Halloween (2018)

Horror

geregisseerd door David Gordon Green
met Jamie Lee Curtis, Nick Castle en Judy Greer

Vier decennia geleden was Laurie Strode nipt ontsnapt aan de moordpartij op Halloweennacht door Michael Myers. De gemaskerde figuur die haar achtervolgd heeft is weer teruggekeerd. Laurie maakt zich op voor een laatste confrontatie met hem.

avatar van Pazmaster
Middelmatig filmpje

avatar van Macmanus
Aardig.

Slimme opzet in deze tijd. Ik ben er niet zo gevoelig voor maar je tikt en de power woman en de ode aan het origineel boxje toch maar even aan. Fans blij, vrouwen blij. Heb je toch al snel een goede box-office.

Het is ook geen slechte film. De film begint rap en na een wat cliché ontsnapping gaat het moorden rap verder. De kills zijn helaas niet erg cool. Vond het donkere jongetje wel geestig en die kill was sowieso wel humoristisch. Maar verder gingen ze daar niet voor de originaliteit prijs (weer een wc deurtje!). Jamie Lee is wel oud geworden maar altijd wel sympathiek. Je gunt haar, haar revanche wel. Maar dan denk ik terug aan een slasher als Haute Tension; waar je haar revanche echt voelt en dan kan je niet anders dan concluderen dat voor boxjes aantikken je filmhart niet harder gaat kloppen.

3 sterren.

Elfde Halloween film alweer, waarvan ik er tien heb gezien(alleen de vijfde uit de originele reeks heb ik gemist). Wat moet je hier over zeggen? Een goede film is het niet maar je krijgt welhaast op bestelling wat je verwacht eigenlijk. Ook Green blijft dicht bij de bron, en dat is ook wel zo verstandig want die enkele delen die dat niet helemaal deden(het verschrikkelijke Season of the Witch, de Zombie films) waren wel de minste uit de reeks. Het niveau van de klassieke eerste wordt met deze nieuwe uiteraard nergens gehaald, de typische muziek en het mysterie rondom het iconische personage Michael Myers blijft wel intact. Voor de rest wat nieuwigheden die weinig toevoegen: veel girlpower, Laurie heeft nu een volwassen dochter en een kleindochter, een inferieure opvolger van dokter Loomis is present. Relatief veel slasher in korte tijd, zo veel slachtoffers dat nog niet eens de tijd wordt genomen om de moordpartijen fatsoenlijk in beeld te krijgen. En een erg voorspelbaar script want het is dit keer wel erg makkelijk om te voorspellen wie aan het mes wordt geregen(zij die kenbaar maken niet te geloven in de mythe rondom Myers en/of degene met een verkeerde karaktertrek zijn de onvermijdelijke kandidaten). Middelmatig versie al met al, ook een tikkeltje minder dan de vorige delen met La Curtis in de hoofdrol, maar toch heb ik me wel anderhalf uur geamuseerd. Het einde laat niets aan duidelijk over, maar toch zeg ik tot ergens in 2023 Michael, bij je volgende herrijzenis.

avatar van Lakte
Had mij heel erg verheugd op deze film na alle positieve recensies gelezen te hebben toen hij net uit was in Amerika, helaas viel de film mij erg tegen.

Vind de film te voorspelbaar en ze gaan weer teveel de oude kant op vind ik waardoor het allemaal een beetje over the top word. De film vermaakt wel maar is helaas niet zo goed als ik gehoopt had!

Wel weer leuk om Jamie Lee Curtis als Laurie Strode te zien.

