A Star Is Born (2018)

Drama / Muziek
136 minuten / 147 minuten ('A Star is Born: Encore')

geregisseerd door Bradley Cooper
met Bradley Cooper, Lady Gaga en Sam Elliott

Jackson Maine is een countryzanger die op de rand van de afgrond staat als hij een getalenteerde onbekende zangeres ontdekt, genaamd Ally. Als de twee een hartstochtelijke liefdesrelatie beginnen zet Jackson Ally in de spotlights en werpt haar in de wereld van de sterren. Maar als zijn eigen carrière in de schaduw komt te staan van die van Ally begint hij het steeds moeilijker te vinden om met zijn vergane glorie om te gaan.

Leek me in eerste instantie een standaard romantische film, wat het ook was. Het is mooi geregisseerd, en er werd harstikke mooi in geacteerd door de 2 hoofdrolspelers. Wat er voor mij wel uit sprong was de muziek, zaten echt wel een paar mooie plaatjes tussen ?.

Toch zat het vol met cliches, koppel word verliefd, krijgt ruzie, blabla alles gaat bergafwaarts. Toch loopt het slecht af, dat verraste me dan wel weer. Jackson Maine vond ik wel een bijzonder karakter, ene moment harstikke cool, en op een ander moment mocht je hem weer totaal niet. Het eind was helaas niet zo net uitgewerkt. Ging allemaal net iets te abrupt en plat om echt impact te hebben.

Cliche verhaal, maar met het mooie acteerwerk van Cooper en Gaga, de mooi geregisseerde scenes, en de mooie muziek kan je je prima mee vermaken voor een paar uurtjes, 3,5!

avatar van grovonion
Malse filmpies schreef:
Normaal gesproken ben ik totaal geen fan van veel liedjes in een film, maar als het zó ontzettend goed is, kan ik niet anders dan genieten. Met name Gaga's verse van 'La vie en rose' en de regelrechte hits 'Shallow', "I'll never love again' en 'Always remember us this way' zijn werkelijk van bizar hoog niveau.
Mee eens, Shallow heeft niet voor niets meer dan een miljard plays op spotify...

avatar van grovonion
Maar de film heeft wel zijn gebreken. Daar is de zeer rappe introductie van Ally op het podium, met een liedje dat ze maximaal in zeer kleine flardes met elkaar hebben gedeeld, en dat ze dan plots volledig gearrangeerd en zonder repititie voor een stadium spelen zonder fout. Dat kunnen volgens mij zelfs de beste artiesten niet. Maar dit kun je nog afdoen als verfilmingstechniek.
Wat me meer stoort is hoe weinig empathie Ally heeft voor Jack. Er wordt geen enkel moment getoond dat Ally echt begrip heeft voor de problemen die Jack heeft, enkel haar carriere is belangrijk, een carriere die ze zonder Jack nooit had.
En dat Jack zich op het einde zo makkelijk uit zijn evenwicht laat slaan door de producer is ook een sprong van jewelste, een Jack die zich daarvoor nog tegen Ally goed geweerd had, laat plots over zich heenlopen door die gast, een buitenstaander van de familie.
Tenslotte nog iets over de acteerprestatie van Lady Gaga, die viel mij niet tegen, maar dat had ik ook niet met Sophia Copolla, en Lady Gaga had toch zeker een paar Sophia momenten. Zeker geen oscarnominatie waardig.

avatar van Daan258
Heel sterk acteerwerk van zowel Bradley Cooper als Lady Gaga.

Eerste helft van de film is zonder twijfel het sterkst. Goed acteerwerk, mooi opbouw van het verhaal en lekkere muziek. Daarna vond ik het iets te lang door gaan allemaal, waardoor het voor mij altijd even boeiend wist te blijven. Het had van mij een stuk korter gemogen.
Zeker wel het kijken waard.

Kleine 3,5*

avatar van N00dles
Het concept is niet heel vernieuwend (ik begreep achteraf pas dat dit een remake was) mar de uitvoering was prima in orde.

Lady Gaga laat hiermee zien dat ze ook uitstekend kan acteren en met de regie en rol van Bradley Cooper erbij is dit meer geworden dan een simpel vehikel voor Lady Gaga en haar zangtalent.

Hoewel het plot hier en daar platgetreden paden bewandelt (een struggling alcoholverslaafde muzikant in de knoop met zichzelf, de vercommercialisering van 'echte' muziek, een klassiek coming-to-fame verhaal) en de film aan de lange kant is, was het een prima kijkervaring.

avatar van Woland
Sterk acteerwerk inderdaad van zowel Cooper als Lady Gaga, en er zitten zeker een paar fraaie liedjes in. Maar verder hield het al snel op voor mij.

Zelden een film gezien die zo veilig binnen de gebaande paden blijft, op geen moment verrast en dik twee uur zijn zoetsappige voorspelbare weg bewandelt. Het type film ligt me al niet, maar zeker niet als het zo'n uitgekauwd verhaal is. Natuurlijk niet heel verbazend, het is een klassiek plot dat al meerdere malen verfilmd is, en er zijn veel meer films met een niet heel origineel plot. Maar als dat dan ook nog in een genre is dat je niet ligt, dan wordt het een moeizame zit. En heb ik al verteld dat het ook nog eens dik twee uur duurt?

avatar van pierre18
Woland schreef:
Sterk acteerwerk inderdaad van zowel Cooper als Lady Gaga, en er zitten zeker een paar fraaie liedjes in. Maar verder .... Zelden een film gezien die zo veilig binnen de gebaande paden blijft, op geen moment verrast en dik twee uur zijn zoetsappige voorspelbare weg bewandelt....
Hier ben ik het behoorlijk wel mee eens. Maar ik weet wat ik kon verwachten, maar moest toch met mijn dochter mee die m voor de 3e keer in de bios zag (Zo mooi.... ) Het is niet verkeerd, maar ook zo'n verhaal als dit ken ik wel. En dan is 147 min erg lang.