Halloween III: Season of the Witch (1982)

Alternatieve titels: Heksenjacht | Halloween 3: Season of the Witch

Horror / Mystery

geregisseerd door Tommy Lee Wallace
met Tom Atkins, Stacy Nelkin en Dan O'Herlihy

Op wrede wijze wordt er in een ziekenhuis een patiënt vermoord. De moordenaar verbrandt enkele minuten later in zijn auto die op de parkeerplaats ontploft. Dr. Dan Challis - een getuige van een aantal bizarre en angstaanjagende gebeurtenissen - onderzoekt de zaak en stuit daarbij op de boosaardige maker van Halloween maskers. Deze Conan Cochran is van plan de oude gebruiken van Allerheiligen nieuw leven in te blazen, waarbij het offeren de gewoonste zaak is. Voor de kinderen van Amerika heeft hij een duivelse verrassing in petto.

avatar van Zinema
Zinema (crew)
Myerloze misère.

Naast het feit dat dit deel helemaal niets te maken heeft met Michael Myers, of de vorige twee delen 'whatsoever', is dit een behoorlijk belachelijk werkje. Ondanks dat men hier afwijkt van de teveel in beeld gebrachte maniak, die in deel 2 bovennatuurlijk bleek te zijn (hoe anders overleef je elke moordaanslag). Fijn dus: iets nieuws. Maar helaas. Voor een ieder die het ontbreken van de gemaskerde seriemoordenaar kan accepteren zou hier nog een aardig horrorfilmpje in het verschiet kunnen liggen, ware het niet dat er naast de miserabele acteerprestaties op vrijwel alle vlakken wordt geblunderd. En er kan zelfs niet onbedoeld gelachen worden.

Jammer, want een nieuwe invalshoek was nodig na de schrale uier van de melkkoe. Deel 2 kende nauwelijks spanning en deel 1 blijkt na herzien decennia later niet veel meer dan drie sterretjes in de wacht te kunnen slepen. Eerst kan de kijker hier nog gokken op een extra lange aflevering uit The Twilight Zone o.i.d., maar dit is toch echt van beduidend minder niveau dan die TV-serie of zelfs willekeurig videovoer uit die tijd. De reeks kent hier haar eerste echte dieptepunt. Maar men zou nog veel dieper zakken. Uiers dienen namelijk helemaal leeg gemolken te worden, totdat de tepels open knappen en de melk zuur smaakt. Van horror gesproken..

Matig.

avatar van jipt
Goede film. Heeft natuurlijk niks te doen met de vorige films, aar snap het idee om een andere kant op te willen gaan met de reeks. Als ze deze geen Halloween III hadden genoemd had ie misschien hoger gescoord. Waar ik meer over val is 'Season of the witch', der zitten helemaal geen heksen in! WTF!

Maar goed, losstaand van de verkeerd gekozen titel een erg spannende film. Mooi fotografie, goed verhaal en O'Herlihy speelt erg sterk. Fijn dat Carpenter de soundtrack heeft gedaan, tilt de film ook nog naar een hoger level. De effecten maken het af. dikke 3,5*/4*

avatar van RuudC
Best mee vermaakt hoor. Ik was toch al niet bepaald onder de indruk van de eerste twee Halloweenfilms, dus dat Mike Myers niet van de partij is, beschouw ik eerder als een pluspunt. Ook het derde deel is geen hoogvlieger, maar de score is wel bijzonder laag. Met een andere titel zou de waardering ongetwijfeld hoger liggen. Het is een geinig verhaal dat om halloween heen wordt gesitueerd. Het pakt af en toe wat raar uit. Sowieso is de setting eigenaardig en duurt het een tijd voordat je weet waar het om draait. Het deuntje van de tvcommercial pakt al snel lekker sinister uit. Zeker wanneer al snel kinderen sterven doordat ze het juist (of verkeerde) masker ophebben. Dat zijn vrij macabere scenes, maar de uitwerking van het verhaal schiet tekort. Daardoor kan ik eigenlijk niets anders dan concluderen dat deze film leuk voor een keer is. Slechte film die vrij campy oogt, maar genoeg vermaakt.

avatar van EW101
Toch wel een erg ondergewaardeerd werkje. Natuurlijk zit het niet zo goed met het acteerwerk en het verhaal heeft toch wel zijn plotholes ,maar dit ademt echt sfeer uit. Meer Halloween-sfeer dan het eerste deel ,wat mij betreft. ( alhoewel deel een toch wel de betere nog is )
Ook fijn dat ze hier iets nieuws proberen te verzinnen .