Halloween 1 en 2 blijven voor mij de beste! En deel 3 zonder Michael Myers vond ik ook erg goed! Heel origineel verhaal.

avatar van Brabants
Dat dit deel een vervolg is op het oorspronkelijke deel uit 1978 zonder dat het rekening houdt met andere gebeurtenissen uit vorige films, vond ik een frisse doorstart. Het paranoïde en obsessief gedrag van Laurie Strode wordt hier vooral in beeld gebracht. Jamie Lee Curtis doet dit zeer goed en qua horror ziet het er natuurlijk cinematografisch meer dan goed uit. Gewoon een knappe genrefilm.

avatar van KingJ
gewoon een leuke horror slasher!

goed uitgevoerd en zeer onderhoudend.....

ik hou er wel van!

avatar van filmkul
Aardige horrorfilm. Het verhaal borduurt voort op het eerste deel en kent verder weinig echte verrassingen. Het eerste deel is wat saai. Maar wanneer Michael in actie komt krijgt de film een goede boost. Wat volgt is spanning en de laatste 20 minuten zijn echt zenuwslopend. Curtis zet een goede, vertrouwde rol neer. Verder zijn de sfeer, aankleding en muziek passend voor de film. Jammer van de start, maar einde maakt veel goed. 3.0/3.5

avatar van tattoobob
Toch wel een redelijk goed deel.
Sterke horrormomenten en redelijke spanning zorgt ervoor dat ik deze film
met plezier heb kunnen kijken.....en Michael Myers verveeld nooit.
Van mij mag er best verder geborduurd worden op dit deel.....met Curtis natuurlijk

avatar van Kondoro0614
Het klonk allemaal zo mooi op papier maar wederom was ik niet vrij enthousiast van de uitwerking. Nogmaals terug gaan naar een nieuwe ‘Halloween’ film, het had allemaal niet gehoeven en ik had eignelijk al een onderbuik gevoel dat het niet wat ging worden, vrij standaard en het voelt niet meer vernieuwend. Het tijdperk van Michael Myers is geweest in mijn ogen, of het nou leuk is of niet deze held blijft een klassieke legende maar de nieuwere films kan ik nooit meer echt zo erg waarderen als de eerste paar delen, dat deed ik al niet toen ‘Rob Zombie’ met het idee kwam om remakes te maken en nu heb ik dat ook niet, ik heb het allemaal wel gezien en het is teveel van het zelfde constant.

“I'm a doctor. Lock your doors.”

De cast was redelijk. Het is allemaal leuk en aardig dat Jamie Lee Curtis terug was in deze film, en je kon merken dat ze haar best deed om er een spektakel van te bouwen, al vond ik het niet echt bijzonder acteerwerk wat ze afleverde. Judy Greer deed het prima als Karen en Andi Matichak was ook prima om te zien. De rest vond ik het allemaal wel leuk en aardig maar de acteerprestaties sprongen bij niemand echt er hoog uit.

Het is het telkens niet en de minpunten zitten echt in de weg om de film nog echt vermakelijk te zien. Het was allemaal wat lief, en spanning vond ik best ver te zoeken. Je ziet alles al van ver aankomen, de acteurs bewegen zich heel erg cliché en dan kijken we bijvoorbeeld na het moment dat de bus met de gevangen is verongelukt en er een auto aan komt rijden. Je ziet dan vervolgens wat gekken over de weg lopen (ook al weet je dit zelf niet) maar gaat toch even poolshoogte nemen. Als dan ook nog je irritante zoontje denkt ‘laat ik eens gaan kijken waar pa blijft’ gingen bij mij de bellen rinkelen. Erg ouderwets en niet leuk meer.

Ook het moorden vond ik best teleurstellend. Het word ons merendeels afgenomen, waardoor de film niet meer eng of ludiek oogt zoals het personage altijd wel naar voren werd gezet maar het zag er allemaal te lief uit. Zo zag je één keer hoe een vrouw in haar nek werd gestoken maar dat is ook één van de weinige momenten. Je ziet de lijken wel maar kom op jonge, ik wil zien hoe het gebeurd! Dat had echt de pit in de film kunnen verbeteren en was de film echt veel beter geweest als we wat meer gore beelden om onze neuzen zagen vliegen. Nu zien we bijvoorbeeld dat vriendje wel met een mes in zijn nek aan de muur hangen, ik had heel graag dat gevecht willen zien!

