Smoke (1995)

Verenigde Staten / Duitsland / Japan
Komedie / Drama

geregisseerd door Wayne Wang
met Harvey Keitel, William Hurt en Forest Whitaker

De eigenaar van de sigarenwinkel neemt al 14 jaar lang voor zijn winkel elke dag op hetzelfde uur een foto. Een romanschrijver krijgt, sinds zijn vrouw op straat vermoord werd geen letter meer op papier. Een zwarte jongen verandert zijn naam en identiteit voor iedereen die hij ontmoet. Een man probeert zijn verleden te vergeten nadat hij de vrouw van wie hij hield verliest. Een vrouw keert na de vele jaren terug naar haar vroegere vriend en vertelt hem dat ze samen een dochter hebben en dat die nu problemen heeft. Al deze mensen lijken weinig met elkaar gemeen te hebben. Maar door een stom toeval kruisen ze elkaars paden en hebben ze een onuitwisbare invloed op elkaars leven.

avatar van nachtschade
Heerlijke film die eigenlijk nergens over gaat en toch weer wél. Liefhebbers van dit soort relaxte films zouden ook eens A river runs through it moeten bekijken. M.i. nog iets relaxter.......

avatar van John Lee Hooker
Magnifieke prent. Iedere scène is boeiend en alles wordt zeer treffend in beeld gebracht. Een onschuldige samenstelling en verre van spectaculair maar toch ó zo briljant met een fijne 90's uitstraling. Het lijkt eenvoudig maar het is een kunst om het zo voor elkaar te krijgen. Harvey Keitel is weer meesterlijk maar het valt op hoe ook de relatief onbekende acteurs zo sterk gecast zijn. Verder een perfecte balans tussen komedie en drama.

avatar van El Merano
Sfeervol.....

Een momentopname van het leven in Brooklyn van alledag. Een duidelijk verhaal ontbrak in dit bedachtzame, in episodes ingedeelde karakterportret over mensen die elkaar in een tabakswinkel ontmoetten en waarin op de keeper beschouwd weinig essentieels gebeurde.

Een fraai mozaïek over het geschakeerde leven in Brooklyn. Een heerlijke film met een prachtig verhaal over levensechte personages en hun wel en wee van alledag. Harvey Keytel is gewoonweg subliem. Dit soort rollen zijn hem op het lijf geschreven. Niet te missen zijn kerstverhaal, dat in een magnifieke epiloog met de bijna 80-jarige Clarice Taylor bij wijze van bonus aanschouwelijk wordt gemaakt: de spreekwoordelijke kers op de taart. Kortom, regisseur Wayne Wang op z’n best.
Film riep bij mij af en toe herinneringen op aan Spike Lee’s al even pakkende Do the Right Thing (1989), al is die film een stuk gewelddadiger.

avatar van Damian Firefly
New York, jaren negentig, sigarenwinkel, Harvey Keitel. Genoeg ingrediënten om een film interessant te maken. Had hem jaren geleden al eens gezien en wist dus dat het een langzame film was waar je zin in moet hebben. Heerlijk voor op een regenachtige avond of liever nog nacht. Ook de slechte kwaliteit van de dvd was sfeerverhogend! Misschien was een vhs nog beter geweest..... Gewoon kijken en je mee laten nemen door diverse kleurrijke figuren ergens in New York.....het is alsof je er zelf eventjes bent..
Vooral de dame aan het eind van de film verdiend extra vermelding....als de aftiteling al loopt steelt zij alsnog de show. Aanrader voor mensen die niet vies zijn van een tempootje minder.

avatar van SmackItUp
Heerlijk serene film.

Wang leunt op zijn acteurs en de dialogen. En gelukkig maar dat dat prima op niveau is. Keitel vliegt als een soort De Niro door het speelveld, en Hurt showt nog even zijn veelzijdigheid. Ook qua sfeer zit het wel goed. Wang weet knap de 90's Brooklyn setting tentoon te stellen, en dat draagt zeker bij aan de algehele sfeer rond de film.

Knap, ruime 3,5*.