• 14.132 nieuwsartikelen
  • 172.403 films
  • 11.538 series
  • 32.690 seizoenen
  • 636.319 acteurs
  • 197.447 gebruikers
  • 9.250.309 stemmen
Avatar
 
banner banner

Marty (1955)

Drama / Romantiek | 90 minuten
3,45 171 stemmen

Genre: Drama / Romantiek

Speelduur: 90 minuten

Oorsprong: Verenigde Staten

Geregisseerd door: Delbert Mann

Met onder meer: Ernest Borgnine, Betsy Blair en Esther Minciotti

IMDb beoordeling: 7,7 (28.960)

Gesproken taal: Engels

  • On Demand:

  • Netflix Niet beschikbaar op Netflix
  • Pathé thuis Niet beschikbaar op Pathé Thuis
  • Videoland Niet beschikbaar op Videoland
  • Amazon Prime Niet beschikbaar op Amazon Prime
  • Disney+ Niet beschikbaar op Disney+
  • Google Play Niet beschikbaar op Google Play
  • meJane Niet beschikbaar op meJane

Plot Marty

"It's the love story of an unsung hero!"

Marty is slager en woont samen met zijn moeder. Zijn moeder maakt zich zorgen over hem omdat hij nog steeds niet is getrouwd. Op een avond ontmoet hij een onderwijzeres, ze merken gauw dat ze met elkaar veel gemeen hebben en er begint een relatie op gang te komen.

logo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimage

Externe links

Volledige cast

Acteurs en actrices

Marty Piletti

Clara Snyder

Mrs. Theresa Piletti

Aunt Catherine

Mr. Snyder (onvermeld)

Man in Bar (onvermeld)

Lou - Bartender (onvermeld)

Alle Media

Video's en trailers

Reviews & comments


Gast

  • berichten
  • stemmen

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.

Let op! Je gebruikersnaam is voor iedereen zichtbaar, en kun je later niet meer aanpassen.

* denotes required fields.
zoeken in:
avatar van jordybeukeboom

jordybeukeboom

  • 6797 berichten
  • 2423 stemmen

Oscarwinnaar beste film 1955, Borgnine en Mann wonnen ook de Oscar voor respectievelijk beste acteur en beste regie


avatar van Dk2008

Dk2008

  • 11042 berichten
  • 760 stemmen

Bijzonder goede en boeiende film. Goed geacteerd in het bijzonder door Ernest Borgnine. (Dus terecht een Oscar). Misschien wat gedateerd aan de ene kant, jaren '50, aan de andere kant toch ook best actueel, eenzaamheid, verlangen naar een partner ....


avatar van anthony68

anthony68

  • 108 berichten
  • 2243 stemmen

laat anderen niet je leven verpesten, herken iets moois als je tegenkomt


avatar van Dk2008

Dk2008

  • 11042 berichten
  • 760 stemmen

Schaam je je niet zei de moeder tegen haar ene dochter. Al je zussen zijn al gescheiden maar jij bent nog niet eens getrouwd. Zo zou zo'n film er misschien tegenwoordig uitzien. Maar de film is uit 1955 en ik vind hem mooi, nog steeds mooi ook na de 2e keer.


avatar van aerts007

aerts007

  • 1324 berichten
  • 54 stemmen

Mooie film, met een prima Ernest Borgnine.


avatar van Chimpz

Chimpz

  • 158 berichten
  • 188 stemmen

Een mooie, romantische film zoals die alleen maar in de '50s gemaakt konden worden met hartverwarmende personages zonder al te veel pretentie (en dat voor een vierdubbele oscarwinnaar). Aan de ene kant staat er Marty (Ernest Borgnine won hier een oscar voor, boven James Dean), de simpele slager die op zijn 35e nog bij zijn moeder woont (wat blijkbaar heel normaal was in die tijd), aan de andere kant Clara (Betsy Snyder, die een tijd na 'Marty' op de blacklist kwam omdat ze communistisch gezind was): de 2 ontmoeten elkaar, gaan uit, kussen elkaar (want dit zijn de 50's, dus dat is al een flinke climax) en dat is het. Vreemde is dat Clara heel de film wordt besproken als de lelijkste mens op aard ("Yeah, she's a real dog"), terwijl ze er feitelijk beter uitziet dan de meeste figuranten (de zogenaamde "Hot tomatoes"). Al bij al zeer aangenaam om te kijken zonder dat er veel gebeurt (er is nog een heel licht subplot dat Marty zich laat beïnvloeden door zijn omgeving, maar dat is hoogstens 10 minuten).


