Volg jij MovieMeter al op Facebook?
MovieMeter op Facebook

As Good as It Gets (1997)

Komedie / Drama

geregisseerd door James L. Brooks
met Jack Nicholson, Helen Hunt en Greg Kinnear

Melvin Udall woont in hartje Manhattan. Zijn dagelijks leven is een opeenhoping van gewoontes en dwangneuroses en als dit verstoord wordt raakt hij in paniek. Als hij op een dag door een andere serveerster wordt bediend en hij de zorg krijgt over het hondje van de buren waar hij een hekel aan heeft, stort zijn geordende leven ineen. Alleen als hij zijn menselijke kant kan laten zien aan iedereen kan hij weer orde op zaken stellen.

avatar van Rmie
Matig zoetsappig -feel good- film. Maar ja ik ben ook geen fan van Jack Nickelson en ook geen hondenliefhebber. Helen Hunt red door haar uitmuntend acteren, mijn inziens de film.

avatar van SnakeDoc
Helen Hunt, knappe vrouw zeg. Zie je de laatste tijd helaas te weinig op het grote scherm, al tikt die zo zachtjes aan ook de 50 al wel aan.

Vond haar samen met Nicholson uiteraard prachtig spelen, maar iedereen en alles er om heen viel me eigenlijk wat tegen.

'Gewoon' een leuke maar net iets te lange romantische komedie.

Nicholson kruipt opnieuw in de rol van de prettig gestoorde einzelgänger en doet dat met verve. Aan hem ligt het dan ook niet dat ik op 2,5* blijf steken. Aanvankelijk vond ik het wel een aardige film met boeiende personages en een aantal komische momenten. Ik had echter gehoopt op iets meer verrassende karakterontwikkelingen en helaas bleek de film uit te groeien tot een sentimenteel liefdesverhaal. Zo'n zoet en stroperig einde hoeft van mij niet zo. Een iets serieuzere inslag had mij meer bevallen, al had ik 't op voorhand kunnen weten.

avatar van Gon1234
Wat ben ik verrast door deze film zeg!

Ik vond echt een super goede film, en de humor was geweldig! Het komt niet vaak voor dat ik hard op zit te lachen wanneer ik in mn eentje in een donkere kamer naar een film aan het kijken ben!
Ook waren de karakters erg interessant, onvoorspelbaar en goed gecast/gespeeld!
Op een of andere manier voelde ik me erg betrokken bij het verhaal, het voelde alsof ik er zelf bij was. Ook is dit voor het eerst dat ik na het zien van een film, gelijk weer zin heb om de film opnieuw te kijken! Helaas staan er nog een hele hoop films op mn recorder, dus zal dat voorlopig nog op zich moeten wachten.

Top film! 4*(8,5)

Loepsaal
Gezellig en onderhoudend, zie je niet vaak bij Amerikaanse komedies.

avatar van Sergio Leone
Redelijk.

As Good As It Gets heeft alles om een leuke romantische tragikomedie te zijn: niet-alledaagse personages en een zoetsappig verhaal (op momenten) doordrenkt met een stevige dosis humor.
En toch was deze film beter in mijn herinnering. De herziening eergisteravond heeft vooral aangetoond dat serveerster Carol een serieus blok-aan-been is. Het moet één van de ergerlijkste filmpersonages ooit zijn en zorgt ervoor dat al het goede een stuk minder genietbaar wordt.

En dat mag Helen Hunt zichzelf verwijten, want zij is eigenlijk de enige die verantwoordelijk is voor dat geknoei. Met een actrice die kan acteren had haar personage nog kunnen werken, maar dit tart alle verbeelding. Meeleven met haar personage is onmogelijk.
Jack Nicholson - hoewel allesbehalve subtiel - acteert erg sterk en ook Greg Kinnear is niet slecht.

Daarnaast is As Good As It Gets ook gewoon goed geschreven. De speelduur is wellicht iets te lang, maar de dialogen zijn scherp en de personages van Nicholson en Kinnear zijn aangenaam anders.
Visueel valt hier niet veel te ontdekken, behalve de nette standaardaanpak.

avatar van knusse stoel
Heerlijk, Jack Nicholson met zijn cynische en nu en dan sarkastische opmerkingen. Het past naadloos bij deze acteur, één van mijn favoriete acteurs!
Ook de rest van de cast speelt het spel perfect!
Fijne film voor donkere regenachtige dagen. Of als je niet goed in jouw vel zit.