Leuk om Nick Castle weer te zien als ‘The Shape’, een plus punt. Maar meer kan ik er ook niet van maken. Vrij tegenvallende zit die dankzij het personage Michael Myers nog wat vruchten wist af te werpen en interessant kon worden. Maar spanning of bloederige moorden hoef je niet aan te kloppen bij deze film. Het verhaal is vrij standaard, ontsnappen en er tegen vechten. We kennen het wel.

avatar van james_cameron
De betrokkenheid van John Carpenter als producent/ componist deed hoop leven, maar uiteindelijk kan deze vlakke en voorspelbaar uitgewerkte sequel (een direct vervolg op het origineel uit 1978) zich niet voldoende positief onderscheiden van de reeks eerdere inferieure vervolgfilms. Na een sterk en onheilspellend begint zakt de boel helaas snel weg in weinig geïnspireerde moordpartijen en slappe plotwendingen. De cast bakt er ook weinig van, met vooral Jamie Lee Curtis verspild in één van de hoofdrollen. Leuk geprobeerd, maar uiteindelijk niets bijzonders.

avatar van remorz
Grootste probleem is de toon van de film.

Wel willen aansluiten op het eerste deel, maar totaal voorbijgaan aan wat het origineel zo effectief maakte. In plaats van de stalkende Myers die hijgend in zijn masker zijn slachtoffers observeert alvorens toe te slaan, is hij hier gereduceerd tot een lompe bejaarde die van om het hoekje toeslaat. Geen opbouw, geen spanning maar een 'ordinaire' gemaskerde maniak. Een enkel moment, weerspiegeld in een huiskamerraam voel je de potentie van de dreiging nog, maar nergens wordt het effectief uitgewerkt.

Dat ook scream queen Curtis als hoogbejaarde ten tonele gevoerd wordt doet afbreuk, hoe strijdvaardig en paranoïde haar woorden ook moge klinken. Ze heeft toevallig gelijk dat Myers haar opzoekt, maar dat zij 40 jaar na dato nog altijd zo bezeten is van zijn terugkomst (haar woning nota bene tot gewapende bunker in opperste staat van paraatheid omgebouwd heeft), is ver over het psychiatrische heen.

De nieuwe familie die erbij betrokken wordt is verre van interessant. Ieder stukje dialoog dat eraan verspild wordt, is een regel te veel. Het vreemd genoeg toegevoegde streepje humor is totaal misplaatst. Om over de onbekwame journalisten nog maar te zwijgen. Maar het ergste blijft dat Myers beroofd is van juist datgene, wat hem in het eerste deel zo gevaarlijk maakte: onvoorspelbare, afwachtend opgebouwde dreiging. Ontgoochelende toevoeging aan de reeks. 2*

avatar van feyenoord126
Doom4 schreef:
Jeej mijn lievelingsfilm, hij staat in de top 60!

Welke top 60?

feyenoord126

Eind 2018 kon je je 10 leukste films doorgeven die je dat jaar voor het eerst gezien had, maar dat konden ook films uit een ander jaartal zijn en daar kwam een top 100 uit.

Wat een zoutloze hap.
Op wat lompe killls na is er weinig te genieten van deze oneindig lijkende reeks met elke keer weer een poging tot herleven van Michael Meyers de bekende psychopaat.
Geen schrik momenten, oninteressante personages, een Jamie Lee Curtis die van gillende keukenmeid uit de eerdere reeks nu lijkt te zijn veranderd in een soort Sigourney Weaver die de Aliens bestreed in de gelijknamige film. Het is allemaal erg plichtmatig en het flinterdunne verhaaltje kabbelt systematisch voort naar het einde waar een eveneens zeer voorspelbaar slot zich openbaart.
2.*

Mega domme B film, allemaal irritante mensen. Enige goeie is Michael..omdat die niks zegt.
Geen idee waarom ik zo'n kinderfilm erop heb gezet. Nou... ik zet m maar s af, zonde van de tijd.

avatar van WMiltenburg
Voorspelbaar, niet heel creatief in het plot...

