Volg jij MovieMeter al op Facebook?
MovieMeter op Facebook

As Good as It Gets (1997)

Komedie / Drama

geregisseerd door James L. Brooks
met Jack Nicholson, Helen Hunt en Greg Kinnear

Melvin Udall woont in hartje Manhattan. Zijn dagelijks leven is een opeenhoping van gewoontes en dwangneuroses en als dit verstoord wordt raakt hij in paniek. Als hij op een dag door een andere serveerster wordt bediend en hij de zorg krijgt over het hondje van de buren waar hij een hekel aan heeft, stort zijn geordende leven ineen. Alleen als hij zijn menselijke kant kan laten zien aan iedereen kan hij weer orde op zaken stellen.

Hè wat jammer nou toch dat ik het weer oneens ben. Ik vond het een mislukte komedie. Ik kon er niet om lachen. Nicholson heeft is een karikatuur met die stomme maniertjes en ik voel het drama eronder niet, waarschijnlijk omdat het verhaal gewoon heel mager is. Helen Hunt is een goede actrice maar het is net als met The Sheltering Sky: als het verhaal niet goed is, heb je als acteur geen vlees om in te bijten.
De enige die ik heel goed vond was Greg Kinnear. Daarom toch drie sterretjes. Aardig hè.

avatar van Chainsaw
Chainsaw (moderator)
Uitstekende film. Humor, romantiek en drama worden goed samengevoegd en Nicholson speelt een briljante rol. Ook de rest van de cast (Hunt, Kinnear, Gooding Jr.) is geweldig. Al met al een heerlijke feelgood film met geweldige en hilarische scènes.

4 sterren.

avatar van 606
echt een geweldige komedie.
zelf ben ik geen liefhebber van komedie maar deze film heeft zelfs voor mij een zwak punt geraakt.
nu ga ik hem voor de 2de keer kijken.

5 sterren en een geweldige jack

avatar van maxcomthrilla
Leuke film, een gezonde dosis verpakte cynische humor afgewisseld met verschillende plots die met elkaar verbonden raken. Heeft mij geen moment verveeld, daarom een *4,5. Vooral Jack Nicolson speelt weer erg krachtig.

avatar van Madecineman
Madecineman (moderator)
Gisteren deze maar eens in de hehaling gedaan. De eerste keer dat ik hem zag was toch al weer een jaartje of 4, 5 geleden. Jack Nicholson blijft geweldig als chagarijnige, xenophobe, dwangmatige buurman, vind dat echt een toprol van de man. Helen Hunt kon mij, behalve met haar prettig uiterlijk, ook wel bekoren met haar acteerwerk. Daarbij zijn de dialogen vaak erg sterk en de karakters en hun onderlinge realties zijn goed uitgewerkt. Tot zover de pluspunten die me de eerste keer ook al waren opgevallen.
Maar man, het sentiment ligt er soms wel erg dik bovenop. Eigenlijk iets te veel naar mijn (huidige) smaak verlaag hem ook met een 0.5*.

avatar van otherfool
Film lijkt gemaakt voor Nicholson, die daar volop van geniet en van het scherm spat. Hoewel ietwat sentimenteel valt er genoeg te genieten en te lachen. Zelfs non-actrice Hunt valt te tolereren (al is haar Oscar belachelijk) in deze leuke, zij het misschien ietwat overschatte film.

3,5*.

avatar van Rianneke_Dan
Wel een leuke film.
Begin was vooral heel grappig, vond het ook wel jammer dat het na een tijdje eigenlijk helemaal wegzakte en het serieus werd.
Verhaal was goed te doen, en Jack deed het leuk met zijn rare dingen.
Hunt is niet echt een favoriet van mij, maar hier kon ik er zeker nog goed naar kijken, al blijft ze matig acteren vind ik.
En dan natuurlijk het ontzettende lieve en schattige hondje, echt ik zou hem zo willen hebben

avatar van Demoniac
Jack Nicholson speelt zijn rol geweldig. Een van mijn favoriete acteurs. De film op zich vond ik niet veel aan trouwens.
2,5 * door Nicholson, waarschijnlijk was het anders wel een puntje minder geweest....

