• 8.490.281 stemmen

Halloween III: Season of the Witch (1982)

Horror / Mystery | 96 minuten

Releasedatum: 15 maart 1984

• Google Play Bekijk via Google Play
  • Viaplay Bekijk via Viaplay

Plot Halloween III: Season of the Witch

"The night no one comes home."

Op wrede wijze wordt er in een ziekenhuis een patiënt vermoord. De moordenaar verbrandt enkele minuten later in zijn auto die op de parkeerplaats ontploft. Dr. Dan Challis - een getuige van een aantal bizarre en angstaanjagende gebeurtenissen - onderzoekt de zaak en stuit daarbij op de boosaardige maker van Halloween maskers. Deze Conan Cochran is van plan de oude gebruiken van Allerheiligen nieuw leven in te blazen, waarbij het offeren de gewoonste zaak is. Voor de kinderen van Amerika heeft hij een duivelse verrassing in petto.

imageimageimageimageimageimageimageimage

Dr. Daniel 'Dan' Challis

Ellie Grimbridge

Conal Cochran

Buddy Kupfer

Betty Kupfer

'Little' Buddy Kupfer Jr.

Marge Guttman

Linda Challis

avatar van Alathir

Alathir

Viel aardig mee voor deze rating moet ik zeggen. Het verhaal is best origineel en dat doet veel goed ondanks dat het acteerwerk wat cheesy overkomt en het misschien niet de meest bekende cast is. Tom Atkins komt me nog wel bekend voor maar kan hem niet meteen plaatsen.

Echt hoogstaand is het dus niet en voor de gore hoef je hier ook niet naar te kijken want eigenlijk komt er geen bloed in voor. Je ziet wel onthoofdingen en een aantal leuke kills.

Dat het dit keer niet met Michael Myers is, was even wennen maar eenmaal je in de film zit kijkt die best lekker weg. De relatie is een beetje raar maar ok. Ik wou eerst lage punten geven maar nu ik de film in zijn totaliteit heb gezien, ga ik toch 3* uitdelen. Geef het een halfuurtje om erin te komen.

avatar van Basto

Basto

Vanavond weer herzien en wat is dit toch een heerlijk sfeervol horrorwerkje. Een fijne sfeer, leuke kills/gore en een fantasierijke vertelling de elementen van andere horrorklassiekers (West World, Village of the Damned) in een blender gooit en er een fijn eigen dingetje van maakt.

Zeer vermakelijk!

avatar van Supernatural

Supernatural

Alathir schreef:

Tom Atkins komt me nog wel bekend voor maar kan hem niet meteen plaatsen.

tom atkins speelt ook in lethal weapon deel 1. Ik denk dat je hem daar van kent.

avatar van Supernatural

Supernatural

Weer even herzien.blijft toch een leuke film.heb me weer prima vermaakt.ik blijf erbij dat dit deel beter een andere naam had moeten hebben,want nu gaan ze vergelijken met de overige delen met michael myers er wel in.en dan valt dit deel voor de meesten zwaar tegen, omdat dit deel niks met de rest van de reeks te maken heeft.maar ik heb in ieder geval er weinig last van.ik vind het een prima deel maar niet het beste deel van de reeks maar toch prima te pruimen.in iedergeval beter dan halloween resurrection.dat vind ik toch de minste in de reeks.

avatar van Shadowed

Shadowed

Wtf?

Het is niet perse dat Myers niet terugkeert in dit deel wat ik minder vind, maar gewoon wat ze in plaats van Michael hebben neergezet. Ik juich een frisse of andere take op slasher reeksen met alle glorie toe, maar als het op dit soort ideeën uitkomt dan is mijn toejuichen ook snel weer gedempt.

Robots dus, en een echte schurk. Het is een behoorlijke draai aan het verhaal en erg saai uitgevoerd, al begint het nog wel leuk. De eerste 10 minuten hebben wel wat sfeer en sluipen lekker door. Daarna begint het onderzoek en begint de film te vervallen in een erg onnozel en saai gebeuren, die veel te lang aanhoudt.

Atkins is geen onbekende acteur in het genre, maar ik schrok behoorlijk van zijn slechte acteerprestatie. Hij probeert het wel, maar is werkelijk zo ongeschikt voor deze rol dat je niet weet of je van hem moet houden of juist om hem moet lachen. Ik vond het erg suf in ieder geval. Jammer, want ik weet dat hij erg leuk kan zijn.