De soundtrack mag er zeker wezen en de gore is wel lekker.

Ook erg leuk verhaal met die Halloween-reclame.(met dat muziekje )

avatar van Gang_Star
Halloween III: Season of the witch, bevat al meteen om te beginnen geen Michael Myers, en ook geen heks wat de titel wel doet vermoeden. Maar de terreur zit hem juist in de Silver Shamrock maskers. Dit zorgt gelukkig wel voor een sfeervolle en spannende film, maar de afwezigheid van Michael Myers(Die de films draagt met Dr. Loomis) is toch een grote teleurstelling.

avatar van Beertje45
Aardig te verteren was dit. De film heeft niets te zien met Michael Myers, maar weet toch een behoorlijk eng sfeertje te creeeren De muziek, ook ditmaal verzorgd door John Carpenter, doet ook een aardige duit in het zakje. De produktie lag ook mede in Carpenter en Debra Hill's handen, zodoende zal de grootmeester af en toe wel meegekeken hebben over de schouder van de regisseur, wat goeie raad is nooit weg en het werpt zijn vruchten af in vele scene's. De laatste 20 minuten werd het jammer genoeg wel een beetje langdradig en de SFX was ook niet bepaald goed te noemen. De cast leek er ook veel zin in te hebben en leveren aardig werk.

Dat deze film niets met de eerste twee delen te maken heeft, was opzet van de producenten. Myers was tenslotte in deel 2 verbrandt, en met deze film wilden Hill en Carpenter een andere weg inslaan. Geen verkeerd idee, en deze film kan als losse, op zichzelf staande film goed bekeken worden. De acteurs zijn in orde, de muziek in de stijl van de serie, en als je de (goede) ongeknipte versie hebt, is er ook nog voldoende gore te zien. Heel aardige film, ben het met de vorige persoon voor een groot deel eens. 4,0

avatar van Richard_Voorhees
Gisteren heb ik deze weer eens bekeken en ik moet zeggen dat ik hem toch wel erg entertaining vind.
Hij heeft niks met de rest van de franchise te maken, maar kan haast gezien worden als een op zichzelf staande film.
Ze hadden zelfs een groot gedeelte van de muziek helemaal veranderd. De klassieke Halloween soundtrack komt maar in een heel klein stukje van de film voor.
Verder is het acteerwerk wel redelijk. Tom Atkins speelt de hoofdrol wel op een overtuigende wijze en daarnaast is het verhaal gewoon pure "fun". Je weet al snel dat er iets met de maskers en het bedrijf dat ze maakt aan de hand moet zijn, maar toch zijn de makers erin geslaagd om de film voor het grootste gedeelte nog aardig mysterieus te houden.
De film is doorspekt met een heerlijke jaren '80 sfeer en voelt hier en daar een klein beetje gedateerd aan, maar dat zorgt juist weer voor wat nostalgie.

yorgos.dalman
Grappig, deze film is niet van regisseur John Carpenter maar hij zet hier wel een van zijn beste muzikale scores neer met sfeervolle, minimale, onderkoelde synthesizerklanken.

avatar van perceived
Toffe herziening.

In mijn herinnering niet zo best, terwijl ik me hier gisteren kostelijk mee heb geamuseerd. Vond het een vermakelijk verhaal met een heerlijk nogstalgisch sfeertje, mede door die fantastische soundtrack!

Zoals al eerder is aangehaald: een vreemd deel in de Halloween reeks, maar zeker geen minder. Lijkt erop dat de makers een andere kant uit wilden, los van Myers, maar dat dit niet aansloeg bij het publiek. (en maar goed ook, anders was Myers waarschijnlijk niet zo'n horror-icoon geworden als wat hij nu is)

Ik heb deze film van 2* opgewaardeerd naar 3* en doe daar nog een halfje bij 7/10*

avatar van Tall man
perceived schreef:
Toffe herziening.