Hele mooi vermakelijk film, vol met grappen en rauwe sarcastische opmerkingen die je dikwijls een grote grijns op je gezicht laten toveren.

'Oh I forgot to lock the door'

avatar van MBMTx
Wauw! Meer heb ik hier niet over te zeggen.

avatar van the-real-tiete
wat een belachelijke saaie k.. film.
hier valt geen anti deprisifa tegen te slikken .
maar gelukkig smaken verschillen

avatar van panax
geweldige film
geweldige acteurs,kinnear is top ,nicholson is gewoon helemaal top
maar de rest ook en het hondje helemaal !!!

floriaan97
Jack Nicholson op z'n best!
Meneer Nicholson was veruit de beste keuze voor het spelen van Melvin.
Zoals Nicholson al eerder iemand met psychische problemen speelde in ''One Flew Over The Cuckoo's Nest'' doet hij het hier met gemak weer.
Greg Kinnear en Helen Hunt zijn geweldige medespelers en zijn beide essentieel voor het verhaal.
De film was ietwat voorspelbaar maar maakte dat goed met een prima einde.
Er zat te weinig humor in het verhaal en had iets luchtiger kunnen zijn.
Ondanks alles toch een vermakelijke film!

Dick2008
Dick2008 schreef:
Jack Nicholson en Helen Hunt echt niet mijn favorieten maar wonderbaarlijk, leuke film tot het eind toe. Zo zie je maar weer als het maar overtuigend gespeeld wordt en het verhaal is ook goed, heb je toch een leuke avond.

Heb deze nog eens bekeken .... . Ik vind die Nicholson zo'n onsympathieke kop hebben. De film is misschien aardig voor een keer zien. Maar helemaal niet zo'n leuke film, aardig meer niet. Voor een komedie echt veel te lang. Het is meer een tragikomedie en het drama-gehalte is vrij groot. De film start vrij goed maar zakt daarna al heel snel in, met wat oplevingen. Combinatie komedie/drama werkt bij mij vaak niet, zie je hier weer. Matige rollen in het algemeen, waardoor tamelijk saaie ook best wel vervelende film. De opnamen van het hondje (het zijn eigenlijk meer hondjes) blijven nog wel leuk, al zie je wel erg dat een trainer aan het werk is. 3.0

avatar van missl
De man in kwestie hangt zijn hele leven aan dwangneuroses en heeft alles in een vaste structuur, tot hij een vrouw ontmoet die hem dwingt om zich hier overheen te zetten. Mooie rol van Nicholson en ook Hunt doet het niet verkeerd.

Het verhaal is erg voorspelbaar, maar de acteurs doen hun best, al heb ik de rol van Helen Hunt nooit echt aangevoeld.
De titel van de film is origineel en knap gekozen maar onthouden we vooral de onovertrefbare mimiek van Jack Nicholson, een vent die ge van alles kunt geven en ook alles reeds heeft uitgebeeld.

avatar van fritsje
Heb ik geloof ik al twintig keer gezien maar blijfteen van de best comedies ever !!!

avatar van des1
Voor wie dol is op movie quotes: "How do you know so much about women" vraagt een dweperige fan aan schrijver Melvin (Nicholson) als ie op het punt staat in de lift te stappen, zegt deze "I think of a man, then I take away reason and accountability". Gaat hem inderdaad goed af de rol van contactgestoorde dwangneuroot. Kan me persoonlijk wel iets voorstellen dat het orde aan je leven geeft, als je dezelfde mensen ziet in de vaste hoedanigheden. Aan Helen Hunt moet ik evenwel wennen. Ze lijkt altijd een grotere chargijn te spelen dan strikt noodzakelijk, en dan bedoel ik niet "play hard to get" als een te nemen horde naar een happy end. En dan valt de zeg maar functie in de film van vrouw voor wie Melvin warme gevoelens koestert weg. Ik denk dat maar bar weinig mannen zich deze genegenheid kunnen voorstellen. Married With Children nailed it toen Al Bundy de draak stak met de fijn sociaal wenselijke TV sitcom Man About the House waarin Hunt speelde. Wat een zeikserie. Terug naar deze film: goeie rol van Kinnaer, leuke komedie, beetje lang alleen.

