Boy Erased (2018)

Biografie / Drama

geregisseerd door Joel Edgerton
met Lucas Hedges, Nicole Kidman en Russell Crowe

Jared is de zoon van een pastoor en afkomstig uit een Amerikaans dorpje. Hij is homoseksueel, wat voor problemen zorgt bij zijn ouders Nancy en Marshall. Zij zetten hem voor het blok: hij moet naar de therapeut Victor Sykes omdat hij 'genezen' kan worden van zijn seksuele geaardheid. Jared heeft voortdurend de nodige twijfels over zijn seksuele gevoelens. Dat omdat hij niet uitsluit dat zijn ouders gelijk hebben. Daarom begint hij aan conversietherapie.

avatar van Jakobb
SaintNick schreef:
Hmm, ik ben een tolerante geëmancipeerde kerel, verafschuw vervolging van homoseksualiteit, maar even ook propaganda voor homoseksualiteit. Ik 'geloof' in een natuurlijk evolutionair percentage van authentiek natuurlijke homoseksualiteit. Ver daarboven (zoals in Nederland) dan klopt er iets niet. Evolutionair gezien.
Maar goed, Nicole en Russel mag ik beide graag zien. Welke van die twee, afschuw van vervolging dan wel propaganda, deze film is weet ik nog niet. Dus ik zal het maar moeten kijken, niet waar?

Als dit je eerste reactie is bij een film over deze thematiek, denk ik dat dat vooral veel over jezelf zegt.
Ik ben ook wel benieuwd naar bronnen over "een natuurlijk evolutionair percentage" en het percentage in Nederland, alsook voorbeelden van homopropaganda. En als je dan toch denkt dat homoseksualiteit evolutionair, en dus genetisch, is, vraag ik me wel af waarom "authenieke" hetero's überhaupt holebiseksueel zouden worden?

En als je dan toch zo geëmpancipeerd en tolerant bent, is het misschien toch goed om te beseffen dat gay conversion therapy nog legaal is in 36 staten van de VS en mensen enkel fysiek en mentaal schade berokkent. Misschien toch wel een groter en vooral echter probleem dan "propaganda voor homoseksualiteit".

avatar van cucciolo
Jakobb schreef:
Zijn woordkeus maakt hem duidelijk niet populair hier.
Mijn persoonlijke mening even achterwege latend, denk ik dat hij voor een vrij grote groep homovriendelijke mensen in Nederland spreekt, die vindt dat de politieke correctheid aangaande de LGBTQ gemeenschap aan het doorslaan is tegenwoordig, alsmede dat het thema nogal door onze strot wordt geduwd.
Men zou zich daarom kunnen afvragen of dat onbedoeld niet een averechts effect heeft en daardoor het imago van LGBTQ's verslechtert, wat zonde zou zijn van alle energie die juist bedoeld is om acceptatie, erkenning etc. te bevorderen.

cucciolo schreef:
Zijn woordkeus maakt hem duidelijk niet populair hier.

Zo homovriendelijk als je denkt is dit niet: als je hetzelfde over de hetero gemeenschap zou schrijven dan zou de beer los zijn!

avatar van cucciolo
gauke schreef:
Nou ja, zo homovriendelijk als dat je van ze kunt verwachten dan. Want het blijft in de praktijk een relatief begrip. En aangezien het om vrij veel mensen gaat, is er wat dat betreft nog een lange weg te gaan, want dat Nederland echt zo homovriendelijk is als op papier, is inmiddels wel achterhaald.

Intigerende film. Heftig en vernederend ook op sommige momenten. Met name de kliniek scenes. Uitstekende rollen van Crowe, Kidman en uiteraard Hedges. Ik kan mij voorstellen dat bij die personen die een moeilijke outcoming zelf hebben gehad deze film extra hard binnenkomt en confronterend is. 3.5*

avatar van donnie darko
JAST BI KOS schreef:

Netjes en zoals we dat vragen van elkaar in NL. met respect. maar ja ik zie gelijk reacties met aanvallend karakter meneer Darko. Kunt u echt zeggen dat uw zienswijze de zienswijze van meneer moet gaan zijn. immers hte opleggen van uw wil en menig is dan toch minimaal net zo erg als het opleggen van berperkingen aam homosexuelen

Ik vraag gewoon voor feiten wat betreft het hoge aantal homoseksuelen in Nederland ten opzichte van wat evolutionair gezien mogelijk is. En die bronnen heb ik nog steeds niet verkregen.

