A Star Is Born (2018)

Drama / Muziek

geregisseerd door Bradley Cooper
met Bradley Cooper, Lady Gaga en Sam Elliott

Jackson Maine is een countryzanger die op de rand van de afgrond staat als hij een getalenteerde onbekende zangeres ontdekt, genaamd Ally. Als de twee een hartstochtelijke liefdesrelatie beginnen zet Jackson Ally in de spotlights en werpt haar in de wereld van de sterren. Maar als zijn eigen carrière in de schaduw komt te staan van die van Ally begint hij het steeds moeilijker te vinden om met zijn vergane glorie om te gaan.

• vanaf woensdag 20 februari te koop op blu-ray

Enigzins toch teleurstellend. Ik had veel meer voorgesteld van deze " A Star is born". Gaga en Cooper acteren prima, daar ligt het zeker niet aan. Toch mist de film naar mijn mening diepgang. Ondanks de lange speeltijd lijkt het alsof men stukken overslaat of er te snel doorheen raast. Alcoholisme, tinnitus, een traumatisch verleden, het wordt nooit duidelijk wat nu exact Jackson doet besluiten tot iets verschrikkelijks. Daartegenover gaat de carriere van Ally wel erg makkelijk en snel als een speer. Nee, " A Star is Born" keek wel makkelijk weg maar wist nooit een gevoelige snaar te raken bij mij. 3*

avatar van HarmJanStegenga
Prima aanklacht naar de muziekmaatschappij. Hoe dikkere meuk je maakt, des te sneller wordt je groot en beroemd. Nee leuke film, al vind ik alle lof voor Gaga overdreven. Ze doet het goed, heeft het talent, maar tegelijkertijd vind ik toch dat het duidelijk te zien is dat ze erg onervaren is in het acteervak. Dat ze een geweldige stem heeft compenseert de boel dan weer wat. Cooper steelt verder de show. Lekkere countrymuziek ook. Blijft lekker om aan het begin van een concert die gitaren zo te horen. De zaakjes worden naar het einde toe steeds meer cliché en melodramatisch, maar het geheel blijft net binnen boord.

Platte Oscarmeuk.

Zo'n typische film die vooral uit is op een beelde, en daar ook best veel voor over heeft. Alles maar dan ook alles in deze film is gericht op sentiment, jammer genoeg klinkt het meeste daarvan érg vals. Elke seconde voelt als een dwang om te VOELEN, maar uiteindelijk kon de film mij geen bal schelen en was ik vooral blij dat het voorbij was.

Het mag dan de vierde verfilming van het verhaal zijn, dat verhaal is zo bekend dat het amper wat uitmaakt. Getergde artiesten, alcohol, een liefde die verscheurt etc etc. Daarvoor hoef je al zeker niet te kijken. Voor het puntje kritiek richting popwereldje ook niet, want de film maakt zich vooral schuldig aan z'n eigen aanklacht.

Cooper die de hele film lang schor loopt te brabbelen, Gaga die als arme sloeber haar man blijft steunen, terwijl haar muzikale boodschap verkocht wordt in glitterpakjes, een aantal complete kutnummertjes die zélf het makke popniveau niet overstijgen, een hond die zielig voor de garagepoort ligt wanneer Cooper zich eindelijk uit de film schrijft ... alles is zo voorspelbaar, voelt zo onecht aan dat het een triestige zit is geworden.

Hoop dat het helemaal niks wordt voor deze film, dat verdienen ze wel.

avatar van macrobody
Ik ging deze film helemaal blanco in en ik herkende Bradley Cooper en ik dacht hey dat grietje kan best goed zingen, die zal wel opgeduikeld zijn in een of andere talenten show. Zie ik op de aftiteling dat het Lady Gaga is, lol. Ja, die hebben ze inderdaad groot gemaakt, zolang je je ziel maar wil verkopen dan kan je het maken in de muziek- of filmindustrie. Mensen die denken dat het niet zo is zijn of heel erg naïef of heel erg dom.
Toen zag ik dat Bradley ook de boel nog geregisseerd had en dat heeft ie niet onverdienstelijk gedaan. Blijft natuurlijk allemaal heel erg veilig door de platgetreden paden weer te bewandelen maar toch. Het is een echte film geworden. Bradley speelt vrij overtuigend een dronkenlap. Misschien wat eentonig. Conclusie: Bradley kan ook zingen en Gaga kan ook acteren. Volgende film wat meer inhoud graag.

avatar van macrobody
Harley Quinn schreef:
Maar dan...
Waarom toch die ommekeer van singer/songwriter naar nietszeggend popsterretje? Dat is zo'n domper. Hoe nuchter, standvastig en oprecht Ally ook is in de eerste helft; zo makkelijk verloochent ze zichzelf onder de hoede van een gladde manager. Ja, succes en showbusiness. Ik weet dat de verleiding groot is, maar het doet afbraak aan de film en aan Ally's personage.