De makers wilden ook de andere kant op, Micheal Myers was immers gedood in Halloween II door het vuur. Daarom heeft dit deel ook een cliffhanger. Doordat dit deel niet aansloeg bij de fans zijn ze bij deel IV weer verder gegaan met Myers. Daardoor is hij net zoals jij zegt waarschijnlijk wel het horroricoon geworden zoals dat nu is.

avatar van perceived
Tall man schreef:

Had ik geen besef van. Nu dus wel

avatar van GrobbekuikenXL
Erg onzinnig. Maar amusant. Best sfeervol , toffe muziek. In ieder geval leuker dan deel 5,6,8,9 en 10 Op YouTube staat een 10 minuten durende versie van silver shamrock tune

avatar van Lord Flashheart
Geen zin om oude discussies op te starten, maar wat een kinderachtig soort cirkelredenatie lees ik hier in vele reviews: "Halloween III is een slechte film, want er zit geen Michael Myers in." Alsof de serie niet zonder die domme, bovennatuurlijke moordenaar kan. Wat mij betreft was het een verademing. Ik heb weinig met Hollywood slashers en vond Halloween al niet bijzonder. Zodoende had ik geen enkele reden om verder te gaan met deze serie, zeker na het (gedeeltelijk) zien van Halloween II, dat nog erger bleek dan deel 1. Totdat ik bij de Nostalgia Crtitic zag dat deel 3 compleet losstaat van de rest en zelfs geen slasher is.

Toegegeven, het gaat hier niet om een meesterwerk. Maar Halloween III verraste mij als een leuke, typische jaren '80 horror, met een dikke handtekening van Carpenter eronder. Lekker gestoord verhaaltje (Ook opvallend dat de haters hier zo over vallen. Nee dan Michael Myers, die is realistisch zeg... ), een unheimisch sfeertje en een prachtige muzikale Carpenter score. Het deed me sterk denken aan zijn apocalyps trilogie (The Thing, Prince of Darkness en In the Mouth of Madness). Dezelfde paranoia vindt je hier terug. Tommy Lee Wallace is helaas een wat minder goede regisseur, al scoort hij een voldoende. Later zou hij nog wel de geweldige "It" mini serie regisseren.

Samenvattend kan ik concluderen dat Halloween III geen wereldfilm is, maar toch zeker een aanrader voor de liefhebber van jaren '80 horror. Zonder cliché seriemoordenaars en screamqueens welteverstaan. 3,5*

avatar van GrobbekuikenXL
De blu-ray uit Duitsland is aan te raden. Ook soundtrack zit erbij. Mediabook waar ook klein boekje bij zit ( in het deutsch )

avatar van HK Senator
GrobbekuikenXL schreef:
Er zijn geen delen 9 en 10. Het stopt bij 8. tenzij je de 2 remakes meerekend.

Ja. Die rekende ik mee !

avatar van Vinokourov
Ai, wat een misser is dit in de Halloween-reeks! Geen Jamie Lee Curtis en van de grote schrik van het verhaal Michael Myers is ook afscheid genomen. Nu worden zeer matige acteurs voorgeschoteld in een infantiel verhaal met de meest debiele valkuilen. Sinds wanneer is het normaal dat je als jongedame een dag na de dood van je vader de hots ontwikkelt voor een ultiem suffe detective, wiens vrouw we enkel geïrriteerd over de telefoon horen. Ze vraagt zich overigens af waar hij uithangt en of ie wel op tijd thuis komt voor Halloween.

Ze weet echter niet dat onze 'held' ondertussen verwikkeld is in een gruwelijk plot. Atkins neemt het op tegen een maniak die Halloween-maskers produceert en daarmee dood en verderf zaait. Die maniak wordt overigens geholpen door een leger van menselijke robots, waarvan (leuk detail!) hun bloed vervangen is door eigeel. Tsja, de horror waar het uiteindelijk om moet draaien, kwam te weinig aan bod en mocht ook explicieter.

