Pretty Woman (1990)

3,23

Komedie / Romantiek
119 minuten / 125 minuten (director's cut)

geregisseerd door Garry Marshall
met Richard Gere, Julia Roberts en Jason Alexander

De rijke zakenman Edward (Gere) neemt het hoertje Vivian (Roberts) mee naar zijn hotel. Hij is zo van haar gecharmeerd dat hij haar voor zijn hele verblijf in Los Angeles inhuurt. Ze leren veel van elkaar. Edward hoe hij een beter mens moet zijn en Vivian hoe ze zich als een dame moet gedragen. Ze worden verliefd op elkaar, maar een relatie tussen hen is natuurlijk onmogelijk..... of niet?

168 BERICHTEN 25 MENINGEN
geplaatst: 29 juli 2015, 13:00 uur [permalink]
Ahhh eindelijk een keer gezien. Lekker cliché en toch boeiend en aandoenlijk. Heel leuk!!

avatar van dvdcrusher
geplaatst: 23 september 2015, 07:37 uur [permalink]
Hoe vaak je deze klassieker ook bekijkt, hij blijft leuk. Julia Roberts speelt waarschijnlijk de beste rol van haar leven en Richard Gere staat er gewoon als macho. Prima komedie met een uitmuntende soundtrack. Een van de grootste blockbusters begin jaren 90. 5 sterren, een score die weinig komedies gegund is.

avatar van tommykonijn
geplaatst: 12 november 2015, 21:49 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Pretty Woman is natuurlijk een cultklassieker. Lang geleden dat ik hem ooit zag, dus een herziening voelde voor mij aan alsof ik 'm voor het eerst zag. In eerste instantie vroeg ik me af waar de film deze onderscheiding aan te danken aan heeft. Er bestaat immers niet zo gek veel onderscheid tussen deze en de honderden andere romantische komedies die gemaakt zijn.

Ik denk toch dat het samenspel tussen Richard Gere en Julia Roberts hier voornamelijk verantwoordelijk voor is. Er is oprecht sprake van chemie tussen de twee en dat is vaak een element dat niet genoeg aanwezig is bij films uit dit genre. Gere doet wat er van hem verwacht wordt: de elegante zakenman uithangen. Hij speelt overtuigend, maar het is Roberts die de lachwekkende, en daardoor ook meest memorabele, scènes uit de film weet op te eisen. Het leukste voorbeeld hiervan is die in het restaurant.

Het verhaal is verder wel leuk bedacht, maar de uitwerking vond ik bij vlagen wat minder. Het rolletje van Jason Alexander en diens aandeel in het plot vond ik tegen het einde storend worden. En jawel, dat is de bedoeling; maar dat wil niet zeggen dat het ook aanslaat. Verder had ik het idee dat er misschien nog wat meer gedaan had kunnen worden met het gegeven dat Vivian moet wennen aan het kakkerige leventje van Edward, maar ik was ook wel tevreden met wat ik hier te zien kreeg.

Het zijn slechts kleine puntjes van kritiek. Pretty Woman is gewoon een lekkere wegkijker met een feelgood sfeertje. Ondanks dat de eerste helft wel wat leuker is dan de tweede, gaat de film niet vervelen. Het is niet van een uitzonderlijk hoog niveau, maar ik snap de status van de film zeker wel. En de titelsong blijft natuurlijk ook leuk.

geplaatst: 15 december 2015, 18:38 uur [permalink]
Gewoon een leuke film, Julia Roberts geweldige actrice, en Richard Gere is natuurlijk super aantrekkelijk!! En op het eind leven ze nog lang en gelukkig, dat wil toch iedereen? Oké misschien niet via dat beroep..maar ach. Film al zeker 30 keer gezien, blijft leuk!

geplaatst: 20 juli 2016, 12:08 uur [permalink]
regisseur garry marshall is op 19 juli overleden met (81 jaar)

avatar van Antonev
geplaatst: 13 september 2016, 18:30 uur [permalink]
Prima romantische komedie, die je met een goed gevoel weer afzet. Lekker luchtig en prima voor tussendoor. Richard Gere en Julia Roberts zien er nog heerlijk jong uit (hoewel Gere toch al de 40 was gepasseerd).

avatar van Flavio
geplaatst: 25 september 2016, 18:13 uur [permalink]
Een enorm succes in de bioscoop destijds, maar ik wist hem altijd te vermijden. Tot gisteren dan. Niet dat het zo slecht is, maar het is duidelijk niet mijn genre, en ik ben geen fan van Julia Roberts. Zij was in deze film echter leuk en charmant, vreemd dat ik haar in andere films vaak zo irritant vind. Richard Gere ken ik als acteur nauwelijks, maar die maakte weinig indruk. Hij acteerde nogal afwezig, alsof hij bang was dat hij vergeten was het gasfornuis thuis uit te zetten.

