The Great Wall (2016)

Verenigde Staten / China
Actie / Fantasy

geregisseerd door Yimou Zhang
met Matt Damon, Jing Tian en Pedro Pascal

William, een Europese huursoldaat, is samen met zijn kompaan op zoek naar een krachtig wapen als ze gevangen genomen worden door het Chinese leger. Vervolgens raken ze verzeild in een oorlog tegen monsters die het bestaan van China bedreigen. William moet kiezen tussen zich in de strijd mengen, of zijn oorspronkelijke zoektocht voortzetten.

avatar van thoyouknow1980
Onderhoudend en redelijk veel actie
Met name visueel mooi gemaakt,de kleuren spatten zowat van je scherm.
Het kijkt verder allemaal heel prettig weg en ik heb mij er prima mee vermaakt..leuk

avatar van Diederik58
Ongecompliceerd kijkplezier. Het slaat allemaal nergens op, maar kijkt lekker weg.

Gelukkig verschillen smaken. Prachtige film. Genoten. Leuke effecten, mooi decor. Onrealistisch?? Tuurlijk maar is dat niet vaker het idee achter een film?

avatar van Frank Slade
niet echt mijn verhaal, maar geweldig genoten van de special effects, de muziek, de decors, de kostuums en het super camera werk. alleen daarvoor al de moeite waard om te kijken.

avatar van Forrest001
Ik vind het een vermakelijke film. Het verhaal wordt in hoog tempo verteld, soms een wel erg hoog tempo. Zo blijft onduidelijk waarom de monsters elke 60 jaar opduiken (en niet vaker of minder vaak) en zijn de metgezellen van William opeens verdwenen. Het is wel duidelijk dat ze verdwijnen en wanneer, maar niet hoe. Zo zijn er wel meer voorbeelden.
Erger is het gebrek aan urgentie. Op het moment dat je denkt dat het gevaarlijk wordt voor de verdedigers van de muur, breken de monsters door de muur en moeten de helden ze achterna, het gevaar opzoeken. Wat de gevolgen zijn van die doorbraak moet de kijker zelf bedenken, hij krijgt het niet te zien. Natuurlijk worden er een aantal mannen en vrouwen verslonden, maar dat zijn anonieme figuren die weinig medeleven oproepen. Al met al nogal braaf. De monsters zijn matig, een beetje makkelijk. Een enigszins hyena-achtige vorm met een een rare plek voor de ogen en natuurlijke een hele grote muil. De koningin ziet er vreemd genoeg heel anders uit, met een kop de duidelijk is geïnspireerd op het monster uit Alien.

Wellicht is deze film een voorbeeld hoe de Chinese overheid een film ziet. Patriottische mannen en vrouwen die zich onzelfzuchtig opofferen voor het algemeen belang. William is volgens zijn metgezel een dief en een moordenaar, maar we zien hem als een koene ridder die zijn leven op het spel zet zonder er iets voor terug te vragen. Zelfs de Westerling maakt zichzelf ondergeschikt aan de Chinese zaak.

Toch een goede film, vooral omdat het een visueel spektakel is met prachtige kostuums, waarvan de kleuren de veelvuldige actie nog mooier maken. Deels deed de actie mij denken aan Cirque du Soleil.
Als je van het genre houdt is het de moeite waard er en keer naar te kijken.

Mooie gemaakte film is dit wel, en ik vond het verhaal ook best redelijk goed.
Maar het zijn natuurlijk de speciale effecten die deze film een boost geven.
Kleurrijke beelden, met grootste scènes.
Indrukwekkend ook hoe de Chinese muur in beeld wordt gebracht.
Wat de cast betreft, die zijn prima, maar ik vond de Chinese cast iets beter dan de Amerikaanse acteurs.
Maar ieder zijn smaak natuurlijk.

avatar van Kondoro0614
Gisteravond waren we dan wel begonnen aan een film, we raakten gezellig aan de praat en de lach dus deze film heeft eigenlijk weinig aandacht van ons gekregen en dat kan soms gebeuren. Toen ik terug keerde naar huis van een gezelligavondje was het eigenlijk nog niet voldaan en had ik behoorlijk veel zin in een horror film, één eis dat hij wel op ‘Netflix’ of ‘Film1’ moest staan. Even de catalogus van de twee ruim doorzocht maar ik vond geen potentiële film waar ik echt zin in had, en ik ging nogal teleurgesteld door de andere genres heen waarbij ik bij ‘Film1’ al snel uitkwam op ‘The Great Wall’, een film die ik al enig tijd wou zien maar ook erg graag, en dan besluit ik al gauw heel snel om deze maar op te zetten. Enig nadeel was dat ik op het moment, begrijp goed dat het drie uur in de nacht was, nog even zo’n harde keutel moest laten vallen op het toilet, maar ik had geen zin om in de kou te zitten dus ging ik naar boven, en dan had ik geen zin om weer naar beneden te gaan. En waar gaat dit stukje tekst nou naar toe, nou dat betekende dat ik hem vanmorgen dus even afgekeken heb.

