• 8.262.837 stemmen

Met onder meer: Jon Kortajarena, Candela Peña en Ana Polvorosa

Oorspronkelijke taal: Spaans

• Netflix Bekijk via Netflix

Plot Pieles

Ons lichaam bepaalt hoe we ons ontwikkelen in de samenleving. Pieles belicht de verhalen van misvormde mensen die zichzelf verbergen en buitensluiten. Samantha heeft een probleem met haar spijsvertering, Laura is een meisje dat geboren is zonder ogen en Ana een vrouw met een misvormd gezicht. Alle drie zijn het eenzame personages die vechten om een plek in een samenleving, die alleen kan omgaan met 'gewone' gedaantes en mensen die anders zijn buitensluit.

imageimageimage

avatar van Malick

Malick

WTF!²

avatar van Richardus

Richardus

I second the above. Wtf. Erg roooooze wel allemaal.

avatar van leatherhead

leatherhead

Wut. Wilde hem op Imagine bezoeken maar hij is blijkbaar gewoon al op Netflix beschikbaar.

avatar van arno74

arno74

Van de maker van de short Eat my Shit (legaal op YouTube) over een vrouw bij wie de plaats van de mond en de anus is omgewisseld. Duidelijk een liefhebber van het thema lichamelijke afwijkingen en hoe de samenleving daarmee omgaat.

avatar van agathadirks

agathadirks

Ik vond hem super awesome. Hij is really really weird, ik had op YouTube al enkele filmpjes gezien van deze director en had gehoopt op een film. Ook overal het paarse detail komt terug. Ik vond hem top.

avatar van keukenzout

keukenzout

Ik vond hem veel te plat en voor de hand liggend. Hij begon echt zo veelbelovend en hij ging neer als een kapotte vlieger.

kappeuter (crew films)

Winnaar beste Europese fantastische film op Imagine

Het commentaar van juryleden Floris Kaayk en Diderik Evers: "Humor, ongemakkelijkheden en maatschappelijke relevantie wisselen elkaar af in een aangrijpend mozaïek."

Te zien op Netflix

avatar van compell.

compell.

Tragikomisch en absurdistische film die met fantastische vormgeving helaas niet de diepgang bereikt die je zou verwachten cq wensen. Dan heb ik het niet over de "boodschap" die je er al snel in aantreft. Zelfs walging bleef uit, maar dat ligt waarschijnlijk aan de strenge vormgeving, waardoor beleving afstandelijker werd.

Al met al heb ik hier wel van genoten, want behoorlijk absurd en regelmatig WTF! geroep.

Nemen we even mee dat dit de eerste lange speelfilm is van deze jonge regisseur, dan denk ik dat we nog wel wat moois en fantastisch mogen verwachten...

Heerlijk!

Casanova slaagt erin een absurde comedy te mengen met een werkend aandoenlijk drama. Daarbij zit een (toegegeven, klassieke) boodschap die nooit overdreven opdringerig aanvoelt. Een geweldige balans die zelden zo goed uitgewerkt werd.

Visueel ook extreem gestileerd. De hele film is roos en paars, tot de kleinste details toe. De personages zijn bij momenten grotesque, maar voelen nooit aan als puur komisch geschut. Anderzijds schuwt Casanova de scherpe grappen niet. Hilarisch in het begin wanneer één van de personages van Instagram gekicked wordt wegens schending van de gebruikersovereenkomst, na enkel een foto van haar gezicht geplaatst te hebben.

Casanova heeft zo'n uitdrukkelijk eigen stijl dat het af te wachten valt of hij genoeg variatie in eventueel toekomstige films zal kunnen leggen, maar dat doet helemaal niks af aan de genialiteit van deze film. Echt geweldig van start tot finish, zeer uniek en amper te vergelijken met iets anders. De film van Solondz komen nog het meest in de buurt, maar zelfs die zijn best braaf vergeleken bij deze Skins.

4.5* en een uitgebreide review

avatar van Drulko Vlaschjan

Drulko Vlaschjan

Heerlijk zeg, dit is wat ik zoek in cinema. Niet het zoveelste liefdes- of rouwverwerkingsverhaaltje dat de werkelijkheid zo goed mogelijk na probeert te bootsen, maar een eigen droomwereld die er niet alleen geweldig uitziet, maar ook nog eens minstens zo invoelbaar is als genoemde liefdes- of rouwverwerkingsverhaaltje. Met excuses voor het woord 'invoelbaar'.

avatar van Zwolle84

Zwolle84

Perfect voorbeeld van een tragikomedie.

Een knalroze wereld. Een vrouw met een anus op de plek van haar mond - en vice versa. Een jongen die zijn benen kwijt wil en in een zeemeermin wil veranderen. Een vrouw die diamanten plaatst op de plek waar ogen zouden moeten zitten. Afgaande op het plot zou je verwachten dat Pieles een bizarre komedie is.