avatar van The One Ring

The One Ring

  • 29974 berichten
  • 4109 stemmen

De kortste winnaar van de Oscar voor Beste Film en ook de enige film die de hoofdprijs bij zowel de Oscars als in Cannes mocht meenemen is een alleraardigste film. Hij behoort sowieso tot de categorie van meest sympathieke films ooit gemaakt. Alles wordt zo klein mogelijk gehouden en Marty wordt door Borgnine neergezet als de meest vriendelijke persoon denkbaar, zonder saai te worden. Erg goed spel van hem, verdiende Oscar.

Helaas voelen sommige dialogen wat gekunsteld aan en zijn sommige momenten ietwat gedateert. Ook Betsy Blair speelde niet echt goed en is trouwens veels te knap voor een zogenaamd lelijke vrouw. Deze minpunten worden allemaal wel gecompenseert door het grote hart dat de film heeft. Het is een erg aangename kijkervaring en Marty spreekt me als personage ook gewoon gigantisch aan.

3,5*

Overigens moet dit haast wel de Oscarwinnende film zijn met het minste spektakel (en laagste budget?) ooit. Eigenlijk best een verfrissende film binnen het rijtje.


avatar van 606

606

  • 23834 berichten
  • 12052 stemmen

Erg aardige film en zelfs mijn eerste romantische film.

Sterk acteerwerk.

Verhaal was ook prima.

3,5 ster


avatar van kos

kos

  • 46535 berichten
  • 8719 stemmen

Heerlijke rol van Borgnine, wat een leuk personage speelt hij.

Fijn, sfeervol filmpje.


avatar van stinissen

stinissen (crew films & series)

  • 22960 berichten
  • 76078 stemmen

Ernest Borgnine in middels 94 jaar en nog steeds aan het werk zet hier een bijzonder mooie gevoelige rol neer. Hij speelt vaak de 2de of 3de rol maar niet vaak de hoofdrol en dat is toch wel jammer.


avatar van theo h

theo h

  • 30 berichten
  • 74 stemmen

Aardige film , komt in deze tijd wat simpel over, goed acteerwerk


avatar van timbo_

timbo_

  • 13112 berichten
  • 3812 stemmen

De winnaar van de Oscar voor de beste film in 1955. En hoewel menig film uit die tijd ook tegenwoordig nog met gemak overeind blijft, doet Marty toch wat gedateerd aan. Het verhaal over de nog niet getrouwde Marty van begin dertig zal destijds ongetwijfeld controversieel zijn geweest maar komt vandaag de dag vooral oubollig over. Daardoor kan zelfs het prima acteerwerk van Ernest Borgnine de film er niet echt bovenop helpen.

Kleine 3 sterretjes


avatar van Film Pegasus

Film Pegasus (moderator films)

  • 30883 berichten
  • 5374 stemmen

Een mooie warme ontroerende film. Meestal heb je van die romantische drama's met een liefdesverhaal dat bestaat uit porselein en toevalligheden. Terwijl dit veel echter oogt, ontroerender. Je moet het ook wat zien in de tijdsgeest met de druk achter een relatie, achter een gezin. Het inwonen van ouders bij hun kinderen. Moeders die naast huishouden en kinderen opvoeden in veel gevallen geen andere bezigheden hadden.

Ernest Borgnine acteert geweldig en heeft verdiend de Oscar gekregen voor beste acteur. Zeer geloofwaardig. Je voelt echt met hem mee. Ik hou wel van dit soort films, ook al is het verhaal op zich niet zo bijzonder, maar het zijn kleine sprookjes die (om het woord nog eens te gebruiken) veel warmte uitstralen. Wat je soms wel mist in hedendaagse films.


avatar van Spetie

Spetie

  • 38830 berichten
  • 7506 stemmen

Inderdaad een erg warme film met het hart op de juiste plaats.

