A Star Is Born (2018)

Drama / Muziek

geregisseerd door Bradley Cooper
met Bradley Cooper, Lady Gaga en Sam Elliott

Jackson Maine is een countryzanger die op de rand van de afgrond staat als hij een getalenteerde onbekende zangeres ontdekt, genaamd Ally. Als de twee een hartstochtelijke liefdesrelatie beginnen zet Jackson Ally in de spotlights en werpt haar in de wereld van de sterren. Maar als zijn eigen carrière in de schaduw komt te staan van die van Ally begint hij het steeds moeilijker te vinden om met zijn vergane glorie om te gaan.

avatar van Eveline-Laura
Puur gegaan voor de enorme hype.
Prima film, maar niet zo fantastisch als wordt geschreeuwd van de daken.
Eerste helft van de film sterk, de groeiende band tussen GaGa en Cooper (beide zowel top als zanger(es) & acteur/actrice) en goede muziek.
2e helft zwakjes, zijn dood had op mij meer indruk gemaakt als het beter in detail was gebracht..
Ik had ook meer scenes willen zien met Elliot, zeer sterke bijrol.

avatar van Captain Pervert
A Star is Born is een film die me totaal niet aantrok. Een liefdesverhaal en muziek. Een vrouwenfilm, was mijn eerste gedachte. Maar dankzij de lovende kritieken toch een kans gegeven en al na een paar minuten merk je dat de film anders is dan Step Up en dat soort rommel.

Dat heeft alles te maken met beide hoofdrolspelers.
Cooper heeft een geweldige drankkop. Zijn houding en alle bewegingen ademen alcoholisme. Zonder het vreselijk te overdrijven. Zelfs nuchter is zijn spraak amper meer dan Tom Hardy-achtig gemompel en zijn zang is eveneens binnensmonds, Bruce Springsteen-achtig.

Nieuwkomer Lady Gaga lijkt nooit iets anders te hebben gedaan dan acteren en komt heel natuurlijk over. Ze heeft bakken, bákken, met girl-next-door charme. Zelfs een heel klein schattig onderkinnetje, iets wat menig graatmagere Hollywood griet allang had laten straktrekken. In de tweede helft van de film, als haar ster rijzende is, is van die charme niet veel meer over. Van verlegen country zangeres tovert haar management haar om tot een parodie op Lady Gaga zelf. Met vreselijk muziek.

Die transformatie is amper geloofwaardig - als iemand populair wordt met een ingetogen country song ga je er toch niet een witte Beyoncé van maken? Maar goed - ik heb van haar genoten en ben haar als artiest ook anders gaan zien. Natuurlijk is, net als haar extroverte persoonlijkheid op het podium, ook deze filmrol niet meer dan dat - een rol. Maar het voelt alsof je haar nu beter kent of zoiets.

Veel scènes zijn ook goed geschreven. Heel natuurlijk, zonder idiote overdrijvingen. De kennismaking en opbloeiende liefde tussen Cooper en Gaga is om door een ringetje te halen.

Toch ligt er een donkere schaduw over de film. Alcoholisme. Door "Ally" (lady Gaga) wordt het zelfs nog een "ziekte" genoemd in de film. Dat is het niet. Leukemie, dat is een ziekte. Alcoholisme is een gedraging waarbij je steeds maar weer dat glas naar je bek brengt. Daar kun je ook gewoon mee stoppen.

Ik heb hier wat persoonlijke ervaring mee in mijn omgeving en ik erger mij dan ook dood aan zuiplappen die zichzelf fysiek en sociaal slopen en hun omgeving daar in meeslepen. Of het nu realiteit is of een fictief persoon - zo iemand moet gewoon een pak slaag krijgen en normaal doen. Ik kan daar helemaal niks mee. De mantel der liefde waarmee de verslaving van "Jackson Maine" (Cooper) wordt bedekt in deze film is om te kotsen en te janken tegelijk.

Het is om tranen uit te kotsen, zeg maar.

Maar ik kan daar voldoende afstand van nemen om de film te zien wat het is - een boeiend verhaal, gebracht door twee zeer goede acteurs met een mooie bijrol voor Sam Elliott en een ondankbare bijrol voor Greg Grunberg als de chauffeur. Ook prachtig, die cameo van Alec Baldwin die 2 woorden tekst heeft en maar 1 seconde in beeld is

3,5 sterren

avatar van Zinema
Zinema (crew)
Rakende remake.

De nieuwste remake van A Star Is Born is vooral die van de versie uit 1976, die op zijn beurt weer een kopie was - met iets andere invalshoek - van de versies uit 1937 en 1954. Aan een succesformule hoeft men doorgaans weinig te sleutelen. Kris Kristofferson wordt hier vervangen door Bradley Cooper, die tevens regisseert, en Barbra Streisands stokje wordt overgenomen door Lady Gaga. Het kan minder. En nog steeds zeer succesvol, want naast het kassucces werd er via meerdere nominaties uiteindelijk een Oscar gewonnen voor beste liedje.

