The Disappearance of Eleanor Rigby: Her (2013)

Alternatieve titel: Disappearance of Eleanor Rigby: Her Story

geregisseerd door Ned Benson
met Jessica Chastain, James McAvoy en William Hurt

Het verhaal speelt zich af in de hippere buurten van New York City en volgt het leven van Eleanor Rigby en haar echtgenoot Conor. Wanneer Eleanor plotseling terugkeert naar haar familie en elk contact met haar echtgenoot Conor vermijdt, wordt de vraag gesteld waarom hun relatie - die eens zo perfect leek - stuk liep. Het verhaal wordt vanuit het perspectief van Eleanor verteld. Dit is haar verhaal.

Inderdaad, misschien zenden ze die wel over twee weken uit.

avatar van 93.9
Vervelend pedant filmpje.
Deed me niets.

avatar van Fisico
Blijkbaar is dit een tweeluik elk vanuit hun eigen perspectief. Best origineel idee en wanneer de immer charmante Jessica Chastain meedoet, heb ik niet veel meer nodig om geprikkeld te raken. Het basisconcept is mooi genuanceerd. Bij een stukgelopen relatie, zeker wanneer een drama zich voltrokken heeft, is het niet eenvoudig zomaar een schuldige aan te duiden. De waarheid of de oorzaken liggen vaak in het midden. Actie en reactie weet je wel, en wie was het eerst: de kip of het ei?

Eleanor laat alles achter, maar begint te beseffen dat weglopen van de problemen de problemen niet zomaar oplost waardoor je verleden je blijft achtervolgen. Toch overtuigt de film me niet helemaal. Hopelijk doet Him dat wel. Beetje oppervlakkig, weinig inspirerend en rustig voortkabbelend tot het einde. Degelijk, zonder meer. Het mist wat peper en zout. Toch wel benieuwd naar Him waardoor ik Her ook beter hoop te plaatsen.

avatar van ratfish
De perspectiefwisselingen doen het goed als gimmick. Er zit zelfs een dubbele scène die iets anders gaat in Him (autorit). Het stoort niet, net als het feit dat de film enigszins contextloos is.

avatar van K. V.
Deze was onlangs op tv en eens bekeken. Ik had er wel wat meer van verwacht. Het verhaal wist me maar matig te boeien en de film leek veel langer te duren wan dat hij was.
De cast deed het wel niet slecht. Hopelijk is het tweede deel toch wat interessanter.

Met zo een sterke rolbezetting(naast de hier uitstekende Chastain bijvoorbeeld ook Isabelle Huppert, William Hurt en Viola Davis) krijg je vooraf onherroepelijk dat gevoel dat dit wel eens een sterk drama kan zijn maar viel me niet mee. Een introverte film over introverte mensen, die na een heftige opening al snel vervalt in oppervlakkig geneuzel. Regisseur Benson geeft met zijn vlakke vertelling ons eigenlijk nergens de kans ons te verplaatsen in het leed van de hoofdrolspelers. Een film zonder veel hoogtepunten. Het idee om een verhaal uit twee perspectieven te vertellen is redelijk origineel en ik ga dus ook de him versie hiervan zeker nog kijken, maar kan me bij voorbaat niet goed voorstelen dat de tweede versie nog veel andere gezichtspunten gaat opleveren, waardoor de meerwaarde van deze methodiek toch wat twijfelachtig wordt.

avatar van Donkerwoud
Het stukgelopen huwelijk als een misdaadmysterie waar achter elke emotie of gedraging een nieuwe onthulling verborgen zit. 'The Disappearance of Eleanor Rigby: Her' (2013) is een stijlvolle film - een tikkeltje zwaar op de hand en pretentieus - waarin Eleanor Rigby (Jessica Chastain) haar liefdestrauma probeerde te smoren met een zelfmoordpoging, maar zich naderhand geconfronteerd ziet met de subtiele onderdrukkingen van een moderne vrouw. Of het de overbeschermende familieleden zijn die haar in een te veilige cocon willen houden, omdat ze haar alleen kunnen begrijpen als een irrationele 'hysterica'. Of de geïnternaliseerde twijfel over het levenspad dat ze zal volgen na haar huwelijksbreuk, want voorbij het moederschap en de rol van echtgenote lijken er weinig andere rollen meer voor haar te zijn weggelegd. En altijd is er die vertwijfelende seksuele en emotionele aantrekkingskracht naar Conor (James McAvoy), die in levendige flashbacks soms terugkeert als een schim uit onschuldiger tijden, toen de twee geliefden nog vooral genoten van hun lichamelijke samenzijn in de buitenlucht of in te krappe autocabines. Vooral die vrijscènes werken hier ongelofelijk goed omdat Chastain/McAvoy chemie met elkaar hebben en zo geloofwaardig de kleine, subtiele machtsverschillen spelen van twee mensen in een gepassioneerde relatie. In elkaar opgaan maar misschien geen oog hebben voor de problemen die aan de horizon lurken door factoren buiten hun invloed. Achter het kabbelende tempo van 'The Disappearance of Eleanor Rigby: Her' (2013) steekt een onderhuidse, psychologisch geladen film die spannend blijft tot aan het ambigue slotshot.

Vanavond gezien op tv. De film greep me naar de keel, heel goed gespeeld en gefilmd, mooie muziek. Ga binnenkort deel Him kijken.