Halloween (1978)

Alternatieve titel: John Carpenter's Halloween

Horror / Thriller
91 minuten / 101 minuten (extended cut)

geregisseerd door John Carpenter
met Jamie Lee Curtis, Donald Pleasence en Nancy Kyes

Halloween 1963. De 6-jarige Michael Myers neemt een mes uit de keukenla en loopt de trap op, waar hij zijn oudere zus vermoordt. Hij wordt daarna opgenomen in een psychiatrische kliniek. Hij is nu 21 en er moet bepaald worden of hij vrijgelaten mag worden. De dokter die zich al die jaren met hem bezighield vindt dat Michael nooit vrij mag komen. Maar Michael wacht het onderzoek niet af en ontsnapt. Hij keert terug naar huis waar hij doorgaat met moorden tijdens Halloween.

avatar van Ajax&Litmanen1
Basto schreef:

Ik vind m totaal niet langdradig. Zit de volle 90 minuten te smullen van het camerawerk, de muziek en het steeds weer opduiken van M. Ik kijk film ook veel meer voor de sfeer dan voor het verhaal. Daarbij vind ik de interactie met de kinderen erg grappig.

Ik noem de film niet langdradig, ik noem een aantal scènes langdradig. Zo interessant is het inderdaad niet om iemand boter te zien morsen om wat te noemen. Qua sfeer en spanningsopbouw is de film heel goed ja. Met vier sterren heb ik de film dan ook als zeer bovengemiddeld goed beoordeeld.

avatar van Basto
Ajax&Litmanen1 schreef:

Die scene diurt nog geen twee minuten. Daarbij vind ik m erg geestig. Zeker als het meisje waar ze op oast haar direct ‘verraad’. Bovendien is is die scene best claustrofobisch en hint het naar de douchescene uit Psycho. Kortom er valt genoeg mee te beleven.

avatar van Ajax&Litmanen1
Basto schreef:

Zo kan je elke scène natuurlijk wel interessant gaan maken...

Er zijn gewoon meer van dit soort stukken die voorkomen dat ik de film echt de allerhoogste score zou geven. Gewoon een uitmuntende film, met enkele gebreken.

avatar van mikey
Ajax&Litmanen1 schreef:
Zo kan je elke scène natuurlijk wel interessant gaan maken...

Een van de meest bejubelde scene uit slasherland. Hij is eigenlijk een film in de film. Wel wat off beat moet ik toegeven. Carpenter is natuurlijk de ongekroonde koning van off beat cinema.

Ik kan me voorstellen dat je door die scene uit de film wordt gehaald waardoor hij langdradig lijkt. Op zichzelfstaand is die scene geniaal qua opbouw van spanning naar de climax

avatar van Shadowed
Haha.

Natuurlijk is het allemaal wat goedkoper en natuurlijk gedateerd. Echt eng kunnen we het op de dag van vandaag dus ook niet meer noemen. Maar die soundtrack is natuurlijk wel een echte klassieker, en die vind ik ook echt briljant gedaan.

Michael Myers is wel een icoon. Leuk heb ik hem altijd gevonden. Curtis als scream queen was ook wel grappig en film maakt genoeg ruimte voor wat ongein en andere dingen. Heel soms is er zelfs wat spanning voelbaar.

Ik kan het niet echt goed noemen, maar een onvoldoende ga ik hem echt niet geven. Daarvoor heb ik me te veel vermaakt bij deze film. Ik moet nog een keer de andere delen in de franchise zien, kijken of die ook nog leuk zijn.

avatar van Basto
Net weer op het grote doek mogen aanschouwen. Wat is dit toch vreselijk goed. De film bevat nauwelijks een grammetje vet en stast nog steeds op eenzame hoogte in het genre dat het zelf heeft gecreerd. Een masterclass suspence de 40 jaar lang gekloond, nagedaan en geeerd is.

Weergaloos meesterwerk!

avatar van TornadoEF5
Te wisselvallig.

Het begon allemaal wel nog veelbelovend, en vooral op audiovisueel vlak staat deze film nog als een huis. Maar qua inhoud valt het wel wat tegen, en hoewel ik een trage opbouw wel fijn vind bij horrorfilms is het hier toch met momenten wel echt te traag. Mede omdat het privéleven van de personages niet echt interessant is, of zelfs moeilijk te volgen is daardoor. De suspense en de jump scares zijn echt op technisch vlak wel goed uitgevoerd, en op dat vlak kan Halloween zich wel staande houden onder het recente horrorgeweld, maar op andere vlakken is het echt gewoon te knullig (zoals de kills). Misschien liggen slasherfilms me niet echt, maar ik betrapte me er op dat ik naar het einde toe wel echt te veel naar de klok zat te kijken. Jammer.

avatar van Alathir
Erg spannende film doordat het personage van Michael Myers zo mysterieus blijft. Ook erg freaky zo'n kerel die je van buiten begluurt. Doet me erg aan Hush denken die natuurlijk veel recenter is maar ook zo geweldig spannend in de beginfase is.