avatar van Ajax&Litmanen1
Wat een geweldige film! Jack Nickelson was werkelijk weer grandioos! Alleen hij kan volgens mij weer een rol van zon aparte gozer neerzetten! De man heeft zulke dwangneuroses dat je regelmatig situaties ziet waarbij je je als kijker al schaamt, laat staan als je dit echt zou overkomen haha. De film is niet echt een komedie, meer dramagericht maar dan wel met een luchtig komisch sausje er over heen. Zeker een aantal dialogen die in de film serieus zijn bedoeld komen voor de kijker erg grappig over. Heel goed gedaan. Het scheelt dat het overige acteerwerk ook ruim voldoende is. Iedereen speelt overtuigend zijn rol. Wel overbodig vond ik dat we alweer Cuba Gooding Jr. op zagen draven. Hij deed maar een aantal keer kort mee en zijn rol had er net zo goed uitgelaten mogen worden van mij.
Zeker tijdens de ''roadtrip'' vond ik de film erg sterk moet ik zeggen. Maar de film zelf was op zich wel voorspelbaar, al krijg je dat nou eenmaal vaak bij dit soort films. Ik heb me er niet aan gestoord en me geweldig vermaakt.

avatar van DeCol
Echt een zalige film waar ik eigenlijk iets anders van had verwacht! Het verhaal is niet echt bijzonder maar wel heel leuk uitgewerkt.

Jack Nicholson zet echt een geweldig personage neer. Zijn doen en laten in deze film is echt prachtig. Ik moest echt heel erg hard lachen om de scene als Carol en Simon elkaar voor het eerst ontmoeten. Carol the waitress, Simon the fag. Erg leuk stukje en zo waren er nog veel meer. Natuurlijk is ook Helen Hunt het vermelden waard want ook zij doet het heel goed. Vooral in de scenes waar haar personage het even moeilijk en emotioneel heeft doet ze het erg goed. Je gaat al snel met haar meeleven.

Maar het mooiste is wel het totaalplaatje waar ik mee bedoel dat Melvin veranderd en zijn dwangneurosie minder wordt. De verandering die je ziet als kijker is mooi.

Sterk punt van deze film is ook dat er lekker vaart in zit en dat hij niet zo zwaar is.

Ruim 4*!

avatar van JohnWilliams
Top film, met leuke muziek en een top verhaal.
Ik ging de film in met geen verwachtingen. Ik had alleen het verhaal gelezen op moviemeter (de samenvatting)...

Jack Nicholson is gewoon een top acteur, en dat laat hij hier goed zien. Ik heb een aantal keren gelachen om Nicholson, echt hilarisch hoe hij af en toe zo'n kop kan trekken. De restaurant scene was ook top (allemaal), verder vond ik dat het enige nadeel was dat hij ietsjes te lang duurde. Gelukkig was het einde wel goed en kon je je eigen inbreng eraan geven van hoe dit nou zou moeten aflopen.

Kortom: Goeie Cast, leuke muziek van Hans Zimmer (deed me denken aan The Terminal van Williams), leuk verhaal...leuke film om te zien met de familie alleen dan wel zonder al die reclame's graag!

avatar van Vinokourov
Ietwat sentimenteel, maar wel oke .

avatar van Justinw
Topfilmpje die ik gekocht heb van een medeMMer.

Nicholson en Hunt acteren beide super, Greg Kinnear en Cuba Gooding Jr. doen het ook gewoon degelijk. Het verhaal is superleuk. Ik wou eerst een 4 geven, maar soms is het ietwat Cliché en ook het einde was wat voorspelbaar. Dus nu een ruime 3.5*

avatar van Donkerwoud
Pakkende ode aan de azijnpissers van de wereld, en dan zit je met Jack Nicholson natuurlijk wel goed. Voorspelbaar einde dat wel weet te raken omdat je het de karakters toch gunt.

avatar van Fran
Wat een sterke film is dit. Het acteerwerk van iedereen is even sterk. Drama en humor zijn hier zeker goed in balans.

Het mooiste in deze film vind ik het samenspel tussen Nicholson en Kinnear. Hoe Melvin het karakter van Kinnear (ben zo slecht met namen) blijft kwetsen en hoe Kinnear dan toch vastbesloten blijft om open voor hem te blijven staan. Dat vond ik een heel ontroerend geheel.

avatar van El  Loco
Brace Yourself for Melvin

Ik had al een tijdje gepland om As Good as it gets te bekijken, maar het was er nog niet van gekomen, tot vandaag. Het verhaal leek mij op het eerste zicht niet echt speciaal, maar voor mij was de aanwezigheid van Jack Nicholson meer dan een goede reden om hem te zien.

