Halloween (2018)

Horror

geregisseerd door David Gordon Green
met Jamie Lee Curtis, Andi Matichak en Judy Greer

Vier decennia geleden was Laurie Strode nipt ontsnapt aan de moordpartij op Halloweennacht door Michael Myers. De gemaskerde figuur die haar achtervolgd heeft is weer teruggekeerd. Laurie maakt zich op voor een laatste confrontatie met hem.

barcam schreef:
Terwijl Rob Zombie verdienstelijk de franchise nieuw leven inblies doet John Carpenter net het omgekeerde.

Rob Zombie heeft de franchise bijna zo hard vermoord dat niemand zich al jarenlang nog aan wilde branden. Carpenter heeft de franchise juist op een geweldige wijze weten te reanimeren.

avatar van Basto
Blijf het bijzonder vinden hoe weini creatief ze in Hollywood zijn. Ben nooit zo’n voorstander van crossovers, maar dit is wel leuk gedaan. Hier durven ze in ieder geval vol voor hun concept te gaan.

Moet ook eigenlijk niet langer dan 30 mijn duren dit soort ongein.

MICHAEL vs JASON: Evil Emerges | Short Fan Film 2019 HD - YouTube - m.youtube.com

avatar van Noodless
Best vermakelijk simpel horrorwerkje die zelfs in deze franchise één van de betere films lijkt te zijn, al staat het eerste deel toch wel duidelijk bovenaan. De opening is goed en het tempo is vlotjes. Er zitten een paar leuke kills bij en qua aantal mogen we ook niet klagen, maar de uitwerking van de kills zijn vaak wat soft gefilmd. Niet alles wordt getoond. Jamie Lee Curtis is heerlijk op dreef, de rest is meer invulling voor de nodige kills. Je krijgt ook weinig binding met de personages, dus maakt weinig uit wie het loodje legt. Als je over alles gaat nadenken is het toeval bij deze film wel erg groot, maar ach het is een eenvoudige slasher waarbij de titel een cultstatus heeft en precies doet wat je zou verwachten. 6/10

avatar van clubsport
Ik heb deze film gisteren nog eens opnieuw gekeken en kwam spontaan op het idee om de film om de film eens op een hele andere meer kritische manier te beoordelen , dat wil niet zeggen dat ik de film u ineens heel slecht vind maar er vielen me cultureel nu dingen op die bij de eerste kijkbeurt min of meer onopvallend aan me voorbij gingen .

de kennis die ik meeneem kwam uit een boek (spreading misandry : the teaching of contempt for men in popular culture) waarin (kort gezegd ) de negatieve portretering van mannen in tv en film reclame enz
word uitgediept en ontleed , vele films en tv series (ruwweg vanaf de jaren 80 tot heden ) worden onder de loep genomen met vaak verrassende nieuwe inzichten als resultaat .
Deze negatieve portretering richt zich op een aantal speerpunten zoals :

Mannen zijn dom
Mannen zijn kwaadaardig
psychisch zwak en of kinderlijk
liegen, manipuleren, vreemdgaan enz

Al deze negatieve eigenschappen zie je heel vaak altijd alleen maar in mannenrollen terug ( soms hebben vrouwen ook negatieve karaktertrekken maar word het ze aan het eind vaak min of meer vergeven ) .

Laten we nu eens de verschillende heren rollen langsgaan als test .

Dr sertain : kwaadaardig als de dokter heeft hij een ziekelijke obsessie met mychel en moord hij zelfs zelf om zijn patient te redden , hij is ook dom want hij brengt zichzelf ook in gevaar .

officer hawkins : is de enige die redelijk positief eruit komt maar wegens zijn dommigheid legt hij het loodje

Ray : de vriend van karen die meteen al in het begin zijn domheid laat zien in die muizenvalscene en ook door domheid het loodje legt

Cameron , dave , oscar : dit zijn de 3 jeugd schoolvrienden die stuk voor stuk vervelend negatief worden geportreteerd , de vriend gaat bij het eerste de beste feest vreemd , de ander is een loser wat ze in feite alledrie zijn en ze laten zich door de meiden verschillende keren de mond snoeren .

mychel laat ik maar achterwege want het is natuurlijk logisch hoe zijn personage is

De dames komen er wat dat betreft heel wat beter vanaf Laurie is natuurlijk dapper onafhankelijk sterk
fucked up ok maar dat is logisch gezien het verleden
Karen en allison komen er ook vrij positief uit ( vooral allison )
De andere dames komen er ook positief uit maar leggen allemaal het loodje door mychel (vicky dana haines ) .