avatar van cucciolo
Denk dat ik de tel een beetje ben kwijtgeraakt hoe vaak ik deze film heb gezien. Maar moet toch wel bekennen dat het effect wat ie vroeger op me had scheurtjes begint te vertonen. Dat komt waarschijnlijk omdat ik het drama/romantische gedeelte vroeger niet helemaal eruit kon halen, en nu ik dat wel kan, juist dat gedeelte een beetje oubollig en conventioneel overkomt. Toch blijft deze film nog steeds rechtovereind staan, en ben ik heel misschien wel een beetje te streng door em geen 4* te geven, al rond ik naar beneden af.

avatar van Rancid
In mijn beleving was dit een erg goede film, maar herkijken viel toch flink tegen! Nicholson redt de film nog wel, met zijn altijd geniale acteerwerk. Maar het script, het acteren van de meeste andere acteurs (waaronder met name de secretaresse en de drie gangsters, om te huilen zo slecht) en veel dialogen zijn echt ver benedenmaats. Twee voorbeelden van dat laatste: het moment waarop Nicholson vanuit het niets de filmtitel rondbazuint raakt echt kant nog wal, en de meest rampzalige scene is de dialoog tussen een huilende Hunt en haar moeder: dat gesprek is zo ontzettend onrealistisch. Plotseling brult Hunt: 'Ik heb jullie wel door, ik heb het wel in de gaten!' Maar wat ze daarmee dan in Godsnaam precies bedoelt wordt niet uitgelegd, er wordt helemaal niet meer op teruggekomen. Vervolgens tiert ze tegen haar moeder: 'What is it that you want from me?!' wat nergens op slaat in het verhaal, want die moeder is tot dan toe alleen maar rustig en lief en nauwelijks in beeld geweest. Als je zulke rare zinnen wilt gebruiken in je verhaal, zorg dan dat ze sporen met de rest van de inhoud.
Ook vind ik het waarschijnlijk humoristisch bedoelde over-the-top acteren wat de meeste acteurs blijkbaar als opdracht hadden meegekregen, niet in lijn met het veel serieuzere verhaal.
Jammer. Als Nicholson er niet in had gezeten, had deze tranentrekker een dikke onvoldoende van me gekregen, nu redt hij, zoals gezegd, de boel nog een beetje.

MaartenTuinstra
Erg leuke film met een geweldige Nicholson, maar ook aan de lange kant en ietwat sentimenteel.

Het is bijna een cliché om te zeggen dat Nicholson een fantastische rol neerzet, die hem op het lijf geschreven staat. Maar de lof is terecht. De rest van de film is vrij wisselvallig: opent fijn, zakt af en toe weg in sentimentaliteit, maar biedt uiteindelijk voldoende vermaak daartegenover. Verder nog een paar leuke quotes, maar die zijn allemaal reeds voorbijgekomen. 3* + een halfje voor Jack.

Uitstekende film over een man die vanwege een aantal flinke gedragsstoornissen nogal onsympathiek overkomt. Een vermakelijke film met goed neergezette personages. Zeker wel grappig en hier en daar ook ontroerend. Uiteraard is het Jack Nicholson die hier absoluut de show steelt, maar Helen Hunt weet zich goed staande te houden tegenover hem en zet een mooie rol neer.

Super film!

Zeer matig drama.

't Is wel een rol die op het lijf van Nicholson geschreven is, maar het voelde daarmee ook sterk alsof het niet de eerste keer was dat ik hem zo bezig zag. En jammer genoeg is zijn rol dan nog het grootste lichtpunt van deze film.

Een olijk trio (pissige OCDer, vermoeide mama met ziek kind en ineengetimmerde gay) trekken er samen op uit. Althans, uiteindelijk, want de eerste helft van de film werkt vooral daar naartoe. Het zou een grappige opzet kunnen zijn, maar daarvoor is het net allemaal wat te sentimenteel en dik aangezet.