Zoals hierboven gezegd zei het plot me niet veel. Een man met angststoornissen die aan alles een hekel heeft en allerminst geliefd is bij zijn buren, maar zijn leven toch een andere wending geeft door een vrouw te ontmoeten. Het leek me niet genoeg om meer dan 2 uur te laten boeien en dat bleek uiteindelijk ook zo te zijn. As Good As it Gets is in vele opzichten best wel vermakelijk, zowel qua humor als drama. Vooral de scènes waar Nicholson bezig is met de hond en op zijn obsessieve manier met alles en nog wat bezig is, zijn hilarisch. Maar naargelang de speelduur vordert, wordt de film wel erg voorspelbaar zoals de chagrijnige buurman die langzaamaan een beter mens wordt en iedereen probeert te helpen. En ook de cliché der clichés van dit genre mag in deze film niet ontbreken met de happy end waar Melvin en Carol zoenend over straat lopen. Spijtig genoeg liet het einde lang op zich wachten, omdat hij zich verschillende keren erg lomp gedroeg tegenover haar en haar daardoor vaak van zich afstootte.

As Good As It Gets is uiteindelijk niet meer dan een lang gerekte feel good movie, maar gelukkig zit het met de cast meer dan uitstekend. Tjah, Jack Nicholson, wat valt er nog over die man te zeggen dat er nog niet is gezegd? Nicholson speelt hier één van zijn zoveel schitterende rollen en geen andere acteur had hem dat, denk ik kunnen nadoen. De manier waarop hij zijn rol van obsessieve, chagrijnige en alles hatende buurman weet neer te zetten is werkelijk briljant. Vooral de momenten waar hij op zijn “subtiele” wijze mensen beledigt zijn gewoon heerlijk. Vaak voelde ik mezelf gegeneerd in zijn plaats voor zijn kwetsende opmerkingen. Zo’n dergelijke rol is natuurlijk op zijn lijf geschreven en meer dan terecht heeft hij voor deze vertolking een Oscar gewonnen. Geniale rol voor Nicholson, maar de rest van de cast mag zeker en vast niet vergeten worden, want die zijn ook van een hoog niveau. Helen Hunt is niet perse een reden om een film te bekijken, maar eigenlijk heb ik haar nog nooit op een slechte rol weten te betrappen en ook hier is zij erg goed te pruimen. Tussen Nicholson en Hunt zit een soort heerlijke chemie en dat vertaalt zich perfect naar het scherm. Greg Kinnear ken ik enkel vaag bij naam, maar hier doet hij het in ieder geval nagenoeg perfect als homofiele schilder. Verder vind ik de vermelding van het hondje Verdell meer dan de moeite waard. Het is raar om te zeggen, maar die hond vond ik een schitterende toegevoegde waarde, want telkens hij in beeld kwam begon mijn hart toch een beetje te smelten. Vooral de scène waar Nicholson piano speelt en Verdell naar zijn etensbakje loopt, vond ik erg mooi om te zien.

As Good As It Gets heeft wat betreft het verhaal weinig spectaculair of verassends te bieden en volgt de bekende paden van het genre. Gelukkig kon het matig verhaaltje verdoezeld worden door een ijzersterke cast, waar de rol van Nicholson natuurlijk bovenuit stak. Logischerwijze won hij met deze rol een Oscar voor beste acteur, maar ook Helen Hunt sleepte meer dan terecht een Oscar in de wacht voor haar sterke prestatie.

avatar van K. V.
Dit was een leuke film. De film moet het vooral hebben van de cast en Jack Nicholson is perfect gecast als brutale vogel. De humor is erg sarcastisch, maar 'k vond het wel erg grappig. Er zit toch ook een deel drama in, maar het is mooi verdeeld tussen humor en drama.
De film duurt wel redelijk lang, zo'n 135min, maar toch kijkt de film vlot weg.
'k vond de film zeker een aanrader en zeker voor de fans van Jack Nicholson. Toffe film

avatar van tommykonijn
Leuke komedie met een feel-good sfeertje. Jack Nicholson levert weer een goede rol, en Helen Hunt was ook leuk in haar rol. Het hondje was ook een leuke toevoeging. Erg grappig vind ik de film niet, dat was wel een beetje jammer omdat ik dacht dat het iets meer een 'richtige' komedie was. Maar het wordt ook niet saai. Jammer dat je het einde al bijna de hele film ziet aankomen, maar het haalt de film niet omlaag. Zeker een leuke film dus, niet geniaal of bijzonder naar mijn mening, maar wel zeker een die voor een leuk filmavondje zorgt.

Kleine 3,5*

Geweldige film, als thriller/horror liefhebber ben ik kompleet om. Film is onderhoudend en Jack Nicholson is meesterlijk, wat kan die man toch verschillende rollen spelen, een topper.

avatar van Spetie
Leuke film, met een Jack Nicholson in topvorm.