Acteur/regisseur Joel Edgerton pikt altijd interessante projecten op en is intelligent genoeg om wat meer te maken van de som der delen, zo ook met deze Boy Erased. Enerverend verhaal waar je als naïeve kijker met verbijstering naar zit te kijken, je word in je ziel geraakt als je hier ziet hoe het er in sommige kringen aan toeging aangaande ontluikende homoseksualiteit. In feite een aanklacht tegen de kerk en alles er om heen maar de makers zijn zo vaardig om niet door te slaan in hun stellingname en leveren een evenwichtig, goed weg te kijken drama af. Sterk spel van bijna iedereen. Vooral Kidman blinkt uit als de uiteindelijk begripvolle moeder, en Edgerton zelf is behoorlijk op dreef als de moeilijk te doorgronden therapeut. Hedges lijkt me eigenlijk wat te oud om alle fasen in zijn adolescentenontwikkeling te spelen, maar storen doet het niet. Crowe als tegenstribbelende vader had best wat venijniger gekund. Hij oogt ook wel erg vadsig, lijkt daardoor wel wat op de echte pastoor zo blijkt bij de aftiteling, maar toch.

Gezien het Nashville Manifest een helaas nog steeds uiterst actueel onderwerp: homotherapie. Fundamentalistische gelovigen (van welk religie dan ook) —die het eigen denkvermogen waar het religieuze zaken betreft bij voorkeur op een laag pitje zetten— zien homoseksualiteit niet als een geaardheid, maar als een ziekte of een keuze. Dus is genezing, dan wel verandering van de geaardheid mogelijk, is de aansluitende drogredenering. Therapie is daarvoor een probaat middel, denken zij.

Regisseur Joel Edgerton stelt deze denkwijze en de bijbehorende praktijken ragfijn aan de kaak is deze schrijnende film, die gebaseerd is op de autobiografie van Garrard Conley. Ik vrees overigens dat het weinig uit zal maken, want de mensen die deze film hoognodig zouden moeten zien zullen zich daar niet aan wagen, vrees ik. Toch is het een uitermate nuttig signaal, opdat eenieder alert blijft.

donnie darko schreef:
Ik ben te lui om naar cijfers en stats te gaan googlen. Maar gewoon gezond verstand zegt al genoeg, toch? Er bestaat toch een natuurlijk en statistisch grens van aandeel HOMOseksualiteit (dus niet kinderbarend) van een samenleving, waarboven de afgenomen nataliteit die samenleving in het gedrang brengt? Kunnen we het daar niet over eens zijn? Of bestaat die grens voor jou niet, en kan een 100% (of zelfs maar 25%) gay samenleving prima gedijen? Dacht het zelf toch echt niet hoor. Nu jij.

ff voor de duidelijkheid: ik heb absoluut niks tegen homoseksualiteit an sich. Maar wel tegen een doorslaan van politiek correctheid en bijvoorbeeld jonge kinderen/pubers in twijfel te brengen over hun seksualiteit (hetgeen ze per definitie al zijn) en in die kwetsbare fase haast uit te nodigen om uit de kast te komen. We maken allemaal een moeilijke puberteit mee. Dat is altijd zo geweest. Maar (gelukkig) komen de meesten daaruit en maken 'gewoon' kindertjes. Dat kan hard klinken, zo bedoel ik het niet. Maar het is wel letterlijk een fact of life. Of niet soms?

avatar van donnie darko
SaintNick schreef:

Je gaat off topic. Het enige dat ik zeg is dat er GEEN onderzoek is gebeurd waaruit blijkt dat er evolutionair gezien te veel homo's zijn in Nederland. Dat is gewoon klinkklare onzin. De cijfers schommelen tussen de 5 en 12 procent, en je baseert je op niks om te zeggen dat dat in Nederland hoger is.

