Mid90s (2018)

geregisseerd door Jonah Hill
met Sunny Suljic, Lucas Hedges en Katherine Waterston

De tiener Stevie groeit op in Los Angeles in de jaren 90. Zijn relatie met zijn familie, waaronder zijn alleenstaande moeder en oudere broer, loopt niet altijd van een leien dakje en op school voelt hij zich genegeerd door zijn rijkere vrienden. Wanneer Stevie een groep vrienden ontmoet, met een passie voor het skateboarden, leert hij harde lessen over het leven.

• vanaf donderdag 29 augustus te koop op dvd

Snap niet echt waarin deze film 'vet cool' wil zijn. Eerder tegenovergesteld.

avatar van Zwolle84
Leuke nostalgietrip hoor. Veel herkenning, leuke soundtrack en een wat clichématig verhaaltje dat echter prima werkt. Dat jochie was net iets té jong om geloofwaardig over te komen, maar hij was zeker wel aandoenlijk. Wel ben ik het met m'n benedenburen eens dat Jonah Hill nog wel iets meer z'n nek had mogen uitsteken om er iets eigenzinnigs van te maken. Maar goed, het is z'n eerste en er zit zeker potentie in.

Aangenaam filmdebuut, met als hoogtepunt de schakeling van stiltescenes en de skatemoves. Prima functioneel wisselen van cameragebruik. Goede soundtrack. De negentiger jaren sfeer had echter nog wat meer door mogen komen en er mist een beetje diepgang wat betreft de achtergrond van de verschillende vrienden in de groep. Daarnaast mis ik de school die op deze leeftijd toch een belangrijke rol speelt. Ten slotte speelt de film een beetje op safe, er zit niet een heel gewaagde scene in; je zou dit als ietwat vlak kunnen zien. De kritiek die ik hierboven van De filosoof lees dat er veel oninteressante dingen worden gezegd vind ik niet terecht, meer 'intellectueel' zou echt ongeloofwaardig zijn geworden. Op die leeftijd doe je debiele en oninteressante dingen. Het is een verhaal van een jongen die ergens bij wil horen, die enerzijds netjes wil zijn, maar anderzijds ook cool gevonden wil worden. Een jongen die moet vechten tegen zijn oudere broer. Dat lijkt me een heldere verhaallijn. Tussen 3 en 3,5, ik rond naar onder af.

avatar van Walter S.
Na de niet zo enthousiaste reacties hierboven waren de verwachtingen niet heel hoog, nog getwijfeld of ik hem over zou slaan. Het was qua tijden vanavond of niet. Toch gegaan en geen spijt van. Ik vond het een mooie precies lang genoeg film waarin een episode uit het leven van een kind wat er bij wil horen en zich af wil zetten in een scene met andere troubled kids getoond wordt. Fijne muziek, mooi verhaal, prima personages.

avatar van Shinobi
"A lot of the time we feel like our lives are the worst. But I think if you looked in anybody else's closet, you wouldn't trade your shit for their shit."

Naar het regiedebuut van Jonah Hill keek ik al langer uit. Dus ik liet de kans niet aan mij voorbij gaan toen deze titel geprogrammeerd werd in de grote zaal, zelfs als ik daarvoor de grote Marvel release van deze week moet missen.

'Mid90s' is een intrigerende coming-of-age geworden over een enigszins naïeve tiener die gebukt gaat onder een agressieve broer en een afwezige alleenstaande moeder. Om hieraan te ontsnappen maakt hij vrienden met wat skaters. Naarmate hij hun respect wint, des te meer hij een opmerkelijke transformatie doormaakt.

De film ademt één al authenticiteit; van de skaters die zo van de straat geplukt lijken te zijn tot aan de gehanteerde filmstijl afgetopt met een heerlijke soundtrack. Sommige referenties liggen er wel dik bovenop, maar dat is ook weer de charme van deze film. Dit is namelijk een geweldige trip door de jaren '90, vooral als je zelf in die tijd bent opgegroeid.

Hill gaat nergens echt de diepte in, maar over het geheel weet hij zeker een aantal interessante thema's aan te kaarten. Met de geloofwaardigheid wordt hier en daar wel een loopje genomen, toch mag het de pret niet drukken. De chille vibe is daarvoor te sterk aanwezig en het aandoenlijke spel van Sunny Suljic maakt veel goed. Op deze wijze kabbelt de film prima voort.

Al met al een gedegen debuut van Hill, hoewel het misschien iets rauwer mocht zijn. Desondanks zie ik een toekomstig project van hem graag tegemoet.