Dat blijkt deels te kloppen; de Spaanse regisseur Eduardo Casanova overgiet je met veelal zwarte, maar soms ook erg platte humor. Toch heb ik nauwelijks moeten lachen om Pieles. Daarvoor is de kijkervaring veel te ongemakkelijk. Want onder al dat roze en al die grappen gaat een diep tragisch verhaal schuil. Een verhaal over mensen die van zichzelf moeten leren houden - de buitenwereld zal het niet doen.

De emotionele, ietwat bombastische muziek die zo prachtig samengaat met de beelden zet dan ook letterlijk de toon. Je kunt er niet om lachen, je kunt er ook niet echt om huilen. Wat ook niet kan: je ogen van het scherm halen. Casanova sleept je vanaf het begin mee in zijn unieke wereld en laat je niet meer los. Een beetje zoals Wes Anderson dat ook doet, maar dan toch weer heel anders uitgewerkt.

Het is niet alleen de onderliggende boodschap die emotioneert, het is het totaalplaatje. Hoe zo’n Laura met al haar imperfectie opeens zo perfect ligt te shinen met die diamanten in haar knalroze omgeving, is om te janken zo mooi. Hetzelfde gaat op voor de misvormde Ana die tegen het einde al haar schroom overboord gooiend op straat jogt; een prachtig, bevrijdend gezicht.

Zo staat Pieles bol van de contradicties. Casanova mikt constant op allerlei verschillende emoties en weet daar knap genoeg een schitterend, samenhangend en absoluut uniek geheel van te brouwen. Een must see.

scorsese

Goeie film over een aantal verschillende, misvormde mensen. Een aantal losse verhaallijntjes met een tragikomisch karakter. Verder is dit regiedebuut zeker origineel, onconventioneel en compromisloos te noemen. Visueel ietwat kitscherig in beeld gebracht met veel roze en paars.

avatar van david bohm

david bohm

Fijne film met een thema van roze en lila. Sterk acteerwerk, bijzondere personages en stijlvast. Ook de muziek speelt een ondersteunende rol. De toon wordt meteen gezet met het liedje Alguien Cantó. In wat ik sowieso een sterk begin vind.

Boven verwachting, bijzonder.

avatar van 606

Ik weet het niet hoor, ik hou van horror maar dat is dit niet, toch associeer ik dit met horror omdat het absoluut absurd is. Vooral heel weird en ongemakkelijk. Je moet er maar opkomen zeg maar. Alleen is niets voor mij helaas.

606 schreef:

ik hou van horror

Staat ook gewoon drama/comedy bij?

avatar van 606

Onderhond schreef:

Staat ook gewoon drama/comedy bij?

Dat weet Ik, maar zag het absoluut niet als die genres.

avatar van BlueJudaskiss

BlueJudaskiss

Genoten.

Gaan kijken door de combinatie van de korte speelduur en de interessante plotomschrijving maar het bleek al heel snel een van de meest originele films te zijn die ik in tijden heb gezien. Het gebrek aan diepgang viel me wel op maar ik had er geen last van: ik was vooral blij dat Casanova niet bleef hangen in droombeelden of nachtmerrieachtige scenes maar er wel degelijk een fijn mozaïek van te maken dat hout snijdt.

Soms ronduit smerig, dan weer ontroerend, dan weer heftig - soms alle drie tegelijk. Prachtig.

avatar van Donkerwoud

Donkerwoud

Ik zag zelden een debuutfilm met zo'n distinctieve eigen stijl en een gedurfde opzet als 'Pieles' (2017) van de jonge Eduardo Casanova. Het is een rare, ongrijpbare film - ergens tussen horror, zedenkomedie en romantisch drama in - waarin felroze, pimpelpaars en lila overal de boventoon voeren. In een surrealistische fantasiewereld waar het volstrekt logisch is dat een muurbloempje een anus als gezicht heeft, terwijl ze haar eten en drinken rectaal moet inbrengen met een tuinslang. Of waar een gezichtloze prostituee fonkelende diamanten nodig heeft om haar oogholtes te bedekken. En waar een jongeman zijn eigen benen tot bloedens toe kapot snijdt, omdat hij eigenlijk droomt om een zeemeermin te worden. Regisseur Casanova toont de zoetige kleuren (sets, kostuums, belichting,etc) als verraderlijk glazuurlaagje waarmee de personages hun innerlijke pijn proberen te bedekken. Tegen de strenge blikken van misprijzende anderen. Tegen een maatschappij die rigide schoonheidsidealen oplegt en mensenlichamen beoordeelt langs hun schoonheid of functionaliteit. Tegen die enge sprong in het diepe wanneer intimiteit een risico vormt en een liefdevolle streling niet wederkerig hoeft te zijn. En dan is er het naakt als een mogelijkheid tot verzet om even uit de band te springen. Oude lichamen. Dikke lichamen. Gerimpelde lichamen. De lichamen zonder een instagram-waardig gezicht. De naakte mens in al haar spektakel, walgelijkheid, zinnelijke aantrekkingskracht en kwetsbaarheid.

avatar van jOERI

jOERI

Hoe kan ik dit beoordelen?

Naast Erazerhead en Pi de meest absurde film die ik ooit al gezien heb.

