Boy Erased (2018)

Biografie / Drama

geregisseerd door Joel Edgerton
met Lucas Hedges, Nicole Kidman en Russell Crowe

Jared is zoon van een pastoor afkomstig uit een Amerikaans dorpje en homoseksueel, wat voor problemen zorgt bij zijn ouders Nancy en Marshall. Zij zetten hem voor het blok: hij moet naar de therapeut Victor Sykes opdat hij 'genezen' kan worden van zijn seksuele geaardheid. Jared heeft voortdurend de nodige twijfels over zijn seksuele gevoelen. Omdat hij niet uitsluit dat zijn ouders gelijk hebben, begint hij aan de conversietherapie.

• vanaf 1 mei te koop op dvd en blu-ray

avatar van Jakobb
SaintNick schreef:
Hmm, ik ben een tolerante geëmancipeerde kerel, verafschuw vervolging van homoseksualiteit, maar even ook propaganda voor homoseksualiteit. Ik 'geloof' in een natuurlijk evolutionair percentage van authentiek natuurlijke homoseksualiteit. Ver daarboven (zoals in Nederland) dan klopt er iets niet. Evolutionair gezien.
Maar goed, Nicole en Russel mag ik beide graag zien. Welke van die twee, afschuw van vervolging dan wel propaganda, deze film is weet ik nog niet. Dus ik zal het maar moeten kijken, niet waar?

Als dit je eerste reactie is bij een film over deze thematiek, denk ik dat dat vooral veel over jezelf zegt.
Ik ben ook wel benieuwd naar bronnen over "een natuurlijk evolutionair percentage" en het percentage in Nederland, alsook voorbeelden van homopropaganda. En als je dan toch denkt dat homoseksualiteit evolutionair, en dus genetisch, is, vraag ik me wel af waarom "authenieke" hetero's überhaupt holebiseksueel zouden worden?

En als je dan toch zo geëmpancipeerd en tolerant bent, is het misschien toch goed om te beseffen dat gay conversion therapy nog legaal is in 36 staten van de VS en mensen enkel fysiek en mentaal schade berokkent. Misschien toch wel een groter en vooral echter probleem dan "propaganda voor homoseksualiteit".

avatar van cucciolo
Jakobb schreef:
Zijn woordkeus maakt hem duidelijk niet populair hier.
Mijn persoonlijke mening even achterwege latend, denk ik dat hij voor een vrij grote groep homovriendelijke mensen in Nederland spreekt, die vindt dat de politieke correctheid aangaande de LGBTQ gemeenschap aan het doorslaan is tegenwoordig, alsmede dat het thema nogal door onze strot wordt geduwd.
Men zou zich daarom kunnen afvragen of dat onbedoeld niet een averechts effect heeft en daardoor het imago van LGBTQ's verslechtert, wat zonde zou zijn van alle energie die juist bedoeld is om acceptatie, erkenning etc. te bevorderen.

cucciolo schreef:
Zijn woordkeus maakt hem duidelijk niet populair hier.

Zo homovriendelijk als je denkt is dit niet: als je hetzelfde over de hetero gemeenschap zou schrijven dan zou de beer los zijn!

avatar van cucciolo
gauke schreef:
Nou ja, zo homovriendelijk als dat je van ze kunt verwachten dan. Want het blijft in de praktijk een relatief begrip. En aangezien het om vrij veel mensen gaat, is er wat dat betreft nog een lange weg te gaan, want dat Nederland echt zo homovriendelijk is als op papier, is inmiddels wel achterhaald.

Intigerende film. Heftig en vernederend ook op sommige momenten. Met name de kliniek scenes. Uitstekende rollen van Crowe, Kidman en uiteraard Hedges. Ik kan mij voorstellen dat bij die personen die een moeilijke outcoming zelf hebben gehad deze film extra hard binnenkomt en confronterend is. 3.5*

avatar van donnie darko
JAST BI KOS schreef:

Netjes en zoals we dat vragen van elkaar in NL. met respect. maar ja ik zie gelijk reacties met aanvallend karakter meneer Darko. Kunt u echt zeggen dat uw zienswijze de zienswijze van meneer moet gaan zijn. immers hte opleggen van uw wil en menig is dan toch minimaal net zo erg als het opleggen van berperkingen aam homosexuelen

Ik vraag gewoon voor feiten wat betreft het hoge aantal homoseksuelen in Nederland ten opzichte van wat evolutionair gezien mogelijk is. En die bronnen heb ik nog steeds niet verkregen.

Acteur/regisseur Joel Edgerton pikt altijd interessante projecten op en is intelligent genoeg om wat meer te maken van de som der delen, zo ook met deze Boy Erased. Enerverend verhaal waar je als naïeve kijker met verbijstering naar zit te kijken, je word in je ziel geraakt als je hier ziet hoe het er in sommige kringen aan toeging aangaande ontluikende homoseksualiteit. In feite een aanklacht tegen de kerk en alles er om heen maar de makers zijn zo vaardig om niet door te slaan in hun stellingname en leveren een evenwichtig, goed weg te kijken drama af. Sterk spel van bijna iedereen. Vooral Kidman blinkt uit als de uiteindelijk begripvolle moeder, en Edgerton zelf is behoorlijk op dreef als de moeilijk te doorgronden therapeut. Hedges lijkt me eigenlijk wat te oud om alle fasen in zijn adolescentenontwikkeling te spelen, maar storen doet het niet. Crowe als tegenstribbelende vader had best wat venijniger gekund. Hij oogt ook wel erg vadsig, lijkt daardoor wel wat op de echte pastoor zo blijkt bij de aftiteling, maar toch.

Gezien het Nashville Manifest een helaas nog steeds uiterst actueel onderwerp: homotherapie. Fundamentalistische gelovigen (van welk religie dan ook) —die het eigen denkvermogen waar het religieuze zaken betreft bij voorkeur op een laag pitje zetten— zien homoseksualiteit niet als een geaardheid, maar als een ziekte of een keuze. Dus is genezing, dan wel verandering van de geaardheid mogelijk, is de aansluitende drogredenering. Therapie is daarvoor een probaat middel, denken zij.

Regisseur Joel Edgerton stelt deze denkwijze en de bijbehorende praktijken ragfijn aan de kaak is deze schrijnende film, die gebaseerd is op de autobiografie van Garrard Conley. Ik vrees overigens dat het weinig uit zal maken, want de mensen die deze film hoognodig zouden moeten zien zullen zich daar niet aan wagen, vrees ik. Toch is het een uitermate nuttig signaal, opdat eenieder alert blijft.