The Endless Summer (1966)

Documentaire / Sport

geregisseerd door Bruce Brown
met de stem van Bruce Brown, Robert August en Michael Hynson

Twee surfboys leggen zich niet neer bij het verstrijken van het surfseizoen en besluiten met de oneindige zomer mee te reizen. Alles draait over het vinden van de perfecte wave.

avatar van tijmengozer
mooie film met prachtige beelden

Voor liefhebbers van Dogtown and z-boys een aanrader. Surf-cult-classic uit 1966. Nog niet gezien maar toch maar es halen.

Samen met Big Wednesday de classic uit de surf-subcultuur. Soort documentaire.
Volledig vervreemd van de rest van de wereld geeft het een verslag van twee surfers die de wereld over reizen op zoek naar de perfect wave. Ontroerend in zijn onschuld en naiviteit.

Zojuist een heel stuk van deze film gezien. Echt te gek!

Wat een cool filmpje zeg! Vooral het gedeelte in Ghana was bijzonder (grappig). Verder was het commentaar gortdroog en de beelden erg mooi. Mooie poster btw.

avatar van Wouters
Schitterende film met prachtige beelden en shots. Als ik deze film kijk heb ik altijd meteen zin de plank te pakken. Deze film IS vrijheid !

avatar van DwarreI
Heerlijk ongedwongen filmpje met gortdroog commentaar

Wauw! Dit blijft een van de meest optimistische documentaires die ik ken. Aan het begin van de zomer is hij briljant voor de inspiratie, en aan het einde van de zomer om de zon nog even te laten schijnen in de huiskamer.
Je ziet het slechte geacteer, en het gedateerde graag door de vingers. Het idee om de wereld rond te reizen om alleen maar wat te surfen kijkt gewoon lekker weg. Zeker in combinatie met de surfrock soundtrack en het droge, melige en soms gewoon flauwe commetaar. Zoals mstoffer al zei: "Ontroerend in zijn onschuld en naiviteit"

avatar van Chuck Taylor
Wat een heerlijke film. Twee levensgenieters/surfers die een trip maken met hun surfboard van Senegal, Ghana, Nigeria, Zuid-Afrika, Australië, Nieuw Zeeland, Tahiti tot Hawaï.

Het zorgeloze gevoel wat deze film overbrengt is nauwelijks te beschrijven. Ongelofelijk mooie kleurrijke beelden van alle plaatsen waar ze langskomen en met name de natuur waar ze doorheen komen. Dit met tekst en uitleg bij elk beeld van Bruce Brown, heel onderhoudend en interessant, soms gewoon heel erg flauw en soms heel grappig. En tussendoor echt perfect passende melodietjes. Beelden in Afrika zijn ook leuk met de lokale bevolking die daar het fenomeen surfen geheel niet kent en voor het eerst twee van die vreemde blanke jongens zien glijden op het water. Net effies een stukje beter dan de bekende Riding Giants. Bedankt voor de tip danuz!

avatar van danuz
Chuck Taylor schreef:
Bedankt voor de tip danuz!

Dacht wel dat je hier iets mee kon!

avatar van Nakkie13
Wat een fijne wegkijkfilm

avatar van henkies
sluit me bij de rest aan, heerlijke film.

avatar van wendyvortex
Niks niet zo'n lullig zeilplankje, maar puur het echte surfboard in deze docu waarin met de zomer meegereisd wordt. Van California, via Afrika, naar Australië, Nieuw-Zeeland,Tahiti naar Hawaï.
De filmbeelden zijn opgenomen zonder geluid dus regisseur Bruce Brown loopt enthousiast te vertellen wat we zien: Hang ten, pipeline en natuurlijk de beruchte wipe out! en begeleidt door het geluid van de golven en coole surfmuziek.
Soort van ultieme zomerse surf-cult-film.