The Great Wall (2016)

Verenigde Staten / China
Actie / Fantasy

geregisseerd door Yimou Zhang
met Matt Damon, Jing Tian en Pedro Pascal

William, een Europese huursoldaat, is samen met zijn kompaan op zoek naar een krachtig wapen als ze gevangen genomen worden door het Chinese leger. Vervolgens raken ze verzeild in een oorlog tegen monsters die het bestaan van China bedreigen. William moet kiezen tussen zich in de strijd mengen, of zijn oorspronkelijke zoektocht voortzetten.

144 BERICHTEN 37 MENINGEN
avatar van IH88
geplaatst: 22 april, 11:30 uur [permalink]
“I've been left for dead twice... it didn't bode well.”

Deze film zou je kort kunnen samenvatten. Sommige mooie en ingenieuze actiescènes kunnen niet verbloemen dat The Great Wall een waardeloos script heeft, verschrikkelijke CGI-effecten, inspiratieloos uitziende aliens met uiteraard weer één grote zwakke plek en acteurs (vooral Matt Damon) die de grootste miscasts van 2017 op hun conto mogen schrijven. Alleen actrice Tian Jing verdient een compliment, want zij is de enige die echt overtuigd.

Wat ik nog het meest miste was humor. Als je dan zo’n waardeloos script schrijft, neem het dan vooral niet te serieus en benader het materiaal met een knipoog. Maar regisseur Yimou Zhang maakt er een gortdroge en doodserieuze film van zonder een moment van relativering. Matt Damon hoeft echt geen Yippee-ki yay roepende John McClane te zijn, maar een iets luchtere toon had wel gemogen. Want boven alles is The Great Wall gewoon anderhalf uur hersenloos vermaak. En dan niet in de goede zin van het woord. Een film over de Chinese muur en de rijke Chinese geschiedenis verdient meer.

avatar van Macmanus
geplaatst: 25 april, 21:47 uur [permalink]
Formulewerk.

Had met Zhang aan het roer iets meer gehoopt. Helaas is het vooral een Hollywood film gemaakt voor de opkomende Chinese markt. Verhaal is voorspelbaar, actie is bij vlagen aardig maar overall qua CGI niet overtuigend genoeg en qua fun niet grotesque genoeg.

Vond het allemaal redelijk voortkabbelen. Maar dit soort scenario's kunnen eigenlijk al zeker 30 jaar niet meer. Hoop niet dat China daar heel erg van houdt want dat om nou een tweede Hollywood te hebben is ook weinig zinvol. Hopelijk komt er minimaal visueel wat meer een Chinese trademark terug in de toekomstige big budget films uit en voor die markt.

2.5 sterren.

avatar van Noodless
geplaatst: 7 mei, 17:18 uur [permalink]
james_ cameron schreef :
Dunnetjes. De aankleding is fraai en visueel valt er hier en daar wel wat te genieten, maar zowel plot als spektakel vallen flink tegen. Het is allemaal ook behoorlijk simplistisch. Vooral de dialogen zijn om te huilen zo slecht. Een leuk idee, dit samenvoegen van oosterse en westerse elementen, maar met het veelbelovende concept wordt te weinig gedaan.

Mee eens. Veel van hetzelfde wat actie betreft waardoor het na een tijd niet echt meer kan boeien. Het verhaal stelt weinig voor en ook al is het hier fantasie en vooral op de actie gericht dan is het hele concept toch wel over the top. Bv. Tegen twee van die monsters vechten is al moeilijk genoeg...stil zwijgen van die duizenden die het Chinese leger aanvallen. 5/10

avatar van Justinvdk
geplaatst: 10 mei, 21:49 uur [permalink]
Blijkbaar zat Pilou Asbaek hier ook in. Iemand hem gespot?

avatar van mnrk
geplaatst: 12 mei, 10:28 uur [permalink]
Look at this army... have you ever seen anything like this ?

Dit was gewoon een zeer vermakelijke actie film van Yimou Zhang...

Het verhaal is niet zo bijzonder , maar de gehele aankleding (gebruik van de kleuren bij de kleding), setting en effecten zorgen toch genoeg spectakel waar dit soort films om draait...

Matt Damon acteert gewoon altijd goed en wordt goed bij gestaan door de zeer charmante Jing Tian...