Is de film nu slecht ? nee maar dit culturele fenomeen zag je in het origineel niet echt terug .

avatar van BlueJudaskiss
Ik heb je bericht een paar keer gelezen maar ik begrijp totaal niet wat het punt nu is dat je wil maken.

avatar van clubsport
BlueJudaskiss schreef:

Lijkt me anders vrij duidelijk neergeschreven maar is zal het nog effe duidelijk samenvatten .

mannelijke personages worden steeds frequenter met negatief neergezet , als ze niet slecht zijn zijn ze wel , laf , dom en of incapabel
Vrouwelijke personages krijgen veel vaker positieve eigenschappen mee : dapper sterk , moreel superieur
en de held who saves the day .

Goede film uit de Halloween reeks, die ik vooral heb bekeken omdat Jamie Lee Curtis van partij is.
Na 40 jaar is ze nog steeds de geknipte persoon om het personage van Laurie te vertolken en doet ze dat opnieuw met veel verve.
Het verhaal is wat ik verwachtte, opnieuw bloederige moorden en veel suspense.
Heb me geamuseerd met deze film..

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
Ik ben enorm fan van de originele Halloween en ook de sequel viel voor dit soort films best wel mee. De Rob Zombie versie uit 2007 kreeg serieus wat tegenwind, waarschijnlijk omdat die zo afweek van het origineel. Maar net dat maakte die film zo boeiend. Je kan hetzelfde blijven maken met een paar andere expendable tieners en een andere setting, of je doet er meer mee. Het origineel ga je toch niet overtreffen.

Deze film uit 2018 is een mix van een sequel en een ode aan de voorbije films. Zelfs Jamie Lee Curtis komt nog eens opdraven om de hele tijd te roepen 'zie je wel!!'. Michael Myers is best in vorm en draait nog mee als slasher, maar verder is het vrij braaf en voorspelbaar. Ik hou mijn hart vast voor de komende sequels/reboots met Jason Voorhees en Freddy Krueger.

Viel me wel opnieuw op dat de muziek van toen nog ijzersterk haar werk doet. Heerlijk!

avatar van Boeikens
Men kan zich uiteraard de vraag stellen of een zoveelste sequel/remake nodig is en de meesten die probeerden hebben zich eraan mispakt.
Toch was ik ergens positief verrast daar deze "40 years later" best dicht bij de originele sfeer en uitwerking blijft. Old Jamie Lee Curtis en de originele filmmuziek hielpen hier uiteraard best mee en Michael is ook in zijn oude doen.
Anderzijds had de uitwerking wat moderner mogen zijn want vooral qua gore vond ik het voor de huidige kijker véél te braaf.

avatar van Ebenezer Scrooge
We zijn veertig jaar verder. Michael Myers heeft al die tijd vastgezeten in een gesticht, maar weet tijdens overplaatsing naar een andere instelling te ontsnappen (kaalslag in de zorg?). Hij spoedt zich naar het dorp Haddonfield, de plek waar het allemaal is begonnen, en rijgt iedereen die zijn pad kruist aan het mes. Goed bezig Michael.
Laurie Strode (Jamie Lee Curtis) is er natuurlijk als de kippen bij en wil maar één ding: de gemaskerde gek voorgoed een koppie kleiner maken. Maar het kwaad steekt telkens weer de kop op. Slow down Michael.
Haar dochter heeft het in elk geval helemaal gehad met haar doorgedraaide moeder en gelooft dat ze aan een psychose lijdt. Tot Myers aan haar voordeur staat en blijkt dat haar moeder het al die jaren toch bij 't rechte eind had en zich bovendien beter op Michael's terugkeer heeft voorbereid dan je in eerste instantie zou denken.

Waarschijnlijk heeft Carpenter zijn bovennatuurlijke creatie nog angstwekkender willen maken door hem een Duits klinkende nazi-achtige naam te geven, maar Myers is ook een naam die in Engeland voorkomt en in Nederland. Zo ook het geval bij Jason Voorhees uit Friday the 13th en Freddy Krueger uit A Nightmare on Elm Street. Voorhees is van origine zelfs een Nederlandse naam waarvan de oorsprong kan worden herleid naar Steven van Voorhees, een kolonist in Amerika die geboren werd in Hees, Drenthe. Bij Krueger ligt het weer net iets anders. Krueger komt van Krüger en is het Hoogduitse woord voor pottenbakker, in het Nederduits heeft het de betekenis herbergier (kroeg!).