Cheezy, low budget, overacting en zo heerlijk 80s. Prachtige soundtrack en een paar schokkende scenes , leuk camerawerk en productie. Soms spannend ook (al zal dat wel te maken hebben met de soundtrack. Carpenters` soundtracks in films maken me altijd zo nerveus op een goede manier). Meer hoeft dit voor mij niet te zijn. 3,5 * en eerlijk gezegd ik heb Michael Myers helemaal niet gemist.

avatar van Chainsaw
Chainsaw (moderator)
Voor John Carpenter was de originele Halloween uit 1978 een afgerond verhaal, daar was geen vervolg nodig. Geld zorgde er uiteindelijk voor dat hij meewerkte aan Halloween II. Toen was er het idee om vanaf Halloween 3 elk jaar een standalone film uit te brengen, onder de noemer Halloween. Maar dit viel niet goed bij de fans van Michael Myers en de film flopte. En wordt door velen nog altijd gezien als één van de slechtste delen uit de reeks. Vanaf dat moment had Carpenter niets meer te maken met de franchise.

Terugkijkend naar Halloween III: Season of the Witch vraag je je echt af of de film ook zo werd behandeld als de film niet de titel Halloween had. Season of the Witch is namelijk een zeer memorabele en toffe horror. Het uitgangspunt is lekker simpel, waarin een awesome Tom Atkins met awesome snor op zoek gaat naar de maker van maskers, lekker evil vertolkt door Dan O'Herlihy. De film stikt van de memorabele momenten als de gruwelijke scène waarin een masker wordt getest met dat gezinnetje, de dreiging van de mysterieuze robots, het gevecht met robot- Ellie, het zeer sterke einde ("Stop it!") en natuurlijk dat perfecte (en zwaar irritante) reclameliedje van Silver Shamrock. De film voelt geenszins als een Halloween, maar qua sfeer en soundtrack doet het wel erg denken aan andere films van Carpenter.

Ondanks dat Michael Myers een icoon is geworden, met films als Halloween III: Season of the Witch vraag je je toch af of het niet toffer was geweest om jaarlijks een film als dit te krijgen. Want na de eerste Halloween (en vooruit, het eerste vervolg was best aardig) kwam er niet erg veel memorabels meer uit de franchise rollen. De vloek van de man in het zwart, de kung-fu moves van Busta Rhymes of de belabberde pogingen van Rob Zombie waren ons dan allemaal bespaard gebleven.

3,5 sterren.

avatar van baspls
"Enjoy the horror-thon, doctor... and don't forget to watch the big giveaway afterwards."

Zo, dus ik dacht dat het eens tijd werd om deze beroemde cult-klassieker eens te gaan bekijken. Hoewel ik niet verwachte dat hij in de verste verte kon tippen aan de twee superieure voorgangers was ik toch best wel nieuwsgierig geworden.

Carpenter vond het nooit nodig dat er een vervolg zou komen op Halloween. Uiteindelijk werkte hij wel mee aan Halloween II om het geld. Schreef het verhaal, verzorgde de muziek (deel 2 is ook stiekem mijn favoriet). Na deel 2 besloten de filmmakers een andere route in te slaan, weg met Micheal Meyers en losse stand-alone films maken die zich afspelen rond Halloween. Dat viel echter niet in de smaak en de film werd een totale flop. Na deze film had Carpenter helemaal niets meer te maken met de filmreeks en bracht de studio Meyers weer terug in deel 4...

Tommy Lee Wallace werkte aan Carpenter's films als assistent-regisseur/production-disinger en heeft de nodige ervaring opgedaan, de opnames zijn namelijk erg leuk gedaan en hebben af en toe echt die typische John Carpenter-uitstraling.

Het acteerwerk was niet bijzonder goed. Toch was Tom Atkins wel een prima hoofdpersoon en Dan O'Herlihy een meesterlijke bad-guy. Kwalitatief is het allemaal niet erg goed. Maar weinig kills met op zich prima effecten maar een beetje stuntelig uitgevoerd. Het verhaal is gewoon ook ontzettend zwak.

