Girl (2018)

België / Nederland

geregisseerd door Lukas Dhont
met Victor Polster, Arieh Worthalter en Valentijn Dhaenens

Het verhaal van Lara, een 15-jarig transseksueel meisje geboren in het lichaam van een jongen, klaar om alles te riskeren om haar droom na te streven; ballerina te worden. Ze werd geboren in een mannelijk lichaam, maar ze besloot voor zichzelf dat ze graag als meisje wilde leven. Lara's leven wordt gedomineerd door het innemen van hormoonblokkers en vooral ook wachten: wachten op vrouwelijke hormoontherapie en chirurgie die uiteindelijk eindelijk haar geslacht zal afstemmen op haar vrouwelijke identiteit.

Alittleromance schreef:
Vanmorgen zijden ze in de radio dat de film Girl niet in aanmerking komt voor de Oscar beste buitenlandse film. Hij is zelf niet genomineerd.

De nominees voor de Oscars zijn nog helemaal niet bekend, maar dit is wel degelijke de Belgische inzending.

-edit- kennelijk is er inmiddels al wel een shortlist waar hij naast gevallen is ja.
Oscars 2019 Foreign-Language Feature Shortlist: Winners and Losers | IndieWire

avatar van Macmanus
Prima debuut.

Het onderwerp is wellicht wat on the nose tegenwoordig. Ik heb de andere films over dit onderwerp wat gemist maar deze leek mij erg compleet. Het wil graag de cliches ontlopen. Dus iedereen is redelijk begripvol maar ook weer niet te. Je voelt zeker dat het hoofdpersonage erg veel moeite heeft met wie ze is. De makers verkennen dat vraagstuk erg lief en zachtaardig.

De Hollywood Reporter's ingezonden brief is een trend die je vaker ziet opduiken tegenwoordig. Dat is toch vooral het slechte zien in de mens ipv het humanistische. De makers laten het geslachtsdeel zien maar nergens bekruipt het gevoel dat dit exploitatie.

Weer terug naar de film. Enige nadeel is dat het een film is die erg bedachtzaam gemaakt is. Hoezo is dat een nadeel kun je vragen. Dit is uiteraard een persoonlijke mening. Wat ik hiermee wil zeggen is vooral dat het daardoor wat eigens mist. Het is een film erg van de Europese school met dito narratief en visuele stijl. Waardoor ik voornamelijk de film te zien kreeg die ik verwachtte. Maar ergens hoop ik altijd ook een beetje verrast te worden. Daarvoor is de regisseur wellicht nog te groen om zijn docenten hun mening los te laten.

Desalniettemin, 3.5 sterren.

Prachtig!

avatar van Alittleromance
Roma, deze kreeg de beste buitenlandse film bij de Golden Globe award 2019. Dan was deze Vlaamse film Girl wel 100 keer beter dan deze simpele film Roma.

avatar van Lakte
Top film van Vlaamse bodem, erg pakkend! De hoofdpersoon doet het erg goed, in het echt is het een man, is aan het gezicht en het haar bij a niet te zien.

En dit voor een debuutfilm, prachtig!

Film bevat zoveel mooie scènes waarbij ge werkelijk meegezogen wordt in het traumatische bestaan van een overigens wilskrachtig personage dat de plotse wending in het slot me verbaasde.
Eenvoud, eerlijkheid en discretie sieren deze film die bovendien een hoog filmisch niveau haalt.
De vertolking van Victor Polster is zonder meer subliem. Hij weet perfect de psychische pijn die zijn personage ervaart weer te geven.
Omdat het wellicht voor de Amerikanen niet de sensatie bracht die ze mogelijks verwachtten, bleef de film wat in de kou, maar de Cannes-prijzen zijn des te verdienstelijk.
Regisseur Lukas Dhont haalt zich met deze mooie debuutfilm wel stevige verwachtingen voor de toekomst op de hals...

avatar van umbra
Wat een megasaai gedoe was me dit Snap niet wat mensen hier zo fantastisch aan vinden. Je moet waarschijnlijk van melodrama stuff houden, want mij kreeg de film nooit mee en deed ie me hoegenaamd weinig tot niets. Echt gewoon mega saai over transgender en ballet. Geef Belgische films meestal een kans, want moest dit Amerikaanse film zijn of van eender ander land, was ik deze nooit beginnen kijken. Not my cup of tea.