Ernest Borgnine is gewoon perfect gecast als Marty en de natuurlijke manier waarop hij sullig weet over te komen als de enorme goedzak is indrukwekkend. Ondanks dat je aan het begin van de film de afloop eigenlijk al wel weet, hoopte ik op een gegeven moment ook echt dat het zo zou aflopen.

Dat het allemaal wat knullig en soms ietwat gedateerd oogt, doet eigenlijk maar weinig af aan de kracht van deze film. Betsy Blair is natuurlijk best knap voor de rol van lelijk eendje, maar goed dat zie je eigenlijk in bijna elke film waarin zogenaamd een lelijk meisje zit. Ze speelt haar rol verder wel goed. Ik vond die Virginia met haar baby trouwens maar een ontzettend vervelend personage zeg. Gelukkig was haar rol niet zo heel groot.

Maar verder op sommige momenten dus best genoten van deze film.

3,5*


avatar van Mr_White

Mr_White

  • 2067 berichten
  • 0 stemmen

Kijk, zo kan het dus ook. Fijne warme film die het allemaal simpel en klein houdt en juist daardoor werkt het allemaal zo goed. Borgnine speelt geweldig, Blair is inderdaad te knap voor de 'dog' maar zoals al gezegd, dat is puur Hollywood en neemt niet weg dat ze de rol wel goed speelt. De overgang tussen dialogen binnen een scène was niet altijd even best en ging soms iets te sterk van de hak op de tak maar ach, dat neem je gewoon voor lief.


avatar van scorsese

scorsese

  • 12752 berichten
  • 10778 stemmen

Aandoenlijke en kleine film over een 34-jarige vrijgezel die nog bij zijn moeder woont. Goed geschreven dialogen en een aantal ontroerende momenten zoals wanneer Marty een meisje belt en hij wordt afgescheept. Uitstekend acteerwerk een vlot tempo maken dit een aangenaam filmpje die 65 jaar na dato nog steeds actueel overkomt en dus niks aan kracht heeft ingeboet.


avatar van Drs. DAJA

Drs. DAJA

  • 4355 berichten
  • 4515 stemmen

Meer dan 55 jaar later nog altijd een herkenbare film met een thema wat je niet vaak in films ziet. De in feite simpele reacties die mensen in al hun luchtigheid op een relatie kunnen geven zijn erg geestig en een leuk onderwerp. De film bevat geen groot meeslepend drama maar is in al haar eenvoud een zeer vermakelijke film. Misschien was de film wat overtuigender geweest als de leeftijden van de acteurs wat meer overeen waren gekomen met die van de personages, want zoals het nu is zorgt het soms, vooral wanneer men het over leeftijd heeft, voor volledig oneloofwaardigheid. Hoe dan ook een erg leuke film.


avatar van BBarbie

BBarbie

  • 12893 berichten
  • 7675 stemmen

Mooie, eenvoudige film. Bijna 60 jaar na dato weet het aandoenlijke verhaal je nog steeds te raken, mede door de geloofwaardige rol van Ernest Borgnine, waarvoor hij destijds terecht een Oscar kreeg. Minder geloofwaardig is het, dat Betsy Blair weggezet wordt als een lelijk eendje, want zo slecht ziet de eerste vrouw van Gene Kelly er toch niet uit?

Al met al een oudje, dat het nog steeds goed doet.


avatar van mister blonde

mister blonde

  • 12643 berichten
  • 5705 stemmen

Sympathieke film. Dat vat het wel aardig samen. Film gaat over misfits, die het helemaal niet verdienen om misfits te zijn. Borgnine is perfect als Marty. Blair is niet superknap, maar absoluut niet lelijk en zodoende niet geheel geloofwaardig. Dramatisch zit de film goed in elkaar en eigenlijk zijn de slenteringen en kleine avonturen in de stad waar niets te beleven valt best vermakelijk. Apart eigenlijk. Verder is de sociale druk van vrienden en familie mischien net iets teveel tijdsgebonden (die brave jaren '50 weer) en blijft het ver weg. Verder wel aardig.

