A Star Is Born (2018)

Drama / Muziek
136 minuten / 147 minuten ('A Star is Born: Encore')

geregisseerd door Bradley Cooper
met Bradley Cooper, Lady Gaga en Sam Elliott

Jackson Maine is een countryzanger die op de rand van de afgrond staat als hij een getalenteerde onbekende zangeres ontdekt, genaamd Ally. Als de twee een hartstochtelijke liefdesrelatie beginnen zet Jackson Ally in de spotlights en werpt haar in de wereld van de sterren. Maar als zijn eigen carrière in de schaduw komt te staan van die van Ally begint hij het steeds moeilijker te vinden om met zijn vergane glorie om te gaan.

avatar van John Milton
Dat is geen zwakke loftuiting

Zag er in de trailer al goed uit, maar dit klinkt wel heel veelbelovend!

Zwolle84
Ja, meen het ook oprecht. Zat er met tranen in de ogen terwijl het verhaal me eigenlijk niet echt aangreep. Het was puur die overweldigende performance.

avatar van synec
Los van haar muziek en zelfs voor AHS vond ik altijd al dat Gaga een enorm sterke screen presence had en dat daar wel een acteer talent in verborgen zat. In sommige van haar videos en interviews zag je dit al. Die Bradley Cooper had dat duidelijk ook goed gezien.

Ben wel zeer benieuwd nu na al die positieve reacties .

avatar van IH88
Mensen die dit een onvoldoende geven vertrouw ik niet. Volgens mij hebben de Russen niet alleen het OPCW gehackt . Kippenvel bij 'Shallow', tranen bij het laatste nummer 'I'll Never Love Again'. Lady Gaga Oscarwinnares? Zoals Zwolle84 ook al zegt, het verhaal is niet al te bijzonder, en bepaalde plotontwikkelingen zie je van mijlenver aankomen (en ik heb de andere films niet gezien). Maar door de prestaties van Gaga en Cooper, en de regie van Cooper, stijgt de film naar grote hoogte. Sam Elliot is ook een held. Dat Gaga dit kan had ik niet verwacht.

Het eerste gedeelte is sterker dan het tweede gedeelte, maar dat tweede gedeelte laat wel mooi het failliet van de muziekindustrie zien.

Shallow is een geweldig liedje, staat ook nr 1 in America

IH88 schreef:
Mensen die dit een onvoldoende geven vertrouw ik niet.

Lijkt me een heel gezond standpunt.

Vooraf dacht ik bij de omschrijving van de film en de lengte van de film: wat een suf verhaal en waarom moet zo’n suf en simpel verhaal 135 minuten duren? Ik heb inmiddels de film gezien en ik vind het nog steeds een suf verhaal en ik vraag me nog steeds af waarom ie 135 minuten moet duren want de film sleept enorm waardoor ik aldoor naar het einde snakte. Er wordt inderdaad goed gespeeld – qua acteren en qua muziek – maar de film heeft gewoon te weinig inhoud om echt te kunnen (blijven) boeien. De film begint als een talentenjacht met een clichémoraal dat niet uiterlijk maar of je iets te vertellen hebben er toe doet – en dat deel was nog wel aardig want het is altijd hartverwarmend als een onbekend talent wordt ontdekt – en eindigt als een saai clichéverhaal over een destructieve relatie met een alcoholverslaafde.

Dit is weer zo’n film waarvan ik niet begrijp waarom zo veel mensen hem geweldig vinden. Het suffe en grotendeels voorspelbaar clichéverhaal kan het niet zijn: waarschijnlijk vonden ze de ‘vibe’ van de film, dat wil zeggen de optredens van Bradley Cooper en Lady Gaga, lekker of – en dat komt eigenlijk op hetzelfde neer – het zullen fans zijn van Bradley Cooper en/of Lady Gaga.

De filosoof
Kan het zijn dat jij sowieso meer op plot gefocust bent? (Ik zie meerdere keren 'het verhaal' terugkomen.) Plot vind ik persoonlijk een van de minst belangrijke onderdelen van een film. Puur van het verhaal uitgaande zou ik deze film ook niet goed vinden.

