Halloween H20: 20 Years Later (1998)

Alternatieve titel: Halloween: H20

Horror / Thriller

geregisseerd door Steve Miner
met Jamie Lee Curtis, Josh Hartnett en LL Cool J

Laurie Strode (uit de eerste twee Halloween delen) is nu de hoofdlerares aan een pretigieuze privéschool, waar haar 17-jarige zoon op zit. Op de 20e verjaardag van de gebeurtenissen in het eerste Halloween-deel begint Laurie nachtmerries te krijgen over haar slechte broer, Michael Myers. Myers komt op Halloween de school bezoeken, en gebruikt de school als toneel voor een laatste gevecht tussen Strode en Myers.

avatar van HK Senator
Het duurt allemaal veel te lang voordat het echt begint en daarna is het voorbij voordat je er erg in hebt. Michael zijn masker heeft hij net bij de feestwinkel gekocht want die is nog zo ongeschonden dat 'ie geen enkele indruk maakt. Ook komt Michael zo veel in beeld dat je er echt niet bang van wordt. Daarnaast ook nog veel te weinig kills. Hoe dan ook beter dan delen 5 en 6, maar niet veel meer dan dat.

avatar van Alathir
Viel mee, wel niet meer zo goed als deel 1 of 4, wat ik de sterkste delen vond in de reeks. Dit deel vond ik beter dan deel 5 en 6, die wat standaard popcornentertainment waren. Hier krijg je toch iets meer drama en ook psychologische oorlogsvoering. Bovendien is het terug met Jamie Lee Curtis wat een pluspunt is. Josh Hartnett in waarschijnlijk één van zijn eerste films. En ook dit is niet het einde van de reeks. Er is nog een film die ik nog niet gezien heb. Binnenkort zal ik wel eens kijken wat die nog te bieden heeft, al leek het einde hier wel echt het einde van de reeks te zijn. Maar goed, uitmelken om uit te melken zeker.

avatar van princesspeach
Af en toe langdradig maar spanning zat er goed in op diverse momenten. bijv. Eerst in John z’n been steken natuurlijk kon hij hem allang al dood maken ... en had al voorgevoel dat de bewaker dood zou gaan.

avatar van Duke Nukem
Chainsaw schreef:
Het is begrijpelijk dat men voor een soort reboot koos na de rotzooi die The Curse of Michael Myers heette. Het hele slashergenre was eigenlijk dood in de jaren 90, dus toen Scream verscheen, kwam alles weer tot leven. En dus moest Halloween ook in zo'n jasje worden gestoken. En dus werd er een Scream variant van Halloween gemaakt en zelfs Kevin Williamson werd aangehaald om de boel een beetje te maken zoals zijn grote hit. De vorige films werden genegeerd, Jamie Lee Curtis werd teruggebracht en een LL Cool J en Josh Hartnett - die toentertijd hot waren - werden ingezet.

Deze film doet inderdaad een beetje denken aan lichtgevallen in het horror slasher genre zoals Scream. Niet toevallig speelt de film Scream ook ergens op de tv, geloof ik.

Het is zeker leuk om Jamie Lee Curtis terug te zien, dat maakt de film een stuk interesssanter om te volgen. En als ze de kop van Michael Myers afhakt, lijkt het het definitieve einde van deze serie maar... het geld moet natuurlijk in het laadje komen he? Dus komen er na deze film nog enkele slechte delen aan.

Ik vraag mij met anderen af waarom Josh Hartnett steeds hemden draagt die hem meerdere maten te groot zijn. En dat kapsel van hem leidt ook nogal af, het lijkt wel alsof hij er zelf de schaar in heeft gezet. LL Cool J (wat een idiote naam!) is een van de vele Amerikaanse rappers die denkt dat hij ook kan acteren, maar gelukkig speelt hij zijn rol nogal onderdrukt en stoort hij dus niet erg.