En het 'ik heb absoluut niks tegen homoseksualiteit an sich maar" cliché is gewoon te grappig. Mensen zouden echt moeten stoppen met zulke dingen te zeggen.

Ik beweer bovendien niet dat je homofoob bent; het enige dat ik beweer is dat niemand jongeren in Nederland onder druk zet om homoseksuele gevoelens die ze niet voelen toch te uiten.

Het is natuurlijk ook geen fact of life dat mensen uit puberteit komen en gelukkig dan beslissen om kindertjes te maken. DIe twee dingen zijn niet gerelateerd. De gemengde gevoelens tijdens puberteit zijn niet direct gerelateerd aan kindertjes maken. Of wel soms?

Wat je niet kan ontkennen is dat je absoluut geen onderzoek hebt gedaan naar je beweringen. Dat is gewoon een fact of life. Of niet soms?

donnie darko schreef:

Nou ja Donnie, de meesten wel. En gelukkig maar toch? Anders was jij hier niet.
En over het "onder druk" brengen? Hoe meer keuzes en dus ook twijfels je aan een (pre-)puberend kind biedt, zoals we hier zo trots en best overdreven in NL doen, en m.i. bijna dwingend aan het kind van "je móet uit deze enorme menu een vrije keuze maken (en je eraan houden!)", hoe meer je kunt verwachten dat kinderen vanuit hun door onzekerheid geregeerde puber angst (Engelse definitie) zullen "moeten kiezen", voor bijvoorbeeld homoseksuele geaardheid. Terwijl ze er nog helemaal niet aan toe zijn om zoiets vast te leggen, want ze zijn nog heel gewoon bezig met hun doodnormale troublesome puberteit/adolescentie/identiteit zoeken etc..

donnie darko schreef:
Ik kan dat inderdaad niet ontkennen (ben ff te lui zoals eerder gezegd), en baseer mij op mijn gezond verstand en gevoel en het empirisch gezond verstand van miljoenen jaren en honderdduizenden generaties van voorvaders/moeders van evolutie die mij nu en hier tot leven hebben gebracht. Anders was ik hier niet toch?

Om af te sluiten en gewicht aan te dragen, ik kan je eerlijk vertellen dat met alle tegenwoordige PC propaganda voor gay zijn en andere seksuele geaardheden vanaf zeer vroege leeftijd, ik zelf af en toe aan het twijfelen wordt gebracht of ik toch niet misschien eigenlijk "van de andere kant" had moeten zijn. Zo erg dus dat het zelfs op mij werkt. Maar Donnie, voordat jij hier misschien een inkoppertje denkt te pakken denkt te hebben: nee, mijn eigen seksuele geaardheid is mij inmiddels (56) prima bekend. Ik kan het hebben. Maar kinderen van jonge leeftijd tot puberend? Als ik terugdenk naar mijn eigen (best wel normaal heftige) jonge en puberende jaren, vraag ik mij af of ik wel bestand zou zijn geweest tegen zulke propaganda van keuzes zoals er nu is. Ik ben blij voor mijzelf (en in ieder geval voor mijn kinderen) dat ik het heb doorstaan.

avatar van Sol1
Wat best wel schandalig is, is dat 'Boy Erased' op grond van een besluit van de distributeur Universal Pictures niet zal worden uitgebracht in Brazilië. UP komt daarmee tegemoet aan de denkbeelden van de nieuwgekozen Braziliaanse president Jair Bolsonaro, die zich openlijk tegen homoseksualiteit heeft gekeerd.

Het onderdanige UP zet daarmee onder andere de Brazilaanse LGBT-gemeenschap in de z**k.