Nelkin en O'Herlihy vond ik ook drie keer niks. De schurk is erg suf en vooral kinderachtig. Een verschijning die in Spongebob thuishoort. De onthulling zelf trouwens ook, het leek eigenlijk heel erg op een kinderfilm met enkele toevoegingen van bloed en gore.

Opzicht heeft de film wel zijn momenten. De maskertjes zijn wel leuk bedacht als je de robots erachter wegdenkt en het "smeltende signaal" heeft ook een erg leuke scene met die koter. Daarnaast zit er ook wel wat budget achter de film gescholen, maar het wil niet echt opgang komen. Waar de vorige delen uitstekende spanningsopbouw hadden heeft deze eigenlijk niets, behalve enkele momenten van hardere gore.

Het handjevol momenten van gore en de maskertjes leveren kleine punten op. Ik vond het voor de rest een doodsaaie film die vooral bleef duren en duren, terwijl het helemaal niet zo lang duurt volgens MM. Iconisch of niet, een andere inslag dan Myers vind ik helemaal prima, maar als dit soort verhalen het alternatief zijn dan mag Myers lekker door blijven snijden.

avatar van joolstein

joolstein

Als vervolg op de eerste twee delen van de Halloween-franchise is dit niet zo geslaagd maar als fijne Halloween-film was dit zeker niet verkeerd! Denk ook dat je bijna kan zeggen dat het helemaal geen film in de franchise was maar eerder dat de III verwijst naar de drie maskers in de film, die ze dragen op Halloween. Liefhebbers van slasher-films en in het bijzonder natuurlijk Michael Myers zullen dit niet leuk vinden want hij kom er niet in voor! Wel zijn er nog een stel verwijzingen in de film naar hem te vinden. Maar wat werd het wel? Nou... een vreemde bonte mix van science fiction, witchcraft, body horror, robots, oude Keltische rituelen! Terwijl op de tv telkens een reclame worden uitgezonden. Het allerbelangrijkste muziekstuk in de film komt van een hypnotiserend en simpele reclamecommercial? En de film eindigt (niet met een killer die dood is) maar in doom...Dit was een heel ander soort film, dan je verwacht, met een bizarre mix van genres, een bizarre premisse en een al even bizar plan van het evil mastermind maar dit was toch verre van echt slecht?

avatar van wendyvortex

wendyvortex

Als we nou allemaal niet zo stom waren geweest, dan had John Carpenter ieder jaar een fijne Halloween-film voor ons gemaakt. Maar nee hoor, Michael Meyers zit er niet in boehoe!!! Laten we als dank een grote flop maken van Halloween 3.

Goed jullie kregen je part 4, 5, 6, H20 enzovoorts. Ik had toch liever ieder jaar een geweldige film als dit. Okay Carpenter heeft hem niet zelf geregisseerd, maar dit is natuurlijk helemaal puur een John Carpenter film. Door de geweldige soundtrack, het waanzinnige verhaal, het fantastische eind.

Ja ik houd echt van deze film, misschien nog wel meer dan van de oorspronkelijke Halloween.

Nog vier dagen tot Halloween, Halloween, Halloween.

avatar van Basto

Basto

Heerlijke film. Wat mij betreft de beste uit de reeks na het origineel.

Ik zag de film voor het eerst in de bios in 83. Niet gehinderd door enige kennis van Michael Myers vond ik het gewoon een erg gave horrorfilm. De maskers en de commercial zijn natuurlijk geniaal, maar ook de typische Carpenter sfeer, de toffe kills en het idiote corporate scam verhaal met het enge dorpje zijn gewoon geweldig. Heb me er gisteravond ook weer prima mee vermaakt.

Wel jammer dat het concept om elk jaar een nieuw horrorverhaal te brengen onder de vlag van Halloween geen vervolg heeft gekregen. Kan deze aanpak veel meer waarderen dan Halloween 4,5,6, etc. Films als Prince if Darkness, Mouth of Madness en Village of the damned hadden er prima ingepast.

Erg leuk, dikke 4 blijft staan.

avatar van Bob Gray

Bob Gray

Een vervolg die ik al een tijdlang wilde zien, juist omdat hij niks met de rest van de reeks te maken heeft. De films met Michael Myers op deel 1 na uiteraard heb ik geen enkele interesse in.

