Lost in La Mancha (2002)

Verenigd Koninkrijk / Verenigde Staten
Documentaire

geregisseerd door Keith Fulton en Louis Pepe
met Johnny Depp, Jean Rochefort en Terry Gilliam

Na jaren van problemen met de ontwikkeling, producers en geld begonnen in september 2000 de camera's te draaien voor Terry Gilliam's nieuwste film: een verfilming van Don Quixote. Al snel wordt de productie met pech geplaagd: overstromingen, defecte apparatuur, overvliegende NAVO-vliegtuigen, een zieke hoofdrolspeler: na zes dagen filmen wordt de productie gestopt. Terwijl Gilliam de camera's weer in de kast zette, bleven die van de "making of"-makers doordraaien...

avatar van tovenaar
Ja dat viel me ook op, maar ik vond het wel humoristisch .

grappig dat deze film nog in de bioscoop komt, terwijl de film al op canvas is uitgezonden...

avatar van moviefreak#1
Hele interressante documentaire. Je ziet heel vaak films die op IMDB op pre-production staan en na een maand of twee zijn ze compleet verdwenen, abondened. Soms zijn het films waarvan je veel verwacht, zoals ik een paar jaar terug had met het Terry Gilliam project Who Killed Don Quixote. Nu kan je zien hoe het komt dat sommige producties niet van de grond willen komen. Bij deze vraag ik me af hoezeer het de fout is van het productieteam omdat ze wel degelijk heel veel dingen zich hadden werken. The windmills of reality strike back, daar is alles mee gezegd. Erg jammer voor Gilliam en wie weet gaat het hem nog ooit lukken of misschien wordt het net als bij Orson Welles een te grote obsessie. 4 sterren voor deze documentaire.

avatar van bioscoopzaal
Vanaf deze week trouwens te zien in een aantal Vlaamse bioscopen.

heel erg leuke docu, spijtig dat Johnny zoweinig in beeld was, maar tblijft wel Terry zijn film natuurlijk.

GerwinF
Tja alles wat fout kon gaan ging ook fout. Maar er waren van die dingen die voorkomen hadden kunnen worden. Zoals de locatie waar ze filmen waar iedere minuut een vliegtuig over kwam, dat heeft toch wel iemand gemerkt toen ze de locatie uitkozen?
Ook waren sommige scenes niet voorbereid (tot grote ergernis van Terry), zoiets moet toch niet op de dag van de shooting pas bekend zijn!?

Voorlopig 3,5 sterren voor deze aparte documentaire.

wat ik vooral spijtig vond is dat de film niet is afgeraakt. maarja als ze de lat steeds lager en lager zouden leggen zou het ook niet echt een goede film meer geweest zijn alhoewel gilliam altijd wel iets uit zijn mouw kan schudden. wat je ook zeer fel ziet in deze film is dat er heel wat bij komt kijken bij het maken van een film en dat door een reeks van pech een hele film kunnen stilleggen
maaar al bij al een goede docu

Minder goed dan The Hamster Factor, maar wel boeiend.

avatar van Julie
vanavond is hij op tv op canvas om 23u05

kos schreef:
Wat een irritant lachje heeft Gilliam trouwens

Geloof het of niet, maar ik lachte vroeger op die manier Waarschijnlijk vond ik daarom Gilliam een innemende kerel.

En Freud beweert dat de lach de uiting van de superioriteit is ... gelukkig dat Freud het soms fout had

Maar ja: je ziet hoe Gilliam hoopt op een soort "magische" synergie, de film lijkt me volledig vast te zitten in zijn hoofd ... maar zijn ideeën overbrengen lijkt me niet volledig te lukken

leuk moment wanneer Gilliam verneemt zijn hoofdacteur Rochefort ziek geworden was op weg naar het vliegtuig.

Gilliam: "Zie je wel ... die man is Quichote geworden"

fascinerende en vermakelijke docu die gaandeweg meer een tragikomedie lijkt te gaan worden.

gilliam is een creatieve dromer,spijtigenoeg waren zijn dromen deze keer net iets te groot volgens de middelen die hij ter beschikking had,neem daar alle mogelijke bad luck bij en je krijgt de nachtmerrie van iedere regisseur .
gelukkig lijkt Gilliam dit jaar revanche te nemen met in 1 klap 2 nieuwe films,wie weet komt zijn droomproject ooit nog van de grond.
aan de mans gedrevenheid zal het niet liggen,het weze hem gegund
3***

Geweldige documentaire die toont wat er allemaal mis kan gaan op een set, en hier is het serius wat. Jammer dat de film nooit is afgeraakt want hij zag er wel goed uit.

avatar van otherfool
Met name de eerste helft van deze docu is zeer de moeite waard, als de film nog steeds lijkt door te gaan maar de ene na de andere ramp het team treft. De scenes waarin het onweer is losgebarsten en de crew met tranen in de ogen hun spullen uit plotseling ontstane modderstromen moet trekken zal me altijd op het netvlies blijven staan. Het geheel over de geldschieters die tevreden gehouden moeten worden boeide me dan weer minder.

Een mooie 3,5*.

Murphy prachtig in beeld gebracht...

Ik hoop toch dat "de film'' ooit gerealiseerd kan worden! Ik heb begrepen dat het idee nog steeds broeit bij Gilliam.