Al met al was het best een vermakelijke film. Ook mede door John Carpenter's heerlijke synthesizer klanken, maar geen meesterwerkje. Zet liever deel 1 en 2 nog een keer op de volgende keer.

avatar van Kim008
Ik had er geen idee van dat Halloween III losstond van de twee vorige delen,dus het duurde eventjes voor ik 'in de film kwam'. Maar al bij al vond ik hem best vermakelijk, en het deuntje van Silver Shamrock blijft echt in je hoofd hangen

avatar van Daan258
Van te voren wist ik al dat dit deel uit de Halloween reeks niks te maken zou hebben met het origineel en alle andere delen met Michaell Myers, maar toch was ik er wel een beetje benieuwd naar dus heb ik hem vandaag maar is opgezet.
Helaas een grote teleurstelling. De horror en science fiction samen vond ik niet goed uitpakken bij deze film. Daarnaast was het acteerwerk ook niet al te best, geen spanning aanwezig en een nogal saai en slap verhaal.

Geef mij maar Michael Myers

Dikke onvoldoende van mij.

avatar van Phantasm
Dit was niet echt geweldig, valt voor een keertje te doen, met Michael Meyers was het stukken beter.

avatar van j0enne
Ik verwachtte hier helemaal niets van gezien 't cijfer, maar dit was toch stiekem best tof!
Je moet dit gewoon bekijken als afzonderlijke film zonder de naam Halloween.

Clapboy
Goede film. Is meer een spin-off van Halloween, heeft niets met het originele verhaal te maken. Wel een goede film verder.

leuke film.wel spannend verders.maar heeft eigenlijks niks met de reeks te maken.geen michael myers.
daarom valt ie bij een heleboel af.de film had gewoon een andere naam moeten hebben.maar verders een topfilm.

avatar van Kondoro0614
Om een filmreeks diep te laten zakken, en dan te bedenken dat de eerste twee delen briljant waren, dan moet je toch echt Tommy Lee Wallace aan het roer zetten. Tommy weet van een (door Carpenter opgezette) top reeks toch echt het slechtste uit te halen en dat is dan deze film geworden, de film heeft geen aantrekkingskracht en kent zeker geen vermaak. Ik heb me uitermate verveeld met deze film en de concentratie kwam er ook niet bij kijken want die was ver te zoeken. Dit derde Halloween deel is schamend voor de reeks maar, ook een tijdverspilling aangezien er niks gebeurt en ik er geen goed woordje aan over kan houden.

Toch weet Tommy er een leuk stuk uit te halen als we zien dat de ‘gevaarlijke’ Silver Shamrock maskers die met een speciale button de kinderen kon vermoorden als ze het masker op hadden maar dan nog, er gebeurde niks. In het begin is er wat ‘spanning’ (wat je niet eens zo mag noemen) als er een man door twee mannen word opgejaagd om vervolgens vermoord te worden in het ziekenhuis, dat zou dan misschien nog wel iets van spanning hebben gehad maar daar blijft het wel bij.

Qua acteerwerk was het matig. De ‘robots’ vond ik verschrikkelijk en zo vind ik dat hele ‘Silver Shamrock’ idee waardeloos.. Nee, dit is niet mijn film!

Het verhaal was ook erg saai. We volgen een dokter die, nadat hij een patiënt had die vermoord werd door een man die zich later opblies in zijn auto, achter de firma ‘Silver Shamrock’ gaat en komt achter de gruwelijke waarheid wat de bedoeling is. Elk kind die de masker draagt op de avond gaat dood, komen opeens duizenden sprinkhanen uit zijn hoofd en een paar slangen, om het nog maar even meer onrealistische te maken. En hoe lost hij het op? Door de TV-maatschappij te bellen en te vragen om de reclameblokken stil te leggen, hoe simpel was dit? Toch ging er eentje niet uit en toen ging de film op zwart.. Wat zou er gebeurt zijn??

Waardeloze film en alweer totale tijdsverspilling. Er gebeurt ontzettend weinig en het was dus totaal niet mijn film. De mooiste scene vond ik de scene die je ook op de cover ziet, zonsondergang bij L.A. en kinderen die met hun Halloween masker over de berg lopen.