Dikke 3,5 sterren.

avatar van de grunt
Wie heet er nou "Fuckshit"

avatar van Mescaline
Mescaline (moderator)
Na eerder al Eighth Grade in de bios te hebben gezien werd het nu tijd voor Mid90s, heerlijk die coming of age films in de bioscoop en ook nog eens 2 sterke achter elkaar!
Mid90s voelt zo echt en neemt je zonder enige moeite mee in die tijd, personages voelen levensecht en het acteren is zeer naturel. De film duurt minder dan anderhalf uur maar toch gebeurd er in deze vrij korte tijd erg veel en leren we al snel geven om het personage Stevie die trouwens ook echt indrukwekkend is neergezet door de jonge maar zonder twijfel talentvolle Sunny Suljic.
Lucas Hedges zag ik eerder in Ben is Back van het zelfde jaar, de rol die hij in deze film neerzet heeft daar ook wel wat raakvlakken mee, maar hij is kennelijk erg overtuigend en goed in dit soort rollen.

Ik had erg te doen met Stevie, die druk bezig is naar zijn eigen identiteit te zoeken, iets waar we in de pubertijd allemaal doorheen zijn gegaan en ook veel herkenbare situaties opleverde. Waar Eighth Grade nog een klein beetje viel te voorspellen(wat trouwens helemaal niet erg is) gaat het verhaal van Stevie alle kanten op en moest ik bij de aftiteling ook echt even bijkomen. Zware film die zonder twijfel meer dan de moeite waard is en de tot nu toe beste bioscoop film die ik dit jaar heb gezien.

Uitstekende film waarin een jongen die graag bij de coole kids wil horen een skateboard aanschaft. Zoals de titel al doet vermoeden speelt deze film zich af midden jaren '90. Vooral de groepsdynamiek en de vriendschap is sterk uitgewerkt hier en dat de personages oprecht overkomen helpt daar ook bij. De jeugdige cast doet het prima en vooral Jonah Hill toont hier zijn talent als debuterend regisseur.

avatar van IH88
“A lot of the time we feel that our lives the worst, but I think that if you looked in anybody else's closet, you wouldn't trade your shit for their shit. So let's go.”

Fijne film van Jonah Hill. Mid90s is duidelijk een nostalgische trip en een zeer persoonlijke film voor Hill, en dat straalt de film ook aan alle kanten uit. Het oog voor detail, hoe de familie van Stevie wordt neergezet, de band tussen beide broers, de vrienden van Stevie, sommige realistische en oprechte momenten etc. Voor iedereen die de jaren 90 heeft meegemaakt is dit soms een feest om naar te kijken. Hill schuwt het familiedrama niet, en Mid90s is ook een serieuze en volwassen coming of age film.

avatar van Esteban
Dat is het enige wat ik nu net niet had, die voeling met de jaren 90 zoals hier weergegeven. Mijn tienerjaren speelden zich ook volledig in dat decennium af, maar de jaren 90 aldaar waren toch een wereld van verschil met de jaren 90 die ik hier beleefde. Ik herkende deze periode eerder uit Amerikaanse films van toen, wat op zich ook fijn was.

avatar van Fisico
506 f*cks haalde The wolf of Wall Street (2013). Geen idee hoeveel Mid90s er haalt, maar het waren er ook veel. Niet onlogisch ook als één van je personages Fuckshit heet. Geen idee of deze film het niet benijdenswaardige record zou hebben gebroken mocht hij niet maar de helft van de speelduur van die andere film gehaald hebben.
Mid90s doet me ook wat denken aan American Honey (2016) behoudens dan het roadtrip gedeelte. Wel zien we ook hier een subcultuur binnen een jongerengemeenschap waarbij vriendschap, respect en dromen centraal staan. Zelfde insteek ook waarbij één jongere rondzeult met een handcamera om enkele sfeerbeelden te vereeuwigen.

Mid90s is een onderhouden film waarbij de jonge "Sunburn" Stevie optrekt met oudere skaters. Er is veel aandacht voor authenticiteit en sfeer binnen de subgroep. Fijn ook om zich te focussen op de vriendschap en buiten wat (verbaal) kattenkwaad en een jointje geen gewelddadige of criminele activiteiten. De muziek is een uitstekende toevoeging op een aantal fantastische sfeerbeelden zoals het skaten op het midden van de weg of het one to one moment met de "leider" Ray. Sterke cast ook met leuke personages dito nick names. Veel gevloek en weinig hoogstaande "sh*t wat uit hun monden komt, maar het maakt wel deel uit van de subcultuur.

Het einde sluit mooi af met een hommage via de handcamera, maar ik verwachtte een climax. Geen idee of die er nu was of niet. Voor mij althans was het een open einde, maar kreeg ik het gevoel dat er wel iets onherstelbaar is gebeurd met Stevie waardoor hij niet langer zou kunnen skaten.

avatar van JoeCabot
Van maffe sidekick in blockbusters tot arthouse-cineast: Jonah Hill doet het gewoon.