Dit allemaal voorzien van een prima score...
Ramin Djawadi - The Great Wall (2017) - MusicMeter.nl

avatar van mixmaster
geplaatst: 12 mei, 16:41 uur [permalink]
Aardige film met leuke actie, ik vind alleen de monsters niet zo mooi gemaakt, goed te zien dat het computer werk is.

geplaatst: 14 mei, 13:46 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
"De Grote Muur van China staal al eeuwenlang bekend als één van de grootste wonderen der mensheid. Hij is ruim 8800 kilometer lang en de bouw ervan duurde meer dan 1700 jaar. Het beschermd tegen vele gevaren. Sommigen bekend, anderen legendarisch. Dit is één van die legendes."

Opzicht was dit wel een vermakelijke Actie / Fantasy film om naar te kijken, maar wel eentje met veel clichés en een zeer voorspelbaar verloop, waardoor het nergens boeiend of spannend werd. Qua verhaal vond ik het min of meer een combinatie van de films "The Lord of the Rings: The Two Towers (2002)" en "World War Z (2013)".

Het verhaal (waarbij het draait om een oorlog tegen monsters, onder leiding van een koningin, die het bestaan van China bedreigen. Om deze oorlog tegen de monsters te winnen, dient de koningin te worden gedood) stelt eigenlijk niet veel voor en is ook niet bepaald origineel, maar is wel zeer kleurrijk (o.a. de soort van soldaten, waarbij zwarte soldaten de voetsoldaten zijn, rode soldaten de boogschutters zijn en blauwe soldaten allemaal vrouwen zijn) en bevat ook veel actie, welke geregeld fraai en toch ook wel spectaculair in beeld werd gebracht. Visueel (o.a. de Chinese muur) mocht deze film er ook wel wezen, hoewel het er soms net iets te computer-achtig uitzag.

Buiten dat het in dit verhaal draait om een oorlog tegen monsters (zager er best geinig uit en worden door de Chinezen "Tao Tei" genoemd), draait het ook om het stelen van zwarte poeder (explosieven) van de Chinezen door een groepje blanken onder leiding van William (gespeeld door Matt Damon), die in eerste instantie een dief, bedrieger en moordenaar is, maar al snel in het verhaal een held wordt voor de Chinezen. Maar het verhaaltje omtrent het stelen van het zwarte poeder, was behoorlijk flauw en voegde eigenlijk ook niets toe en dat laatste zeker m.b.t. de rol van Willem Dafoe (in de rol van dief Ballard).

De cast deed het verdienstelijk en zeker wat betreft de drie hoofdrolspelers in het verhaal, te weten Matt Damon (in de rol van William, die samen met zijn kompaan Tovar gevangen genomen wordt door de Chinezen en daarbij betrokken wordt in een oorlog tegen monsters en daarbij al snel een held wordt), Pedro Pascal (in de rol van Tovar, die weinig trek heeft in de oorlog en vooral uit is op het zwarte poeder) en de mooie Tian Jing (in de rol van commandant Lin Mae, die na de dood van generaal Shao de leiding over het leger krijgt).

Omdat het tempo best hoog is en er ook meer dan genoeg in gebeurt, is dit al met al een vermakelijke Actie / Fantasy film die zich lekker wegkijkt (de nodige cliches moet je wel op de kop toenemen) en die met 90 minuten ook niet lang duurt.

avatar van Filmkriebel
geplaatst: 15 mei, 19:49 uur [permalink]
Avontuur en fantasy op de Chinese Muur. De kleurrijke esthetische cinema van Yimou Zhang en de Amerikaanse hersenloze actieflick worden dooreen geklutst voor een film die weliswaar entertainend is, maar nergens echt "thrilling" is voor de filmliefhebber. Wanneer je Matt Damon ziet aanrukken en die niet al te beste CGI schepsels aan de voet van de muur komen, is de teneur duidelijk. Shoot the clichés.