Jamie Lee Curtis maakte een niet al te beste indruk bij de screams, maar voor de rest doet ze het best wel ok. Fijne personages ook die weinig nuttige dingen lijken te doen maar het wel amusant weten te houden.
Ik heb me geen moment verveeld want de film was zo voorbij. De muziek is gewoonweg meesterlijk. Zo zie je maar dat je geen budget of CG nodig hebt voor een lelijk gedrocht mee te ontwerpen. Nee een masker met een lelijke overall en wat gehijg creëren een enger personage dan degene die je in menig ander horrorfilm aantreft.

avatar van keimpeS
Wat mij betreft 1 van de beste horrors ooit, ook de soundtrack is geweldig! De film heb ik talloze keren al gezien en hij blijft indrukwekkend! Binnenkort de rest van de reeks ook maar weer eens herkijken, deel 3 sla ik over! Nu de US 4K versie gezien, gekocht via eBay. De transfer is zeker goed, beter dan ik ooit heb gezien, maar ook zekers niet perfect en dat moet ook niet bij deze film uit 1978. Om de sfeer te behouden van destijds moet het er toch nog oud uitzien en niet superscherp! Het geluid de 7.1 TrueHD track is geweldig en verdient wel een dikke tien!

Dit is een topper!

avatar van Graaf Machine
Gave film met een lekkere sinistere booswicht. Het simpele doch doeltreffende muziekje past prima.

Vraagje: Waarom is Myers zo gefocust op Laurie Strode ? Of is het slechts de film die zich op Laurie Strode focust ? (Die andere meidjes komen er ook niet genadig vanaf immers.)

Een vraag met helaas vele antwoorden, aangezien er mede alle films die nu uit zijn niet echt een rode draad doorheen het verhaal loopt en er tig plotlijnen zijn waar de fans zelf niet aan uit kunnen. Vond je het een prettige film en wil je een van de antwoorden dan raad ik je het vervolg aan!

dr channard schreef:

Het gaat mij niet om al die andere Halloweenfilms, maar om deze eerste. Die vraag zou in deze film beantwoord moeten worden, lijkt me.

avatar van Collins
Graaf Machine schreef:

De film geeft geen eenduidig antwoord, maar waarschijnlijk focust Myers zich op Laurie omdat zij het eerste meisje is dat hij in zijn geboortestadje in levende lijve tegenkomt. Myers bevindt zich op dat moment in zijn geboortehuis. Hij ziet Laurie van dichtbij als hij door het raam kijkt en haar de sleutel van het huis onder de deurmat ziet leggen. Dat hij zich daarna op haar focust lijkt me niet vreemd. De film doet vervolgens hetzelfde.
Lees nu net dat in Halloween II (1981) een andere (de echte) uitleg wordt gegeven die nogal vergezocht klinkt. Laurie blijkt zijn halfzus te zijn. Tja. ik vind mijn uitleg leuker.

Collins schreef:

Ik geef ook de voorkeur aan jouw uitleg.

avatar van Collins
Het werd tijd om deze klassieker na vele jaren weer eens te bekijken. Conclusie: Halloween is nog steeds een prima film. Suspensevol en spannend. Niet in de laatste plaats doordat de gebeurtenissen zich in een fantastische atmosfeer afspelen. Geen wonder eigenlijk. 't Is wel Carpenter natuurlijk.

