Blue in the Face (1995)

geregisseerd door Paul Auster en Wayne Wang
met Harvey Keitel, Mel Gorham en Jim Jarmusch

Al meer dan 20 jaar is Auggie's sigarenhandel het middelpunt van de New Yorkse wijk Brooklyn. Dag in dag uit komen de excentrieke bewoners van de wijk bij Auggie langs om niet alleen sigaretten te halen, maar ook de meest idiote, bizarre en komische verhalen te vertellen. In Auggie's winkel doen zich de meest waanzinnige voorvallen voor, zoals onbedoelde roofovervallen, rappende horlogeverkopers en gefrustreerde buurtbewoners. Dit leidt onherroepelijk tot dolkomische situaties... Vervolg op 'Smoke' uit hetzelfde jaar.

avatar van petey
Het is niet echt een vervolg op Smoke. Ze hadden film over, de mensen waren toch aanwezig, dus hebben ze wat geimproviseerd als dezelfde personen die ze in Smoke speelden.

wat bedoel je petey?

avatar van Yak
Yak
Precies wat hij zegt: bij Blue In The Face hadden de regisseur en acteurs van Smoke een tweede film in elkaar geïmproviseerd, met hulp van bevriende filmmakers en/of acteurs (oa. Jim Jarmusch). Zonder scripts of voorgeschreven scènes. En het heeft een erg leuke film opgeleverd.

avatar van Bananas
Heerlijk vermakelijke film waarin niet veel gebeurd maar toch leuke conversaties neergezet worden. De monoloog van Lou Reed is erg amusant.

In 2 weken geschoten met een minimaal budget en een maximale cast. Jarmusch, Roseanne, Reed, Fox, Madonna, Keitel etc...

wat een tegenvaller! deze film heeft helemaal niks te maken met Smoke! na de geweldige openingsscene zat ik er helemaal klaar voor. Maar de dialogen waren sporadisch leuk (lou Reed was wel goed, maar JiM J die over de sigaretten lult is echt niet filmwaardig, ook al is het in twee weken opgenomen) Dot, de vrouw die naar Las vegas wilde ook totaal niet interessant.
En dan nog de aftiteling afgewisseld met de laatste scenes.
Het pretentieuze hoesje dat om Blue in the face zat moet ik maar eens vervangen door een eigen gephotoshopt hoesje
er stond oa op:
"idioot, bizar en hilarisch"
"nog leuker dan Smoke"
"spannende aangrijpende gesprekken in de tabakszaak"
helaas
2* (de helft van Smoke 4*)

FisherKing
Auster and Wang claim to have "borrowed" the idea of shooting another movie on the back of an existing one from Roger Corman who often used to shoot movies very quickly on leftover sets from other productions. @IMDB trivia

Een back to back verfilming.

neo (crew)
Vermakelijk is het nog steeds, maar Blue in the Face haalt het bij lange na niet bij Smoke. Een voorbeeld van improvisatie wat bij lange na niet altijd even leuk is en je eigenlijk ook constant zit te denken van 'ooh hij of zei improviseert weer'. Maar toch meer dan genoeg leuke momenten, en het enthousiasme straalt er vanaf. 3 sterren

avatar van starbright boy
starbright boy (moderator)
Vond het leuke pretentieloze fun. Gesprekken die over niks gaan, leuke maffe scenes en een hoop enthousiasme. Niet constant even leuk en niet zo sterk als Smoke. Maar ruimschoots vaak genoeg. En de warmte van Smoke straalt hier ook vanaf. Fijne optimistische film.

spiep
ik vind dit een superfilm! heerlijk om naar te kijken. de dialogen zijn grappig en ik vind jim jarmusch zeker de moeite waard. erg amusant zijn verhaal over het stoppen met roken. harvey keitel kan niks fouts doen voor mij. vind hem een geniale acteur. alleen al de manier hoe hij een sigaret rookt word ik laaiend enthousiast van.

ik zie het niet als het vervolg op smoke. gewoon wat dagen uit het leven van auggie en z'n sigarenwinkeltje waar ik o zo graag een keer een pakje marlboro mediums wil kopen(dream on)!

de film is ook best wel goed promotie materiaal voor brooklyn, new york. en madonna bewijst weer eens in deze film dat ze niet kan acteren en zingen.

ik hou van deze film.

De left-overs van Smoke worden met plakband en garen tot een soort van verhaal samengehouden, en het improviseergehalte is hoog. Geen echte film dus, voornamelijk losse scenes, die drijven op de aanwezige acteurs en ‘toevallig’ passerende sterren zoals Madonna en Lou Reed. Met name Jim Jarmusch is onderhoudend in zijn exercitie over roken en hollywood. De setting is die van Smoke, een sigarenwinkel die fungeert als social hang-out voor een gemeleerd publiek. Snapshots van het dagelijks leven, multi-culti waar je blij van wordt, erg Brooklyn, erg levend. En inderdaad, waarom zou je dat geen echte film noemen? Geen enkele focus, maar heb me uiteindelijk best vermaakt.

avatar van thomzi50
Ik heb me niet vermaakt. Ik krijg bij alle onsamenhangede scènes veel te erg het idee dat er geïmproviseerd werd, en dat is al geen goed teken. Bovendien was het omdat de film het natuurlijk niet van het verhaal moet hebben duidelijk dat de komische momenten de film zouden moeten dragen, maar die waren er veel te weinig. Vond het meestal maar saaie, nutteloze en onvertuigende scènes, met enkele uitschieters zoals de openingsscène. 2*

avatar van sinterklaas
Een paar maanden geleden gekocht en gister eindelijk gezien en ik vond deze ietsje beter dan Smoke.