4 sterren.


avatar van stefan dias

stefan dias

  • 2435 berichten
  • 1417 stemmen

Leuke film over twee kneusjes die ook hunstukje geluk verdienen.

@ mister blonde: Blair is niet lelijk in de zin dat ze een wrat heeft en zo, maar ze is wel onaantrekkelijk omdat ze zo zielig lijkt en geen spatje sex-appeal heeft. Ze lijkt ieder ogenblik in huilen uit te barsten en doet dat soms ook daadwerkelijk. Marty zal er zijn handen mee vol hebben, maar hij kan dat blijkbaar wel aan. (mooi trouwens hoe hij opkijkt naar zijn ouders en hoe hij warme herinneringen heeft aan zijn ouder die alsmaar aan het praten waren)

De film is geen superhoogvlieger, maar het gegeven dat alles zich afspeelt op niet eens 48 uur, maakt het toch een leuk verhaal. De sfeer is leuk en ook vandaag nog heel herkenbaar: stap in het weekend ergens een bar binnen en je vindt altijd wel ergens zo'n paar lummels bij elkaar die alles staan af te loeren en waar de meisjes in een grote boog omheen gaan. En ja, ooit was ik dan wel één van die twee gasten.

'Ange', de vriend van Marty is ook goddelijk: zo'n echte loser die maar blijft zeuren van "hey gaan we niet naar 72nd street?" alsof het daar allemaal gaat gebeuren.

En alsof ik het nog hoef te zeggen: Borgnine steelt de show en ieders hart. Zijn aandoenlijke goedzakkerigheid tovert een film lang een glimlach op mijn gezicht: de vleesgeworden hondstrouwe bulldog. Hij lijkt zo uit een Tex Avery cartoon weggelopen Tex Avery cartoon

Een wat abrupt einde, maar dat hoort bij de charme. Feel-good movie zonder al te veel meligheid.


avatar van Vinokourov

Vinokourov

  • 3143 berichten
  • 2909 stemmen

Wat een braaf filmpje is dit. Het laat zien hoe het er schijnbaar aan toe ging in de jaren '50. De sociale omgeving vindt dat een mid-dertiger (Ernest Borgnine) aan de vrouw moet en via een ballroom hosselt hij dan een meisje. Dan nog heeft zijn sociale omgeving er allerlei opmerkingen over, enfin je kunt wel raden hoe het afloopt. Af en toe wel aan de kazige kant, maar belerend wordt het gelukkig nooit.


avatar van Movsin

Movsin

  • 8151 berichten
  • 8320 stemmen

Op ieder potje past een dekseltje en volg steeds de weg die je hart aanwijst is het thema van de film die over de ganse lijn een dramatisch tintje heeft om met een bijna komisch allure te eindigen "Hey, Marty, hey Marty..."

Hoe dan ook het is een zwart-wit film die uitmunt door zijn eenvoud. Vijftig jaar later komt het geheel misschien wel een beetje al te simpel en wat betuttelend over, maar de oprechtheid in het verhaal, de exacte schets van de personages en de ootmoedige, onbehouwen charme van de hoofdpersonages is nog altijd even ontwapenend.


avatar van gauke

gauke

  • 9852 berichten
  • 13069 stemmen

Een eenvoudige, menselijke, verrassend eerlijke, aandoenlijke en sentimentele film over een eenzame, goedige, gewone slager met een hart en een ziel. Hij had Italiaanse roots, vond zichzelf onaantrekkelijk en woonde nog bij zijn moeder. De dialogen waren helder en kwamen naturel over en de cast speelde goed.


avatar van Laurensv

Laurensv

  • 266 berichten
  • 3223 stemmen

Fijne film over een tijdloos onderwerp: liefde of juist het ontbreken daarvan. Eigenlijk heeft het niks aan realiteit ingeboet. Nu zou het natuurlijk een andere film zijn geworden, minder stereotypering aangaande de Italiaanse moeder bijvoorbeeld en wat maatschappelijke aanpassingen in gezinssituaties, maar voor de rest zou alles zo verplaatst kunnen worden naar 2015. Zo'n vriend van Marty die het allemaal niet alleen durft, de besluiteloosheid binnen de groep: zeker herkenbaar!

