ad

Met onder meer: Jamie Lee Curtis, Judy Greer en Andi Matichak

Releasedatum: 18 oktober 2018

Over Halloween

"Face your fate"

Vier decennia geleden was Laurie Strode nipt ontsnapt aan de moordpartij tijdens Halloweennacht door Michael Myers. De gemaskerde figuur die haar achtervolgd heeft is weer teruggekeerd. Laurie maakt zich op voor een laatste confrontatie met hem.

imageimageimageimageimageimageimageimage

Basto

Uitgesteld naar Halloween 2021

avatar van Ajax&Litmanen1

Ajax&Litmanen1

Er bestaat al een topic van:

Halloween Kills (2021)

avatar van Duke Nukem

Duke Nukem

Alathir schreef:

Ik heb nu alle delen gezien buiten die van Rob Zombie. En hoewel deze film niet zo goed is als het origineel vind ik het wel de 4e beste film van de reeks denk ik. Halloween 1, misschien net nummer 2 en 4 zijn in mijn herinnering beter.

Ook ik vind de originele Halloween (1978) samen met deel 2 en 4 het beste. En deze laatste nieuwe film sluit mooi aan in dat rijtje (hoewel hij alle vervolgdelen blijkbaar negeert, zelfs de orginele vervolgen 2 en 4).

Laurie Strode heeft veertig jaar na de eerste film dus blijkbaar een dochter die Karen heet en een kleindochter genaamd Allyson. Mogen we dan aannemen dat Karen het zusje is van Jamie uit Halloween 4 en 5? Of is het de zus van John uit H20? Waar was zij dan in die film? Of zijn dit allemaal kinderen van verschillende vaders, aangezien in deze film wordt gezegd dat Laurie twee mislukte huwelijken achter de rug heeft? En waarom horen we nu niets meer van John?

Ah, je zou er hoofdpijn van krijgen. Laten we het dus maar niet proberen te begrijpen, en gewoon de film op zichzelf inschatten. En ja, dat valt mee. Een rustig opgebouwd verhaal, over het algemeen goed geacteerd en wat leuk om taaie tante Jamie Lee Curtis terug te zien! Oma Laurie neemt het op tegen opa Michael, zeg maar. Het moment waarin Michael eindelijk op Halloween avond het stadje Haddonfield in wandelt en je hoort het themalied van John Carpenter: kippenvel moment! De nieuwe familieleden van Laurie zijn wel oké, hoewel ik de man van haar dochter Karen wel een beetje vervelend vind.

En wat ik niet helemaal begrijp is waarom Laurie de laaste 20 minuten van de film in het duister in haar huis naar Michael zoekt, had hij dan de electriciteit afgelegd? En ik vind het ook een beetje vreemd hoe het hoofd van die gekke dokter zo gemakkelijk tot pulp wordt getrapt? Ben nu wel benieuwd naar het vervolg dat er in 2021 zou aankomen.

avatar van wvernooij

wvernooij

Langdradig

avatar van Bxian32

Bxian32

Knap, een horrorfilm zonder spanning. Totaal overbodig dit.

avatar van Bxian32

Bxian32

remorz schreef:

Grootste probleem is de toon van de film.

Wel willen aansluiten op het eerste deel, maar totaal voorbijgaan aan wat het origineel zo effectief maakte. In plaats van de stalkende Myers die hijgend in zijn masker zijn slachtoffers observeert alvorens toe te slaan, is hij hier gereduceerd tot een lompe bejaarde die van om het hoekje toeslaat. Geen opbouw, geen spanning maar een 'ordinaire' gemaskerde maniak. Een enkel moment, weerspiegeld in een huiskamerraam voel je de potentie van de dreiging nog, maar nergens wordt het effectief uitgewerkt.

Dat ook scream queen Curtis als hoogbejaarde ten tonele gevoerd wordt doet afbreuk, hoe strijdvaardig en paranoïde haar woorden ook moge klinken. Ze heeft toevallig gelijk dat Myers haar opzoekt, maar dat zij 40 jaar na dato nog altijd zo bezeten is van zijn terugkomst (haar woning nota bene tot gewapende bunker in opperste staat van paraatheid omgebouwd heeft), is ver over het psychiatrische heen.

