ad
  • 8.143.189 stemmen

A Star Is Born (2018)

Drama / Muziek | 136 minuten / 147 minuten ('A Star is Born: Encore')
3,52 1.240 stemmen

Genre: Drama / Muziek

Speelduur: 136 minuten / 147 minuten ('A Star is Born: Encore')

Geregisseerd door: Bradley Cooper

Met onder meer: Bradley Cooper, Lady Gaga en Sam Elliott

Releasedatum: 4 oktober 2018

Over A Star Is Born

Jackson Maine is een countryzanger die op de rand van de afgrond staat als hij een getalenteerde onbekende zangeres ontdekt, genaamd Ally. Terwijl de twee een hartstochtelijke liefdesrelatie beginnen, laat Jackson Ally debuteren tijdens zijn concert en brengt haar daarmee in de spotlights en in de wereld van de sterren. Maar als zijn eigen carrière in de schaduw komt te staan van die van Ally, begint hij het steeds moeilijker te vinden om met zijn vergane glorie om te gaan.

imageimageimageimageimageimageimageimage

Social Media

avatar van MisterJames

MisterJames

Leek me in eerste instantie een standaard romantische film, wat het ook was. Het is mooi geregisseerd, en er werd harstikke mooi in geacteerd door de 2 hoofdrolspelers. Wat er voor mij wel uit sprong was de muziek, zaten echt wel een paar mooie plaatjes tussen ?.

Toch zat het vol met cliches, koppel word verliefd, krijgt ruzie, blabla alles gaat bergafwaarts. Toch loopt het slecht af, dat verraste me dan wel weer. Jackson Maine vond ik wel een bijzonder karakter, ene moment harstikke cool, en op een ander moment mocht je hem weer totaal niet. Het eind was helaas niet zo net uitgewerkt. Ging allemaal net iets te abrupt en plat om echt impact te hebben.

Cliche verhaal, maar met het mooie acteerwerk van Cooper en Gaga, de mooi geregisseerde scenes, en de mooie muziek kan je je prima mee vermaken voor een paar uurtjes, 3,5!

avatar van grovonion

grovonion

• 2055 stemmen

Malse filmpies schreef:

Normaal gesproken ben ik totaal geen fan van veel liedjes in een film, maar als het zó ontzettend goed is, kan ik niet anders dan genieten. Met name Gaga's verse van 'La vie en rose' en de regelrechte hits 'Shallow', "I'll never love again' en 'Always remember us this way' zijn werkelijk van bizar hoog niveau.

Mee eens, Shallow heeft niet voor niets meer dan een miljard plays op spotify...

avatar van grovonion

grovonion

• 2055 stemmen

Maar de film heeft wel zijn gebreken. Daar is de zeer rappe introductie van Ally op het podium, met een liedje dat ze maximaal in zeer kleine flardes met elkaar hebben gedeeld, en dat ze dan plots volledig gearrangeerd en zonder repititie voor een stadium spelen zonder fout. Dat kunnen volgens mij zelfs de beste artiesten niet. Maar dit kun je nog afdoen als verfilmingstechniek.

Wat me meer stoort is hoe weinig empathie Ally heeft voor Jack. Er wordt geen enkel moment getoond dat Ally echt begrip heeft voor de problemen die Jack heeft, enkel haar carriere is belangrijk, een carriere die ze zonder Jack nooit had.

En dat Jack zich op het einde zo makkelijk uit zijn evenwicht laat slaan door de producer is ook een sprong van jewelste, een Jack die zich daarvoor nog tegen Ally goed geweerd had, laat plots over zich heenlopen door die gast, een buitenstaander van de familie.

Tenslotte nog iets over de acteerprestatie van Lady Gaga, die viel mij niet tegen, maar dat had ik ook niet met Sophia Copolla, en Lady Gaga had toch zeker een paar Sophia momenten. Zeker geen oscarnominatie waardig.

avatar van Daan258

Daan258

Heel sterk acteerwerk van zowel Bradley Cooper als Lady Gaga.

Eerste helft van de film is zonder twijfel het sterkst. Goed acteerwerk, mooi opbouw van het verhaal en lekkere muziek. Daarna vond ik het iets te lang door gaan allemaal, waardoor het voor mij altijd even boeiend wist te blijven. Het had van mij een stuk korter gemogen.