Het is intussen de zoveelste poging van Aziatische filmmakers (met wisselend succes) om de Amerikaanse markt te veroveren maar ik vind dat dit soort cinema vooral zichzelf moet blijven.Voor het niveau van Zhang was dit erg ondermaats.

geplaatst: 20 mei, 11:19 uur [permalink]
Vooral kleurrijk, actierijk met een aanjagende en bombastische soundtrack.
Af en toe waren de CGI effecten en achtergronden wat te gemakkelijk in beeld gebracht. Zeg maar overduidelijk nep. Toch heeft deze fantasy avonturenfilm mij niet teleurgesteld.
Er is veel visueel spektakel en de actie scenes zijn soms een lust voor het oog.
En eindelijk eens weer een film waar wel de 3D effecten wat toevoegen aan het geheel.
Matt Damon is slim genoeg in de produktie betrokken als prominente naam en blockbuster acteur zodat men gelijk een topper in huis heeft die veel filmliefhebbers zal lokkent. En hij doet het gewoon prima als premie jager op jacht naar buskruit. Persoonlijk kon ik zeker genieten van chinees meisje Tian Jing. Wat een heerlijke verschijning is dat.
"The great Wall" .....prima vermaak.

geplaatst: 20 mei, 21:09 uur [permalink]
Leuke aktie scene 's, prima vermaak, kijkt lekker weg.

avatar van Alathir
geplaatst: 20 mei, 22:43 uur [permalink]
The Great Wall. Ik ben er zelf al op geweest en het ziet er toch niet zo goed meer uit als in de film. Natuurlijk zijn er ook heel wat fantasietjes bij verzonnen om voor wat extra strategie te zorgen in deze toch wel breinloze actiefilm. Eigenlijk is het verhaal zo voorspelbaar als wat en is het niet meer dan een vermakelijk tussendoortje. De speelduur is gelukkig een pluspunt. We zien een Matt Damon die wel zijn best doet maar nooit in de problemen komt omdat hij alles op de automatische piloot kan acteren. Een beetje hetzelfde voor de rest van de cast. Tian Jing viel dan wel positief op. Is wel oké voor als je niks te doen hebt en niet wilt nadenken (dat kan al eens gebeuren ).

geplaatst: 21 mei, 07:40 uur [permalink]
Beetje onzinnige kinderfilm die nochtans voor volwassenen bedoeld is. Tsja, als je op zoek bent naar het serieuze filmwerk dan moet je deze overslaan, want de Grote Muur die bedreigd door grote groene wezens(niet de hulk)....wie verzint zoiets, moeten we dan echt elke legende gaan verfilmen?
Resultaat is nog niet eens zo vreselijk slecht, maar echt goed kun je The Great Wall ook niet vinden. CGI word veelvuldig ingezet met helaas wisselend resultaat: vaak goed, soms erg beroerd, en voor zo'n bombastische film dus uiteindelijk onvoldoende. Merkwaardig ook om gearriveerde acteurs als Damon en Lau hierin te vinden(beide ooit vertolker van hetzelfde iconische filmpersonage in twee verschillende films), geld maakt toch gelukkig?
Als je in de juiste stemming bent voor ongecompliceerde actie en de neiging om gaan na te denken kunt onderdrukken dan kan dit best werken, maar ik had er meer van verwacht.

avatar van tommiew
geplaatst: 21 mei, 07:58 uur [permalink]
Zeer voorspelbaar op alle vlakken. Je ziet heel lang van te voren wat er gaat gebeuren. Maar visueel is het allemaal mooi gemaakt. Prima vermaak voor op de bank met een zak chips of zo.

avatar van john mcclane 2
geplaatst: 21 mei, 21:29 uur [permalink]
natuurlijk,,,,het is niet bepaald serieus te nemen.
Nog net niet in de categorie Transformers: Age of Extinction want chinese mythe hebben nu eenmaal wat meer om het lijf,de chinese muur is een van de zeven wereld wonderen .
'
De cgi is niet erg hoogstaand .
Maar je ziet wel dat deels gelukte simpel doch episch actie film te maken.
Zie het als een redelijk doch niet enorm indrukwekkende blockbuster.
Popcorn,geluid hard , niet te veel van verwachten,en je word vermaakt .

geplaatst: 26 mei, 22:54 uur [permalink]
Zoals IH88 zegt: 'waardeloos script heeft, verschrikkelijke CGI-effecten, inspiratieloos uitziende aliens met uiteraard weer één grote zwakke plek en acteurs (vooral Matt Damon) die de grootste miscasts van 2017 op hun conto mogen schrijven.'

