A Star Is Born (1976)

Drama / Muziek

geregisseerd door Frank Pierson
met Barbra Streisand, Kris Kristofferson en Gary Busey

Rockster John Norman ziet zijn populariteit dalen omdat hij moeite heeft met het houden van afspraken tegenover de journalisten en zijn management. Op een dag maakt hij kennis met de knappe zangeres Esther en versiert voor haar een platencontract. Terwijl de ster van Esther voortdurend blijft stijgen, komt Norman in een zware depressie terecht.

FisherKing
Verwonderlijk dat dit er nog niet op stond.

Ik geef snel dan een welverdiende 0,5.

veron35
Eigenlijk was de rol voor elvis bedoeld. maar hij heeft hem afgewezen omdat zijn maneger dat wilden. anders was de film waarschijnlijk een stuk beter geweest.

Mooie film , met onvergetelijke zangmomenten. Evergreen, Queenbee baby, Everything, I believe in Love, zucht....

avatar van Ewing Oil
veron35 schreef:

Je hebt helaas de feiten helemaal verkeerd want Barbra Streisand heeft namelijk Elvis Presley persoonlijk aangeboden om samen in de bewerking van "A Star Is Born" te gaan spelen, maar omdat Colonol Tom Parker geen toestemming heeft gegeven aan Elvis Presley is die rol naar "Kris Kristofferson" gegaan en niet andersom, want Barbra Streisand had zelf een nummer geschreven speciaal voor de film waarmee ze zelf een oscar mee heeft gewonnen.

Verder is dit een van de beste films waarin Barbra Streisand ooit in heeft gespeelt, de film bevat vele mooie liedjes waar o,a. "Evergreen", dit is zeker geen flut film zoals de meesten mensen zeggen, het is zeker een goeie film met een mooi verhaal.

avatar van steph b
Weet iemand of het nummer "woman in love" in deze film zit? In de video is Kris Kristofferson wel te zien, en vroeg me af of dit ook uit de film komt?

Prachtige film met even mooie muziek..onterecht als iemand 0'5 punt gaat geven

FisherKing schreef:
Verwonderlijk dat dit er nog niet op stond.

Ik geef snel dan een welverdiende 0,5.

Je bedoeld 5,0

avatar van Ewing Oil
steph b schreef:

Hoi, misschien een te late reactie maar ik kan je vertellen dat het nummer "Woman In Love" niet in de film voorkomt, de film "A Star IS Born" komt uit 1976 en het nummer "Woman In Love" is pas vier jaar later in 1980 opgenomen. De video clip van "Woman In Love" bevat veel beelden en foto's van Barbra Streisand door de jaren heen van 1972-1980, de meeste beelden die in de videoclip voorkomen komen inderdaad wel uit "A Star IS Born". Maar las je goed kijkt, heeft de beelden meeer te maken met de titel van het nummmer, en dar lijkt me dan ook logischer.

Verder wacht ik nog steeds op een dvd release van deze film.

avatar van Moviestar1979
In het begin had ik mijn twijfels, maar uiteindelijk pakt deze meest recente versie toch nog goed uit.

Hoewel het verhaal in grote lijnen gelijk bleef, werden sommige dingen aangepast. Zo gaat het in deze versie om een aan lager wal geraakte leadzanger van een rockband. Mijn grootste zorg was Barbra Streisand. Ik plaatste mijn vraagtekens of ze wel geschikt zou zijn om het succes van de voorgaande delen te evenaren. Ondanks dat ze niet kan tippen aan Janet Gaynor en Judy Garland, weet ze juist deze versie uit 1976 overeind te houden. Dit zowel op muzikaal gebied als acteergebied.

Barbra Streisand was eveneens uitvoerend producente achter de schermen. Na eigen zeggen heeft ze ook een paar korte scènes geregisseerd. Ze stond erop dat Elvis Presley de rol van John Norman Howard zou vertolken. In 1975 vertrok ze naar Las Vegas om hem persoonlijk te ontmoeten. Presley reageerde positief, maar diens manager Tom Parker was minder enthousiast. Hij had vooral moeite met het feit dat Streisand niet eerst naar hem was gekomen. De vele eisen (Waaronder een hoog geldbedrag), hebben er uiteindelijk voor gezorgd dat Presley definitief werd geschrapt. Tevens had Streisand Marlon Brando op het oog. Er waren echter nog meer gegadigden. De rol van John Norman Howard werd oorspronkelijk geschreven voor James Taylor, maar hij had na Two-Lane Blacktop (1971) genoeg van het acteren. Zanger Neil Diamond moest afhaken wegens diverse optredens, en ook Mick Jagger werd geschrapt. De rol ging uiteindelijk naar Kris Kristofferson. Het had echter weinig gescheeld, of zijn rol was wegens bepaalde rechten ook geen werkelijkheid geworden. Destijds was hij getrouwd met Rita Coolidge die in deze film zichzelf speelt. Zangeres Cher, Liza Minnelli, Helen Reddy en Diana Ross werden overwogen voor de rol van Esther Hoffman.

Regisseur Frank Pierson was niet erg geliefd. Zowel Barbra Streisand als Kris Kristofferson lagen met hem overhoop. Dit was de éérste film die in Dolby surround werd uitgebracht. Tijdens de eindcredits van de film zien we eveneens dat de kleding van Streisand werd verzorgd door haar persoonlijke klerenkast.

Deze versie is lang niet zo goed als zijn voorgangers, maar weet bepaalde emoties goed in beeld te brengen. Anderzijds komt de chemie niet altijd even lekker uit de verf. Toch is de film zeker de moeite waard. Mede dankzij een overtuigende Barbra Streisand. Samen met Paul Williams mocht zij in 1977 een Oscar in ontvangst nemen voor het nummer "Evergreen." Daarnaast won de film 6 andere prijzen, en werd eveneens 6 keer genomineerd.

3,0 *

avatar van Bubblez
In aanloop naar de de 2018-versie eindelijk deze eens gezien. Dit is voor mij altijd zo'n film geweest 'op het lijstje', maar de hoofdrolspelers en de filmlengte spraken me nooit genoeg aan om eraan te beginnen. Wat betreft de speelduur; deze had zeker korter gekund. De film kent diverse hoogtepunten, maar de momenten er naartoe zijn soms slaapverwekkend.
Ook na het zien van de film ben ik nog steeds geen fan van Streisand en Kristofferson, maar ze doen het in ieder geval overtuigend. Ik vond de scène na Esther's ontdekking dat John vreemdgaat erg mooi.
Was de film korter geweest, dan was de spanningsboog veel groter geweest, best jammer!

Ben erg benieuwd naar de Gaga-Cooper-versie!

avatar van CINEMATEKbe
Opnieuw te zien op 02.12 en en 28.12 en nog later op Netflix CINEMATEK - Programma - A Star Is Born