De mooiste scene vond ik wanneer Clara thuiskwam en haar verhaal deed bij haar ouders. Daar sprak zoveel oprechtheid uit; evenals de reactie van Marty bij de bushalte. Erg mooi gedaan. Op andere vlakken mist de film wat vaart: ja, ze hebben de hele avond gepraat, maar hun gespreksstof leek/was eigenlijk niet bijster interessant en had een iets te hoog 'maar jij bent wel mooi hoor'-gehalte. Ook het subplot rondom de tante en haar perikelen vond ik niet zo boeiend. Oscar voor de regie? Ik zou niet weten waarom. Oscar voor de film? De concurrentie was niet zo groot, dus vooruit. Gewoon een fijne film!


avatar van mrklm

mrklm

  • 10544 berichten
  • 9467 stemmen

Marty [Ernest Borgnine] is een 34-jarige medewerker in een slagerij. Hij de oudste zoon van een grote familie, maar zijn vele broers en zussen zijn allemaal getrouwd. Marty is een aardige, vriendelijke man, maar is aan de dikke kant en niet aantrekkelijk. Hij moet ook regelmatig aanhoren dat het een schande is dat hij nog niet getrouwd is en hij laat het ogenschijnlijk maar over zich heen komen. Hij gaat ook al jaren regelmatig naar dansavonden waar hij in de loop der jaren vele meisjes heeft benaderd, maar hij is zo vaak afgewezen dat hij de hoop heeft opgegeven. Wanneer zijn beste vriend Angie [Joe Mantell] hem op een zaterdagavond adviseert om te bellen met een meisje dat hij een paar weken geleden ontmoette in de bioscoop, waagt hij het erop. Dat telefoongesprek verklaart voor een belangrijk deel waarom Borgnine – in mijn ogen volkomen terecht – een Academy Award won: zijn stem klinkt gedurende het hele gesprek vriendelijk en beleefd, maar we zien aan zijn gelaat de pijn die hij van binnen voelt wanneer ze hem nul op rekest geeft. Het is subtiel, realistisch, effectief en ik denk voor een ieder herkenbaar die wel eens zo’n gesprek heeft gevoerd.

Marty laat zich toch overhalen om zonder date naar een dansavond te gaan. Daar wordt hij benaderd door een man die hem $5,-- biedt om zijn date over te nemen. De man is opgezadeld met een ‘lelijkerd’ en wil er vanaf. Marty spreekt zijn verontwaardiging uit, want zo hoor je niet met je date om te gaan. Wanneer hij de date in kwestie kort daarna in tranen naar buiten ziet lopen, gaat hij haar achterna en probeert haar te troosten. Clara [Betsy Blair] is onder de indruk van Marty’s galante gedrag en wanneer ze met elkaar in gesprek raken blijkt er meteen een klik te zijn. Marty en Clara maken een lange wandeling en genieten van elkaars gezelschap. Wanneer even bij Marty thuis komen, maakt Clara kennis met Marty’s moeder [Esther Minciotti] die aanvankelijk blij is dat Marty een leuke vrouw heeft meegenomen. Marty brengt Clara daarna thuis en belooft haar de volgende dag te zullen bellen. De volgende ochtend blijkt zijn moeder, mede onder invloed van diens zus [Augusta Ciolli] die net bij hun is ingetrokken omdat haar schoonzus haar uit huis zou hebben gejaagd, Clara af te wijzen. Bovendien noemen zijn vrienden haar ook een lelijkerd. Dat wakkert de onzekerheid in Marty aan waardoor hij denkt dat hij Clara beter maar niet kan bellen.