Opnieuw was Harvey Keitel goed en ik miste William Hurt wel een beetje. De openingscene was al leuk en voor de rest zit deze film boordevol humor en sfeer. En soms gebeurde er ook erg leuke dingen op de achtergrond zie: die orkest die voor de tabakswinkel word gehouden of die schoonmaker. Wat ook leuk was is dat er tussendoor ook wat filmpjes kwamen bv in Brooklyn worden er 79999 Belgische wafels per dag gegeten en de vertellingen van sommige bewoners over Brooklyn. Ook vond ik die raper die horloges verkocht erg leuk.

Smoke was iets serieuzer maar in het vervolg zijn ze de grappige kant opgegaan. Wat nou weer wel een afgang was is dat die oeroude Madonna weer moest denken dat ze nog jong was en dat ze weer zonodig met haar reet moest schudden. Man dat mens hoort allang in een berjaardentehuis te zitten.

Ik vond nog meer dingen jammer: de aftiteling. Ik wou meer.

avatar van starbright boy
starbright boy (moderator)
sinterklaas schreef:

Madonna was ten tijde van deze film jonger dan Jennifer Lopez nu.

avatar van sinterklaas
Tsja, die Amerikanen kunnen nooit eens jongere vrouwen zoeken.

avatar van MarkFish
Yak schreef:

Een echt vervolg komt ook nooit in hetzelfde jaar uit.

avatar van MarkFish
Komt niet in de buurt van Smoke. De relaxte sfeer is wel weer fijn en er zit meer humor in, maar het is ook weer niet zo grappig dat de humor volledig het dunne verhaallijntje compenseert. Ik heb me op zich wel vermaakt met Jim Jarmusch en zn theorien en met die rappende neger en z'n horloges/sigaren, maar het blijft vrij oppervlakkig. Toch 3 sterren voor de sfeer, Keitel en de leuke bijrollen.

avatar van timburton
Deze film hebben ze gemaakt omdat de crew zo goed in "Smoke" met elkaar om kon gaan waardoor ze niet binnen 15 maar binnen 6 draaidagen klaar waren. Toen hebben ze in die overige draaidagen maar een ander film inelkaar geflatst. Lijkt me een heerlijke koetjes & kalfjes film.

avatar van timburton
Ik bedoel natuurlijk: IS een heerlijke koetjes & kalfjes film. Véél beter dan "Smoke", hoewel die film ook geweldig is, een film die niks zegt en toch heel veel zegt. Als je begrijpt wat ik bedoel.

avatar van ( J )
superrelaxte feelgood film,leuke humor,mooie gesprekken...
Hoop meer films zoals deze te vinden..Iemand mischien suggesties.??

timburton schreef:

Helemaal mee eens...

avatar van ( J )
effe een kleine verandering...vind deze film IETS beter dan smoke,veel beter vind ik eigelijk net iets teveel van het goede..

avatar van Fortune
Wat een fijne film.
Grappig en leuke conversaties overal niet al te veel boeiende onderwerpen maar vooral geweldig personages.

3.5

k wil ook meer van dit soort film zien iemand nog aanraders?

avatar van Mescaline
Mescaline (moderator)
Onlangs een paar de zelfde personages en de zelfde film locatie staat deze film meer op zich zelf als dat het een vervolg is van Smoke.

Blue in the face draait puur om dialogen en de leuke improvisaties van de acteurs.

Zeker niet voor iedereen weg gelegd, maar ik kan dit soort filmpjes zeker wel waarderen

Leukste stukje is toch wel met Jim Jarmusch, over zijn laatste sigaret

Mensen die deze film kunnen waarderen, moeten ook zeker eens Slacker mee pakken.

avatar van danuz
Kan me nog maar weinig van Smoke herinneren, maar als dit de left-overs van die film zijn... Vond Blue in the Face namelijk geweldig. Dat geouwehoer op de straathoek dat ook nog eens verwordt tot een melancholisch/nostalgisch portret: mij heb je! Vond de documentaire-achtige segmentjes en algemene aanpak erg goed werken. En Smoke wordt dus heel snel herzien.

O, als Lounge Lizards liefhebbers zijn de scenes van John Lurrie die met z'n companen op de hoek van de straat wat jammen natuurlijk de cherry on top!

avatar van Gastel
Leuke film, met een tal van grappige anekdotes en leuke verhalen.
De slap ouwehoerende Lou Reed is een hoogtepunt in de film, net als Michael J. Fox (altijd goed om hem te zien)

Verwacht geen spectaculaire visuele hoogstandjes of een gelaagd script met allerlei plotwendingen. Gewoon een prettige film vol met gewonen mensen met hun gewone mensen verhalen.
Leuk om een keer gezien te hebben.

avatar van John Lee Hooker
Net iets minder dan Smoke maar wederom waardeer ik de luchtige omstandigheden in combinatie met lange shots en het naturelle acteerspel. Iedereen is weer zorgvuldig gecast en er lijkt geen camera aanwezig. Opvallend is dat we hier alleen maar bij de winkel blijven en dat er geen echte problemen zijn. Het komt over als improvisatie en een duidelijk plot is niet aanwezig. Zo simpel kan het dus ook, het werkt uitstekend en jammer genoeg zie je het zelden.

avatar van Ebenezer Scrooge
I have a telegram for you... A singing telegram..

Padada Boom!