Geweldige rol hier van hem. Hij speelt een nogal obsessief personage en vooral dat obsessieve gedrag van hem, is op sommige momenten echt ronduit hilarisch. Ook zijn omgang met de behoorlijk harige hond van zijn overbuurman, waar hij op mag passen, is erg komisch. Nicholson draagt hier echt de film en ik denk niet dat iemand anders, beter die rol had kunnen invullen. Helen Hunt en Cuba Gooding Jr. hebben daarnaast aardige bijrolletjes. Greg Kinnear vond ik iets minder leuk.

In de tweede helft zakt het geweldige niveau langzaam wat weg en krijgt het verhaal een nogal voorspelbaar verloop. Ook de humor wordt net iets minder scherp, maar dankzij Nicholson blijft het gelukkig erg genietbaar. Hij draagt de film volledig en haalt soms het bloed onder je nagels vandaan., terwijl je twee minuten later bij wijze van spreken weer met hem meeleeft. Terechte Oscar voor hem.

avatar van Sjoerdow
Dit is echt een heerlijke film.

Alles klopt; Kinnaer, Hunt en Gooding Jr. doen het ontzettend goed, maar de echte credits gaan uit naar Jack Nicholson die een fantastische klootzak met smetvrees speelt. Terechte oscar uiteraard.

Minpuntje: Het feit dat Udall een begenadigd schrijver moet voorstellen, wordt te weinig in het verhaal verwikkeld en komt er dus niet echt uit.

I'm drowning here, and you're describing the water!

Geniale teksten
Een film met karakter(s). Het draait om de diverse karakters en hun onderlinge relatie en met ieder hun eigen ontwikkeling. Begrip-onbegrip.
Dit is vormgegeven in veel dialogen en in kleinere settings. Uitstekend geacteerd.

avatar van Gon1234
Wat ben ik verrast door deze film zeg!

Ik vond echt een super goede film, en de humor was geweldig! Het komt niet vaak voor dat ik hard op zit te lachen wanneer ik in mn eentje in een donkere kamer naar een film aan het kijken ben!
Ook waren de karakters erg interessant, onvoorspelbaar en goed gecast/gespeeld!
Op een of andere manier voelde ik me erg betrokken bij het verhaal, het voelde alsof ik er zelf bij was. Ook is dit voor het eerst dat ik na het zien van een film, gelijk weer zin heb om de film opnieuw te kijken! Helaas staan er nog een hele hoop films op mn recorder, dus zal dat voorlopig nog op zich moeten wachten.

Top film! 4*(8,5)

avatar van Sergio Leone
Redelijk.

As Good As It Gets heeft alles om een leuke romantische tragikomedie te zijn: niet-alledaagse personages en een zoetsappig verhaal (op momenten) doordrenkt met een stevige dosis humor.
En toch was deze film beter in mijn herinnering. De herziening eergisteravond heeft vooral aangetoond dat serveerster Carol een serieus blok-aan-been is. Het moet één van de ergerlijkste filmpersonages ooit zijn en zorgt ervoor dat al het goede een stuk minder genietbaar wordt.

En dat mag Helen Hunt zichzelf verwijten, want zij is eigenlijk de enige die verantwoordelijk is voor dat geknoei. Met een actrice die kan acteren had haar personage nog kunnen werken, maar dit tart alle verbeelding. Meeleven met haar personage is onmogelijk.
Jack Nicholson - hoewel allesbehalve subtiel - acteert erg sterk en ook Greg Kinnear is niet slecht.

Daarnaast is As Good As It Gets ook gewoon goed geschreven. De speelduur is wellicht iets te lang, maar de dialogen zijn scherp en de personages van Nicholson en Kinnear zijn aangenaam anders.
Visueel valt hier niet veel te ontdekken, behalve de nette standaardaanpak.

Het verhaal is erg voorspelbaar, maar de acteurs doen hun best, al heb ik de rol van Helen Hunt nooit echt aangevoeld.
De titel van de film is origineel en knap gekozen maar onthouden we vooral de onovertrefbare mimiek van Jack Nicholson, een vent die ge van alles kunt geven en ook alles reeds heeft uitgebeeld.