Nergens wordt deze sequel zo bloedstollend als het origineel, na al die jaren nog altijd mijn favoriete horror, maar amusant is het wel. Alles weer volgens oud recept: Myers heeft het op Halloween voorzien op verliefde oppasstelletjes, dringt hun huizen binnen en verstopt zich in inbouw kledingkasten. De onbetwiste Scream Queen is oma nu, maar schreeuwen kan ze nog als de beste. Wonderbaarlijk genoeg is Myers zelf, die toch onderhand tegen de zeventig aan moet lopen, geen spat veranderd. Op zijn gehavende masker na dan.

avatar van remorz

“Het is inmiddels de derde keer dat er een Halloween 2 wordt gemaakt...”

De ondertitel van het artikel geeft goed aan in wat voor belachelijk vaarwater we met deze franchise beland zijn. Al was de aankondiging - gezien de overwegend goede reacties - natuurlijk wel te verwachten. Ik pas voor de sequel.

avatar van HK Senator
Deze 2018 versie is toch ook al een "officieel" vervolg op de allereerste film. Dus een deel 2. Een vervolg hierop is dus een nieuwe deel 3.

avatar van Ajax&Litmanen1
Officieel: 'Halloween Kills' en 'Halloween Ends' aangekondigd! | Filmtotaal filmnieuws

Het blijkt dat er nog twee films na Halloween uit 2018 verschijnen, namelijk Halloween Kills en Halloween Ends. Deze films verschijnen met Halloween 2020 en 2021, met de officiële verschijningsdatums van 16 oktober 2020 en 15 oktober 2021. Er is zelfs een teaser onthuld. Check deze hieronder.
Nice

Van de week voor het eerst gekeken.moet zeggen een prima vervolg.heb genoten.en mooi dat jamie lee curtis er weer in speelt.de rest van de cast speelt het ook goed.en fijn dat er vervolgen komen krijg nooit genoeg van michael myers.

avatar van john mcclane 2
FilmTotaal: John Carpenter terug voor beide aankomende 'Halloween'-vervolgen.
John Carpenter terug voor beide aankomende 'Halloween'-vervolgen | Filmtotaal filmnieuws

avatar van john mcclane 2
clubsport schreef:

en de held who saves the day .

Dit is inderdaad de trend die ze willen creëren. Zonder veel succes tot nu toe ...integendeel.
Maar dat lijkt ze niet tegen te houden...
Het is opdringerig.en overdreven politica correct .

avatar van JanLo
De filosoof schreef:
Dit is weer zo’n dertien-in-een-dozijn-horrorpulpfilmpje dat even ongeloofwaardig als voorspelbaar is.

Kortom, als horror is het weer tenenkrommend slecht maar als thriller is de film nog best geslaagd.
Ik ben blij dat films ongeloofwaardig zijn. Het zou toch beroerd zijn als films beslist geloofwaardig moeten zijn. Je hebt het ook over voorspelbaarheid, maar het is toch behoorlijk onvoorspelbaar als horror gewoon een thriller blijkt te zijn?

avatar van Basto
In de herziening. Pijnlijk om te zien dat ze ondanks de betrokkenheid van Carpenter de essentie van Halloween niet begrepen lijken te hebben. Te snel gesneden met tal van overbodige shots. Veel te veel geleuter en zijplotjes plus uitleggerigheid die helemaal niet nodig zijn. Less is more is de meest wijze les die Hollywood vergeten is.

Er zitten ook zeker toffe stukken en gave scenes in, maar man wat zou ik ze daar graag tijdens de montage willen helpen er 20 minuten uit te knippen en wat minder vaak te snijden.

Waarom kijk ik in Gods naam naar twee agenten die hun lunch laten zien EN omschrijven?

Halfje er af.

avatar van Boneka
Ebenezer Scrooge schreef:
We zijn veertig jaar verder. Michael Myers heeft al die tijd vastgezeten in een gesticht, maar weet tijdens overplaatsing naar een andere instelling te ontsnappen (kaalslag in de zorg?).. Wonderbaarlijk genoeg is Myers zelf, die toch onderhand tegen de zeventig aan moet lopen, geen spat veranderd. Op zijn gehavende masker na dan.