Zeker wel het kijken waard.

Kleine 3,5*

avatar van N00dles

N00dles

Het concept is niet heel vernieuwend (ik begreep achteraf pas dat dit een remake was) mar de uitvoering was prima in orde.

Lady Gaga laat hiermee zien dat ze ook uitstekend kan acteren en met de regie en rol van Bradley Cooper erbij is dit meer geworden dan een simpel vehikel voor Lady Gaga en haar zangtalent.

Hoewel het plot hier en daar platgetreden paden bewandelt (een struggling alcoholverslaafde muzikant in de knoop met zichzelf, de vercommercialisering van 'echte' muziek, een klassiek coming-to-fame verhaal) en de film aan de lange kant is, was het een prima kijkervaring.

avatar van Woland

Woland

Sterk acteerwerk inderdaad van zowel Cooper als Lady Gaga, en er zitten zeker een paar fraaie liedjes in. Maar verder hield het al snel op voor mij.

Zelden een film gezien die zo veilig binnen de gebaande paden blijft, op geen moment verrast en dik twee uur zijn zoetsappige voorspelbare weg bewandelt. Het type film ligt me al niet, maar zeker niet als het zo'n uitgekauwd verhaal is. Natuurlijk niet heel verbazend, het is een klassiek plot dat al meerdere malen verfilmd is, en er zijn veel meer films met een niet heel origineel plot. Maar als dat dan ook nog in een genre is dat je niet ligt, dan wordt het een moeizame zit. En heb ik al verteld dat het ook nog eens dik twee uur duurt?

avatar van pierre18

pierre18

Woland schreef:

Sterk acteerwerk inderdaad van zowel Cooper als Lady Gaga, en er zitten zeker een paar fraaie liedjes in. Maar verder .... Zelden een film gezien die zo veilig binnen de gebaande paden blijft, op geen moment verrast en dik twee uur zijn zoetsappige voorspelbare weg bewandelt....

Hier ben ik het behoorlijk wel mee eens. Maar ik weet wat ik kon verwachten, maar moest toch met mijn dochter mee die m voor de 3e keer in de bios zag (Zo mooi.... ) Het is niet verkeerd, maar ook zo'n verhaal als dit ken ik wel. En dan is 147 min erg lang.

avatar van K. V.

K. V.

Naar deze keek ik al een tijdje uit en me er nu ook eens aan gewaagd. Direct dan maar de lange versie bekeken. De film was wel mooi en had ook enkele bekende liedjes. Het verhaal zelf was ook niet slecht, alleen was het wel een erg lange zit. Het eerste deel vond ik ook wel het sterkst.

De cast deed het wel goed en kwam overtuigend over.

Toch wel blij dat ik deze nu eens heb bekeken.

avatar van Gert1980

Gert1980

grovonion schreef:

Mee eens. Die nominatie sloeg serieus nergens op. Ik heb puur betere gezien die niet eens een nominaite kregen. Maar ja, de entertainmentwereld is een beetje aan het doorslaan wat Gaga onder de prijzen en nominaties bedelven betreft.

avatar van Boneka

Boneka

Daan258 schreef:

Heel sterk acteerwerk van zowel Bradley Cooper als Lady Gaga.

Zeker wel het kijken waard.

Kleine 3,5*

Zo sterk speelde die twee anders niet.

avatar van Boneka

Boneka

Tja mwah had er toch wel wat meer van verwacht. Vooral het verhaal is vrij standaard neergezet en in het begin nog best wel wat rommelig. Vooral het eerste stuk is doorsnee van place to place optredentje hier en daar een ontmoeting met Ally (Lady Gaga) en dan blijkt dat Ally het beter gaat doen dan onze country boy Jackson Maine die jammer genoeg steeds verder wegzakt als gevolg van zijn ernstige drankprobleem. En dat probleem manifesteert zich al vrij vroeg waardoor de film al vrij snel begint te irriteren. De toevallige ontmoeting met Ally brengt helaas vrij weinig voorspoed en misschien is dat best wel jammer in deze film. Qua verhaal vond ik het allemaal maar matig neergezet. De muziek zelf is dik in orde al begreep ik het eerste sterke nummer niet dat veel weg leek van U2.