Aardige film met een leuk uitgangspunt. De score is geweldig en ook de gore vond ik erg sterk. Vooral het eerste half uur vond ik heerlijk sfeervol, daarna wordt het wat meer pulp maar nog wel erg genietbaar

avatar van filmfan0511

filmfan0511

Season of the Witch, destijds totaal verguisd maar de laatste jaren ogenschijnlijk aan een geherwaardeerde opmars bezig, is zeker niet perfect. Maar het is wél leuk en origineel uitgewerkt, en de film steekt in ieder geval beter en vooral met meer zelfvertrouwen in elkaar dan het merendeel van de andere sequels uit de franchise. Hoewel je dit natuurlijk niet moet beschouwen als een sequel op het originele deel, maar als een anthologie-film, die zich niet eens in hetzelfde universum als de Halloween franchise afspeelt. Ik durf te wedden dat als Halloween III uit de titel was gehaald, deze film beter ontvangen geweest zou zijn. Maar goed, over de film zelf dus. Het begint allemaal erg sterk en sfeervol (pakweg het eerste halfuur), daarna zakt het in het middenstuk wel even wat in. Het hele onderzoek en de perikelen in de fabriek zijn niet altijd even beklijvend, en duren ook te lang. Er zitten desondanks best wel coole concepten en scènes in (de robots onder andere), en ook de kill-effecten zijn goed en vrij smerig. Tegen het einde wordt de versnelling terug wat hoger geschakeld, en de laatste scène is perfect gekozen. Tom Atkins heeft doorheen de film een fijne présence, en ook Stacey Nelkin is een aangename aanwezigheid.

Uiteindelijk had het wel allemaal nog wat weirder en inventiever mogen zijn (met de duivelse oorsprong van Halloween, en het heksen-offerritueel wordt niet genoeg gedaan vind ik), maar al met al is het een leuk werkje dat ook gewoon prima op zichzelf staat. Carpenter had natuurlijk het juiste idee om van de Halloween-reeks een anthologie-franchise te maken, maar Michael Myers bleek te hardnekkig. Dikke 3*.

avatar van Noodless

Noodless

Wat een vreemd filmpje in deze franchise van Halloween ! Dit verhaal heeft dan ook totaal niks te maken met Michael Myers. De film heeft een originele invalshoek die je niet verwacht in deze Halloween reeks. Het verhaal is vooral in het eerste stuk mysterieus en het telkens terugkomend liedje van Halloween op tv is heel leuk. Het middenstuk is wat minder wanneer de hoofdpersonages Dr. Dan Challis ( Tom Atkins ) en Ellie Grimbridge (Stacey Nelkin) op onderzoek gaan in de fabriek. Ook de uitwerking naar het einde toe komt wat te simpel over wanneer beide uit de fabriek kunnen ontsnappen. Nadien volgt wel een leuke twist en het slot heeft een bevredigend einde. Degelijk ! 6/10

avatar van Collins

Collins

Na Halloween II wilden de schrijvers John Carpenter en Debra Hill alleen nog een scenario schrijven dat wel het thema Halloween belicht, maar verder geen enkele connectie met de vorige films zou hebben. Die wens werd door de studio ingewilligd en zo ontstond Halloween III: Season of the Witch. Een film die met de seriemoordenaar Michael Myers niets meer heeft te maken. De bedoeling van het schrijversduo was overigens om elk jaar een film op te leveren rondom het thema Halloween. Omdat Season of the Witch gigantisch flopte is dat plan nooit van de grond gekomen.

De titulaire verwijzing naar de beide voorgangers is wellicht niet heel slim geweest. Een dergelijke titel schept immers verwachtingen die niet worden waargemaakt. De film staat geheel los van de figuur Michael Myers en ontwikkelt een geheel eigen ‘frisse’ koers. Het verhaal schurkt zelfs behoorlijk tegen het science fiction genre aan. Als je de film los kunt zien van de Michael Myers saga is de film weliswaar nog steeds geen meesterwerk, maar is het wel goed mogelijk om de duistere sfeer, de goede splattereffecten en de koele ondersteunede synthesizerklanken te kunnen appreciëren.

Het zijn de meest indrukwekkende elementen aan de film. Maar ook met die bovenmatige elementen ontstaat niet een fijne spannende laag. Het verhaal is nogal onnozel. De personages zijn plat en houterig. Een bevredigende apotheose ontbreekt. Het is maar het beste om Halloween III als een vroege ludieke vertegenwoordiger van het splattergenre te beschouwen. Het is geen goede film maar als wonderlijk tijdsdocument is de film met veel goede wil nog enigszins vermakelijk.

avatar van Elchapo

Elchapo

De enige Halloween die maar geen Halloween wil worden........WAARDELOOS!!!!!! Halloween zonder Michael Myers is als kerstmis zonder kerstboom.1.5 stars.