Kaalslag in de zorg haha. Maar om met de laatste zin aan te haken hij is in 2018 61 jaar. In 1963 is hij 6 jaar oud. Dus dat is makkelijk even terug rekenen. Op zijn 21e ten tijde van de moorden liep ie wel erg langzaam. Dus hij liep nu wel wat sneller.

avatar van Boneka
Om het vervolg te zien van Halloween heb ik eerst op vrijdagavond de allereerste versie bekeken uit 1978. Die van 2007 is zo ver ik weet niet echt een vervolg al zal ie best aardig zijn. De eerste versie was vernieuwend in dit genre, maar ik vond 'm vrij vlak. Ik miste alles wat in deze laatste Halloween van 2018 wel had. Meer uitgediept, betere rolpersonages, meer en snellere acties (moorden) en een heel stuk spannender. Daarbij natuurlijk ook subliem beeld op 4K en geweldige muziek die door merg en been gaat. Vooral richting het eind met die zware gitaar die bespeeld werd met een strijkstok van een viool. WOW dat komt lekker binnen!

Halloween 2018 begint eigenlijk gelijk goed en in de verte zat ik te denken aan S7ven. Dat niveau haalt ie niet, maar er zitten wel mooie trekjes in. Ook de rol van Jamie Lee Curtis 40 jaar later volledig geobsedeerd en getraumaniseerd door het "beest" Michael Myers is weer subliem vertolkt. Setting en cast waren dik in orde al blijft het natuurlijk wel een slash film met hier en daar wat teenagers. Sommige scenes hadden van mij niet gehoeven. Het gedoe met die pindakaas op zijn pik slaat nergens op. En die twee agenten met wat ze op hun brood hebben is lekker interessant (not). Ook al omdat die laatste scene verder niks doe doet. Ik heb ook alle deleted scenes gezien. Sommige waren aardig, maar niet interessant genoeg om in de film te stoppen, behalve die hangende hond. Had er van mij wel in gemogen.

Afijn ik heb me kostelijk vermaakt en als hier nog een vervolg op komt dan zeg ik laat maar lekker komen!

Film 4.0
Beeld 4K 4.5
Geluid 4.5
Extra's 3.5

avatar van Ebenezer Scrooge
Oh, hij heeft z'n zusje in 1963 vermoord, ik dacht in 1957.. Weer wat geleerd dus.

avatar van Ralf81
Als fan van de Halloween serie vind ik dit een geslaagde film die recht doet aan het origineel. Voelt vertrouwd met de muziek, verhaallijn en verwijzingen naar het origineel die alleen de echte fans herkennen. Op deze manier is het Rob Zombie trauma bijna vergeten...

Zou dit nu dan wel echt, echt de allerlaatste Halloween film zijn?

avatar van BlueJudaskiss
Ralf81 schreef:

Zou dit nu dan wel echt, echt de allerlaatste Halloween film zijn?

Er zijn alweer twee vervolgfilms in de maak...

avatar van Alathir
Eigenlijk een aardige reboot van de franchise. Ik heb nu alle delen gezien buiten die van Rob Zombie. En hoewel deze film niet zo goed is als het origineel vind ik het wel de 4e beste film van de reeks denk ik. Halloween 1, misschien net nummer 2 en 4 zijn in mijn herinnering beter. Deze recente Halloween doet veel goed zoals de schrikmomenten. Ik ben nergens geschrokken maar ik vond wel dat ze goed hun best deden. Ze komen niet te snel en zijn goed begeleid van geluid.
Jamie Lee Curtis komt voor de zoveelste keer terug (ondanks dat ze stierf in Resurrection?). Zij heeft zich al die jaren voorbereid om Michael te vermoorden. Daarmee belanden we bij het zwakste van de film. De domme keuzes die zij maakt wanneer Michael bij haar huis is aangekomen, amai. Heb je daar 40 jaar lang voor getraind? Al bij al komt het goed en wordt Michael opnieuw in brand gestoken. Ik zou denken dat het nu wel eens echt gedaan is met hem.

Maar ik ben blij dat we weer 2 nieuwe films gaan krijgen. Het is een icoon en deze regisseur heeft het voordeel van de twijfel zeker verdiend. Dit leunde sinds film 4 het meest aan bij het origineel, wat natuurlijk de beste film blijft.

avatar van princesspeach
Niet echt een hoogvlieger. Wel fijn betere camera kwaliteit. En de killings vervelen nooit.

avatar van tommykonijn
Halloween (1978) heb ik pas twee jaar geleden voor het eerst gezien. Ook nog maar even herbekeken voordat ik me aan dit nieuwe deel waagde en dat blijft een toffe horrorklassieker. Die film heeft eigenlijk maar weinig middelen nodig om je een onbehaaglijk gevoel te geven. Aan alle vervolgdelen heb ik me niet meer gewaagd. Ik voel me daar altijd, en zeker de laatste tijd, nauwelijks nog toe aangetrokken. Je weet dat je telkens ongeveer hetzelfde op je bordje gaat krijgen. Bij deze sequel vind ik dat dan nog een ander verhaal. Die speelt zich immers geruime tijd, 40 jaar maar liefst, na het origineel af.