Klopt volledig. Man man man, een ietwat interessanter verhaal was toch wel mogelijk geweest. De film is echt zo simpel en zielloos dat je er verdrietig van wordt.

geplaatst: 2 juni, 14:31 uur [permalink]
Heerlijke film. Voor mij een van de beste van de afgelopen tijd.
Lekker onrealistisch, daar moet je van houden.

geplaatst: 2 juni, 18:48 uur [permalink]
Goeie film over een paar westerlingen die naar China komen om buskruit te vinden. Een groots opgezet actie-spektakel gebaseerd op een legende. Qua verhaal stelt het weinig voor, en gelukkig duurt dit epos dan ook niet te lang. Het ziet er allemaal prachtig uit (mooie kostuums en decors). De vele actie-scenes zijn allemaal spectaculair in beeld gebracht. Een kleine 3.5 sterren.

avatar van nadrin
geplaatst: 6 juni, 20:31 uur [permalink]
Visueel vaak overtuigend maar het verhaal an sich was dat helaas niet. Ook Djawadi kon hier geen meerwaarde creëren

avatar van Sergio Leone
geplaatst: 16 juni, 13:33 uur [permalink]
Slecht.

Slap verhaaltje dat een opstap moet zijn voor een avonturenspektakel vol fantasy. Nu, dat het plotje slap is, is het laatste van mijn zorgen. ’t Is alleen gewoon heel slecht gebracht: weinig frivoliteit, weinig plezier, een wat lichtere toon is wel aanwezig maar ik zie enkel formulewerk.

Matt Damon is daar de exponent van. Was hij de afgelopen jaren film per film in mijn achting aan het stijgen, is dit weer een throwback naar de ellendige Damon. Dat zijn Aziatische tegenspeelster mij tegen valt, lag in de verwachtingen, maar hij moet beter kunnen.

Yimou Zhang speelt leuk met kleuren, maar daar blijft zijn toegevoegde waarde bij. De lelijkheid van de CGI is anno 2017 met geen woorden te beschrijven. Zijn monsters zijn qua design ook niet echt mooi, en als er hij er dan nog eens een overkill van in de strijd gooit is het plezier ver te zoeken.

avatar van DragQueen
geplaatst: 19 juni, 05:00 uur [permalink]
Een kitscherig aanvoelend en ogende Actie/Fantasy film. Het aanwezige verhaal is niet geweldig, en ook de speciale effecten hebben er weleens beter uitgezien. Matt Damon acteert verder op routine, maar is wel een kleine meerwaarde voor de film, die niet op alle fronten weet te overtuigen, maar wel redelijk weet te entertainen over de gehele speelduur. 2,5 Ster.

avatar van otherfool
geplaatst: 22 juni, 19:52 uur [permalink]
Zowaar nog enigszins acceptabele pulp, al zijn de verschrikkelijk afzichtelijke CGI-monsters een stevige doorn in het oog, dat stak The Lord of the Rings naar de kroon qua pure lelijkheid. Gelukkig lijken Damon en Pascal er wel plezier in te hebben, is Tian oogverblindend en is de film ook weer niet zo dom en slecht als de trailers en dergelijke deden vermoeden. Niet best allemaal, maar ook niet de verwachte ultieme wansmaak.

geplaatst: afgelopen vrijdag om 11:48 uur [permalink]
Het script, de karakters en zelfs de special effects zijn derderangs. De film is eigenlijk een belediging voor de Chinese muur, het enige interessante uit deze film, al wordt de geschiedenis verkracht en gaat het helemaal niet om de muur. Damon weet de film nog wel redelijk te dragen en zorgt ervoor dat het nog net niet lachwekkend wordt.

geplaatst: afgelopen maandag om 22:49 uur [permalink]
Ik wou deze film al lange tijd.
Helaas is het nogal teleurstellend.
Dat die vrouwen gingen springen was voor mij het dieptepunt van deze film, ik wou hem toen uitzetten maar ik had toch niks te doen.

avatar van ikkegoemikke
geplaatst: afgelopen dinsdag om 07:27 uur [permalink]
“The last time I saw you, you left me for dead.
The the time before that I saved your life! “

Van tijd tot tijd is een hersenloze fantasy film wel eens broodnodig. Niet teveel nadenken over allerhande ingenieus gefabriceerde intriges en vernuftig in elkaar verweven verhaallijnen. Het onzin-gehalte van “The Great Wall” is onrustwekkend hoog. En op sommige momenten zijn de actiescènes zodanig overdreven dat ik er zeker van ben dat zelfs de Tao Tie met hun ogen rollen (in hun schouders welteverstaan). Dat de Chinese muur een geheel andere functie had, weet iedereen wel. Dat het hier dienst doet als afweer tegen een geheel andere bedreiging maakt het verhaal des te origineler. Ik wed ervoor dat men zijn inspiratie heeft gezocht in Chinese fabels of saga.

