Girl (2018)

België / Nederland

geregisseerd door Lukas Dhont
met Victor Polster, Arieh Worthalter en Valentijn Dhaenens

Het verhaal van Lara, een 15-jarig transseksueel meisje geboren in het lichaam van een jongen, klaar om alles te riskeren om haar droom na te streven; ballerina te worden. Ze werd geboren in een mannelijk lichaam, maar ze besloot voor zichzelf dat ze graag als meisje wilde leven. Lara's leven wordt gedomineerd door het innemen van hormoonblokkers en vooral ook wachten: wachten op vrouwelijke hormoontherapie en chirurgie die uiteindelijk eindelijk haar geslacht zal afstemmen op haar vrouwelijke identiteit.

• vanaf 19 februari te koop op dvd en blu-ray

Alittleromance schreef:
Vanmorgen zijden ze in de radio dat de film Girl niet in aanmerking komt voor de Oscar beste buitenlandse film. Hij is zelf niet genomineerd.

De nominees voor de Oscars zijn nog helemaal niet bekend, maar dit is wel degelijke de Belgische inzending.

-edit- kennelijk is er inmiddels al wel een shortlist waar hij naast gevallen is ja.
Oscars 2019 Foreign-Language Feature Shortlist: Winners and Losers | IndieWire

avatar van Macmanus
Prima debuut.

Het onderwerp is wellicht wat on the nose tegenwoordig. Ik heb de andere films over dit onderwerp wat gemist maar deze leek mij erg compleet. Het wil graag de cliches ontlopen. Dus iedereen is redelijk begripvol maar ook weer niet te. Je voelt zeker dat het hoofdpersonage erg veel moeite heeft met wie ze is. De makers verkennen dat vraagstuk erg lief en zachtaardig.

De Hollywood Reporter's ingezonden brief is een trend die je vaker ziet opduiken tegenwoordig. Dat is toch vooral het slechte zien in de mens ipv het humanistische. De makers laten het geslachtsdeel zien maar nergens bekruipt het gevoel dat dit exploitatie.

Weer terug naar de film. Enige nadeel is dat het een film is die erg bedachtzaam gemaakt is. Hoezo is dat een nadeel kun je vragen. Dit is uiteraard een persoonlijke mening. Wat ik hiermee wil zeggen is vooral dat het daardoor wat eigens mist. Het is een film erg van de Europese school met dito narratief en visuele stijl. Waardoor ik voornamelijk de film te zien kreeg die ik verwachtte. Maar ergens hoop ik altijd ook een beetje verrast te worden. Daarvoor is de regisseur wellicht nog te groen om zijn docenten hun mening los te laten.

Desalniettemin, 3.5 sterren.

Prachtig!

avatar van Alittleromance
Roma, deze kreeg de beste buitenlandse film bij de Golden Globe award 2019. Dan was deze Vlaamse film Girl wel 100 keer beter dan deze simpele film Roma.