Was dat nou niet de hele crux van de film? Degene die trouw blijft aan zichzelf gaat ten onder en degene die zijn ziel verkoopt wordt juist de megaster...

avatar van Harley Quinn
macrobody schreef:

In deze remake zou dat heel goed het plot kunnen zijn. Misschien ligt het aan mijn interpretatie van het verhaal. In elke versie overstijgt de roem van het talent de ontdekker - die daar uiteindelijk aan ten onder gaat - maar niet per se omdat ze hun ziel verkopen voor succes. Ally had ook groter dan Jackson kunnen worden met haar eigen muziek. De rest van het verhaal was dan hetzelfde gebleven: Jackson kwijnt weg in de schaduw en Ally's manager geeft hem het laatste zetje in diens rug naar de galg. Leek mij voldoende drama.

Het tweede deel komt op mij over als een verplichte Lady Gaga show. Volkomen overbodig. Het zou natuurlijk verduidelijken waarom ze voor haar artiestennaam heeft gekozen, en dat past dan weer helemaal in jouw plot: ik doe mee, maar wel als trekpleister Lady Gaga - wat de film enigszins verloochend.

Ik weet dat Cooper aan het script heeft meegeschreven. Als dit de insteek was, dan is het te makkelijk en geeft het als extra ingrediënt een wat vervelende bijsmaak.

avatar van vranque
Bradley Cooper lijkt volgens mij constant dronken. Het lukt hem kennelijk niet om er een zwaai aan te geven. Tegenvaller. 2.* Voor de fijne muziek

avatar van james_cameron
Indrukwekkend regiedebuut van Bradley Cooper, die het zichzelf hier niet makkelijk maakt. De hoofdrol en de zangpartijen gaan hem echter goed af. Lady Gaga is ook indrukwekkend en volkomen naturel. Haar rol begint vreemd genoeg pas wat kunstmatig aan te doen wanneer het script van haar verlangt dat zij een popicoon wordt. Heel ironisch. De film steekt verder visueel fraai in elkaar en de muziek is eigenlijk ook erg goed. De mooiste rol is die van broer Sam Elliott, wat mij betreft terecht genomineerd voor een Academy Award. Goedkoop sentiment ligt voortdurend op de loer, maar Cooper weet de valkuilen vakkundig te vermijden. Veel scenes zijn emotioneel juist behoorlijk raak. Kortom, mooie film.

avatar van Zwolle84
james_cameron schreef:

Inderdaad. Al is er wel een bruggetje naar haar carrière: haar vorige album is veel traditioneler en puurder dan haar knallers daarvoor. Ligt dichter bij haarzelf denk ik. En daarmee neemt haar succes ook af.

Tot nu dan. Ik houd het niet zo bij, maar volgens mij scoort ze nu wel lekker met de soundtrack.

avatar van MagicBB
Het eerste uur van de film is heerlijk. Precies waar je voor komt. Muziek, romantiek, goede acteerprestaties. Echt top, op dat moment denk je: Zó, dat belooft wat. Maar ergens halverwege de film gaat het "mis". Het wordt rommelig, de gebeurtenissen volgen elkaar te snel op en ineens lijkt het of alles nog even snel afgeraffeld moet worden. Het is steeds moeilijker te volgen en het gaat van de hak op de tak. Het einde van de film is wat mij betreft helemaal dramatisch, zelfs zo dat ik me na afloop afvroeg of ik de film wel had willen zien... Jammer. Waar het begin van de film zo mooi was, werd het einde steeds minder. Prima film, en best aardig om te kijken, maar niet meer dan dat. Drie sterren.

Tja, als je 1 van de eerdere A Star is Borns hebt gezien weet je al wat je kunt verwachten en de film geeft je ook exact dat.

Een moderne geupdate versie, niets meer niets minder.
Slecht is het zeker niet. En met name de hoofdrolspelers doen het uitstekend.
Maar verder... mwa. Weinig bijzonder allemaal.
Wel effe een lekker bluesrockpartijtje helemaal aan het begin.

Overigens was de Grammyscene wel echt slecht, veel te overdreven en gemaakt.

p.s. waarom heeft hij eigenlijk een broer die 30 jaar ouder is??

avatar van Zwolle84
kos schreef:
p.s. waarom heeft hij eigenlijk een broer die 30 jaar ouder is??