Opnieuw worden eerdere delen in deze filmserie gewoon genegeerd, van het kind van Jason en Jamie horen we bijvoorbeeld niets meer. Ook Tommy Doyle zien we niet meer en van de man in het zwart en zijn demonische cult horen we helemaal niets meer.

avatar van joolstein
De producers moeten erg blij zijn geweest toen ‘Scream queen’ Jamie Lee Curtis vlak voor de 20e verjaardag van de oorspronkelijke Halloween weer interesse toonde om mee te doen. Scream en Scream 2 hadden het slasher-genre weer onder de aandacht gebracht. Zo Kevin Williamson, die succes had geboekt met het schrijven van slashers als Scream en I Know What You Did Last Summer, werd ingehuurd. Door de richting die Halloween- franchise nummer 4 tot en met 6 waren op gegaan was het vooral een puinhoop geworden, dus het was positief dat men terugkeert naar de basis en de rest negeert. Maar daar is dan ook wel alles mee gezegd. De film moest voornamelijk aantrekkelijk zijn voor het jongere Scream-publiek. En ook de body-count ging naar beneden.

Helaas heeft men ook niet gekozen voor een jongere regisseur maar voor Steve Miner van ‘Friday the 13th Part II en III en net als bij die films kreeg ik het gevoel dat hij ook hier weer niet echt weet waarom de film waar het op wil lijken zo'n succes was. Gooi er maar veel verwijzingen en ‘grapjes’ naar het origineel en ‘Scream’ in dan heb je succes? En nog erger waar was de originele soundtrack van Halloween ? Waarom werd de muziek gebruikt uit Scream 1&2? Wel cool was dat Norma horen zeggen; "ik ben dan wel je moeder niet " Echter dit was Janet Leigh (Psycho) de echte moeder van Jamie Lee Curtis.

Michael Myers zien we alleen in de eerste vijf minuten moorden, (belachelijke scene waar hij omwille van een klein kind niet moord) waarna we moeten wachten op het laatste half uur. De rest van de film is gevuld met Laurie Strode en haar trauma, waardoor men talloze knullige “false scares” kan tonen. En nog zoiets het enige andere uitgewerkte personage was een komisch bedoelde LL Cool J?

Is het dan allemaal negatief? Nou nee niet echt, de film was ook niet heel slecht, had zelfs een lekker tempo. Ook ziet alles er gelikt uit (al is het discutabel of dat een positief iets is) En het terugkeren van Jamie Lee Curtis was erg welkom! Het publiek, dat genoten had van Scream, zullen dat ook zeker bij deze doen! Echter persoonlijk vond ik het niet heel geweldig.

avatar van Kondoro0614
“If you want to stay handcuffed to your dead brother, that's fine. But you're not dragging me along. Not anymore.”

Traditie getrouw kijk ik op Halloween een film gerelateerd aan (en je raad het al): Halloween. Dit vijfde deel (dacht ik) stond nog zonder stem van mij op Moviemeter, en ook het deel hierna heb ik blijkbaar nog niet gezien. Beiden films bewaar ik dus mooi voor de Halloween dagen, en gisteren heb ik deze ‘H20’ opgezet. Tja, wat moet je er dan nog van verwachten? Deze films zijn natuurlijk heel erg doorsnee, de moordende Michael Myers die nergens dood lijkt te gaan en constant weer tot leven komt en een vrij dun en simpel (soms saai) verhaal.

De producers, ‘Steve Miner’ en ook de cast doen lekker hun best om een heerlijke horror-klassieker nogmaals te herhalen, er is eigenlijk geen doel meer in deze films. Mis ik dat? Nee, zeker niet. Voor de korte tijdsduur ging het nog vrij vlot en waren sommige Myers acties nog vermakelijk ook. Bijvoorbeeld bij dat huis rond het begin waar hij de hele familie weer even hardhandig afslacht, heerlijk.

Van ‘Jamie Lee Curtis’ zou ik persoonlijk nooit een groot fan worden. Ook in deze film kwam haar talent weer naar boven, wel leuk dat de originele hoofdrolspeelster terug keert, dat houdt de film wel origineler. Toch is na deel drie (en in mijn ogen het slechtste deel) deze serie nooit sterk meer uit de grond gekomen.

Qua verhaal was het allemaal vrij dun en soms ook erg oninteressant om te volgen. Het blijven hersenloze slashers en daar draai je niet om heen. En ook hier laat ‘Steve Miner’ weer zien dat je vooral je verstand op nul moet zetten en deze film lekker moet aanslingeren.

avatar van Gish
Gaat hij nu echt dood?