Halloween H20: 20 Years Later (1998)

Alternatieve titel: Halloween: H20

Horror / Thriller

geregisseerd door Steve Miner
met Jamie Lee Curtis, Josh Hartnett en LL Cool J

Laurie Strode (uit de eerste twee Halloween delen) is nu de hoofdlerares aan een pretigieuze privéschool, waar haar 17-jarige zoon op zit. Op de 20e verjaardag van de gebeurtenissen in het eerste Halloween-deel begint Laurie nachtmerries te krijgen over haar slechte broer, Michael Myers. Myers komt op Halloween de school bezoeken, en gebruikt de school als toneel voor een laatste gevecht tussen Strode en Myers.

avatar van film88888
niethie schreef:
Jawel hoor, (als klein kind) in die psychiatrische inrichting, we zien een flashback in deel twee als ik me niet vergis.

idd, en tot zover ik het nog weet: ook in deel 1 van Carpenter. (helemaal op het einde, als Myers zijn masker terug wilt opzetten)

avatar van riefenstahl
Wat een tegenvaller zeg.
Ben zwaar teleurgesteld: saai, voorspelbaar en nergens spannend.
Vraag me wel af of Laurie [Lee Curtis] nou de rol van Michael Myers gaat overnemen want in de eindscene blijkt ze wel over die genen te bezitten...

avatar van psycholamp
riefenstahl schreef:

Nee, kijk Halloween: Resurrection maar eens. Die is trouwens echt slechter dan deze.

avatar van starwars321
is deze waar michael op het einde door een boomstam word gerambt

film_kaza
starwars321 schreef:
is deze waar michael op het einde door een boomstam word gerambt

Jup, en onthoofd door Laurie . Jammer dat ze een vervolg moesten maken, het was juist een goed einde van reeks zo.

Max en Joep
ik vond deze best nog wel leuk, alleen zag deze Michael er zo stom uit, zo braaf, zo schoon, zo netjes....

geef mij die brute gore rauwe Michael maar van Rob Zombie.
OF de orginele natuurlijk

avatar van dutchtuga
Herzien en hoewel met een halfje verhoogd blijft dit een erg zwak deel. De sfeer is ok en technisch ziet het er prima uit maar Halloween H20 mist elke vorm van dreiging. Michael Myers is nergens dreigend en het is eigenlijk een schande dat er geen één fatsoenlijke kill in deze film zit. En dat voor een slasher... Het volgende deel zou pas écht een ramp worden.
2,5* voor deze.

avatar van Aapje81
Ik me hiermee meer vermaakt dan met delen 2, 4 en 5. Bovendien vind ik deze ook beter te pruimen dan halloween Ressurection

LEIDENAAR187
Toen ik deze film voor het eerst keek in het donker,in de nacht,toen die net uit was vond ik hem super spannend.
De film is niet echt gruwelijk,moorden vallen tegen,maar de spanning maakte veel goed.
Ook de rollen vind ik leuk,vooral ll cool j.

3.5

avatar van Ajax&Litmanen1
Vanavond de film na jaren herzien aangezien ik bezig ben met een totale kijk van de Halloween serie en ik was nu bij H20 beland en ook al kende ik hem van jaren terug al; ik ging toch nog eens kijken.

De film stond me altijd bij als 1 van de betere Halloween delen en dat zeg ik na herkijken nog.
De film keert veel meer back to the basics. Itt de mindere deel 5 en het zelfs behoorlijk slechte deel 6 keert Halloween H20 terug naar wat ze ooit waren. Een simpel plot, zeker geen diepgaande achtergrond info of apart plot (Net of het mij uitmaakt hoe Myers Laurie weer vond) en meer spanning en opbouw van het verhaal.
Zeker het 1e half uur is gewoon best goed. Je ziet weer zoals in het origineel een stalkende, observerende Myers die pas later in de film echt toeslaat. Michael Myers zag er trouwens goed uit 20 jaar na het origineel. Hij blijft dreigend en creapy door dat masker en het gebrek aan emotie. Daarom is hij killer nr 1.
De film kende niet eens heel veel kills en erg bijzonder waren ze ook niet. Wel jammer, maar het past wel meer bij zoals het ooit bedoeld was. Goed om Jamie Lee Curtis weer terug te zien als Laurie. Na de talentloze hoofdrolspelers uit voorgaande delen eindelijk weer eens iemand die wel kan acteren. Sterke rol van haar. De andere rollen vallen weinig op en LL Cool J was erg slecht. Paste totaal niet in de film met zijn onzin dialogen.

Twee dingen vielen me op. De verwijzing naar het origineel toen Michael in de ingebouwde kast begon te hakken. In het origineel zat Laurie erin, nu juist niet. Grappig.
Nog opvallender was dat Myers daadwerkelijk is gedood in de film. Des te stommer dat dit niet de laatste was uit de reeks maar dat hij in Halloween Resurrection terug kwam. Ik weet niet meer hoe, zal die binnenkort nog eens herkijken. Zonde, want de serie had hier heel waardig kunnen eindigen. Gedood door zijn zus, de zus waar de hele serie mee begon....