Filmisch wel mooi gedaan.

avatar van Fisico

Fisico (moderator films)

Wow, hier had ik me niet aan verwacht. Als je blank de film instapt, merk je pas in wat voor een rariteitenkabinet je terecht komt. Als je er dieper op ingaat, merk je toch een hoog dramagehalte, althans voor mij. Dé scène die hieraan perfect beantwoordt was die van het etende koppel waarbij de man beschreef dat hij viel op abnormale vrouwen waarop zij onmiddellijk repliceerde wat hij als abnormaal beschouwde of waarom zij hieraan zou beantwoorden? "Je bent alleen geïnteresseerd in mijn uiterlijk", antwoordt ze hem. Je zou het niet verwachten van "dergelijke vrouw". Het schoonheidsideaal en het zijn wie je bent staat hierbij centraal, maar dan vanuit de andere kant gezien.

Pieles is een absurde en controversiële film geworden. Misschien wat met de haren getrokken en té expliciet - de vrouw met de anus bvb - om serieus te nemen, hoewel er wel degelijke verschillende lagen inzitten met een duidelijke boodschap. Casanova slaagt erin een balans te vinden tussen absurditeit, controverse en de schoonheid ervan.

Pieles is dan ook ontroerend en innemend en gebruikt de absurditeit om zijn punt te brengen. Neem daarbij het mooie kleurgebruik en boeiende karakters en je krijgt 77 minuten lang een film waar muziek in zit, als je maar door de ballon kan prikken.

avatar van umbra

umbra

Dit vond ik maar domme film, oké het is bizar, maar niet leuk bizar, vond het allemaal nogal irritant. Het shockeerde me ook allesbehalve. Het idee op zich heeft wel iets, deed me gewoon é weinig. Poopie head was nog wel funny.

avatar van BlueJudaskiss

BlueJudaskiss

umbra schreef:

Dit vond ik maar domme film

Een domme film.

Onderhond

Skins heeft er hier (in België) al een keertje opgestaan. Blij dat hij nu wat meer aandacht krijgt, geniale film.

avatar van Sergio Leone

Sergio Leone

Niet slecht, maar...

Films moeten vooral genietbaar zijn. Deze film staat eerder garant voor een ongemakkelijk gevoel. In dat opzicht heeft de regisseur z'n doel bereikt.

Ook een heleboel andere dingen doet hij gewoon goed. De fantasierijke wereld, weliswaar vol lelijke paarsroze tinten, staat er. De humor schommelt tussen plat, flauw en bijtend. Ik heb alleszins een paar keer goed gelachen.

Het drama vind ik dan weer wat minder, al verschilt dat per verhaallijn. Het is sowieso ook geen evidentie om een dergelijke boodschap op zulk een absurde manier te brengen.

Niettemin absoluut de moeite waard. Aan het einde van de rit zie ik er evenwel geen meesterwerk in.

avatar van Shadowed

Shadowed

Goed!

Skins is zonder twijfel een pretentieuze film, maar juist dat levert in dit geval de kracht van de film. Met een reguliere benadering had deze film namelijk nooit kunnen werken. Wat er nu wordt neergezet is bij vlagen verontrustend, maar tevens erg sterk, en daarmee toch een van de betere films die op Netflix staan.

Alles in deze film heeft een nogal aparte aanpak gekregen van regisseur Casanova. De beste man heeft namelijk besloten alles met een roze of paarse aanpak in te kleuren. In elke scene zit iets dat roze/paars gekleurd is, waardoor de film een truttige, soms ronduit frisse aanpak krijgt. Het maakt de film een stuk luchtiger dan dat het eigenlijk hoort te zijn. Ik mag het wel.

Verder kent de film ronduit grove humor en wat confronterende beelden. In een speelduur van enkel 77 minuten raakt het meerdere onderwerpen aan die voor hedendaagse cinema vaak worden beschouwd als taboe. En ook al wordt veel als fantasierijk gepresenteerd, de beelden die worden laten zien zijn alsnog erg herkenbaar en dramatische momenten komen niettemin binnen.

Veel mensen zullen tijdens het kijken naar deze film waarschijnlijk niet om de smerigheid heen kunnen kijken, en ik zal eerlijk zijn, het is makkelijk om de film af te schrijven enkel en alleen omdat een van de hoofdpersonages een kontgat als mond heeft. Als je om dergelijke dingetjes heen kan kijken, wat soms best moeilijk is, wacht je echter een best mooie en ontroerende film.

Het tempo, de regie en de kleurrijke invulling zorgen voor een bijna magische film. Jammer genoeg kent het wel iets te veel pies-en-poephumor tussendoor, en zijn iets te veel beelden gemaakt met als doel de kijker ongemakkelijk te maken, en dat vind ik persoonlijk soms iets te veel de verkeerde boodschap. Verder een sterke film, een complete verrassing.

avatar van Tanguy

Tanguy

Een bizarre maar vooral ook erg goede verrassing, deze film. Het is lastig om een film als deze te omschrijven, maar het is absoluut het kijken waard. Een filmervaring die je niet snel nog eens zal meemaken.