Maar het vreemdst vind ik eigenlijk nog wel Nicholson's personage. Het zijn drie lastige mensen bij elkaar, maar Nicholson is de enige die een gedragsstoornis kan inroepen als excuus. Toch lijkt zijn entourage zich daar niks van aan te trekken, missen ook elke vorm van empathie wanneer hij weer eens vreemd uit de hoek komt en stigmatiseren hem vooral als het irritante personage. Terwijl hij eigenlijk de enige is die z'n best doet om er wat aan te veranderen. Njah.

Buiten Nicholson is het acteerwerk redelijk matig, visueel stelt het zeer weinig voor en ook de soundtrack mist enige nuance. Klassiek Hollywood drama dus, alleen dan met af en toe een wat scherper randje in de vorm van Nicholson's tirades en recht-door-zee uitspraken. Ik werd er niet bepaald warm van.

avatar van IH88
“You're a disgrace to depression.”

Uitstekende film over drie personen die alle drie met hun eigen problemen worstelen, maar door omstandigheden met elkaar opgescheept zitten. Katalysator hiervan is Melvin, een prachtrol van Jack Nicholson waar je het ene moment met plaatsvervangende schaamte naar zit te kijken, maar die het andere moment weet te ontroeren en je aan het lachen maakt.

Een man met OCD die het niet kan verkroppen dat zijn favoriete serveerster Carol (Helen Hunt) weggaat en er alles aan doet om haar terug te krijgen. En dan heb je ook nog Simon (Kinnear), een kunstenaar en homoseksueel die de ergste verwensingen van Melvin naar zijn hoofd geslingerd krijgt, maar uiteindelijk toch zijn hulp accepteert. Want Melvin begint als een onbeschofte, eigenzinnige en eenzame man, maar kruipt door Simon, Carol en een hond steeds meer uit zijn schulp. Perfect geacteerd door Nicholson. De film schiet op het laatst een beetje uit de bocht maar dan zit je al helemaal in het verhaal, en ben je in de ban van de kleurrijke personages. Mooie, grappige en ontroerende film.

avatar van Mac Hammer Fan
Sympathieke feelgoodmovie waarin Jack Nicholson weer aardig op dreef is. Hij portretteert een nukkig personage dat langzaam ontdooit wanneer hij eerst voor het hondje van zijn homofiele buurman moet zorgen en vervolgens valt voor de serveerster van een restaurant dat hij frekwent bezoekt. Hij heeft het echter moeilijk om zijn gevoelens te uiten.
"As Good as It Gets" is een charmante romcom met vlotte vertolkingen, enkele leuke grappen en ook soms ontroerende momenten. Geen echte hoogvlieger maar beslist wel onderhoudend.

avatar van Dievegge
Dit is slecht geschreven. Het personage van Jack Nicholson is verondersteld asociaal en onsympathiek te zijn, om vervolgens te ontdooien en zich over dat hondje te ontfermen. Het probleem is dat je op voorhand weet dat hij zal ontdooien, dat hij in het begin niet echt asociaal is en op het einde niet echt sympathiek. In de eerste minuten heeft hij al een gesprek met dat hondje, met z'n buurman en met de serveerster. Hij is hooguit een ouwe brompot, maar niet echt asociaal. Op het einde is hij een vervelende flapdrol die met een hondje speelt, veel ergerlijker dan toen hij z'n eigen knorrige zelf was. Het liefdesverhaaltje is een voorspelbaar niemendalletje.

avatar van Filmkriebel
People who talk in metaphors oughta shampoo my crotch (Melvin Udall)

Sterk geacteerde tragikomedie. Nicholson kan er wat van, maar ook Hunt en Kinnear bieden geweldige ondersteuning. Eigenlijk is dat schaamteloze feelgood maar dan wel zo gemaakt dat het me totaal niet stoorde. Udall wordt wel als een extreem neurotisch personage neergezet, maar er zijn geen vastgeschreven regels als het op mensen aankomt. Zelfs de grootste eikel heeft de macht in zijn handen om een beter mens te worden. Hij toont weinig gevoelens al heeft hij die wel, en dan vindt hij zijn eigen weg om ze te tonen. Wel vreemd dat noch zijn buur noch Carol zich heel het verhaal door niet in zijn stoornis lijken in te leven en hem constant als een normaal individu benaderen.