avatar van des1
Voor wie dol is op movie quotes: "How do you know so much about women" vraagt een dweperige fan aan schrijver Melvin (Nicholson) als ie op het punt staat in de lift te stappen, zegt deze "I think of a man, then I take away reason and accountability". Gaat hem inderdaad goed af de rol van contactgestoorde dwangneuroot. Kan me persoonlijk wel iets voorstellen dat het orde aan je leven geeft, als je dezelfde mensen ziet in de vaste hoedanigheden. Aan Helen Hunt moet ik evenwel wennen. Ze lijkt altijd een grotere chargijn te spelen dan strikt noodzakelijk, en dan bedoel ik niet "play hard to get" als een te nemen horde naar een happy end. En dan valt de zeg maar functie in de film van vrouw voor wie Melvin warme gevoelens koestert weg. Ik denk dat maar bar weinig mannen zich deze genegenheid kunnen voorstellen. Married With Children nailed it toen Al Bundy de draak stak met de fijn sociaal wenselijke TV sitcom Man About the House waarin Hunt speelde. Wat een zeikserie. Terug naar deze film: goeie rol van Kinnaer, leuke komedie, beetje lang alleen.

avatar van cucciolo
Denk dat ik de tel een beetje ben kwijtgeraakt hoe vaak ik deze film heb gezien. Maar moet toch wel bekennen dat het effect wat ie vroeger op me had scheurtjes begint te vertonen. Dat komt waarschijnlijk omdat ik het drama/romantische gedeelte vroeger niet helemaal eruit kon halen, en nu ik dat wel kan, juist dat gedeelte een beetje oubollig en conventioneel overkomt. Toch blijft deze film nog steeds rechtovereind staan, en ben ik heel misschien wel een beetje te streng door em geen 4* te geven, al rond ik naar beneden af.

Uitstekende film over een man die vanwege een aantal flinke gedragsstoornissen nogal onsympathiek overkomt. Een vermakelijke film met goed neergezette personages. Zeker wel grappig en hier en daar ook ontroerend. Uiteraard is het Jack Nicholson die hier absoluut de show steelt, maar Helen Hunt weet zich goed staande te houden tegenover hem en zet een mooie rol neer.

Zeer matig drama.

't Is wel een rol die op het lijf van Nicholson geschreven is, maar het voelde daarmee ook sterk alsof het niet de eerste keer was dat ik hem zo bezig zag. En jammer genoeg is zijn rol dan nog het grootste lichtpunt van deze film.

Een olijk trio (pissige OCDer, vermoeide mama met ziek kind en ineengetimmerde gay) trekken er samen op uit. Althans, uiteindelijk, want de eerste helft van de film werkt vooral daar naartoe. Het zou een grappige opzet kunnen zijn, maar daarvoor is het net allemaal wat te sentimenteel en dik aangezet.

Maar het vreemdst vind ik eigenlijk nog wel Nicholson's personage. Het zijn drie lastige mensen bij elkaar, maar Nicholson is de enige die een gedragsstoornis kan inroepen als excuus. Toch lijkt zijn entourage zich daar niks van aan te trekken, missen ook elke vorm van empathie wanneer hij weer eens vreemd uit de hoek komt en stigmatiseren hem vooral als het irritante personage. Terwijl hij eigenlijk de enige is die z'n best doet om er wat aan te veranderen. Njah.

Buiten Nicholson is het acteerwerk redelijk matig, visueel stelt het zeer weinig voor en ook de soundtrack mist enige nuance. Klassiek Hollywood drama dus, alleen dan met af en toe een wat scherper randje in de vorm van Nicholson's tirades en recht-door-zee uitspraken. Ik werd er niet bepaald warm van.

avatar van IH88
“You're a disgrace to depression.”

Uitstekende film over drie personen die alle drie met hun eigen problemen worstelen, maar door omstandigheden met elkaar opgescheept zitten. Katalysator hiervan is Melvin, een prachtrol van Jack Nicholson waar je het ene moment met plaatsvervangende schaamte naar zit te kijken, maar die het andere moment weet te ontroeren en je aan het lachen maakt.

Een man met OCD die het niet kan verkroppen dat zijn favoriete serveerster Carol (Helen Hunt) weggaat en er alles aan doet om haar terug te krijgen. En dan heb je ook nog Simon (Kinnear), een kunstenaar en homoseksueel die de ergste verwensingen van Melvin naar zijn hoofd geslingerd krijgt, maar uiteindelijk toch zijn hulp accepteert. Want Melvin begint als een onbeschofte, eigenzinnige en eenzame man, maar kruipt door Simon, Carol en een hond steeds meer uit zijn schulp. Perfect geacteerd door Nicholson. De film schiet op het laatst een beetje uit de bocht maar dan zit je al helemaal in het verhaal, en ben je in de ban van de kleurrijke personages. Mooie, grappige en ontroerende film.