De nieuwe familie die erbij betrokken wordt is verre van interessant. Ieder stukje dialoog dat eraan verspild wordt, is een regel te veel. Het vreemd genoeg toegevoegde streepje humor is totaal misplaatst. Om over de onbekwame journalisten nog maar te zwijgen. Maar het ergste blijft dat Myers beroofd is van juist datgene, wat hem in het eerste deel zo gevaarlijk maakte: onvoorspelbare, afwachtend opgebouwde dreiging. Ontgoochelende toevoeging aan de reeks. 2*

Je verwoordt 100% van wat ik ook dacht.

avatar van Doom4

Doom4

De tweede keer dat ik hem nu zie en nu niet in de bios, de scene met de bus en bij de tankstation blijven voor mij echt geweldig. De grappige dialogen hoeven van mij nog steeds niet maar dit blijft een geweldige film.

avatar van Shadowed

Shadowed

Herzien.

Hoe ideaal is het eigenlijk om op Halloween-avond de nieuwe versie van Halloween te bekijken? Alleen was het achteraf idealer om gewoon het origineel te bekijken. Maarja, deze was nu op TV en dat maakt het wat makkelijker om op dat moment gewoon deze te herzien. Die andere zal ook nog wel herzien worden.

Ik zag deze film destijds in de bioscoop, en ik kan me niet herinneren dat het nou zo'n indruk had achtergelaten. Maar wellicht doet een herzieningsbeurt wonderen, helaas was dat met Halloween niet het geval. Het cijfer dat oorspronkelijk 3,0* was blijft lekker staan.

Ik kan me niet meer heel duidelijk het origineel voor de geest halen, reden genoeg om hem te herzien, maar ik weet wel nog dat de sfeer in het origineel erg anders was dan hier. Ondanks dat hier Carpenter achter de schermen aanwezig was is dit vooral een normale slasher geworden met iets meer diepgang en vooral veel brutere kills.

Van spanning is eigenlijk geen sprake. Er zijn een paar pogingen gedaan om het op te bouwen maar in het algemeen rust de film vooral op de moorden zelf. Een sfeertje van de feestdag zelf heerst wel, maar een spannende of intrigerende sfeer helaas niet. Gelukkig schiet het aan vermaak niet te kort.

Het acteerwerk is prima. Curtis is totaal veranderd van haar persoonlijkheid in de eerste twee delen, en dat komt haar personage ten goede. Toen acteerde ze namelijk slecht, en nu dus goed. Andere rollen doen het ook best aardig. Castle trekt zijn iconische masker weer aan, en ziet er nu een stuk dreigender uit in vergelijking met het origineel. Hij is eigenlijk te oud, maar de regie van Green weet dat knap te verhullen.

Er was duidelijk genoeg budget aanwezig, visueel ziet het er top uit. Mooie settings, fijne kleurtjes en brute kills. Veel en veel harder dan in voorgaande delen, waarvan ik enkel deel 7 & 8 nog moet zien. Maar dat heeft weinig haast. Toch laat de regie zelf nog wel bepaalde punten liggen.

Waaronder een bekend argument is dat er geen spannend sfeertje heerst. Weinig opbouw naar een moord toe en matig camerawerk. Inhoudelijk is er voor opvallend veel drama gekozen dat soms wel werkt, maar ook een remmer is. Het plot rondom de tieners is tevens ook gewoon om de extra moorden toe te voegen en levert niet perse een bijdrage aan het verhaal zelf.

Toch is het het gebrek aan spanning dat me het meest stoorde. De fundamenten waren er zeker, maar er komt gewoon geen spannend geheel uit. Het is gewoon moord na moord eigenlijk hier. Zo treed deze Halloween meer in de sporen van een normale slasher dan in de sporen van Halloween zelf. Ik verkies deel 1 & 2 boven deze, maar ik verkies deze dan weer boven de andere delen. Vermakelijk vooral, en bruut, maar daar blijft het dan ook weer bij.

avatar van panax

panax

uit deze halloween zou toch veel meer uitgehaald kunnen worden

gewoon heel jammer

deze mist veel spanning

eigenlijk overbodig

ben benieuwd wat jamie lee curtis zelf vond van het eindresultaat

alle ingredienten zijn aanwezig maar het komt er niet uit

avatar van Warning

Warning

Tja, als het een comedy was een 6, wij hebben ons rotgelachen hier. Vreemde dialogen o.a. 'peanutbutter on my penis', Lumpy die van dansen houdt, een lijk in z'n onderbroek, ga zo maar door. Tot aan het huis van Curtis nauwelijks spanning..

avatar van Karst

Karst

Nergens spannend, nergens heel goor en boordevol plotgaten. Gewoon niet te lang bij stilstaan dan maar. Vermakelijke pulp. Minder doden en een betere opbouw naar de moorden was de film ten goede gekomen.