Je zou haast denken dat het ongeloofwaardig is dat een buurtserveerster als Carol voor die man valt, maar de film illustreert dat de inspanning van wat een mens doet voor andere mensen iemand veel mooier maakt dan alle prietpraat en uiterlijke schijn waarmee je iemand zou kunnen overdonderen. Dat was een mooie film met enkele mooie gedachten.

avatar van luukve
Gisteren op het nippertje nog even meegepakt op Netflix voordat hij eraf vloog. Had ik beter niet kunnen doen.

Het is zo'n film die gedragen wordt door het acteerwerk (die ook weer niet zó subliem is, neem een Matt Damon in hetzelfde jaar die in Good Will Hunting gehakt maakt van Nicholsons performance in deze film) terwijl het verder overal de kantjes ervan af loopt. Laat het duidelijk zijn dat het geen abominatie van een film is, maar er was eigenlijk niks wat mij pakte.

Mijn problemen met de film liggen vooral in het scenario, waarvan ik het een mirakel vind dat deze Oscar-genomineerd is. Enerzijds heb je de personages die op zeer extreme wijze worden geïntroduceerd (Jack Nicholson als gigantische brompot, Greg Kinnear als homofiele schilder die het mooie in de mensheid tracht te zien, Helen Hunt met liefdesproblemen en een ziek kind (cliché!) etc.) Geen moment dacht ik echte personages te zien op het scherm omdat hun karakters zo met de deur in huis vielen dat ik geen tijd heb gehad om ze te leren kennen en belangrijker nog, iets om ze te geven.

Verder komen de veranderingen van de personages vrijwel uit de lucht vallen. Van het een op het andere moment denken en voelen ze zich anders over bepaalde aspecten. Een groot voorbeeld is bijvoorbeeld hoe Helen Hunts personage zich voelt over Jack Nicholson. Totaal niet identificeerbaar, en dit leidde tot ongeloofwaardige personages.

De dialogen zelf zijn, buiten wat coole one-liners van Nicholson, vergezocht en onrealistisch. De personages hebben continu de drang gehad om te zeggen wat ze voelden. Best screenplay, my ass.

Het acteerwerk is dan wel weer redelijk sterk. De acteurs neigden er echter wel naar om een beetje een karikatuur van hun personages neer te zetten, maar dat is ook te danken aan het ondermaatse script.

Esthetisch gezien stelt de film verder ook niet al te veel voor dus helaas heb ik weinig goeds te zeggen over de film. Het is geen waardeloze film, maar ik zou hem absoluut niet aanraden.

avatar van Fisico
De film begon veelbelovend (al ergerde ik me eigenlijk al vlug aan een aantal cliché ziektebeelden van OCD). Nicholson doet dit uitstekend als een oude brompot, met veel gevoel en expressie. Het verbaast me dat de film het zo goed deed op de Oscars en andere filmfestivals. Op zich is dit niets meer dan een veredelde romcom met een sausje van OCD.

Ik volg Luukve in het feit dat het verhaal en de personages geheel niet stroken met de werkelijkheid (wat niet wil zeggen dat Nicholson en Hunt niet goed geacteerd hebben). Een man die al zijn hele leven lang last heeft van zijn stoornis en botte gedrag naar iedereen, zal dit niet ineens kunnen verdoezelen. Idem met de mening van Hunt over Nicholson (meerdere malen zelfs). Alles moet leiden naar het ultieme melige happy end. Uiteraard moet het gedurende de film eerst flink foutlopen en lijken op een onherstelbare crisis, maar niets is minder waar.

Waar ik wel van genoot waren de spitsvondige sarcastische oneliners of dialogen van Nicholson. Nicholson deed het prima en het is begrijpelijk dat hij het haalde op de Oscars van 1998 (al werd LA Confidential hier flink benadeeld met onder meer ook slokop Titanic). Film is niet slechts, maar weinig aanbevelingswaardig, daarom een matige tot net voldoende 3,0*. De verwachtingen lagen duidelijk hoger waardoor de ontgoocheling toch de bovenhand nam.

Een van de beste films van Jack Nicholson. Deze film moet je gezien hebben. Top!