Halfbroer. Vermoedelijk is z’n vader destijds voor een jonger model gegaan.

BBarbie schreef:
Allicht vanwege de generatiekloof kende ik Lady Gaga eigenlijk alleen maar van naam. Mijn fout! Wow, wat een uitstraling, wat een stem! Die brengt prachtige vertolkingen voort van o.a. “La Vie en Rose”, “Shallow” en de ontroerende slotsong “I'll Never Love Again”.
Naast de muzikale prestaties valt in deze film ook de acteerprestatie van Lady Gaga op. Dat geldt evenzo voor haar tegenspeler Bradley Cooper. Zij beiden zorgen ervoor dat deze vierde verfilming (ik heb ze allemaal gezien) van het ijzersterke, emotioneel beladen verhaal over de gelijktijdige opkomst en teloorgang van een ster een beklijvende indruk maakt. Het verhaal is weliswaar verhuisd van de filmwereld naar de muziekwereld, maar het skelet is hetzelfde gebleven.
Dit is vooralsnog mijn favoriet voor de komende Oscars.

filmfan59 schreef:
Oscar??? Als dit lukt verander ik al mijn lood in goud.....
Succes! Niet vergeten om patent aan te vragen.

avatar van blurp194
Cooper doet het best goed in zijn regiedebuut.

Daar is het verder ook wel mee gezegd, vind ik, want deze zoveelste herhaling van het bekende verhaal is ook wel wat erg aan de makkelijke en uitgetreden kant. De dapperste keuze die hij maakt is wellicht om zichzelf te casten als de romantische tragische figuur. Maar daar staat tegenover dat alle andere keuzes knap laf zijn.

Inderdaad is denk ik het bedoelde hoofdmotief dat als je jezelf trouw blijft je ten onder gaat, en dat succes alleen mogelijk is als je je ziel verkoopt. Helaas geldt dat ook voor de film zelf. Ik hoop maar dat de cast en crew hierna weer iets behoorlijks kiezen. Als dat nog kan.

Gewoon een hele goede film, stelletje azijnpissers hier mijn god

Ik begrijp wel dat dit niet iedereen z'n ding is, een muziekfilm. Beter kijk je hem dan gewoon niet als dat zo is.

avatar van stormfox
Norrmaal niet mijn ding, maar dit is een goede muziekfilm.

Oscar??? Als dit lukt verander ik al mijn lood in goud..... een totaal waardeloze film met povere acteer- en zangprestaties... kon mij geen ogenblik bekoren ... alles lijkt zo Unreal ..... [/quote]

Echt waar wat een gezeur eersteklas hier. Wel knap om toch 135 minuten naar een film gaan zitten kijken die je zo ongelooflijk slecht vindt.

Alleen het lezen van jullie teksten maakt mij al depressief. Ik heb gisteren de film nogmaals op IMAX screen mogen bekijken en vond hem geweldig. Maakt mij niet uit of het commercieel s of niet, als het

NRT
BBarbie schreef:
Dit is vooralsnog mijn favoriet voor de komende Oscars.

Door dat idioot gedoe van sommige sterren vergeten we nog wel eens dat ze echt kwaliteiten hebben. Lady gaga is zeker een goede zangers. Dat bewijst het duet met Bradley Cooper opnieuw. Ook Miley Cyrus heeft door haar gedrag in het verleden haar eigen zangkwaliteiten naar de achtergrond doen verdwijnen. Leuk dat deze sterren die idote passage in hun leven zijn gepasseerd. Uiteindelijk willen we toch dat ze goede muziek maken i.p.v. die walgelijke blaadjes te vullen.

Dutch80 schreef:

verhaal en de acteerprestaties goed zijn ben ik tevreden, ik snap werkelijk waar niet hoe je erbij komt dat de acteer- en zangprestaties niet goed genoeg zouden zijn. Maar waarschijnlijk omdat de film een hype is wil je je daartegen verzetten en uit zich dat in negatief gebrabbel. [/quote]

avatar van Macmanus
Middle of the road.

Deel de mening wel dat dit oscar bait is. Cooper speelt het veilig. Zijn scenario zit wat gammel in elkaar. Zo werkt het wat voorspelbaar van plotpunt naar plotpunt. Hij komt in een bar en daar is meteen Gaga. Daarna maakt hij haar snel het hof, maar eerst moet ze heel slecht geacteerd iemand slaan, om daarna een moment te hebben met Cooper. Ik klink wat flauw. Want zo kun je elke film wel uit elkaar zetten. Maar een goed scenario probeert daar toch een beetje mee te spelen met je verwachtingen. Cooper en de scenarioschrijver hebben daar geen zin in. Opvallend genoeg wist de film mij naar het einde wat meer voor zich te winnen. Het werd extreem sentimenteel. Maar daardoor gaf de film haar ware gezicht weer. Daarvoor wou de film nog net doen alsof we naar iets oprechts keken.