Zwolle84 schreef:
De filosoof

Ja, het is duidelijk dat mensen naar verschillende facetten van een film kijken: de een kijkt meer naar het acteren, de ander let meer op de sfeer en weer een ander meer op het verhaal. Nu is voor mij het verhaal ook niet perse belangrijk maar wel wat de film wil zeggen en daarin zit misschien mijn grootste probleem met deze film: ik weet niet wat de film wil zeggen en heb de indruk dat de film eigenlijk niets te zeggen heeft. Dat maakt de film ook erg ironisch: de film leert dat je doorbreekt als je "iets te vertellen hebt" (waar anderen naar willen luisteren) maar wat heeft deze film eigenlijk te vertellen?

avatar van IH88
De filosoof Don't do drugs.

De filosoof schreef:

Maar wat heeft deze film eigenlijk te vertellen?

Die vraag heb ik zelf nooit gesteld. Een film hoeft van mij niets te vertellen.

Een twee uur durende anti-alcohol propaganda film. Het sleept zich voort en het verhaal is flinterdun. En ongelooflijk deprimerend. Niet naar toe gaan als je toch al somber bent. ?

avatar van de grunt
Kijk vandaag even Little Miss Sunshine dat helpt!

avatar van Basto
Film begint vrij aardig met lekkere blues. In het tweede deel wordt er van Gaga een vreselijk soort 13 in een dozijn popsterretje gemaakt, waarna in het laatste deel de film als een nachtkaars uitgaat.

Jammer, want ik hou erg van muziekfilms, maar deze is helaas vooral heel degelijk en daardoor toch te middelmatig.

Kleine 3.

avatar van mjk87
Oscar-seizoen is nu wel begonnen. En ik wist dan maar dat Cooper de hoofdrol had, anders had ik gedacht dat Bridges zijn rol uit Crazy Heart nog eens dunnetjes overdeed. Die stem, die baard en dat alcoholgebruik. En dat is wat de hele film is: niet per se slecht, maar dit heb ik echt al tientallen keren gezien. De shots, de plot, de thema's, de alcohol. Cooper als regisseur heeft smaak maar lijkt wat goede dingen te kopiëren en mist een eigen stijl. Een enkele scène is best mooi, maar dit is verder zo veilig gekleurd dat de film me nauwelijks raakte. Ja, die mooie slotscène en het samen zingen van Shallows ergens op een derde van de film, dat was prima. Shallows is ook gewoon een goed liedje, maar dat valt ook op doordat de andere nummer gewoon niet meer dan niet onaardige middelmaat is. En je denkt dan: waarom is Cooper zo populair? De film kent ook wat zijplotjes die matig worden uitgewerkt terwijl daar mijns inziens veel meer interessant verhaal uit te halen is. Net als de omvorming van Lady Gaga tot simpel popprinsesje. Ook daar zit veel meer in maar hangt er te veel bij. Al met al een wat bloedeloze film. 2,5*.

avatar van Flat Eric
Geloofwaardige chemie.
Hoewel het middelmatige plot me totaal niet trok viel het me toch mee. Een drama over showbiz en alcoholisme daar moet je zin in hebben, had ik niet, maar de hoofdpersonen hebben een zeer overtuigende prestatie neergezet waardoor ik toch wel in het verhaal werd meegezogen. De liefde tussen de twee kwam heel naturel over.

avatar van mjk87

A Star Is Born (1954)
A Star Is Born (1976)

Ziegler schreef:
Is dit een remake van de film met B. Streisand?

Dit is wel een remake met geheel eigen vibe. Vooral de rol van Gaga is hier wat assertiever dan die van Streisand en Garland, en Cooper is wat sympathieker dan de andere mannelijke acteurs. Hij heeft jaloerse trekjes, maar hij steunt Ally wel.

@mjk87

Oke! Remake numero zoveel!!

avatar van Lvdv1
Prachtig.. prachtig... prachtig. Meer dan twee uur helemaal in het verhaal, top geacteerd, prachtig gezongen. Een zaal vol tranen bij het eind.

avatar van Bad Kitty
Mooie film met geweldige acteeprestaties.
Toch wel voor nét wat te lang en het einde was voor mij te abrupt. Had ik graag meer emotie bij willen zien ofzo.

avatar van sportfan27
Toch wel een lichte tegenvaller. Het is/gaat allemaal net te gladjes en te weinig diepgang. Geen slecht debuut van Cooper als regisseur en ook Gaga doet het niet slecht maar je kan toch wel duidelijk merken dat ze geen echte actrice is. Het zingen gaat haar beter af...
De potentiële Oscar hype omtrent deze film begrijp ik totaal niet...