Door de toenemende populariteit van televisie waren de filmstudio’s in de jaren ’50 vooral bezig met het maken van epische films, grootse producties en zoveel mogelijk in schitterende kleuren. Het is dan ook niet zo vreemd dat niemand verwachtte dat “Marty” een hit zou worden. Eén van de producers was niemand minder dan Burt Lancaster, die de film eigenlijk maakte als fiscale afschrijving. Het was waard om het te maken, maar zou ongetwijfeld verlies lijden. Scenarist en co-producer Paddy Chayefski bleek met zijn scenario echter iets los te maken waar het bioscooppubliek op zat te wachten en dat was juist het tegenovergestelde van bombastische, groots opgezette spektakels: een verhaal over een doodgewone man en vrouw, zoals je die in elke straat wel tegenkomt en zoals je die waarschijnlijk ook zelf kent. Het bleek de doorbraak voor wat nu ‘kitchen-sink-drama’ heeft: verhalen over alledaagse mensen in een alledaagse setting. Borgnine was tot dan toe uitsluitend gecast als schurk en zou dat ook nog vaak doen, maar deze film bewees dat hij over tot dan toe onaangeboorde acteerkwaliteiten bleek te beschikken. De man die enkele van de meest memorabele schurken neerzette – waaronder Sgt “Fatso” Judson in “From Here To Eternity” [1953] en Bart Lonergan in “Johnny Guitar” [1954] – zet hier één van de meest sympathieke filmkarakters uit de filmgeschiedenis ooit neer. Zakdoeken in de aanslag en huilen maar!


avatar van TMP

TMP

  • 1847 berichten
  • 1677 stemmen

Een nogal rechttoe rechtaan verhaaltje over een vrijgezel van ruim in de dertig die aan de vrouw moet. Borgnine doet zijn best om hoofdpersoon Marty zo sympathiek mogelijk neer te zetten en slaagt daar best aardig in. De bijrollen stellen niet veel voor. Het verhaal heeft ook weinig echt interessante ontwikkelingen, maar komt wel realistisch over en verveelt - mede door de niet al te lange speelduur - ook niet echt.


avatar van pjmj

pjmj

  • 300 berichten
  • 282 stemmen

Wat een lieve feel good film.


avatar van clubsport

clubsport

  • 3588 berichten
  • 6829 stemmen

Feel good film , een beetje het moderne sprookje van het lelijke eendje die uiteindelijk toch nog iemand vind , niet toevallig natuurlijk dat die persoon ook in een soortgelijke situatie zit .

Het grappige was natuurlijk dat iedereen inclusief zijn moeder maar aan zijn kop blijft zeuren wanneer hij nou eens gaat trouwen , maar zodra hij met een vrouw thuis komt draait ze 180 graden om omdat ze bang is afgedankt te worden .

De film is verder aangenaam om naar te kijken met fijn spel van de cast ( vooral Borgnine ) die nu eens niet de rotzak speelt en dat doet hij overtuigend .

Toont veel overeenkomsten met only the lonely trouwens en dat zal niet toevallig zijn .


avatar van Woland

Woland

  • 4573 berichten
  • 3673 stemmen

Warme, kleine film die een paar grote prijzen in de wacht heeft gesleept (zowel de Oscar als Cannes), al had ik dat bij een film als dit niet verwacht. Sympathiek is de film wel, over de heel herkenbare Marty - aardige kerel, maar niet zo gelukkig in de liefde, en zijn verstokte vrijgezelschap levert hem een hoop gezeik op van zijn familie. Tot hij op een gegeven moment wel de ware tegenkomt, en ondanks druk van zijn playboy-vriendjes toch voor haar kiest. Ernest Borgnine doet het knap door Marty heel geloofwaardig neer te zetten, zonder dat hij onsympathiek, al te sukkelig of saai wordt. De andere rollen zijn wel wat karikaturaal af en toe, vooral de traditionele Italiaanse typetjes zijn misschien herkenbaar maar ook ontzettend irritant. Ik zou met een moeder als dat al sowieso vijf staten verderop zijn gaan wonen; de andere vrouwen zijn niet veel beter; en ook beste vriend Ange is een egoïstische zak hooi. Maar verder een wat simpele, maar ook leuke en lieve film waar ik het toch een beetje warm van kreeg. Al helpen de tropische temperaturen daar ook wel aan mee.