Mid90s (2018)

geregisseerd door Jonah Hill
met Sunny Suljic, Lucas Hedges en Katherine Waterston

De tiener Stevie groeit op in Los Angeles in de jaren 90. Zijn relatie met zijn familie, waaronder zijn alleenstaande moeder en oudere broer, loopt niet altijd van een leien dakje en op school voelt hij zich genegeerd door zijn rijkere vrienden. Wanneer Stevie een groep vrienden ontmoet, met een passie voor het skateboarden, leert hij harde lessen over het leven.

• Vanaf 21 februari in de bioscoop

Regiedebuut van Jonah Hill, naar een scenario dat hij ook schreef!

avatar van Geerten
Trailer ziet er goed uit, goede sfeer. Ik ben benieuwd.

avatar van Psycho-M
Heerlijk jaren 90 sfeertje. De gebruikte muziek in de trailer riep ook meteen nostalgie op.
Dat Hill inspiratie haalde uit kids is ook wel duidelijk te merken.
Deze ga ik zeker checken als ie in de bios draait

avatar van thegoodfella
Jonah Hill’s filmdebuut ziet er enorm veelbelovend uit.
Mid90s Trailer #1 (2018) | Movieclips Trailers - YouTube

Larry Clark-achtig met vleugjes Dazed and Confused en Home. Can’t wait!

avatar van Bob Gray
Uitgebracht door A24, die hebben wel een neusje voor toffe films .

Ben benieuwd.

avatar van goongumpa
Je moet vooral veel aan andere dingen denken bij dat trailertje. Kids, Gus Van Sant, skateboardvideo's, zelfs een Belgische film als Violet (2014). Geen fan van dat 4:3 beeldformaat. Ziet er vermoeiend uit.

avatar van Warp
Ik ben benieuwd, ziet er goed uit. Vooral die muziek!

avatar van Thrillzor
Wanneer draait die officieel in Nederland?

Thrillzor schreef:
Wanneer draait die officieel in Nederland?

Vanaf 21 februari 2019 in de bioscoop (Splendid Film)

avatar van John Milton
Wie alvast in de stemming wil komen in de maanden voor deze uitkomt, bizar genoeg zijn er dit jaar twee erg indrukwekkende skate films uitgekomen:

- Minding the Gap (2018)
- Skate Kitchen (2018)

De een is een aangrijpende, ingevoelde docu die over veel meer gaat dan skaten. De ander een dromerig coming of age drama met een zweempje Andrea Arnold tussen de andere kwaliteiten door.

Disclaimer: John Milton kan totaal niet skaten, in tegenstelling tot zijn broer. Maar skills op dat vlak of affiniteit hebben met die subcultuur, is absoluut geen voorwaarde om van deze films te kunnen genieten!

avatar van Macmanus
Kleine tegenvaller.

Misschien had ik hier iets teveel zin in. Het is en blijft een debuut.

Hill kiest weereens voor de 4:3 look. Dat was voor mij al gelijk niet echt nodig. Maar de sfeer van een groepje skaters sloeg dan weer wel aan. Zo is het vooral 1 ding dat deze film red en dat is dat het een sympathieke film is. Veel first time actors. Geen belachelijk hoog budget, het voelt ondanks Hill in de filmwereld geen beginner meer is wel aan als een low budget eerste film. Beetje in de lijn van Clerks en PI. Maar anderzijds had ik voor de film uitkwamen gelezen dat Hill 8 jaar over het script had gedaan, tips had gekregen van de Coens en andere big names. Het budget is ook veel hoger dan Clerks of Pi. Ik ben toch bang dat Hill geen regisseur is. Qua flow heeft de film de nodige haken en ogen. Het jochie komt nogal lame in een neerwaartse spiraal. Uiteindelijk volgen de gebeurtenissen zonder echt duidelijk motief elkaar op om te eindigen met een skate filmpje.

Audiovisueel had er veel meer uit de scène en het tijdsbeeld gehaald kunnen worden. Wat rest is een film die opvallend snel is afgelopen en die als je in de 90s bent opgegroeid wel wat nostalgie heeft. Maar het is niet genoeg om de film zo goed te vinden als ik had gewild.

3 sterren

avatar van N00dles
Mijn 2000ste MovieMeter-stem gaat naar Mid90s, wel zo toepasselijk.

Mid90s weet de 90's-periode overtuigend neer te zetten. In het begin veel verwijzingen (SNES/Street Fighter, muziek, cassettes, discman) later vallen de kleding- en haarstijlen en natuurlijk skateboards op.

Het verhaal miste een beetje impact. Het draait allemaal rond de hoofdpersoon Stevie, maar weet nergens echt te raken. Het is een beetje onaf. Bovendien is het einde abrupt.

Films waarin (straat)jongeren centraal staan weten vaak maar zelden echt realistisch over te komen. Jonah Hill heeft een aardig script geschreven, maar soms zijn de dialogen toch wat stroef en onnatuurlijk, of de acteurs te onervaren. De hoofdpersoon Stevie en zijn vriend Ray doen het prima, de rest van de (jonge) cast is middelmatig.

avatar van Thomas83
Niet verkeerd om met een film als deze je debuut te maken als regisseur/schrijver. Dit is een nostalgiefilm natuurlijk, en een geloofwaardigere dan veel andere van dat soort films zijn, mede door door het beeldformaat en de details, maar ook gewoon een goede gemaakte film die drama en luchtige scènes goed samen laat gaan. Die dialogen en het onderlinge gekloot binnen die vriendengroep zijn gewoon leuk, en het drama is serieus, maar wordt niet echt melodramatisch, omdat het meer wordt gebruikt om terloops kort te schetsen hoe al die personages zijn dan om oplossingen aan te dragen.

Iedereen is echt goed gecast. Ik las dat het allemaal of bijna allemaal skaters zijn, niet acteurs. Dat maakt het des te knapper hoezeer ze allemaal overtuigen. Na-kel Smith steekt er het meest bovenuit. Wat een ongelofelijk sympathiek personage ook. Volwassen voor zijn leeftijd waar verder eigenlijk iedereen alleen maar bezig is om zich anders voor te doen en zijn onzekerheden te verbergen. En Hedges blijft een klasse-acteur. Die scène als Stevie dronken thuiskomt en ruzie maakt met zijn oudere broer is best heftig. De film heeft duidelijk wel een wat rauw randje. 3.5*.

avatar van Pazmaster
Maaaaaaaan I loved the '90s! Heerlijk filmpje waarin het sfeertje uitstekend wordt neergezet. De jonge cast speelt prima, het verhaal is heel herkenbaar en de lekkere muziek brengt veel herinneringen naar boven. Ik vind' m geslaagd! Zeker als regiedebuut.

De soundtrack is wel heel erg alle muziek uit mn jeugd.

En ik maar denken dat die skaters alleen maar punk en zo draaiden.
Was zeker alleen in NL.

avatar van Koenr
kos schreef:
De soundtrack is wel heel erg alle muziek uit mn jeugd.

En ik maar denken dat die skaters alleen maar punk en zo draaiden.
Was zeker alleen in NL.

Hmm het is misschien een andere generatie, maar de skaters waarmee ik in mijn middelbare schooltijd weleens omging luisterden toch voornamelijk naar hip-hop.

avatar van beyondo
Trent Reznor en Atticus Ross die zorgen voor de achtergrondmuziek sowieso al een garantie voor de nodige sfeer.