As Good as It Gets (1997)

Komedie / Drama

geregisseerd door James L. Brooks
met Jack Nicholson, Helen Hunt en Greg Kinnear

Melvin Udall woont in hartje Manhattan. Zijn dagelijks leven is een opeenhoping van gewoontes en dwangneuroses en als dit verstoord wordt raakt hij in paniek. Als hij op een dag door een andere serveerster wordt bediend en hij de zorg krijgt over het hondje van de buren waar hij een hekel aan heeft, stort zijn geordende leven ineen. Alleen als hij zijn menselijke kant kan laten zien aan iedereen kan hij weer orde op zaken stellen.

avatar van Ste*
Best een vreemde film, alle gebeurtenissen en dialogen zijn zo rommelig, onnatuurlijk, ongemakkelijk, bijna alsof de boel soms per ongeluk door elkaar gegooid is.

Ook de rol van Simon in het geheel doet allemaal wat bedacht en artificieel aan. Vond alleen de kleine hints naar romance wel leuk om te zien, en Helen Hunt zet erg knap een goed personage neer. Hoewel ik zie wat de bedoeling is van Jack Nicholson's personage vond ik dat voor mij niet helemaal uit de verf komen. Net wat teveel all over the place en ongrijpbaar.

Een lange en nauwelijks amusante zit, ik snap niet zoveel van het hoge gemiddelde.

Wat een fantastische film is dit toch.
Jack Nicholson is weer briljant zoals gewoonlijk verbaas mij telkens weer over zijn acteertalent.Mooi verhaal over 3 mensen die met hun problemen worstelen.

Leuk grappig en ontroerend het heeft wel een beetje mijn hart veroverd.

4 sterren

avatar van Ebenezer Scrooge
"Carol, the waitress, Simon, the fag."

Begon hoopgevend, maar wat zakt deze film na een uur in zeg. Daarnaast vind ik Helen Hunt, maar vooral Cuba Gooding JR, erg matig spelen.

Tarkus schreef:
Mooie en leuke film, met Jack Nicholson op zijn best en een voortreffelijke Helen Hunt.
Een aardige mix van comedy en drama met een goede cast.
Ook bijzonder goed geslaagd zijn de scènes met het hondje, prachtig gewoon.
Een aanrader voor jong (al zullen voor de allerkleinsten de dialogen wat moeilijk zijn) en oud deze prent.

Ondanks dat ik niet van het genre hou, komedies, vind ik deze nog steeds een geslaagde film.
Leuk, met ook wat dramatiek, en vooral zeer goede vertolkingen.
Blij hem weer eens gezien te hebben.

Ebenezer Scrooge schreef:
"Carol, the waitress, Simon, the fag."

....and Melvin, the nutcase

Allemaal leuk allemaal, maar ik heb er niet volledig wat mee. Daarnaast wel goed geacteerd van Jack Nicholson. Maar voor de rest mis ik gewoon wat.

wood23 schreef:
Wat een fantastische film is dit toch.

Leuk grappig en ontroerend het heeft wel een beetje mijn hart veroverd.

4 sterren

Bij mij ook .

TMP
Een film die het vooral moet hebben van het acteerwerk van Jack Nicholson. Hij zet een vermakelijke rol neer als de nogal aparte Melvin Udall. De film begint zeer behoorlijk, maar zakt gaandeweg in. De speelduur is gewoon wat (te) lang, omdat het plot iets te mager is voor een film van deze lengte, en de romance waar naartoe gewerkt wordt is nogal ongeloofwaardig.

avatar van supadragon8
Leuke film met een goed verhaal en een geweldige Jack Nicholson. Alleen jammer dat het veel te lang doorgaat voor de inhoud dat het werkelijk heeft. Ruim een halfuur korter en meer focus op Melvin zou een 4* zijn geweest.

avatar van Curriculum
Mooie film met uiteraard alweer een uitstekende Jack Nicholson. Dit was pas een komedie, niet die slappe hap van een Dinner for Schmucks.

avatar van Shadowed
Matig geheel.

Al had ik nog wel korte hoop na het zien van de eerste 3 minuten, waar ik oprecht nog wel een glimlach vandaan kon toveren. Echter waren de andere 136 minuten andere koek, en bleek de film helaas in het genre te vallen van komedie waar ik niet zo dol op ben.

Wel een Nicholson die behoorlijk goed op dreef is. Hij is dan ook wel knipt voor deze rol, en speelt hem dan ook met verve. Heeft een perfecte uitstraling, perfecte charme voor deze rol. Bovendien zie ik Nicholson persoonlijk als 1 van de beste Amerikaanse acteurs ooit.

Echter wordt Nicholson niet bepaald geholpen door de film om hem heen, die me nagenoeg nooit echt mee wist te nemen. Opvliegerige types vliegen regelmatig om je oren en bovendien zijn ze allemaal nogal karikaturaal. Het is moeilijk om een band op te bouwen met 1 personage in deze film, boeide me eigenlijk niet veel als er eentje plots werd overreden door een truck.

Humor is ook niet echt mijn ding. De humor komt meestal van het karakter van Nicholson, en daar komen dan nog weleens de glimlachjes vandaan. Maar de ietwat Amerikaanse humor en voornamelijk de humor van Hunt vliegt de bocht uit. Vooral omdat het allemaal gewoon niet echt grappig is.

Film duurt bovendien ook nogal lang en weet helaas niet al te veel te doen om zo'n behoorlijke speelduur te rechtvaardigen. Ik krijg geen enkele band met een personage en de drama en persoonlijke problemen van de karakters weten me niet te raken. Hunt is nogal inwisselbaar, Kinnear is nagenoeg onzichtbaar en ook Gooding Jr. lijkt nogal geforceerd grappig te spelen.

Het werkt ook allemaal toe naar een aantal laatste minuten waar ik ook eigenlijk geen sympathie voor op kan wekken. Ik merkte pas een opbouw in liefde tussen Hunt en Nicholson in de laatste 30 minuten, en als er al 100 minuten voorbij zijn gegaan gaat die opbouw nogal snel. Dat ze uiteindelijk verliefd worden, heel lief en schattig, maar ik kan er geen sympathie voor opwekken als de liefdesopbouw niet veel voor weet te stellen.

Geen vermoeiende zit echter, en Nicholson speelt zijn rol met verve. Daarvoor ken ik geen genadeloos laag cijfer toe.

Al weer zo'n prachtige rol van Nicholson. Wat een top acteur!