Toch vond ik de film minder spectaculair dan dat ik er van had verwacht. De kunst was gaaf dat de grote Chinese muur als hoofdonderwerp in beeld stond alleen het hele verhaal en context er om heen vond ik allemaal maar matig. Ik ben vaak fan van Chinese films, of Aziatisch beter gezegd alleen, ‘The Great Wall’ kon mij vaker niet echt bekoren en dat is zonde.

Voor mijn gevoel was het zo alsof deze film voorbij raasde en dat kwam vooral omdat de film een actie scéne bevat die ontiegelijk groot is. Erg vond ik dit niet maar het verhaal ging er daardoor wel snel op achteruit en dat vond ik best jammer, want echt een goed verhaal bevatte ‘The Great Wall’ totaal niet. Qua actiescénes zoals ik al zei zat het helemaal snor, en de actie was leuk tot je op een zeker moment de monsters zag en dan was je interesse weer snel verkeken jammer genoeg.

“You think they see you as some kind of hero? A man of virtue? Maybe you can fool them, but I know what you are. You know what you are. A thief, a liar, and a killer. You can never undo things you have done. And you will never be anything.”

Nee ik was persoonlijk niet bepaald een fan van de monsters waar men tegen moest vechten in deze film, en dan zeker niet in de manier hoe deze gemaakt zijn en de bijbehorende CGI viel me vaak ook meer tegen dan dat ik er wat leuks aan vond. Dan is het misschien wel diep triest hoe Yimou Zhang in 2016 nog zulke CGI werken naar buiten weet te brengen want ik vond het niet bepaald klasse, vooral wanneer de monsters de twee torens omsingelen zag er niet uit in mijn ogen. Net zoals het moment dat ze de ballonnen de lucht in lieten gaan zag er slecht uit.

De cast kon er mee door. Ik ben persoonlijk een groot fan van Matt Damon dus daar scoort de film een punt mee want ik blijf het een leuke acteur vinden en ook al is ‘The Great Wall’ in het algemeen niet zo denderend ik vond dat Damon er weer een prima rolletje neerzette. Voor de rest kende de film op Willem Dafoe na een redelijk onbekende cast waar ik weinig mee kon. Tian Jing was de bekendste nog in mijn ogen ook mede door haar rol in ‘Kong: Skull Island’. Ze deed het ook leuk in deze film maar voor de rest niets speciaals.

Het verhaal was daarop ook niet van hoge kwaliteit, sterker nog ik vond het eigenlijk niet echt geslaagd. We zie namelijk hoe Matt Damon zijn weg baant naar de muur en de nut van deze muur, namelijk om bepaalde monsters tegen te houden voor de bewoonde wereld. Nu komen ze er achter dat de monsters een tunnel hebben gegraven onder de muur door. Het leger besluit er achter aan te gaan waarop ze uit komen in de hoofdstad die net aangevallen word en vechten hard terug, omdat ze de koningin moeten doden word het een zware strijd maar op het eind, komen ze bij de koningin aan en schieten wat explosieve naar haar toe, waarna de laatste afgaat en zo het hele leger uitgeroeid is.

William: “Is there a chance?”
Strategist Wang: “There's only one. Kill the Queen. Kill the Queen, or we all die.”

Nee, een clichématige film waarbij de koningin dood moet om te winnen, ik ben er geen fan van. Over het algemeen dus een redelijke film maar het had beter gekund en ik denk dat, dat wel in andere handen had moeten gebeuren dan bij Yimou Zhang.

avatar van Thorongil
Aardige film. Beetje Chinese versie Lord Of The Rings, maar lang niet slecht. VFX prachtig, mooie landschappen, goed gefilmd, degelijke actie.

Prima film! Prachtig geschoten en nooit sloom. Ik ben geen fan van het fantasy-genre, maar heb me zeker vermaakt. De film is quasi-serieus. Heel veel over-the-top. Met name het acteerwerk. In dat opzicht uitstekend geslaagd. De over het algemeen negatieve reviews op internet snap ik niet zo goed. Dat heeft misschien met verwachtingen te maken die vantevoren zijn gecreeerd?