Het verhaal stelt verder weinig voor. Eenvoudig meisje is ongemanierd en brutaal, maar ook eerlijk en oprecht, ontmoet rijke man, die dan wel succes heeft maar eigenlijk ongelukkig is, en zo leren ze van elkaar. Zoals zo veel Amerikaanse films uit dit tijdperk wordt het ontsierd door een vervelende soft-rock soundtrack met als dieptepunt de gelukkig vergeten band Roxette.

avatar van orko82
geplaatst: 28 september 2016, 23:19 uur [permalink]
Toch maar een keer gekeken. Goeie film in z'n genre. Naast Erin Brockovich beste film van Julia Roberts. Knap hoe een standaard liefdesverhaal goed is uitgewerkt.

geplaatst: 24 oktober 2016, 14:56 uur [permalink]
Hee, ik ben nieuw op deze site en weet dus hier totaal niks vanaf en wat je er allemaal op kan doen. Kan je hier wel een film op downloaden? Groetjes Kim

geplaatst: 1 november 2016, 22:18 uur [permalink]
kimvdven schreef:

Hier kan je alleen praten over de films, en niks downloaden. Maar we geven hier ook geen enkele tips daarvoor.

Een echte liefhebber download niet, die kijkt het origineel.

avatar van wvernooij
geplaatst: 28 november 2016, 04:38 uur [permalink]
De beste film.

avatar van n00r
geplaatst: 4 december 2016, 16:15 uur [permalink]
Deze film heb ik zovaak gezien. Mijn oma was helemaal verslaafd aan deze film wat was dat mooi om te zien!

avatar van eRCee
geplaatst: 1 januari, 17:01 uur [permalink]
Opvallend genietbare film. De twee grootste kwaliteiten zijn het goed geschreven script (op enkele kleine uitglijders na) en, dat ik het ooit zou zeggen, de rollen van Roberts en Gere. Jammer vooral dat het einde weer zo clichématig is. (En Jason Alexander kan nooit een andere rol spelen dan George Costanza. Nooit.)

avatar van Donkerwoud
geplaatst: 2 januari, 23:34 uur [permalink]
eRCee schreef:

George wie? Ohhhh....je bedoelt de stem van Duckman!

geplaatst: 3 februari, 20:15 uur [permalink]
Oké.

Ik heb de film denk ik nooit eerder gezien, of het moet echt zó lang geleden geweest zijn dat ik me er helemaal niks meer van herinner. Ergens in mijn brein zit deze film trouwens verstrengeld met Working Girl (en dan vooral met het nummer Lady in Red). Wie de link ziet, laat maar weten, ik ben ook benieuwd

Richard Gere, maar vooral ook Julia Roberts vind ik normaal redelijk onuitstaanbaar, in deze film valt dat nog enigszins mee. Beetje moeilijk uit te leggen waarom. Misschien omdat Gere in het begin al ietwat losjes is en Roberts zich ook niet compleet sletterig gedraagt. Het maakt hun relatie net dat beetje aanvaardbaarder dan wanneer er een nog grotere ommekeer nodig zou geweest zijn.

Visueel is het nog best 80s, ook de soundtrack past goed in dat plaatje. Niet bepaald mijn ding, al zou ik dan nog eerder kiezen voor het Roxette nummer dan de title song. Echt geweldig geregisseerd is het ook niet, best braaf en onopvallend allemaal, maar toch weet Marshall er wel enige vaart en luchtigheid in te houden, ook daar waar je het niet altijd verwacht.

Da's wat deze film uiteindelijk nog wel draagbaar maakt, ondanks dat 2 uur toch best wat te lang is voor het simpele verhaaltje. Het plot mag dan uiterst voorspelbaar zijn en Gere's carriere is echt énorm suf voor een film als deze, maar tussen de twee is er wel enige chemie. Tel daarbij wat feel-good bijpersonages (de hotelmanager onder andere) en je hebt een film die af en toe wel een glimlachje onttrekt. Veel meer dan dat is het echter niet.

TMP
geplaatst: 28 mei, 19:37 uur [permalink]
Binnen het genre een vrij degelijke film. Het kijkt best aardig weg, met name door de chemie tussen Gere en Roberts. Qua verhaal stelt het weinig voor en het wordt ook nogal clichématig uitgewerkt.

avatar van Sergio Leone
geplaatst: 19 juni, 13:29 uur [permalink]
Redelijk.

Tijdje geleden gezien toen die op televisie passeerde. Intussen al ver in gedachten, maar bon. De film is iets beter dan ik verwachtte. Het zeikgehalte dat ik vreesde ligt verrassend laag en hoewel nog redelijk binnen de lijntjes kleuren - op zowat elk vlak - is het zelfs anno 2017 nog best verfrissend in het land van de overwegend plakkerige feelgoodfilms. Enige chemie tussen grijze muis Richard Gere en weengezichtje Julia Roberts is bestaande, hetgeen ook niet onaangenaam is om naar te kijken.

avatar van Captain Pervert

geplaatst: 17 juli, 09:15 uur [permalink]
Haha, die poster. Gere met zwart haar (ik ken hem alleen grijs) en Roberts in lieslaarzen. Vreselijk.