Wat mij deze keer opviel en de andere keren helemaal niet is dat er in de film nauwelijks volwassenen te bekennen zijn. De enige volwassene die er toe doet is Donald Pleasence in zijn rol als psycholoog die jarenlang therapeutisch in de weer is geweest met killer Myers. Verder zijn het vooral jeugige personages die het verhaal maken. Prima keus. Ik moet zeggen dat ik me prima heb vermaakt met de tieners uit het slaperige Haddonfield.
De film zoomt vooral in op babysittende tieners die aan seks voor het huwelijk doen in huizen met veel ruimtelijk gazon. Gluren is eenvoudig. Voor killers met voyeuristische neigingen zijn voor deze gelegenheid her en der op de gigantische gazons bossages gepland zodat het gluren ongezien kan geschieden.
Myers schept er namelijk behagen in om zijn slachtoffers eerst uitgebreid te begluren alvorens dodelijk toe te slaan. Kom daar in de huidige slasher maar eens om. Het gegluur is hedentendage radicaal gekilled. Tegenwoordig wordt er meteen gehakt en gebeiteld. Deze film deed mij weer inzien dat een opbouw naar een kill zo gek nog niet is. En ja, het werkt misschien vertragend en het maakt een deel van de kijkers misschien ongeduldig en geïrriteerd, maar ik vind een langzame opbouw (met gegluur) naar een kill een stuk spannender dan het onbehouwen hakwerk dat in veel films van latere datum zo gewoon is geworden en in grote getale plaatsvindt.
Want een ander ding dat opvalt is dat het met het gekill in Halloween eigenlijk wel mee valt. Het aantal kills valt sowieso erg mee. De bloederigheid ook. Helemaal niet eigenlijk. Het is zelfs zo dat Myers zich niet eens altijd van een steekwapen bedient. Hij wurgt ook. Dat gewurg ziet er eerlijk gezegd weinig overtuigend uit. Beetje knullig wel. Doet iets afbreuk aan de spanning. De stekende kills, hoewel bloedeloos, maken absoluut meer indruk.
Erg shockerend is Halloween niet meer. Spannend wel, maar niet over de hele linie. Daarvoor zijn er toch iets teveel hick-ups in het verhaal. Wat echter staat als een huis is de sfeer. Die is fantastisch.
Met Myers als de personificatie van het slechte, dat ons opwacht, ons onzeker maakt, paranoia veroorzaakt en overal kan opduiken. Loerend en wachtend. Bedreigend en huiveringwekkend. Ja, dat gevoel weet Carpenter er bij de kijker met behulp van stemmig beeldmateriaal en een onvergetelijke score goed in te wrijven.
Uiteraard heeft de tand des tijds Halloween niet onberoerd gelaten. Hoewel niet meer zo shockerend en spannend als eens, is Halloween toch nog steeds lekker dreigend, sinister en sfeervol en gewoon een lekkere horrorfilm.

Vandaag weer lekker genoten van deze klasieker.een van de beste slashers/horror in mijn ogen.jamie lee curtis speelt meer dan prima in deze film.en donald pleasence speelt het ook prima.gewoon een geweldige film.met een ook een goed verhaal.was nu best een tijd geleden (ongeveer een jaar tot anderhalf jaar geleden)dus werd echt weer eens tijd om de film weer te zien.heb de film al zo vaak gezien,maar geniet elke keer weer.en er zit ook een zo'n fijne sfeer in de film.en de muziek/soundtrack is ook geweldig.een lekkere duistere sfeer ook mede dankzij de muziek in de film.

Aardige film waarin een psychiatrische patiënt ontsnapt uit de kliniek waar hij 15 jaar heeft vast gezeten. Net als de meeste slashers ontkomt deze klassieker binnen het genre er ook niet aan soms wat eentonig te zijn. De kwaliteiten van John Carpenter als regisseur zijn zeker zichtbaar en zijn muziek hier is uiterst effectief en sfeerbepalend. Verder betekende deze film het debuut van Jamie Lee Curtis. Net geen 3.5 sterren.

avatar van jono
Halloween is horrorfilm over een gemaskerde moordenaar die na vijftien jaar gevangenisstraf ontsnapt, en vervolgens weer een aantal slachtoffers maakt.

De film is opgenomen met een laag budget, en dat is te zien. Daarnaast worden horrorclichés niet geschuwd; zo denk je steeds dat de moordenaar is uitgeschakeld, waarna hij uiteraard weer tot leven komt. Je weet gewoon wat er gaat komen. Ik vond de film niet bijzonder spannend, heb in ieder geval niet één keer op het puntje van mijn stoel gezeten. Maar goed, horror is dan ook niet echt mijn favoriete filmgenre. 2,5*

avatar van Vidi well
jono schreef:

Een spoiler-tag zou netjes zijn, je post vertelt veel over het eind van de film.

Ik vind dat je de film tekort doet. De clichés die jij noemt waren destijds niet zulke clichés als ze tegenwoordig zijn. Halloween was een film die vernieuwend was in het horrorgenre. De minimalistische stijl en de spanningsopbouw is zoveel geïmiteerd (Friday the 13th, Prom Night, Scream, en talloze mindere films) dat het vandaag de dag inderdaad erg standaard aan kan doen. Maar Halloween was juist de film die destijds deze standaard neergezet heeft.