Een aantal zaken voelen verkeerd. De film belooft een direct vervolg te zijn op de eerste Halloween en de sequels te negeren, maar door het feit dat Michael Myers (die aan het einde van het origineel in rook is opgegaan) kennelijk toch gearresteerd is, voelde het alsnog even alsof je een tussenfilm gemist hebt. Afijn, niet een al te beste start. Ik was ook niet blij met de keuze om Michaels gezicht enkele malen deels in beeld te brengen. Dat neemt wel wat van het mystieke weg, zeker aangezien de films proberen aan te tonen dat het hier niet zomaar om een alledaags mens gaat. Na een twijfelachtige ontsnapping waant Michael zich (toevallig weer tijdens Halloween) opnieuw in hetzelfde stadje waar hij 40 jaar geleden ook enkele mensen om het leven heeft gebracht, maar ditmaal is hij absoluut niet selectief in zijn slachtoffers. Hij loopt diverse huizen binnen en begint willekeurig mensen te vermoorden. Dat is niet geheel in overeenstemming met de manier waarop hij zich in de eerste film gedraagt, waar hij meer doet denken aan een roofdier dat zijn prooi eerst nauwlettend observeert. Ook enkele vreemde pogingen tot humor (''peanutbutter on my penis'' en die agenten die over hun lunch blijven doorzagen) zijn niet helemaal succesvol.

Ondanks dat de film in zekere zin een ode is aan het origineel, sluit het dus zeker niet naadloos op elkaar aan. Bovendien had ik voor een veel rustigere film gekozen; dan was het wat mij betreft een ultiem eerbetoon geweest. Daar waar het origineel zich hoofdzakelijk met de personages in twee huizen bezighoudt, is de focus hier wat zoek. De podcasters, de nieuwe psychiater (met zijn eigen geheime motief), de random slachtoffers die een introductie krijgen, Laurie's dochter, Laurie's kleindochter en haar vriendjes... Er worden onnodig veel subplotjes bij betrokken, waardoor het soms wat overvol voelt. Het zorgt er tevens voor dat, ondanks dat Laurie de hoofdrol heeft, haar aandeel nog tamelijk beperkt blijft naar mijn mening.

Toch heeft deze film wel wat te bieden. Het voornaamste pluspunt is de terugkeer van Jamie Lee Curtis. Riskant om het personage op deze manier te laten terugkeren, maar de schrijvers komen ermee weg, al helpt het dus dat Curtis opnieuw gestalte aan haar geeft. De climax in haar huis is daarnaast de moeite waard. De spanning was daar goed voelbaar. Een ander pluspunt is Michael Myers zelf. Wat een onvoorspelbaar figuur blijft dat toch. Zijn slachtpartijen worden ook zonder meer goed in beeld gebracht. Je twijfelt er als kijker niet aan dat je met een gevaarlijk persoon te maken hebt.

Vermakelijke film, maar wel eentje die toch op een aantal vlakken de plank misslaat. Uit het feit dat er nog twee vervolgen in de maak zijn, kunnen we uiteraard concluderen dat Michael de brand overleefd heeft. Ik vind het eerder onnodig dan dat ik er warm voor loop. Waarschijnlijk dat ik de komende delen wel een kans geef, want ik ben ergens nog wel benieuwd wat ze verder van plan zijn met Laurie en Michael. Maar ergens denk ik ook dat het niet ongezond is om gewoon eens te zeggen dat het goed geweest is met deze franchise.

avatar van Grindhouse62
Vanavond even herzien

Overbodige remake zonder spanning. Jammer. Had er meer van verwacht.

avatar van DjFrankie
Prima rol van Curtis en zeker wel spanning, al is er ook veel gestuntel te zien

avatar van Nick Theunis
Vervolg op deze film: Halloween Kills - Teaser

Uitgesteld naar Halloween 2021

avatar van Ajax&Litmanen1
Er bestaat al een topic van:

Halloween Kills (2021)