Wel leuk dat Dave Chappelle er verrassend genoeg inzit. Hij was niet erg noemenswaardig, maar hij is wel een held van mij.

2.5 sterren

NRT
Macmanus schreef:
Middle of the road.

2.5 sterren

Misschien overdrijf ik, maar zou je niet die spoilers markeren?

avatar van Macmanus
Welk deel? Eerst 15/25 minuten vertel ik heel globaal. Leek me niet zo spoiler gevoelig. Ik kan het zelf niet meer aanpassen maar als een mod het nodig vindt, no problemo.

filmfan59 schreef:

Lady Gaga is idd een ster in het echte leven..... maar helaas zou ze nooit een ster geworden zijn met de songs uit de film .... bar en bar slecht !!! En acteren ? Just overacting en teren op haar status ..... zal nooit een goede actrice worden , dus nix x nix blijft nix ..... [/quote]

Weet je, dat je het niks vindt is prima, ieder zijn ding, maar hoe je het er neerzet joh. Wat een negativiteit zeg. Verder ben je wel gelukkig en vrolijk in het leven -----> geintje he

Een verhaal van alle tijden. Heb de geslaagde(maat totaal andere) versies uit 1937 en 1954 vroeger gezien(de naar het schijnt mindere remake met Streisand heb ik gemist). Gelukkig is het basisgegeven in deze nieuwe versie vertaalt naar de moderne tijd, en krijgen we door de spetterende chemie tussen Cooper en zijn Lady een op alle fronten gelukt muziek drama. Je hebt de neiging om enkele onwaarschijnlijkheden voor lief te nemen(zou een ongehoord zangtalent als Ally in deze tijd werkelijk louter per toeval ontdekt worden tijdens een kroegentocht van Jackson?), want de rest loopt werkelijk gestroomlijnd. Een van de betere films van het jaar zal in februari ongetwijfeld een aantal oscars krijgen. Eentje behoort zeker toe aan Gaga, weet niet exact of dit haar debuut is, maar wat heeft deze vrouw een aanwezigheid en talent. De rol is haar dan weliswaar op het lijf geschreven, maar ze geeft er bijna griezelig goed een onmiskenbare meerwaarde aan.

avatar van Brabants
Regie van Bradley Cooper is uiterst noemenswaardig. M.a.w. het is in die zin zeker geen verkeerde film en wellicht een net debuut. Bradley Cooper had mijns inziens niet zelf moeten acteren. Althans het werkte niet voor mij. De strubbelingen waren helder maar hij trok het alcoholisme zo ver door dat je hem gedurende de film haast niet anders hoort acteren dan met een beschonken stemgeluid. Lady Gaga deed het goed had dat niet gezocht achter haar.

avatar van Kondoro0614
Zo slecht vond ik hem niet en op bepaalde vlakken echt wel oscar waardig. Ik heb zelf de film eindelijk na wat aandringen van een paar vrienden gezien, alleen denk ik wel als hij niet genomineerd was voor de Oscars dat ik hem wat langer links had laten liggen omdat ik met wat tegenzin de film begon. Het klonk namelijk niet bepaald naar een film die ik snel op zou zetten en die ik misschien leuk zou vinden maar gelukkig bewijst deze film het tegen deel, en is het toch wel een punt dat ik maar eens wat vaker uit mijn comfortzone moet stappen en film moet gaan ontdekken. ‘A Star Is Born’ is een zeer strak werk die op heel veel punten erg sterk op zijn benen staat. Maar vanavond eindelijk eens aangegooid en nogmaals, ik was erg verrast! Toch een prachtige film om te zien hoor...

“There's a friend of mine who came a long way to be here and she wrote a great song and I'd just like her to sing it. I think it's pretty fucking good.”

En het was zeker goed maar inderdaad, het voelde allemaal niet héél lekker, en best ironisch. ‘Lady Gaga’ is natuurlijk op zichzelf al een popster en één van de betere die nu met de dag optreed. Om haar dan te zien acteren om een beroemde zangeres te worden is dan best raar om te zien, al moet je daar jezelf zeker snel van afzetten en als je die gedachten weg laat is het allemaal best goed om te zien hoor.