Coopers debuutfilm blijkt geslaagd te zijn. En het moet gezegd, A Star is Born weet te raken. Zelfs als je alle andere versies hebt gezien. Al is de impact groter als je niets weet, hetgeen eigenlijk altijd geldt voor films. Cooper is duidelijk in zijn element als alcoholistische zanger die verliefd wordt en de onbekende Ally een kans geeft. Hij weet zelfs een aardig deuntje te zingen. Ook Lady Gaga doet het zeer overtuigend als zijn tegenspeelster. Je vraagt je bijna af waarom ze niet van die mooie country-liedjes zingt in plaats van haar huidige repertoire. Zowel in de film als in het echte leven.

Er zijn genoeg redenen waarom de film de kijker weet te pakken, maar de belangrijksten zijn de chemie tussen de twee hoofdrolspelers en de opbouw naar het uiteindelijke drama. De 'rise' is iets sterker dan de 'fall' en tegen het einde zakt een en ander zelfs een beetje in, maar over het algemeen genomen is A Star Is Born de moeite waard. Alle zoetigheid en opgeklopt sentiment ten spijt, er zullen weinigen onberoerd door de film heenkomen. En natuurlijk is het allemaal gladjes en redelijk voorspelbaar, Cooper en Gaga, alsmede de catchy muziek zorgen ervoor dat je wel bij de les moet blijven.

De 4K Ultra HD schijf is voorzien van HDR opdat elk detail goed in beeld komt en je kunt als audio-track kiezen voor een bescheiden dts-HD Master Audio, of de meer multidimensionale ervaring van Dolby Atmos. De bijgesloten blu-ray bevat eveneens de film, alsmede het bonusmateriaal bestaande uit een making of en allerlei muziekvideo's.

***½

Met dank aan Warner Bros. voor het recensie-exemplaar.

avatar van filmkul
Redelijk sterke film. Het verhaal is bekend en wordt door Cooper goed uitgewerkt. De opbouw is prima. De film kijkt lekker weg zonder een moment te vervelen. De kracht van de film zit hem naast de opbouw ook in de acteurs. Met name Gaga zet een uitstekende rol neer. Cooper slaat iets te ver door in zijn alcoholische gedeelte. Het einde had meer impact moeten hebben, want het wist me niet helemaal te raken. De gemiste kers op de taart. De soundtrack is verder heerlijk. 4.0

avatar van boemboem27
mooie film maar voor het verhaal op zich geef ik 3.5 ster
voor de liedjes toch echt wel een ruime 4 sterren.
met name het laatste liedje is fantastisch.
goed dat in de film ook alle songs ondertiteld worden.beter voor de film en zeker beter om het gehele verhaal beter te ondersteunen.
lange speelduur maar ach het is een mooi verhaal

avatar van melrose
Deze film pas gekeken,maar het boeide mij niet,beetje langdradig,kon wel een stuk korter.
Maar ach , smaken verschillen

avatar van Roger Thornhill
Het blijft natuurlijk toch een beetje een draak, maar tot halverwege hadden Cooper en Gaga me stevig beet met hun geweldige spel en zijn uitstekende regie. Dan komt er opeens een passage waarbij zij het ene moment nog zegt dat ze haar haar niet wil blonderen en dat haar producer haar moet laten zijn wie ze is, en een seconde later zingt ze geen intieme singer/songwriter-liedjes meer maar stompzinnige wegwerphitjes, staat ze dansjes in te studeren, is haar haar oranje geverfd en is ze opeens, nou ja, de echte Lady Gaga. Vanaf die onwaarschijnlijke ontwikkeling ben ik nooit meer helemaal in de film gekomen, en die afsluitende aanstekerballade maakte het er ook niet beter op. Gemengde gevoelens dus, maar het acteerwerk was meer dan uitstekend.

avatar van cantforgetyou
Goede film. Mooi geacteerd. Wel allemaal super cliché. Maar het leven is ook vaak cliché. Ik snapte niet zo goed, dat Lady Gaga van een country/rock duet overstapt naar disco/dance/synth pop? Beetje vreemde switch. Maar goed. Het mag gezegd worden dat Lady Gaga erg goed kan acteren en zingen ook. Ik denk dat Madonna een beetje jaloers naar de film heeft gekeken. Lady Gaga leek af en toe op Scarlett Johansson, vonden wij. Dat is een compliment.

Deze film heeft me wel aangenaam verrast op gebied van de muziek.
Dat Bradley Cooper zijn zangprestaties zo goed zijn dat verbaasde me, de nummers die hij brengt spraken me ook dadelijk aan. Van Lady Gaga wist ik dat ze wel talentvol moest zijn, al heb ik haar nooit echt gevolgd en haar muzikale carrière is een beetje aan mij voorbij gegaan. Ook hier was ik dus aangenaam verrast dat ze me wel kon bekoren met de muziek die ze hier brengt, en geen twijfel ze is dus wel een steengoede zangeres, tijd dat ik haar liedjes eens ga ontdekken.
Over de film dan, het verhaal is cliché, zoals dat ik vele films is over een muzikant, het alcohol - en/of drugsgebruik dat een carrière keldert, of zoals hier dat men iemands andere carrière mee in de dieperik sleurt.
Had dus wel een origineler verhaal verwacht, maar al bij al is het toch een mooie film geworden, waarin vooral Lady Gaga bewijst dat ze niet alleen goed kan zingen, maar ook acteertalent heeft. Ik denk dat we van haar nog mooie dingen mogen verwachten op het grote scherm.