The Great Wall (2016)

Verenigde Staten / China
Actie / Fantasy

geregisseerd door Yimou Zhang
met Matt Damon, Jing Tian en Pedro Pascal

William, een Europese huursoldaat, is samen met zijn kompaan op zoek naar een krachtig wapen als ze gevangen genomen worden door het Chinese leger. Vervolgens raken ze verzeild in een oorlog tegen monsters die het bestaan van China bedreigen. William moet kiezen tussen zich in de strijd mengen, of zijn oorspronkelijke zoektocht voortzetten.

avatar van thoyouknow1980
Onderhoudend en redelijk veel actie
Met name visueel mooi gemaakt,de kleuren spatten zowat van je scherm.
Het kijkt verder allemaal heel prettig weg en ik heb mij er prima mee vermaakt..leuk

avatar van Diederik58
Ongecompliceerd kijkplezier. Het slaat allemaal nergens op, maar kijkt lekker weg.

Gelukkig verschillen smaken. Prachtige film. Genoten. Leuke effecten, mooi decor. Onrealistisch?? Tuurlijk maar is dat niet vaker het idee achter een film?

avatar van Frank Slade
niet echt mijn verhaal, maar geweldig genoten van de special effects, de muziek, de decors, de kostuums en het super camera werk. alleen daarvoor al de moeite waard om te kijken.

avatar van Forrest001
Ik vind het een vermakelijke film. Het verhaal wordt in hoog tempo verteld, soms een wel erg hoog tempo. Zo blijft onduidelijk waarom de monsters elke 60 jaar opduiken (en niet vaker of minder vaak) en zijn de metgezellen van William opeens verdwenen. Het is wel duidelijk dat ze verdwijnen en wanneer, maar niet hoe. Zo zijn er wel meer voorbeelden.
Erger is het gebrek aan urgentie. Op het moment dat je denkt dat het gevaarlijk wordt voor de verdedigers van de muur, breken de monsters door de muur en moeten de helden ze achterna, het gevaar opzoeken. Wat de gevolgen zijn van die doorbraak moet de kijker zelf bedenken, hij krijgt het niet te zien. Natuurlijk worden er een aantal mannen en vrouwen verslonden, maar dat zijn anonieme figuren die weinig medeleven oproepen. Al met al nogal braaf. De monsters zijn matig, een beetje makkelijk. Een enigszins hyena-achtige vorm met een een rare plek voor de ogen en natuurlijke een hele grote muil. De koningin ziet er vreemd genoeg heel anders uit, met een kop de duidelijk is geïnspireerd op het monster uit Alien.

Wellicht is deze film een voorbeeld hoe de Chinese overheid een film ziet. Patriottische mannen en vrouwen die zich onzelfzuchtig opofferen voor het algemeen belang. William is volgens zijn metgezel een dief en een moordenaar, maar we zien hem als een koene ridder die zijn leven op het spel zet zonder er iets voor terug te vragen. Zelfs de Westerling maakt zichzelf ondergeschikt aan de Chinese zaak.

Toch een goede film, vooral omdat het een visueel spektakel is met prachtige kostuums, waarvan de kleuren de veelvuldige actie nog mooier maken. Deels deed de actie mij denken aan Cirque du Soleil.
Als je van het genre houdt is het de moeite waard er en keer naar te kijken.

Mooie gemaakte film is dit wel, en ik vond het verhaal ook best redelijk goed.
Maar het zijn natuurlijk de speciale effecten die deze film een boost geven.
Kleurrijke beelden, met grootste scènes.
Indrukwekkend ook hoe de Chinese muur in beeld wordt gebracht.
Wat de cast betreft, die zijn prima, maar ik vond de Chinese cast iets beter dan de Amerikaanse acteurs.
Maar ieder zijn smaak natuurlijk.