Maar goed, alles bij elkaar een vermakelijke Halloween die bij de betere van de serie gerekend mag worden.

Verhoging met 0,5 naar 3,5*

Ajax&Litmanen1 schreef:

Verhoging met 0,5 naar 3,5*

Spoiler over hoe die terugkwam na ' vermoord' te zijn in dit deel.
Ja hij was gewoon vermoord,alleen de makers van halloween resurrection hadden een excuus nodig om hem terug te brengen,en dus zeiden ze dat myers het masker bij iemand van de ambulance om had gedaan,en iets voor zijn mond zodat die niet kon praten.
Dus alles aan het einde nadat die in de ambulance is,is niet myers,maar een normale vent.
Echt te lomp voor woorden dus,maar ja,die makers van resurrection moesten iets verzinnen.
Ze rijd zelfs met die ambulance over hem heen,en dan staat die weer op,dan rijd ze op hem,komt die klem tussen een boomstam en de ambulance,en nog leeft die,hahahaha.
De makers van H20 bedoelden wel michael ermee,de makers van resurrection hebben er een andere wending aangegeven..
Een belachelijke!

avatar van Ajax&Litmanen1
Ik las het gisteravond nog in het Halloween Resurrection topic. Dat klopt ook, ik herinner me het weer want ik heb Resurrection jaren terug eens gezien. Echt te stom voor woorden, zeker omdat je de serie zo mooi kan kunnen eindigen...

avatar van Steinson
Heb nu al zin om hem te gaan kijken!

Max en Joep
deze viel nog best mee ja.
een heel aardig deel!

Max en Joep schreef:
deze viel nog best mee ja.
een heel aardig deel!

Moet je niet stemmen dan?
Voor iemand met Michael als foto verwacht je wel een stem in ieder geval..

LEIDENAAR187 schreef:

Moet je niet stemmen dan?
Voor iemand met Michael als foto verwacht je wel een stem in ieder geval..

ik stem wanneer ik daar toevallig zin in heb.
da's vaker niet dan wel overigens

avatar van umbro01
Hij was best wel goed.

avatar van jordandejong
vond het heelerg tegenvallen. ben toch meer fan van de nieuwe versie van halloween

avatar van Steinson
Hij was wel leuk, alleen vond hem erg kort!

het was inderdaad een korte film maar wel leuk dat jamie lee curtis er weer in zit dat maakt het wel weer leuk

avatar van misterwhite
Michael Myers begint mij zowat te vervelen. Dit deel had zijn goede momenten maar het heeft mij toch niet dat ' wow ' gevoel gegeven wat trouwen alleen maar de allereerste halloween gaf.

avatar van Metalfist
The face of pure evil is back for Laurie Strode. 20 years later...

Het zevende en voorlaatste deel in de originele Halloween reeks en ergens hoopte ik dat het een goed deel ging. Misschien een rare vergelijking maar heel de Freddy Kruger reeks heeft zich ook heruitgevonden met deel 7.

Dit deel is misschien wel het interessantste deel uit heel de reeks doordat het de terugkeer van Laurie Strode bevat. Ik heb het altijd idioot gevonden hoe ze haar er ineens zomaar hebben uitgeschreven met een auto-ongeluk. Eén gigantische plothole viel me wel op, normaal gezien was Jamie (uit de vorige delen) toch de dochter van Laurie? Hier wordt er nochtans niets over gerept maar toch heeft Laurie haar eigen dood in scène gezet en tegelijkertijd haar enige dochter achter gelaten? Als je dan ziet hoe ze hier haar zoon beschermt dan lijkt me dit compleet tegenstellend. Voor de rest verschilt het niveau niet zo bijzonder hard van de betere vervolgen. Ik vraag me alleen af hoe ze aan Halloween: Resurrection gaan beginnen omdat Michaels hoofd hier wordt afgeslagen met een bijl! Op zich had het hier mee moeten stoppen, vooral omdat de reeks begon met Laurie en hier eindigde.

Het grootste pluspunt aan H20 is de wederopstanding van Jamie Lee Curtis als Laurie Strode. Vond het dan ook geweldig dat er effectief 20 jaar tussen deze en deel 1 zitten, al zou je dat aan Curtis niet zien omdat ze er qua uiterlijk nog altijd hetzelfde. Dat is dan ook niet echt als compliment bedoeld want ik vond dat ze er in '78 al oud uitzag. Waar ze wel in is gegroeid is haar manier van acteren, wat een verschil. Ze komt nu meer natuurlijker en minder gemaakt over. Wat ik ook leuk vind aan dit soort horror-sequels is dat er vaak een relatief onbekende acteur in voorkomt die het later wel wat zou gaan maken. In Halloween 6 is dat Paul Rudd en hier is dat natuurlijk Josh Hartnett. Spijtig om te zien dat hij toen al redelijk beroerd acteert. LL Cool J had voor mijn part trouwens ook mogen blijven rappen in plaats van acteren want veel bakt hij er niet van.