Wanneer comedians zich aan een serieuze film wagen, levert dit verrassend genoeg vaak een interessant resultaat op. Dat geldt zeker ook voor deze eerste worp van regisseur Jonah Hill. Hij schetst een rauw, authentiek portret van de skatecultuur in de jaren 90. Je voelt aan alles dat Hill zich helemaal thuisvoelt in dit wereldje. De beelden ogen stijlvol, maar niet gelikt (de 4:3-verhouding helpt daar natuurlijk bij). Idem dito wat de montage betreft: simpel, zonder al te veel toeters en bellen, maar wel erg cool in die typische vintage MTV-stijl.

Om maar te zeggen: mid90s is een volledige stijlbreuk met Hills werk als acteur. Enkel de puberale grappen komen bekend voor, met dat verschil dat ze ditmaal ook effectief uit de mond van pubers komen. Een belangrijke nuance.

In een aantal reviews las ik zowaar de vergelijking met Gus Van Sant. Raakpunten zijn er zeker: het gebrek aan een duidelijke verhaal, de focus op sfeer en uiteraard de jonge cast. Net als Van Sant werkt Hill met heel wat frisse gezichten, geflankeerd door enkele acteurs met wat meer ervaring. Naar Amerikaanse maatstaven levert het erg authentiek acteerwerk op.

Het grote verschil met Van Sant is m.i. de toon. Mid90s is ruiger, minder “poëtisch”. Jonah Hill dompelt je anderhalf uur onder in het skatewereldje, maar laat je daarna ook weer los. Dan vind ik het werk van Van Sant toch iets minder vrijblijvend (al spreek ik dan wel over zijn films van 15-20 jaar geleden).

Hoe dan ook een veelbelovend regiedebuut van Hill. 3,5*

Wat teleurstellend.

Clark maakte ooit Kids, Van Sant kwam met Paranoid Park. Geen idee eigenlijk wat Hill nu nog met deze film daaraan probeerde toe te voegen. Of het moest zijn dat de 90s gewoon weer in zijn en daarom een filmpjes als deze wel weer een keer mocht.

Een feest van herkenning was het in ieder geval niet, daarvoor is deze setting veel te niche. Mijn scene was het in ieder geval niet, het voelt ook allemaal véél te Amerikaans aan en tegenwoordig speelt men nog steeds games als Street Fighter, dus dat soort knipoogjes vind ik ook niet echt indrukwekkend.

Maar uiteindelijk is het toch vooral het drama dat tekort schiet. De neerwaardse spiraal voelt gewoon niet geloofwaardig genoeg aan, mede omdat Suljic's personage niet geloofwaardig overkomt. Beetje jammer want het jongetje doet het best aardig.

Uiteindelijk wist het gewoon te weinig te boeien. Heb dit al veel beter gezien, in films die uitkwamen toen dit soort zaken ook echt gewoon actueel waren. Dat gedweep met nostalgie wordt er echter niet beter op.

avatar van John Milton
Vergeten te stemmen, ik was beduidend enthousiaster!

Trouwens … komedie? Serieus?

avatar van John Milton
zelfs voor een dramedie vond ik het komische aspect inderdaad behoorlijk afwezig. Deerde me niet verder, maar die genrekwalificatie is inderdaad wat vergezocht.

avatar van james_cameron
Aardig regiedebuut van Jonah Hill, die de laatste jaren flink zijn best aan het doen is om los te komen van zijn lolbroek-imago. En dat lukt hem goed. Mid90s is een low budget-film, geschoten in groezelig 4:3, met onbekende akteurs en veel grof taalgebruik. De plot heeft niet veel om het lijf maar de personages worden goed neergezet en er is veel sfeer. Niets dat we niet eerder hebben gezien in vele eerdere coming of age-films, maar binnen het genre een degelijke middenmoter.

avatar van rep_robert
Ik heb geen nostalgische gevoelens naar de jaren 90 en wanneer ik een coming of age in dit tijdperk zie, dan krijg ik ook altijd zo'n deprimerend gevoel. Jonah Hill weet dit gevoel ook exact bloot te leggen in Mid90s.
Het voelt gewoon naar en uitzichtsloos... Er zit een beetje zo'n grijze toon over de film die dit gevoel benadrukt.
Verder is de film gewoon hard en compromisloos. Het is niet bedoelt om a la Stand by Me te zwijmelen naar vroeger, maar puur om een beeld te geven zoals die mensen daadwerkelijk zijn opgegroeid in de jaren 90. Het is verder erg traag en soms denk je ook echt, waar zit ik nou naar te kijken. Aan de andere kant benadrukt dit het bovenstaande ook weer.

Mid90s weet wat dat betreft precies het gevoel weer te geven zoals ik zelf ook over de jaren 90 denk.