avatar van Kondoro0614
Gisteravond waren we dan wel begonnen aan een film, we raakten gezellig aan de praat en de lach dus deze film heeft eigenlijk weinig aandacht van ons gekregen en dat kan soms gebeuren. Toen ik terug keerde naar huis van een gezelligavondje was het eigenlijk nog niet voldaan en had ik behoorlijk veel zin in een horror film, één eis dat hij wel op ‘Netflix’ of ‘Film1’ moest staan. Even de catalogus van de twee ruim doorzocht maar ik vond geen potentiële film waar ik echt zin in had, en ik ging nogal teleurgesteld door de andere genres heen waarbij ik bij ‘Film1’ al snel uitkwam op ‘The Great Wall’, een film die ik al enig tijd wou zien maar ook erg graag, en dan besluit ik al gauw heel snel om deze maar op te zetten. Enig nadeel was dat ik op het moment, begrijp goed dat het drie uur in de nacht was, nog even zo’n harde keutel moest laten vallen op het toilet, maar ik had geen zin om in de kou te zitten dus ging ik naar boven, en dan had ik geen zin om weer naar beneden te gaan. En waar gaat dit stukje tekst nou naar toe, nou dat betekende dat ik hem vanmorgen dus even afgekeken heb.

Toch vond ik de film minder spectaculair dan dat ik er van had verwacht. De kunst was gaaf dat de grote Chinese muur als hoofdonderwerp in beeld stond alleen het hele verhaal en context er om heen vond ik allemaal maar matig. Ik ben vaak fan van Chinese films, of Aziatisch beter gezegd alleen, ‘The Great Wall’ kon mij vaker niet echt bekoren en dat is zonde.

Voor mijn gevoel was het zo alsof deze film voorbij raasde en dat kwam vooral omdat de film een actie scéne bevat die ontiegelijk groot is. Erg vond ik dit niet maar het verhaal ging er daardoor wel snel op achteruit en dat vond ik best jammer, want echt een goed verhaal bevatte ‘The Great Wall’ totaal niet. Qua actiescénes zoals ik al zei zat het helemaal snor, en de actie was leuk tot je op een zeker moment de monsters zag en dan was je interesse weer snel verkeken jammer genoeg.

“You think they see you as some kind of hero? A man of virtue? Maybe you can fool them, but I know what you are. You know what you are. A thief, a liar, and a killer. You can never undo things you have done. And you will never be anything.”

Nee ik was persoonlijk niet bepaald een fan van de monsters waar men tegen moest vechten in deze film, en dan zeker niet in de manier hoe deze gemaakt zijn en de bijbehorende CGI viel me vaak ook meer tegen dan dat ik er wat leuks aan vond. Dan is het misschien wel diep triest hoe Yimou Zhang in 2016 nog zulke CGI werken naar buiten weet te brengen want ik vond het niet bepaald klasse, vooral wanneer de monsters de twee torens omsingelen zag er niet uit in mijn ogen. Net zoals het moment dat ze de ballonnen de lucht in lieten gaan zag er slecht uit.

De cast kon er mee door. Ik ben persoonlijk een groot fan van Matt Damon dus daar scoort de film een punt mee want ik blijf het een leuke acteur vinden en ook al is ‘The Great Wall’ in het algemeen niet zo denderend ik vond dat Damon er weer een prima rolletje neerzette. Voor de rest kende de film op Willem Dafoe na een redelijk onbekende cast waar ik weinig mee kon. Tian Jing was de bekendste nog in mijn ogen ook mede door haar rol in ‘Kong: Skull Island’. Ze deed het ook leuk in deze film maar voor de rest niets speciaals.

Het verhaal was daarop ook niet van hoge kwaliteit, sterker nog ik vond het eigenlijk niet echt geslaagd. We zie namelijk hoe Matt Damon zijn weg baant naar de muur en de nut van deze muur, namelijk om bepaalde monsters tegen te houden voor de bewoonde wereld. Nu komen ze er achter dat de monsters een tunnel hebben gegraven onder de muur door. Het leger besluit er achter aan te gaan waarop ze uit komen in de hoofdstad die net aangevallen word en vechten hard terug, omdat ze de koningin moeten doden word het een zware strijd maar op het eind, komen ze bij de koningin aan en schieten wat explosieve naar haar toe, waarna de laatste afgaat en zo het hele leger uitgeroeid is.

William: “Is there a chance?”
Strategist Wang: “There's only one. Kill the Queen. Kill the Queen, or we all die.”

Nee, een clichématige film waarbij de koningin dood moet om te winnen, ik ben er geen fan van. Over het algemeen dus een redelijke film maar het had beter gekund en ik denk dat, dat wel in andere handen had moeten gebeuren dan bij Yimou Zhang.

avatar van Thorongil
Aardige film. Beetje Chinese versie Lord Of The Rings, maar lang niet slecht. VFX prachtig, mooie landschappen, goed gefilmd, degelijke actie.