avatar van John Milton
'Ik kan ernaast zitten uiteraard, maar ik voorzie geen kraker', schreef John Milton april 2017. Welnu, ik zat ernaast. De critici zijn enthousiast, maar ook de publieksscore is hoger dan ik ooit had verwacht met een 8.6 op IMDb met de 20.000 stemmen in het vizier. Een prettige verrassing. Maar ik was er niet zo zeker van dat ik dat zelf ook ging vinden. Ook dat viel mee.

Lady Gaga spat van het scherm in dit ingevoelde debuut van Bradley Cooper. De zoveelste remake? Ja dat zal gerust, maar ik heb geen van de voorgangers gezien, en net als voor Zwolle84 is het verhaaltje of wat Cooper ons zou willen vertellen, voor mij sowieso van ondergeschikt belang. De met drank- en drugsverslaving geplaagde muzikant is een platgetreden pad, maar de chemie tussen Cooper en Lady Gaga, de lekkere muziek, zang en acteerprestaties lieten mij dermate ontroerd voor die 2 uur, dat ik er amper aandacht aan heb besteed.

Wat betreft hetgeen sportfan27 hierboven zegt ('je kan toch wel duidelijk merken dat ze geen echte actrice is'), ik kan me daar met de beste wil van de wereld niets bij voorstellen. Ik kan me zo geen betere vrouwelijke performance in een muziekfilm voor de geest halen. Een uitmuntende rol wat mij betreft, niet alleen binnen dit genre.

avatar van paul ^^
fenomenaal. En kan idd niet merken dat lady gaga geen echte actrice is. Haar acteren kwam zo puur en naturel over klasse!

avatar van sportfan27
John Milton schreef:

Ik bedoel dat Gaga in de film tijdens haar zang scenes beter tot haar recht komt. Haar overall acteerwerk in deze film is niets mis mee en voor haar debuut zeker verrassend goed maar toch miste ik iets bij haar. Ik denk dat de muziek in deze film je ook moet raken en dat is bij mij niet echt het geval. ?

Ondanks de behoorlijke acteerprestatie van Gaga en de dito muziekbelevenis, heeft de film als film mij niet echt kunnen aangrijpen of overtuigen. Het werkte gewoon niet voor mij, noch de "geboorte" van Ally, noch de figuur van Jacson, noch hun relatie. Misschien heeft het te maken met het feit dat degene die de geboorte van de ster moet belichamen in werkelijkheid al een zó doorwinterde wereldster is...

avatar van Vidi well
Een fijne film die me naar het einde toe minder kon bekoren. De film start geweldig met het optreden van Cooper, en zijn nachtelijke avonturen geven een mooi beeld van het droevige leven dat deze muzikant leidt/lijdt.
Het eerste uur spatten de vonken bijna van het scherm, dankzij de realistische concertbeelden, de goede muziek, en de chemie tussen Cooper en Gaga. Het verhaal kent ook de typische fijne opbouw waarin je gewoon wilt dat ze succes hebben. Je gunt het deze personages echt. Hun liefde voor elkaar en voor de muziek is voelbaar.
Helaas volgt dan de tweede akte, die vooral in het teken staat van verval en de problemen die roem (en het verlangen ernaar) met zich mee brengt. Wellicht komt het doordat het eerste uur zo fantastisch is, dat de film wat lijkt in te kakken in de tweede helft. Hoewel het verhaal hier nog steeds goed is, en bijzonder emotioneel gebracht wordt zonder sentimenteel te worden, duurt het simpelweg te lang.
Deze film had een half uur korter gekund (iets wat ik de laatste jaren wel vaker vind van films) en dan was er niets aan verhaal ingeboet. Jammer, want daardoor raakte ik mijn concentratie toch wat kwijt. Gelukkig was daar de emotionele finale die de film op een ruime voldoende houdt. Want dat verdient deze film absoluut wel, mede vanwege de goede acteerprestaties, en de fijne muziek.

Zwolle84 schreef:

Zwolle...wil je een zakdoekje van mij?????Maar mooi man, emotie bij een film. Groet...Ik ben ook benieuwd.!!!!