Halloween (1978)

Alternatieve titel: John Carpenter's Halloween

Horror / Thriller
91 minuten / 101 minuten (extended cut)

geregisseerd door John Carpenter
met Jamie Lee Curtis, Donald Pleasence en Nancy Kyes

Halloween 1963. De 6-jarige Michael Myers neemt een mes uit de keukenla en loopt de trap op, waar hij zijn oudere zus vermoordt. Hij wordt daarna opgenomen in een psychiatrische kliniek. Hij is nu 21 en er moet bepaald worden of hij vrijgelaten mag worden. De dokter die zich al die jaren met hem bezighield vindt dat Michael nooit vrij mag komen. Maar Michael wacht het onderzoek niet af en ontsnapt. Hij keert terug naar huis waar hij doorgaat met moorden tijdens Halloween.

avatar van jipt
Blijft een geweldige thriller. Verhoging naar 5*

avatar van Ste*
Eerste keer dat ik deze klassieker kijk en vond hem enger dan ik had verwacht, maar ik ga dan ook erg slecht op spanning in combinatie met schrikmomenten. Als je zit te wachten op brute moordpartijen dan ervaar je dit waarschijnlijk als een maar aanslepend traag geheel - hoe vaak verschijnt Michael wel niet ergens met zijn gezicht in een raam of ergens achter een boom voor hij eindelijk overgaat tot actie - maar dat is natuurlijk juist waar de hele film op drijft. De suspense werkt heel erg goed en het creepy ergens verschijnen van Michael blijft eigenlijk van begin tot eind wel werken, zelfs als het op een gegeven moment natuurlijk geen verrassing meer is.

Leuk muziekje ook trouwens (Bassie en Adriaan! Sorry).

Zat tijdens het kijken te twijfelen over een 3,5 of 4 maar het einde gaf nog net de doorslag. Je maakt mij niet wijs, ook niet binnen het universum van de film, dat hij na diverse messteken, pistoolschoten en een val naar beneden nog steeds weet op te staan. Tenzij we echt moeten geloven dat het een Boogeyman is met supernatural krachten of zoiets, maar daar kan en wil ik niet in meegaan.

Ook is de film misschien net wat beperkt qua hele setting, op den duur heb je al die tienergesprekjes en dergelijke ook wel weer een beetje gezien.

Maar verder helemaal niet slecht, erg spannend en effectief gedaan.

avatar van N00dles
Halloween is ook weer zo'n (horror)klassieker die ik nooit eerder heb gezien, dus vanavond was wel een geschikte avond om het eens een kans te geven.

Ik heb er gemengde gevoelens over. Carpenter weet een sinistere sfeer neer te zetten met als setting de ogenschijnlijk vredige suburbs gepaard met spannende muziek. De opbouw is langzaam maar doeltreffend, met goed camerawerk en lange shots.

Ook de subtiele maar enge verschijningen van Michael Myers werken goed, maar ondanks de suspense deed het me allemaal niet bijzonder veel. Het plot is flinterdun en ook vond ik de rol van Donald Pleasence magertjes in het geheel.
De locatie waar het zich afspeelt is wat beperkt; het was extreem low-budget, maar toch had het allemaal wat meer substantie en verhaal mogen bevatten.
Ook de moorden en de uiteindelijke ontknoping vond ik niet heel bijzonder of uniek, al respecteer ik wel dat Halloween een trendsetter is geweest in het genre.

avatar van Shadowed
Herzien.

En het was een geslaagde herziening, ik verhoog mijn cijfer met 0,5*. Ik vond het al vreemd dat zowel de versie uit 2018 als deel 2 een zesje kregen van mij, maar zo'n origineel als deze hoort natuurlijk de beste te zijn en nu mag deze zich dan officieel de beste noemen tussen mijn stemmen.