De tweede helft kent iets meer verhaal en dat had het ook wel nodig, anders zitten we naar een concert te kijken van place to place. Maar echt boeien doet A Star is Born nooit. Dat komt ook door te weinige interactie tussen Ally en Jackson die toch vrij afstandelijk is. Vond ook de zelfmoord wel ineens erg snel gaan hoewel je hem wel steeds meer zag afglijden. Zelfs de hond leek niet onder de indruk en doet zijn dutje voor de garagepoort.

Ik heb de laatste tijd veel muziekfilms gezien. Dit was toch een van de mindere helaas ondanks de prettige muziek die meestal geheel werden vertoond met Nederlandse ondertiteling.

Film 3.0

Beeld 4.0 (4K)

Geluid 4.5

Extra's 4.0

avatar van schrans

schrans

Film die me positief verrast en dan vooral de acteerprestatie van Lady Gaga (heeft bij momenten wat weg van Sczrlett Johansson), waarvan ik eigenlijk vooraf weinig verwachtte. Cooper acteert zelfs zeer sterk en doorleefd. De nummers in het begin deden me wel wat meer dan de latere songs. Het verhaal zelf is vrij standaard maar finaal wel met een onverwachte twist. Mijns inziens wel een halfuurtje te lang.

avatar van tjitta

tjitta

Sorry voor iedereen, maar ik vond het een vreselijke smartlap en erg voorspelbaar. En ik werd gek van al die janknummers. Wat zonde van mijn tijd!

scorsese

Had in de herziening flink wat minder problemen met het personage van Bradley Cooper. Stem verhoogd naar 4.0 sterren.

avatar van Beffrey28

Beffrey28

tjitta schreef:

Hoef je geen sorry voor te zeggen. Ik zie het namelijk al helemaal voor me; zo'n typisch Amerikaanse film die probeert op een goedkope manier emoties op te wekken. Daarom ook geen zin om hem te kijken, maar mijn vrouw wil hem graag zien, dus kans is groot dat ik hem toch 'moet' gaan zien

avatar van Joy4ever

Joy4ever

Prachtige film. Indrukwekkende acteerprestaties van Cooper en Gaga.

avatar van Eefyeah

Eefyeah

Prachtige film! De hele film tot tranen toe geroerd door deze schitterde acteurs, de weergaloze muziek en het verdrietige verhaal! Zo’n manager die alles kapot maakt, niet alleen de muziek, maar ook de relatie!

avatar van Freespirit2

Freespirit2

Geweldige verfilming!

Heb de oude met Barbera Streisand vroeger al een paar x gezien.

Nu de verfilming..... Bradley Cooper, Lady Gaga & Sam Elliot.....geweldige combi.

Ik heb er weer heerlijk van genoten

avatar van eRCee

eRCee

Bij zo'n film komt het toch wel aan op de muziekscènes en die zijn hier overtuigender dan in de meeste andere muziekfilms (bijvoorbeeld ook uit 2018 Her Smell). Een deel van de liedjes is door Gaga zelf geschreven met hulp van een hoop anderen, waaronder hitmachine Mark Ronson, en dan heb je nog schrijfwerk van Cooper zag ik in de aftiteling. Het is vooral dat eerste optreden van Shallow dat filmisch goed werkt. Zelf vind ik dat Gaga maar één zangregister bespeelt (en Cooper een half register) dus een groot fan ben ik niet, maar je kan in elk geval begrijpen dat ze er binnen de film faam mee verwerft.

Het verhaal dan, dat is blijkbaar al meermaals verfilmt en dat lijkt wat veel van het goede. Toch vond ik de uitgebeelde relatie nog best wel interessant, hoewel absoluut niet verrassend. Zoals ook door anderen al aangedragen is met name de beslissende plotontknoping echter hopeloos ongeloofwaardig: welk probleem moet deze verhanging thuis nu precies oplossen? Qua acteerwerk heb ik niks bijzonders gezien. Cooper doet een combinatie van Eddy Vedder (maar dan zonder de stem) en Jeff Bridges en de film duurt net wat te lang om dat interessant te houden. Gaga krijgt waarschijnlijk vooral lof omdat het niet slecht is wat ze laat zien.