Diverse websites hebben hierover bericht, waaronder bijvoorbeeld
'Boy Erased' erased from Brazilian cinemas | Reuters
(om een wat neutralere te nemen)

Goeie film over een jongen die uit de kast komt en wiens ouders hem een kans bieden te veranderen. Gebaseerd op de biografie van Garrard Conley. Een ietwat traag drama met genoeg goeie scenes (zoals de relatie met zijn vader en uiteraard de therapie). Uitstekend acteerwerk, waarbij Lucas Hedges indruk maakt in de titelrol.

avatar van cantforgetyou
Prachtige film, maar natuurlijk een afschuwelijk thema. Wat een bekrompen mensen zijn er toch op deze wereld. Gebaseerd op een waargebeurd verhaal. Hoe moeilijk is het voor sommige mensen om 'out of the box' te denken. De natuur is er niet alleen voor gemaakt om te 'voortplanten' er zijn zoveel variaties en mogelijkheden. Maar goed, dat is een hele andere discussie. De film wordt vooral gedragen door Nicole Kidman. Wat speelt ze toch weer een zeer goede rol. Een trutje die in het begin met alle winden mee waait, maar later een eigen visie krijgt. Super gedaan! Russel Crowe speelt trouwens ook erg goed, want ik irriteerde me mateloos aan zijn karakter. De jongen is een supertalent. Hopelijk gaat hij nog veel acteren.

avatar van Baboesjka
Wat is Lucas Hedges een goede acteur. Ik heb deze film en ‘Ben is Back’ vlak na elkaar gezien, en hij maakte veel indruk op mij. Ik vind het verhaal van deze film sterk, maar of ik aan het scherm gekluisterd zat? Nee, dat niet. De uitwerking is goed en het onderwerp is boeiend, maar het kreeg mij niet in zijn greep. Ik kan niet zeggen waar dat precies aan lag. Het was gewoon mijn gevoel. Daarom een kleine voldoende (6). 3*

Onvoorstelbaar, deze instellinngen die met brainwashmethodes, met het geloof als onderbouw, het anders geaard zijn willen de kop indrukken en even onvoorstelbaar, hoe ouders in deze therapie meestappen.
Film die toch wel wat verschilt van de klassieke over de problematiek van de ontluikende homoseksuele geaardheid. Verduidelijkt wordt alleszins dat deze niet gewilde maar gevoelsmatig ervaren geaardheid, geen op sensatie beluste keuze is die respectloos ingaat tegen maatschappij en geloof.
Die Lucas Hedges zit wel goed in een rol van zowat "één tegen allen", net als in "Ben is Back" dat ik onlangs zag.

avatar van EIGER3970
Weetje. In het begin van de eeuwwisseling (1900) en het ontstaan van de psychoanalyse waren er ook therapieën met prostituees, hypnose, alcohol en drugs. Helaas, bestaan deze niet meer, de psychoanalyse beschouwt homosexualiteit als een variatie op het liefdesleven van de mens, en dat is maar goed ook. Maar Amerika is zo conservatief. Bill Clinton ontsloeg Joycelyn Elders hoofd van de US Public Health Service omdat ze zei dat masturbatie door jonge tienermeisjes vele ongewenste zwangerschappen zou kunnen voorkomen.

avatar van Thomas83
Typische Oscar bait wellicht, maar in elk geval geen drakerige film. Een vrij genuanceerde zelfs, zij het ook een wat tamme. Mede door die flashacks tussendoor liet het me allemaal vrij koud. Het verhaal is gebaseerd op in een boek opgetekende ware gebeurtenissen, maar dat hoeft niet te betekenen dat Edgerton geen artistieke vrijheden heeft genomen. Sommige gebeurtenissen voelden toch wel wat voorspelbaar, de zelfmoord van een van de jongens in het bijzonder.

Uiteindelijk vraag ik me ook af wat het punt van de film was, behalve een podium bieden voor uitstekende acteurs als Hedges en Edgerton. Er valt niets te leren van de film, niet voor mensen die bereid zijn een film als deze te kijken, en als familiedrama komt de film ook al niet los. Daarvoor zijn de vader en moeder niet goed genoeg uitgewerkt, vooral de moeder niet. Het beste moment van de film komt overigens in een mededeling tijdens de aftiteling: "The real Victor Sykes left L.I.A in 2008. He now lives in Texas, with his husband.". Een dikke 2.5*.