Ben helaas niet verrast en ik denk dat het goed is dat dit de laatste Halloween gaat zijn.

NRT
WMiltenburg schreef:
Voorspelbaar, niet heel creatief in het plot...

'Halloween' krijgt vervolg! | Filmtotaal filmnieuws

Had je nu echt gedacht dat dit de laatste ging zijn? Dit blijven ze uitmelken zolang ze er geld mee kunnen verdienen.

Dat ze een hele kelder onder haar huis bouwt maar dan zonder telefoon of manier van communicatie..

Aardige film waarin de gemaskerde moordenaar weer tegenover een oude bekende komt te staan. Een direct vervolg op de eerste Halloween, maar dan 40 jaar later. Een aantal spannende scenes die goed zijn opgebouwd (zoals het lange tracking-shot aan het begin van de halloween-avond). De verknipte moeder/dochter-relatie (Jamie Lee Curtis en Judy Greer) had wat meer in gezeten. Wel leuk om die eerste weer eens te zien en David Gordon Green kun je inmiddels een veelzijdig regisseur noemen. Met gemak 3.0 sterren.

avatar van rondh
Het vervolg op de deel 1 en 2. Op zich leuk bedacht, en eigenlijk ook best ok uitgewerkt. Geen verrassingen en n de film, waardoor je eigenlijk precies weet wat er gaat gebeuren. Alleen die nieuwe dokter vond ik verrassend in een scène. Overigens wel weer een scène waar ik bij dacht...wat jammer dit .. Wel ok deze film 3.5*

avatar van ikkegoemikke
He's no longer dormant.
He only knows how to keep moving and to keep killing.
And he will kill again unless he's captured.

Exact 40 jaar geleden verscheen de film “Halloween” geregisseerd door John Carpenter. Een mijlpaal op horror gebied in het slasher genre. Het was in deze film dat Laurie Strode (een piepjonge Jamie Lee Curtis) op het nippertje ontsnapte aan de psychopaat Michael Myers. En alzo ontstond de legende rond Myers. En nu 40 jaar later verschijnt eigenlijk het vervolg hierop. Tot mijn verbazing is dit al de 11de film in het “Halloween” universum. Geen flauw idee wat er zich in de andere episodes heeft afgespeeld, want ik heb me nooit de moeite gedaan om deze te bekijken. En ook al vreesde ik dat dit gewoonweg een verderzetting zou zijn van identiek hetzelfde concept (wat het ook is) en dat ik een “heb-ik-dat-niet-al-eens-eerder-gezien” gevoel zou hebben, moet ik toch toegeven dat ik me kostelijk geamuseerd heb.

Misschien heeft dat wel met de nostalgische waarde van deze film te maken. Alles voelt aan als de originele film. Dezelfde creepy soundtrack wordt gebruikt. Zelfs het lettertype dat gebruikt wordt bij de aftiteling, ziet er lekker ouderwets uit. Jamie Lee Curtis is ook weer van de partij. Het speelt zich weeral af in de Halloween-periode. En de gezichtsloze Michael Myers krijgt weer vers vlees voorgeschoteld waar hij met veel plezier zijn slagersmes in neerplant. Het voelt aan als een ouderwetse, old-skool horror zoals ze in de jaren 70 werden gemaakt.

Het enige dat ik me afvroeg was of het wel echt noodzakelijk was om een sequel op de gelijknamige film te maken. Tenslotte weet je op voorhand al dat ze op hetzelfde gaan voortborduren en kan je sowieso al voorspellen welke richting het uitgaat. Hetgeen voor een frisse wind zorgt is de ondertussen oudere Laurie die zich teruggetrokken heeft in een huisje in het woud, beschermd door ingenieus uitgedokterde systemen en strategisch geplaatste schijnwerpers. Een soortement fort voorzien van allerlei gadgets om ongewenste indringers buiten te houden. Er is zelfs een rasechte panic-room met voorraad genoeg om een 3de wereldoorlog te doorstaan en een arsenaal wapens waarmee je een hele horde zombies kan uitroeien. De reden waarom Laurie zich op deze manier heeft geïnstalleerd is natuurlijk Myers. Haar paranoia over deze figuur is met de jaren niet verdwenen en ze verwacht dat hij elk moment weer aan haar deur zal staan.