A star is born is een makkelijke wegkijker waarmee ik me op zich heb vermaakt, maar het laat geen indruk achter. Mag hopen dat dit nu de laatste keer is dat dit verhaal naar het witte doek wordt gebracht.

avatar van FunkStarr

FunkStarr

Teveel drama en te langdradig. Ook niet echt mijn genre en type film dit (maar soms moet je het vrouwtje ook tevreden stellen helaas). Heb een paar stukjes gemist maar de film heeft me eigenlijk geen moment weten te boeien. Dat Cooper en Gaga sterk acteren mag wel vermeld worden, maar verder totaal niet mijn kopje thee.

avatar van Gish

Gish

Saai.

Het fenomeen Lady GaGa bewonder ik, extravagant en veel talent, ook haar vele hits zijn prima. Bradley Cooper is een acteur die ik ook graag zie, heeft ook een goede kop. Deze film maakt op mij echter geen moment indruk. De aaneenschakeling van muziekindustrie clichés, zo voorspelbaar, muzikaal ook nauwelijks te pruimen. Genomineerd voor 3 Grammy’s? Welke nummers dan?

Heb alle versies van A star is Born gezien, van Garland tot Streisand, maar dit is de minste.

Geen moment genoten van de film.

avatar van JJ_D

JJ_D

Een ster is geboren.

Ster? Een tijdelijke glinstering aan het firmament van de popindustrie.

Ster? Een hemellichaam.

Ster? Waar je naar kijkt met vlinders in de buik.

Wat we allemaal weten over sterren: soms zijn ze er al niet meer, ook al lijken ze harder dan ooit te fonkelen.

Meer nog: we vergapen ons aan hun verdwijning, waarbij hun intense schittering onlosmakelijk verbonden is met de eindigheid van hun vermogen te blijven flikkeren. In die zin lijkt het verhaal van Jack op de tragische biografie van Amy Winehouse. Zijn het immers niet haar fans die haar ten grave dragen, door haar privacy te grabbel te gooien (gedaan met de anonimiteit, Jack!), door haar zelfdestructie te verheerlijken (drink je maar lazarus en snuif jezelf in de vernieling, Jack!), door het torment in haar muziek te consumeren (een originele liefdesballade verworden tot zoveelste YouTube-hit) – de verbeurdverklaring van authentieke zielenroerselen…

Het verhaal is te mooi om waar te zijn, of liever: te onwaarschijnlijk om waar te zijn – een tautologie, jawel! Niet alleen het überromantische idee van liefde op het eerste zicht staat me tegen, maar vooral de transformatie van Lady Gaga in Ally. De reflecties over waarachtigheid ten spijt, spreekt de film (of spreken de makers) zich nergens uit over hoe zij zich laat verworden tot beats, erotische danspassen en dito kledij, kortom tot een product. Is de boodschap dat Ally hierin haar ware identiteit vindt – waardoor ze Jack ook niet verloochent, maar hem probeert te integreren in haar schaamte- en smakeloze popdiscours? Hé maar, dit is toch een onmogelijke spreidstand? (Alsof Lady Gaga een apologie voor zichzelf opvoert: "ik kleed me als een sloerie en laat mezelf kapotproducen omdat dat nu eenmaal is wie ik ben"?)

Blijft over: een glansrol voor Bradley Cooper, die het stereotiep van de rockmuzikant incarneert zoals we hem maar al te graag te zien krijgen – achtervolgd door oude demonen, integer, en vooral: te zwak om aan het wederkerende duister te weerstaan.

Goed gemaakt, zegt u, met degelijke muziek, voegt u nog toe? Ja hoor. Maar onecht, wat ik moeilijk verdraag bij een film die uitdrukkelijk onvervalst probeert te zijn…

avatar van psychopath

psychopath

Beter dan verwacht en voor mij een sterke film die erg diep gaat.

