China en Japan rond eind jaren 30. Een westerse man, genaamd John, komt terecht in een Chinese kerk vol met jonge meiden en prostitués. Samen proberen ze de oorlog te overleven.

Wat me het meeste van The Flowers of War mee bleef is hoe heftig de film is. Bloederig geweld & verkrachting zijn onderwerpen die regelmatig aan de orde zijn. Voor wie niet tegen deze onderwerpen kan is het een film om over te slaan.
Qua regie zit de film goed in elkaar. De sets, cinematografie, kostuums, effecten zijn allemaal goed gedaan evenals dat de acteerprestaties ijzersterk zijn. Ik ken Christman Bale enkel van The Dark Knight trilogie en onlangs dat hij daar prima acteert steelt hij volledig de show in deze film.
Wat het verhaal betreft heb ik wisselvallige meningen en komt het meer op persoonlijke smaak aan. Het is een sentimentele film die hard probeert je met de personages mee te laten leven, maar persoonlijk vind ik het vanwege de grote hoeveelheid personages die aan het woord komen lastig om mee te leven in de mate waarin de film hoopte dat ik meeleefde. Ook zijn er bepaalde scenes waarin de personages iets ongelooflijk doms doen. Deze momenten voelde geforceerd en hielden mijn aandacht niet zo goed vast als de rest. Daarentegen waren de hoofdpersonages interessant & geloofwaardig genoeg om te zien waar het verhaal heenging. Er zaten meerdere sterke en spannende scenes in die om de hoofdpersonages draaide. Het is hun verhaal en diepgang die de 145 minuten durende zit onderhoudend genoeg maakte uit te zitten.

De film was minder interessant dan ik had gehoopt. Yimou Zhang's Hero vind ik een prachtfilm en Christian Bale kan ik prima waarderen, maar dit soort oorlogsthema’s pakken me in de regel niet zo. Door de sterke regie, goede acteerprestaties en interessante hoofdpersonages zorgde het vooralsnog voor een prima zit.

avatar van Kondoro0614
Jin Líng Shí San Chai

Ik heb net Jin Líng Shí San Chai gezien via Film1, was helaas tien minuten te laat maar kwam op een goed moment binnen vallen: het moment dat de jappen binnen vallen in de kerk en de meisjes willen verkrachten, zou ook langer dan 10 minuten kunnen wezen dat heb ik niet exact bij gehouden. Jin Líng Shí San Chai verteld het verhaal van de westerse John Miller die in een kerk beland en samen met de inzittenden (met meisjes en prostituees) proberen ze te onderduiken binnen deze kerk.

De film bevat soms harde scenes met een fijne kern. Yimou Zhang wist het vaak erg fijn te brengen. De film bevat ook nog eens wat spannende scenes zoals de inval bij de kerk dat ze geprobeerd hebben de meisjes te verkrachten en de vluchtpoging van twee meisjes.. De film bevat een prima thema: de Sino-Japanse oorlog, ik ben hier nog niet heel bekend in dus zal zo eventjes op Wikipedia kijken ! De film heeft een prima verhaal en het concept was zeer goed, ik vond de acteer prestaties fijn en de film was prima in evenwicht gebracht. Yimou wist wel wat die deed, toch moest ik soms moeite doen om mijn aandacht er bij te houden want ik ben nog niet zo drama gerelateerd. Ik zit namelijk altijd te wachten op een heftige bom of iets dergelijks ! Maar, dit was zeker een fijn beginnetje om ook deze genre wat groter uit te gaan pakken.

avatar van Decec
Een goede drama/historie/oorlog film...
Prima verhaal...
Een waargebeurd verhaal...
Een super mooi HD kwaliteit breedbeeld...
Bekende acteur Christian Bale ...
Prima achtergrond geluid/muziek
(Dolby Digital)...
Prima camerabeweging...

avatar van Norman Mailer
Decec schreef:

Prima camerabeweging...

Hoe kan ik dat zien, zo ongeveer?

avatar van Decec
Norman Mailer schreef:

Hoe kan ik dat zien, zo ongeveer?

Rustig beweging, niet te snel.
Geen onrustig. Voorbeeld schokkende camera beweging...

avatar van Lovelyboy
Wat een bijzonder stijlvol en dramatische film. Ik lees hier boven iets over 'goedkope decors' en ik vraag me af wat diegene heeft zitten kijken want ik vind het prachtig. Mooie lage shots tegen de zon in, een overtuigend decor betreffende het kapot Nanking, de mooie beelden binnen in de kerk met het kleurenpalet van het gekleurde glas. Visueel is het om een puntje aan te zuigen, net als de oorlog. Niets op aan te merken. Qua verhaal een mooie wisselwerking met verschillende personages/ groepen en verschillende instellingen. De kinderen zijn boos en bang, de hoeren zijn verwaand en verwend, Bale speelt met overtuiging de blaag/vruibuiter die alleen maar aan zich zelf denkt. De wisselwerking van de hoeren die zich uiteindelijk opofferen en Bale die een soort van 'coming of age' beleeft past prima en geeft goed vorm aan het verhaal. Verder de nodige drama en gruwelen hoe de twee weggelopen dames aan hun einde komen liegt er niet om en verder een mooie opbouw naar het eindede dames die zich opofferen en wiens lot ongewis blijft wat juist vind ik voor een goede balans zorgt, was hun verkrachting en dood, zoals vermoedt, in beeld gebracht was de film net weer over the top geweest, te erg om het zomaar te zeggen.

Verder wel mooi, de wat dromerige momenten met dito Aziatische muziek. Bijna een beetje surrealistisch.

avatar van joolstein
Regisseur Yimou Zhang kiest in zijn film over het 'Bloedbad van Nanking' vooral voor drama herotiek en romantiek. Voor een groot gedeelte brengt hij de gruwelen bedekt. Al zijn er wel ook een paar confronterende beelden waar je de onmacht en wanhoop van de slachtoffers kan voelen. Toch is dit meer een spektakelstuk dat niet veel onderdoet voor een Amerikaans equivalent, dan een historisch relaas over wat er zich heeft afgespeeld tijdens de Tweede Chinees-Japanse Oorlog (1937-1945) Echter is daar niets mis mee want visueel is het, zoals we ook van Yimou Zhang kunnen verwachten, een waar spektakel! Hij speelt met kleurgebruik en brengt de schietactie mooi in beeld. Explosies en glas-in-lood leveren bijzondere beelden op. De sfeer wordt goed weergegeven en ook de vertolkingen van de cast zijn goed. De keuze voor Westerling Christian Bale als hoofdrolspeler pakt in dit geval goed uit. De regisseur weet van een pijnlijke geschiedenis een zeer stijlvol en meelevend drama te maken!