Films in dit genre zijn meestal ook rijkelijk gevuld met onlogische redeneringen en dom gedrag. Zo zit de uiterst gevaarlijke Michael Myers al 40 jaar opgesloten in een streng beveiligde inrichting. En in al die jaren heeft deze psychopaat geen enkel woord uitgesproken. Dat er een stelletje amateur journalisten eventjes met hem mogen praten, zou in werkelijkheid zeker nooit toegelaten worden zonder bijkomende maatregelen. Best mogelijk dat men ze dan grondig zou fouilleren zodanig dat ze geen verboden voorwerpen zouden binnensmokkelen. Maar vooral het feit dat deze beruchte moordenaar bij een overplaatsing behandelt wordt als een doorsnee patiënt, was toch wel hilarisch te noemen. Een doodgewone oranje schoolbus met enkele andere gedetineerden wordt hiervoor gebruikt. Ik had hem in een betonblok gegoten met een heel bataljon bewakers erbij. Kwestie van geen risico te nemen. Zoals altijd weet je als kijker wat er te gebeuren staat. Zij blijkbaar niet.

Soit. Gelukkig maar want anders zou de film “Halloween” niet datgene zijn wat we verwachten. En dat is een zenuwslopende slasher waarbij Myers iedereen weer de stuipen op het lijf jaagt door roerloos en emotieloos ergens in een donker, duister hoekje te staan en te observeren. En iedereen die zijn weg kruist maakt kennis met het vlijmscherpe mes dat hij weer met zich meedraagt. En zoals altijd zijn huisvrouwen, babysitters en rondslenterende tieners het slachtoffer. Spijtig genoeg had dit alles niet het gewenste effect op mij. Het is dan ook niet bijster eng te noemen. Alleen het onvermijdelijke eindgevecht zorgt eventjes voor de nodige spanning.

Nodeloos te zeggen dat eigenlijk alleen Jamie Lee Curtis hier uitblinkt als de overspannen oma die al 40 jaar zich aan het voorbereiden is op deze confrontatie. De rest van de cast is bijkomstig en dient hoofdzakelijk om het totaal aantal slachtoffers de hoogte in te drijven. Sommige nevenpersonages leveren zelfs een irritante bijdrage waardoor je er eigenlijk blij om bent dat ze over de kling worden gejaagd (zoals de bekvechtende politieagenten die het niet eens raken over het welsmaken van elkeens sandwich). Jason blum wil schijnbaar nog 10 sequels van “Halloween” maken. Dan wel niet met Jamie Lee Curtis. Want ook al beschikt ze nog over de perfecte vrouwelijke vormen, toch begint ze op een schilderij van Rembrandt te lijken. Lichtjes gekrakeleerd en een cultureel erfgoed.

zeer standaard werkje. Nergens verrassend.
To h niet echt slecht...

avatar van jpgleiden
Zeer saaie en voorspelbare film met een zeer matig verhaallijn. Zelfs Jamie Lee Curtis had er weinig zin in.
Wat is er nou eigenlijk gebeurd in de film behalve een paar simpele moorden. Jammer, verheugde mij op een spannende horror avond. Gelukkig was de film na Halloween wel wat spannender.

avatar van DragQueen
Lekkere Halloween film, waarbij we de vervolgen na deel 1 maar even moeten wegdenken. En dit is best een verfrissende insteek. Het verhaaltje is weliswaar best voorspelbaar, maar de film als geheel is meer dan onderhoudend uitgevoerd. Michael Myers zorgt voor de nodige geslaagde kills. Ook super om Jamie Lee Curtis weer terug in de rol van Laurie Strode te zien. 3,5 Ster.