En als het dan inderdaad alsnog gaat gebeuren: graag met Depp

Na wat nadenken toch maar een 4 ipv een 3.5, omdat ik dwars door Murphy heen toch een mooi beeld krijg van hoe films gemaakt worden.

avatar van Julie
xekjiram schreef:

En als het dan inderdaad alsnog gaat gebeuren: graag met Depp

helemaal mee eens
als je de film gaat bekijken hoop je inderdaad dat de film ooit eens uitkomt
en Johnny Depp mag niet ontbreken! (ook al zag je hem in deze documentaire niet al te veel)
nee, heel mooi neergezet

waarschijnlijk verplichte kost op menige filmschool...

Interessante kijk op het maken van een film, en toch wel pijnlijk om alles geleidelijk aan meer en meer als een puding in elkaar te zien zakken...

Gister weer gezien. Geweldig en treurig tegelijk...

avatar van anne J
Ik ben blij dat ik deze gekocht heb.
Sneu voor Gilliam, hopelijk voor hem kan hij ooit nog Don Quixote maken. Maar misschien slaat de vloek dan weer toe.
Als de film wél gemaakt kon worden, had ik hem graag gezien . De ideeën die ze hadden en wat ze hadden gefilmd zagen er belovend uit, haha.
De docu gaf een goed kijkje achter de schermen en het interview met Terry mocht ook niet ontbreken (bij het menu op de dvd).

avatar van Phoenix
Is Jeff Bridges de voice-over van deze film? Hij klonk namelijk precies als hem.

Yep.

avatar van Phoenix
Cool .

avatar van otherfool
xekjiram schreef:

'Hij komt er toch nog, kondigde Terry Gilliam deze week aan, in een interview met de Britse krant The Independent. Ruim acht jaar nadat de opnamen van The Man Who Killed Don Quixote werden gestaakt, pakt de Amerikaanse regisseur (Monty Python, Brazil, Twelve Monkeys) de draad weer op.'

avatar van danuz
Heerlijke en tegelijk pijnlijke documentaire die de strubbelingen bij het maken van een film mooi in beeld brengt. Hoe jaren voorbereiding in enkele weken als door een draaikolk wordt weggespoeld (vrij letterlijk zelfs). Het laat vooral zien met welke chaos Terry Gilliam te maken had tijdens het voorbereiden van zijn film. Overal en nergens trekt hij acteurs vandaan, tracht hij de kostuums in orde te krijgen, de financiers tevreden te houden, de locaties te spotten - hij had beter ook wat research gedaan naar de omgeving - en figuranten hun scènes te leren.

Ik had voorheen een toch iets georganiseerder beeld van het filmmakersvak, dit werkt wel verfrissend. Terry blijft een geweldige man, die aan passie niet te kort komt, aan controle wellicht soms wel. Ben overigens erg benieuwd wat het resultaat had geweest wanneer hij er wel gekomen was..

(En wat lijkt Jean Rochefort trouwens op de prachtige illustraties van Gustave Doré!)

avatar van Drs. DAJA
Erg interresante documentaire. Het is een leuke kijk op het rampzalige project van Gilliam. Ik ben benieuwd hoe zijn volgende poging gaat worden.

avatar van engelse
Echt een film om te bekijken net na de oscaruitreiking. Daar worden zegevierende regisseurs en producers geplaatst op een pied-de-stal.

In deze documentaire werp je een blik achter de schermen. De regisseur overtuigt eerst een aantal producers om zijn project te financieren. Maar een Terry Gilliam eist het bijna-onmogelijke en krijgt met veel moeite zijn verhaal vertelt aan (niet-Engelstalige) medewerkers.

En als werkelijk alles tegenslaat krijgt de eerste assistent alle zwarte pieten toegeschoven... de enige medewerker die het hoofd koel houdt.
Toegegeven: draaien naast een NAVO-basis is "niet verstandig". Al weet je dat de gevechtsvliegtuigen "maar" één uurtje vliegen, elke minuut meer wordt hel. En met dieren werken is steeds een sprong in het ongewisse, al zijn de paarden "goed getraind".

Tegen overmacht als onweer en hagelbuien kan je niet tegen op... hoewel de ploeg wel op het verharde verbleef... de tijdelijke rivierbedding dus.
Ook de keuze van de Madrileens "filmstudio" neigt serieus naar amateurisme.

Maar een hoofdrolspeler -steeds te paard- die plots met een hernia te kampen heeft is helemaal het einde.

Regisseur Gilliam wordt plots maar een verteller, die de teugels compleet kwijt is. En de producers verliezen compleet de pedalen en verzuipen letterlijk en figuurlijk in de wanhoop.

Geen Oscar voor Don Quichote, wel een aanrader voor al wie wil zien hoe chaotisch het er aan toe kan gaan op een filmset én bij de voorbereidingen, zeker bij artiesten als Terry Gilliam.

avatar van wyatt earp
Zo te zien waagt Terry Gilliam een nieuwe poging. Ik zie net dit op imdb staan.

Terry Gilliams heeft tevergeefs gepoogd de bestseller over de lotgevallen van Don Quichote te verfilmen, ook al wist hij dat dit zo goed als onmogelijk was (zoek zelf de windmolen metafoor). Wat rest is een soort documentaire over de making of, of liever gezegd unmaking of van Gilliams' droomproject.