Dat men beroep doet op een klinkende naam als Matt Damon, zal weer voor kritische beoordelingen zorgen waarbij de woorden commercieel en winstbejag in de mond worden genomen. Blijkbaar waren ze wel zeker van hun zaak, want de film heeft toch zo maar eventjes een slordige 135 miljoen dollar gekost. Dat budget hebben ze zeker en vast niet gespendeerd aan scenaristen. Maar als je de indrukwekkende beelden ziet waarbij strak gechoreografeerde kleurrijke Chinese legers ten strijde trekken, weet je direct welke afdeling het grootste gedeelte van het budget opslorpte. De rekwisieten en kostuumafdeling hebben alvast een fortuin gekost. Om niet te spreken van de gebruikte CGI. Bij de eerste aanvalsgolf was mijn commentaar direct dat ik precies naar de Chinese versie van “The Lord of the Rings” aan het kijken was. Het vertoonde veel gelijkenis met de aanval op Helms Deep.

Nee, de film gaat dus niet over de constructie van de Chinese Muur en is niet gebaseerd op geschiedkundige feiten. Het gaat over de lotgevallen van William Garin (Matt Damon) en Pero Tovar (Pedro Pascal) die tijdens hun zoektocht naar het revolutionaire wonderpoeder buskruit, ongewild betrokken raken in een strijd tussen Chinese strijdmachten en mythologische creaturen die om de zoveel jaren trachten China te veroveren (en van daaruit de hele wereld). In eerste instantie worden ze door de Chinese bevelhebbers louter en alleen als gevangenen bezien. Als deze echter getuige zijn van de vechttechnieken die William en Tovar beheersen (jarenlange ervaring door mee te vechten in verschillende oorlogen), worden de twee slinkse vechtersbazen alras ingelijfd om de bloeddorstige, hagedis-achtige gedrochten te bestrijden.

Het casten van een bekende Hollywood-acteur zoals Matt Damon zorgt ervoor dat een breder filmpubliek bereikt kan worden. En ook een ander bekend gezicht doet zijn intrede na een tijdje. Namelijk Willem Dafoe. Hij werd louter en alleen ingelijfd om een verklaring te kunnen geven waarom de Chinese opperbevelhebbers toch een aardig mondje Engels konden praten. Een te verwaarlozen rol met andere woorden. De rest van de cast bestaat louter en alleen uit Chinese acteurs. En er zijn er toch enkelen die een interessante rol spelen. Vooral Hanyu Zhang en Andy Lau sprongen in het oog. En vooral Tian Jing als de bevelhebber Lin Mae beviel me. Vooral vanwege haar oosterse schoonheid. Gelukkig meden ze een romantische wending tussen deze Chinese beeldschone furie en de blanke held.

De nadruk bij “The great wall” ligt op het actiegedeelte en de immense gevecht scènes. Op dat gebied verveelde de film omzeggens nooit. En de soms toch wel humoristische dialogen tussen William en Tovar waren zijn ook vermeldenswaardig. Op gebied van verhaallijn is het misschien allemaal een beetje bij de haren getrokken. En sommige scènes zijn lachwekkend overdreven zoals het naar beneden glijden langs een ketting door Matt Damon. Maar vooral het heroïsche einde was schromelijk overdreven. Al bij al was het minder slecht dan de gerenommeerde critici laten uitschijnen en is “The great wall” toch aangenaam vertier. Als ik dan ergens lees dat bij de Tao Tie enig realisme ontbrak, dan vraag ik me toch in wat voor een categorie ze deze film klasseerden. In mijn ogen is er altijd een gebrek aan realisme als het over een fantasy-verhaal gaat. Tja, maar wie ben ik.