Ik was zelf heel erg benieuwd naar de cast van deze film. Onder meer hoe Lady Gaga haar rol zou spelen. Ik hoorde veel lovende woorden over haar acteerwerk en ook de oscar gaf toch wel een bepaalde bevestiging dat ze het goed deed. Nu valt me eigenlijk gelijk iets op, ze kan best acteren dat wijfie. Maar ook ik merkte soms toch wel dat ze wat onervaren was, dus soms ging het allemaal niet helemaal soepel. Bradley Cooper staat voor mij meestal wel gerand voor een leuke film, het is zeker niet mijn favoriete acteur maar zeker na zijn rol in ‘American Sniper’ en ‘The Hangover’ vind ik hem heerlijk acteren. Voor de rest valt de cast wel mee en springt er niemand echt uit, iedereen acteerde prima.

Het was opzich best een leuk verhaal, zoals ik al zei soms wat ironisch maar het sleepte me wel mee. We volgen een beroemde country zanger Jack die eigenlijk vanaf minuut één al oogt naar een alcoholist. Na een concert had hij zing om naar een bar te gaan en komt uit in een travestieten bar waar hij de amateurzangeres Ally ontmoet. Hij neemt haar mee op stap door de stad en ze raken stiekem gewoon verliefd op elkaar. Jack vind dat Ally mooi kan zingen en nodigt haar uit bij één van zijn volgende concert en vraagt haar daarna om ook een iets te gaan zingen. Dat doet ze en de wereld vind haar geweldig, ze krijgt langzamerhand een manager en word beroemd. Jack vind het allemaal niet altijd even geweldig, blijft aan de drank en zijn leven keldert als het waren achter uit. Op een gegeven moment gaat hij in ‘rehab’ en na dat word hem van alles verteld. Hij raakt depressief en gaat één keer nog goed aan de drank waarna hij zichzelf op hangt. Na deze zelfmoord moet Ally alleen door, doet dit ook maar de film eindigt vrij snel. Een mooi verhaal, die ik even heel snel heb doorgespit omdat we anders nog wel even bezig zijn.

Over het algemeen vond ik de film best leuk en raakte het me soms wel. Ik ben zelf geen meester in de romantische dingen in films, kijk nooit romantische films dus ik kan daar niets over zeggen maar het depressieve gedeelte van Jack raakte me wel diep. Ik was echter totaal geen fan van de Grammy scene die inderdaad er ontzettend nep uit zag en daar ging Cooper toch echt wel de fout in. Dat saaie geschreeuw als dronkenlap en vervolgens dronken over het podium heen lopen, nee dat was hem niet voor mij.

De muziek kon ik best waarderen. Ik ga normaal door het leven als een liefhebber van de rock en metal muziek dus ik luister niet heel vaak naar pop nummers, zeker niet het nieuwe muziek want ik leef ver voor mijn geboorte uit met muziek. Toch vond ik het nummer ‘Shallow’ wel wat hebben, en ga die zeker nog wel een paar keer draaien op Spotify. Echt fan ben ik er niet van maar vond het ook niet bepaald onaardig klinken.

En dat was toch wel iets wat me opviel. Ik vond Gaga toch best acteren voor haar doen maar die Cooper viel me nog niet vies tegen tijdens het zingen. Mensen zullen het er ongetwijfeld niet mee eens zijn, fok it, ik vond de zit best te doen en erg leuk. Goeie keuze en fijne tips.

avatar van Onceuponanytime
De intonatie van Bradley Cooper ergerde mij aanvankelijk, maar werd gelukkig geborgen door de mooie songs. Geslaagd drama en de rol van Lady Gaga mag er best wezen

Aardige film waarin een zanger met een alcoholprobleem een talentvolle zangeres ontdekt in een bar. Het verhaal van deze muziekfilm wordt wat gezapig gebracht. Ook het personage van Bradley Cooper is behoorlijk dik aangezet. De casting van Lady Gaga is zeker geslaagd, voornamelijk vanwege haar vocale talenten (de muziek-scenes vormen dan ook de beste momenten). Net geen 3.5 sterren voor dit regiedebuut van Bradley Cooper.

avatar van Eveline-Laura
Puur gegaan voor de enorme hype.
Prima film, maar niet zo fantastisch als wordt geschreeuwd van de daken.
Eerste helft van de film sterk, de groeiende band tussen GaGa en Cooper (beide zowel top als zanger(es) & acteur/actrice) en goede muziek.
2e helft zwakjes, zijn dood had op mij meer indruk gemaakt als het beter in detail was gebracht..
Ik had ook meer scenes willen zien met Elliot, zeer sterke bijrol.