Mooie film die echter vooral in het begin nogal saai is.
Maar eens het met het meisje/man een beetje fout begint te lopen wordt de film ook boeiender.
Eigenlijk een tragisch verhaal in deze film, wat eigenlijk niet zou mogen gebeuren, gezien de steun die ze krijgt van familie.
Ik was echt onder de indruk van de acteerprestatie van Victor Polster, waaraan je niet merkt dat hij een man is zolang hij gekleed is, een prachtige vertolking zet hij hier neer.
Het einde van de film heeft dus een dramatische scène, maar het slot vind ik nogal raar..
Enfin, ik ben blij dat ik deze prent heb gezien, het geeft stof tot nadenken en zeker genoeg stof om erover te praten.
Ieder zijn ding natuurlijk, ik vind dat dit moet kunnen, en het wordt hier mooi en sereen getoond, al loopt het dan niet altijd goed af...

avatar van eRCee
Knappe rol van Victor Polster, die een wat beter script had verdiend. Voor mij is het manco van Girl dat het teveel een film blijft over het onderwerp 'transgender-problematiek' en te weinig het persoonlijke verhaal is van Lara. Als het wel dat laatste was geweest, dan had men wat drama kunnen laten vallen en andere zaken meer uit kunnen werken (de relatie met de vader is bijvoorbeeld interessant, en ook het streven ballerina te worden, die elementen waren al voldoende geweest). Nu echter komt er ook nog een eerste seksuele ervaring bij, en een moment van vernedering, en dan de zelf-castratie aan het einde. Verder is de muziekkeuze zwak. De cameravoering vond ik overwegend wel mooi, hoewel inderdaad wat repeterend in het kadreren van bepaalde lichaamsdelen. Met de kritiek uit het artikel dat op de vorige pagina staat vermeld kan ik overigens helemaal niks: het verexclusiveren van menselijke ervaringen en de claim dat niemand anders daar iets van mag vinden is het wegzagen van een van de pijlers onder de narratieve kunst.

Wat een ontgoocheling. Door de hoge score hier had ik er heel veel van verwacht. Voor mij is dit niets anders dan een emotieloze documentaire. Ik heb me er letterlijk doorheen moeten worstelen. 180 graden tegengesteld aan The Danish Girl, die mij wel wist te bekoren.

avatar van 93.9
Heel mooi!

avatar van Thomas83
Zeer indrukwekkend wat Victor Polster hier laat zien in de hoofdrol. Zijn rol maakt het boeiend om te kijken naar Lara, ook als de film wat te eentonig wordt, of juist wat te volledig de pijnlijke situaties waarin Lara als transgender in sociaal opzicht in terechtkomt wil tonen. Het is allemaal erg ongemakkelijk om naar te kijken omdat Dhont je zo goed je in Lara laat verplaatsen. En knap ook dat hij dat doet door de beelden Lara's verhaal te laten vertellen.

Verrassend gedetailleerd allemaal ook nog wat betreft alle fysieke ongemakken die Lara ervaart. Dat helpt je wel om je beter in haar te kunnen verplaatsen. Ballet is op zich wel wat al te voor de hand liggende beeldspraak voor de innerlijke strijd van Lara, maar het werkt nog wel. Vond de relatie tussen Lara en haar vader ook echt overtuigen. Niet enkel en alleen als de relatie tussen een vader en een transgender kind, maar ook gewoon als de relatie tussen een vader en een introverte puber. 3.0* ruim.