avatar van Grindhouse62
Feiraco schreef:
Dit is gewoon weer zo"n 13 in een dozijn actiefilm. Niet bij nadenken, gewoon kijken en je hebt er een leuke film aan. 3.0

avatar van frolunda
Met een regisseur van het kaliber Yimou Zhang aan het roer had ik wel iets meer verwacht van the Great wall.Niet dat de film een onvoldoende scoort of zo maar deze dertien in een dozijn Fantasy/actie rolprent blinkt nu niet echt uit in originaliteit,met het wel erg fantasieloze en matige script als grootste boosdoener.
Gelukkig kan the Great wall nog wel flink scoren op het gebied van camerawerk en special effects want anders was het helemaal een sof geworden.
Het verhaal van drie blanke huursoldaten die in de elfde eeuw in China op zoek zijn naar het zogenaamde zwarte poeder en zo achter de Chinese muur belanden leek me nochtans een uitgangspunt met veel mogelijkheden om met iets aardigs voor de dag te komen maar daar wordt uiteindelijk veel te weinig mee gedaan.Ook qua acteerwerk,ondanks enkele gerenommeerde namen heeft te film niet al te veel te bieden,al stelt niemand uiteindelijk ook weer echt teleur.
Blijft over de beeldenpracht en best wel talrijke vette actiescenes maar dat is dan ook het enige wat the Great wall nog een beetje overeind houdt.
Gemiddeld.

avatar van Roger Thornhill
Oogstrelende visuals en bedwelmende kleuren in dienst van een imbeciel verhaal dat zelfs aan een op nul gezet verstand nog pijn doet. De CGI-monsters ogen niet erg indrukwekkend, zijn veel te talrijk om impact te hebben en leggen het qua uiterlijk bovendien glansrijk af tegen de omringende bergenpracht, en al die marcherende soldaten in Technicolor-rood-en-blauw doen onontkoombaar denken aan de divisies Elven die in LOTR bij Helm's Deep komen helpen. Halve sterretjes voor Matt Damon die zijn heroïek nergens uit de bocht laat vliegen en voor het feit dat de overbodige romantiek gelukkig niet ontkiemt, maar verder kan ik me gewoon niet voorstellen dat er niet iemand tijdens het schrijfproces heeft gezegd dat dit een heel slecht idee was, noch dat ná het schrijfproces niemand het script een genadige dood in de open haard heeft gegund.

avatar van The Brain
Helemaal eens met Roger Thornhill hierboven. Bij Aliexpress koop je allerlei rommel niet van echt te onderscheiden, deze film is net een bijna net echte LOTR (dus niet!). Matt Damon is blijkbaar ingehuurd om de film internationale allure te geven, hij doet zijn best maar kan de film niet redden.
Daar waar de LOTR ellenlang duurt zitten er in dit script vreemde sprongen om het verhaal vaart te geven, dat doet soms erg onlogisch aan. Sommigen menen mooie muziek te horen, de soundtrack is mij zeker niet bijgebleven. Al met al een veredelde B-film goed te doen echter geen topper.

avatar van jippie2010
De film begint overhaast waarbij het toch al rommelige plot niet goed uit de verf komt. De SFX zijn van wisselend niveau, al waren de ruimtelijke shots erg mooi om te zien.
Gaandeweg de film begint het verhaal toch een beetje tot leven te komen, net genoeg om het geheel naar een voldoende af te ronden. *3.0

Roger Thornhill schreef:

Helemaal mee eens. Ik ben een fan van dit soort films maar dit trok op niks. Vond de visuals en dan met name de kleuren afleiden, de gevechten sloegen helemaal nergens op, eigenlijk alles was beroerd. Ook nog boordevol plotgaten waar die hele koningin en haar entourage zo doorheen zou kunnen trekken. Was een hele klus om dit niet uit te zetten...

avatar van eRCee
Regisseur Yimou Zhang doet in The great wall een poging om de hoeveelheid stompzinnigheid van de gemiddelde Hollywood-blockbuster te overtreffen en, het moet gezegd worden, hij slaagt hierin glansrijk. Dat deze man op zijn rijpe leeftijd zo'n dieppuberale onzinfilm zou afleveren had ik niet voor mogelijk gehouden. Zeer, zeer slecht in alle opzichten, met een speciale vermelding voor de muziek.

avatar van Filmkriebel
eRCee schreef:
met een speciale vermelding voor de muziek.

in de positieve of negatieve zin?

avatar van eRCee
Negatief: vreselijk bombastische en generieke strijk-kitsch met drums, ook doorgaans heel slecht en clichématig ingezet.

avatar van Filmkriebel
Was niet je beste avondje. Maar inderdaad niet het soort films wat we willen van Yimou Zhang.

avatar van Anamorph
Grappig! Starship Troopers in ancient China

avatar van knusse stoel
Tarkus schreef:
Mooie gemaakte film is dit wel, en ik vond het verhaal ook best redelijk goed.
Maar het zijn natuurlijk de speciale effecten die deze film een boost geven.
Kleurrijke beelden, met grootste scènes.
Indrukwekkend ook hoe de Chinese muur in beeld wordt gebracht.
Maar ieder zijn smaak natuurlijk.

En dan valt het mij op dat de laatste pagina op de site in tweeen is verdeeld, zie onder enkele waarderingen van 4* en boven enkele van een halve *. Aan bovenstaande niets toe te voegen, alleen dat wij ons prima hebben vermaakt met deze film en onze waardering is dan ook een ruime 7!