Ik kan mij wel relativeren met Jackson, eigenlijk kampt hij gewoon met trauma uit het verleden en drukt dit weg met drank en drugs iets wat ik zelf ook deed/doe. Dan als je nuchter bent komt alles tig keer zo hard aan wat weer leidt tot diepere depressies en mijn interpretatie is dat hij er niet meer tegen kon om tegen die depressies te vechten en drank en drugs ook geen keuze meer waren dus voor zelfmoord koos.

avatar van El ralpho

El ralpho

A Star Reborn

A Star is Born is zeer genietbaar, wat met name komt door de overwegend sterke muziek keuze en de chemie tussen Cooper en Gaga in combinatie met uitstekend acteerwerk. Deze elementen vormen echt het hart van de film. De film verdiend zeker geen originaliteitsprijs als je je bedenkt dat twee titels met dezelfde naam (een in 1937 en de ander uit 1954) ook al waren uitgebracht, maar de kans is natuurlijk klein dat het publiek van vandaag een van deze twee versies gezien heeft. Ik zelf in ieder geval niet. Beter goed gejat dan slecht verzonnen is hier dan ook een vlieger die maximaal opgaat, wat geen probleem is wanneer de invulling zo goed is als hier. Had hier twee andere acteurs neergezet die minder chemie hadden, en matige zangkwaliteiten zonder een killer soundtrack, en dit had gemakkelijk een flop van jewelste kunnen worden.

Bedenk de sterke punten namelijk weg, en er blijft eigenlijk een heel voorspelbaar liefdesverhaal over die weinig verassingen herbergt. Het slot was weliswaar weinig alledaags, maar ik had de zelfmoord van Jackson geloofwaardiger gevonden als zijn relatie met Ally op de klippen gelopen zou zijn. Ik begrijp goed dat de opmerking van de manager van Ally hem een enorme klap gegeven heeft, maar dat hij zichzelf, na een revalidatie nota bene, hierdoor laat overtuigen tot het plegen van zelfmoord vond ik redelijk zwakjes. Zeker als je je bedenkt dat hij nog wel steeds zijn grote liefde in zijn leven had, waarvan ik het gevoel had dat dit het allerbelangrijkste voor hem leek te zijn.

Bovenstaande kritiek wordt echter ruimschoots goedgemaakt doordat zowel Cooper als Gaga, een tour de force van jewelste weten af te leveren die het wat gemakkelijke verhaal en het in spoilers aangehaalde kritiekpunt, naar de achtergrond laten verdwijnen. Het is dan ook hierdoor dat dit muzikale drama met onderstaande beoordeling aan de haal gaat.

avatar van milan90

milan90

Vandaag was het zover, a star is born in de 2018 versie, nog vaag de versie van 1976 in mijn geheugen. Mooie opbouw en goede gekozen liedjes zorgen ervoor dat de film niet aan kracht verliest. Jammer dat het einde wat afgeraffeld wordt. Wat zijn de beweegredenen van Bradley Cooper en hoe gaat de media ermee om. De film was vrij lang en had hiermee wel een half uur kunnen uitlopen.

avatar van cucciolo

cucciolo

El ralpho schreef:

en de chemie tussen Cooper en Gaga in combinatie met uitstekend acteerwerk.

Vind eerder dat ze door hun sterke acteerwerk chemie veinzen. Ik zie die chemie het echter niet van het scherm afspatten.

avatar van Angel9999

Angel9999

cucciolo schreef:

Je vindt dat ze de chemie veinzen dus eigenlijk zeg je dan ook dat die chemie tussen hun twee bij jou overkomt.

Toffe film !

avatar van cucciolo

cucciolo

Angel9999 schreef:

Ja en nee. Het komt over omdat ze fantastische acteurs zijn. Vooral Gaga heeft me daarmee enorm verrast. (Al vraag ik me wel af of ze zich ook zo staande zou houden in een rol die wat verder van haar af staat).

En nee, omdat ik er toch een beetje doorheen kijk. Maar erg vind ik dat niet, omdat het dus heel goed gespeeld is.

avatar van Angel9999

Angel9999

cucciolo schreef:

Lieve cucciolo, in 99 procent van de films wordt chemie "gespeeld". Je klinkt eigenlijk schattig. Ben je nog erg jong?

avatar van Basto

Basto

Angel9999 schreef:

Wat een onzin. Chemie kun je niet spelen, dat heb je of niet. Daarom heet het ook chemie en niet acteren.

Ps. Jij bent vast nog erg jong, maar dan heb je gelukkig nog veel tijd om te leren.