Michael blijft Michael natuurlijk. Nog altijd dezelfde bruut met een gigantisch mes die het meeste van zijn tijd verdoet met het vermoorden van tieners wat meestal resulteert in een paar gruwelijke kills. Meestal maar hier niet en dat vind ik wel jammer, hij is meer angstaanjagender doordat hij meestal in de schaduw staat maar je mist de echte slachtpartijen. Ook lijkt hij me meer emotioneler dan anders, iets wat goed te zien is wanneer hij zijn hand uitsteekt naar Laurie vlak voor ze zijn kop afhakt.

Weer één van de betere vervolgen.

nachtbraker
Erg sterke film die goed in elkaar zit en waar duidelijk veel moeite in gestoken is.

Zowiezo vind ik de terugkeer van Jamie Lee Curtis natuurlijk een meesterzet,dan zit toch een bepaald deel van mijn gevoel als bij de 1ste halloween als ik aan deze begin.

De andere rollen worden goed ingevuld.
In tegenstelling tot de meeste slasherfilms(b.v. de remake van friday the 13th) zijn de tieners altijd acteurs die zo uit de supermarkt van lidl geplukt lijken te zijn maar bij deze films zijn het gewoon leuke karakters waar je je in kan verplaatsen.
Namen als Michelle Williams en Josh Hartnett zijn natuurlijk ook al wat bekender. En een leuke rol van LL Cool J.

De ode aan Donald Pleasence in de eerste 10 minuten is erg mooi,en de intro waarin je zijn stem hoort als die over Myers vertelt met het algemeen bekende Halloween-muziekje op de achtergrond is een kippenvel-moment.

De spanning in deze film word langzaam opgebouwd maar wel erg sterk gedaan waarin ik de creepy sfeer fantastisch vind.
Als het eenmaal los gaat vind ik Michael enger dan ooit tevoren,met een fantastische Curtis die het tegen hem opneemt.
Het einde is ook origineel en best een verrassing maar de nieuwe Halloween film Resurrection verpestte dit helaas weer.

Grootste nadeel aan deze film vind ik de saaie kills. Er gaan weinig mensen dood en wat er dood gaat is ook niet erg smerig ofzo in beeld gebracht.

Vond dit een erg goed deel om de legende nieuw leven in te blazen maar dat werd met de film daarna al snel verpest..

avatar van nigelgouweleeuw
Leuk dat Jamie Lee Curtis als Laurie Strode er weer in meespeelt!
Erg leuke film alleen jammer dat het masker er zo schoon, nep en ongevaarlijk uitziet...

erik1677
Iets beter dan ressurection, maar dit wil nu niet meteen zeggen dat dit een topper is.
beetje soft allemaal.

avatar van Ralf81
jordandejong schreef:

Dan ben je toch echt in de minderheid.

Ik vond deze zelfs beter als de 1e..

avatar van DVD-T
Film die naar mijn idee een beetje mee vaarde op de slasher opleving die Scream weer een beetje gestart had.

De film kent een sterk begin. Een ontzettend spannende scène die zo lang wordt gerekt dat het bijna niet meer is uit te houden. Dan begint de film echt. We worden getrakteerd op de terugkomst van Laurie Strode. Zij heeft inmiddels een zoon en is nog steeds ondergedoken. Wat volgt zijn wat saaie verwikkelingen tussen haar en haar zoon. Het duurt dan ook even voordat het een beetje op gang komt. Als Michael Myers weer ten tonele verschijnt, wordt het gelukkig weer een stuk leuker. De moorden zijn leuk, maar hadden nog net wat beter gekund. Vaak wat bloedeloos en zo vanuit het niets. Ik miste hier een beetje van dat stalken wat wel redelijk tot goed in de andere delen aanwezig was. De spanning miste gewoon. Dan komen we weer richting het einde wat te lang wordt uitgerekt, maar gelukkig is de climax nog enigszins bevredigend.

Acteerwerk was mager. Jamie Lee Curtis is vooral erg irritant, Hartnett loopt er, zoals altijd, wat verloren bij. De rest van de cast is niet eens noemenswaardig. Qua effecten niet meer dan redelijk. Ik heb beter in de reeks gezien tot nu toe. Een beetje jammer dat ze de film letterlijk een beetje hebben laten doodbloeden.

Een beetje de doodsteek van een leuke reeks. Had toch wel meer ingezeten qua terugkeer van Laurie en de twintigste verjaardag van Halloween is dan ook niet gedenkwaardig en zo weer vergeten. Van de serie enkel nog Resurrection voor de boeg, maar het gemiddelde daar belooft weinig goeds.

Ondanks the return van Jamie Lee Curtis en een sterke cast met o.a. , Josh Hartnett, LL Cool J en de sexy Michelle Williams is deze Halloween film niet meer wat hij ooit geweest was. Spannend is het eigenlijk nergens en de film is saai en tevens voorspelbaar. Dankzij de cast blijft de film nipt overeind staan.

avatar van megaman
Ik heb laatst de DVD binnen gekregen via Marktplaats waarbij voorop de hoes staat dat het de bioscoop versie is. Zijn er ook nog andere versies of is dit de standaard versie zoals we hem kennen in Nederland?