Toch moet ik zeggen dat ik de tracking shots in het ziekenhuis van deel 2 een stuk akeliger vond dan deze film, maar in het algemeen houdt deze film de spanning er gewoon beter in en kent een sterker sfeertje. Van de trage opbouw ben ik niet de grootste fan, van de subtiele spanning en Myers zelf dan weer wel.

Myers blijft een leuke verschijning en elke scene met hem is eigenlijk raak. Nu vind ik zijn gestalk niet het meest spannende aan de film maar uiteindelijk wordt het toch een aardig dreigende verschijning. In het tweede deel krijgen we vervolgens zo'n overvloed aan iconische scenes dat het maar moeilijk is om de film niet leuk te vinden, ondanks dat niet elke scene van mij iconisch hoeft te zijn.

De soundtrack blijft verder natuurlijk magisch, geweldig bekend deuntje. Niet dat het de scenes spannender maakt overigens, maar het is wel zo herkenbaar. Ik vond de scenes waarin je enkel de ademhaling van Myers hoort een stuk akeliger dan de scenes met de soundtrack. Het wordt uiteindelijk ook net wat te veel gebruikt en ook op een iets te luide manier.

Acteerwerk is verder niet al te best, maar daar zal ik maar niet verder op ingaan omdat de fanboys dan achter me aan gaan zitten. Visueel best leuk, erg fraaie settings en er is op uitstekende manier gebruik gemaakt van de donkere hoekjes. Daarnaast kent deze film die alweer uit 1978 komt opvallend spannende momenten die me tot op de dag van vandaag naar het scherm trekken.

Vroeger vond ik dit minder bijzonder, nu vond ik het wel een stuk leuker. Ik mag dat sfeertje ook wel. Het had in het algemeen net wat subtieler gemogen qua bombast, maar de akeligheid is toch wel goed aanwezig. Wat mij betreft is dit de beste Carpenter tot nu toe.

avatar van filmfan0511
Het is de eerste keer dat ik deze horrorklassieker heb gekeken, en ik moet zeggen dat ik echt onder de indruk ben. De film is op een paar kleine details na echt bijna perfect voor mij. De spanningsopbouw, en de manier waarop Carpenter die spanning en dat creepy gevoel anderhalf uur zonder probleem kan vasthouden, is echt schitterend. De eerste scène heeft al een heel onheilspellend gevoel over zich hangen, en dat gevoel verdwijnt gewoonweg niet, zelfs niet in de zogenaamd rustige momenten. Myers kan op elk moment overal zijn of achter elke hoek opduiken. Het is ook niet zo dat Halloween 'eng' is in de traditionele zin van het woord, maar qua spanning is dit echt ongekend, en wordt het wat mij betreft door geen enkele andere film in het genre overtroffen. Die spanning zorgt dus voor een geweldige sfeer, maar ook de beelden èn vooral de muziek helpen daar aan bij. De soundtrack is iconisch en kende ik natuurlijk ook al, maar als je het in combinatie met de beelden ziet geeft het toch net dat tikkeltje extra. 1 van de beste stukjes muziek in een film ooit wat mij betreft! 100% effectief in z'n simpliciteit.

Als ik enkele minpuntjes moet aanhalen, is het dat Jamie Lee Curtis in het laatste kwartier wat hysterisch en vervelender gaat acteren, en ze gedraagt zich ook opeens iets idioter qua handelingen, plus het feit dat Michael Myers na 6 schoten en 10 messteken nog altijd geen zin heeft om te sterven vind ik ook altijd zo'n vervelende trope. Maar bon, dat zijn schoonheidsfoutjes in principe, en ook wel inherent aan het genre. Ik heb hier echt van genoten in ieder geval. Carpenter is een meester in suspense, en dat doet hij nergens beter dan hier (en dat is dan uiteraard gebaseerd op de films die ik tot nu toe van hem gezien heb, wat er te weinig zijn. Moet ik eens werk van maken.) Dikke 4.5*.