Halloween (1978)

Alternatieve titel: John Carpenter's Halloween

Horror / Thriller
91 minuten / 101 minuten (extended cut)

geregisseerd door John Carpenter
met Jamie Lee Curtis, Donald Pleasence en Nancy Kyes

Halloween 1963. De 6-jarige Michael Myers neemt een mes uit de keukenla en loopt de trap op, waar hij zijn oudere zus vermoordt. Hij wordt daarna opgenomen in een psychiatrische kliniek. Hij is nu 21 en er moet bepaald worden of hij vrijgelaten mag worden. De dokter die zich al die jaren met hem bezighield vindt dat Michael nooit vrij mag komen. Maar Michael wacht het onderzoek niet af en ontsnapt. Hij keert terug naar huis waar hij doorgaat met moorden tijdens Halloween.

• Vanaf 5 oktober in de bioscoop (re-release)

avatar van Ajax&Litmanen1
Basto schreef:

Ik vind m totaal niet langdradig. Zit de volle 90 minuten te smullen van het camerawerk, de muziek en het steeds weer opduiken van M. Ik kijk film ook veel meer voor de sfeer dan voor het verhaal. Daarbij vind ik de interactie met de kinderen erg grappig.

Ik noem de film niet langdradig, ik noem een aantal scènes langdradig. Zo interessant is het inderdaad niet om iemand boter te zien morsen om wat te noemen. Qua sfeer en spanningsopbouw is de film heel goed ja. Met vier sterren heb ik de film dan ook als zeer bovengemiddeld goed beoordeeld.

avatar van Basto
Ajax&Litmanen1 schreef:

Die scene diurt nog geen twee minuten. Daarbij vind ik m erg geestig. Zeker als het meisje waar ze op oast haar direct ‘verraad’. Bovendien is is die scene best claustrofobisch en hint het naar de douchescene uit Psycho. Kortom er valt genoeg mee te beleven.

avatar van Ajax&Litmanen1
Basto schreef:

Zo kan je elke scène natuurlijk wel interessant gaan maken...

Er zijn gewoon meer van dit soort stukken die voorkomen dat ik de film echt de allerhoogste score zou geven. Gewoon een uitmuntende film, met enkele gebreken.

avatar van mikey
Ajax&Litmanen1 schreef:
Zo kan je elke scène natuurlijk wel interessant gaan maken...

Een van de meest bejubelde scene uit slasherland. Hij is eigenlijk een film in de film. Wel wat off beat moet ik toegeven. Carpenter is natuurlijk de ongekroonde koning van off beat cinema.

Ik kan me voorstellen dat je door die scene uit de film wordt gehaald waardoor hij langdradig lijkt. Op zichzelfstaand is die scene geniaal qua opbouw van spanning naar de climax

avatar van Shadowed
Haha.

Natuurlijk is het allemaal wat goedkoper en natuurlijk gedateerd. Echt eng kunnen we het op de dag van vandaag dus ook niet meer noemen. Maar die soundtrack is natuurlijk wel een echte klassieker, en die vind ik ook echt briljant gedaan.

Michael Myers is wel een icoon. Leuk heb ik hem altijd gevonden. Curtis als scream queen was ook wel grappig en film maakt genoeg ruimte voor wat ongein en andere dingen. Heel soms is er zelfs wat spanning voelbaar.

Ik kan het niet echt goed noemen, maar een onvoldoende ga ik hem echt niet geven. Daarvoor heb ik me te veel vermaakt bij deze film. Ik moet nog een keer de andere delen in de franchise zien, kijken of die ook nog leuk zijn.

avatar van Basto
Net weer op het grote doek mogen aanschouwen. Wat is dit toch vreselijk goed. De film bevat nauwelijks een grammetje vet en stast nog steeds op eenzame hoogte in het genre dat het zelf heeft gecreerd. Een masterclass suspence de 40 jaar lang gekloond, nagedaan en geeerd is.

Weergaloos meesterwerk!

avatar van TornadoEF5
Te wisselvallig.

Het begon allemaal wel nog veelbelovend, en vooral op audiovisueel vlak staat deze film nog als een huis. Maar qua inhoud valt het wel wat tegen, en hoewel ik een trage opbouw wel fijn vind bij horrorfilms is het hier toch met momenten wel echt te traag. Mede omdat het privéleven van de personages niet echt interessant is, of zelfs moeilijk te volgen is daardoor. De suspense en de jump scares zijn echt op technisch vlak wel goed uitgevoerd, en op dat vlak kan Halloween zich wel staande houden onder het recente horrorgeweld, maar op andere vlakken is het echt gewoon te knullig (zoals de kills). Misschien liggen slasherfilms me niet echt, maar ik betrapte me er op dat ik naar het einde toe wel echt te veel naar de klok zat te kijken. Jammer.

avatar van Alathir
Erg spannende film doordat het personage van Michael Myers zo mysterieus blijft. Ook erg freaky zo'n kerel die je van buiten begluurt. Doet me erg aan Hush denken die natuurlijk veel recenter is maar ook zo geweldig spannend in de beginfase is.

Jamie Lee Curtis maakte een niet al te beste indruk bij de screams, maar voor de rest doet ze het best wel ok. Fijne personages ook die weinig nuttige dingen lijken te doen maar het wel amusant weten te houden.
Ik heb me geen moment verveeld want de film was zo voorbij. De muziek is gewoonweg meesterlijk. Zo zie je maar dat je geen budget of CG nodig hebt voor een lelijk gedrocht mee te ontwerpen. Nee een masker met een lelijke overall en wat gehijg creëren een enger personage dan degene die je in menig ander horrorfilm aantreft.

avatar van keimpeS
Wat mij betreft 1 van de beste horrors ooit, ook de soundtrack is geweldig! De film heb ik talloze keren al gezien en hij blijft indrukwekkend! Binnenkort de rest van de reeks ook maar weer eens herkijken, deel 3 sla ik over! Nu de US 4K versie gezien, gekocht via eBay. De transfer is zeker goed, beter dan ik ooit heb gezien, maar ook zekers niet perfect en dat moet ook niet bij deze film uit 1978. Om de sfeer te behouden van destijds moet het er toch nog oud uitzien en niet superscherp! Het geluid de 7.1 TrueHD track is geweldig en verdient wel een dikke tien!

Dit is een topper!