- Home
- Cast & crew
- Jim Jarmusch
Delen
Jim Jarmusch
Geboren: 22 januari 1953 (72) in Akron, Verenigde Staten
Bekend van: The Simpsons, Broken Flowers en Ghost Dog: The Way of the Samurai
IMDb profiel:
Jim Jarmusch
Wikicode: 6171
Bekend van
Volledige filmografie (83)The Simpsons
als Jim Jarmusch (stemrol)
Broken Flowers
Ghost Dog: The Way of the Samurai
Sling Blade
als Frostee Cream Boy
Dead Man
Down by Law
Paterson
The Dead Don't Die
Night on Earth
Only Lovers Left Alive
Coffee and Cigarettes
Stranger Than Paradise
Mystery Train
The Limits of Control
Blue in the Face
als Bob
Gimme Danger
Permanent Vacation
Year of the Horse
Living the Light - Robby Müller
Ten Minutes Older: The Trumpet
Punk: Attitude
Blank City
R.I.P., Rest in Pieces
Screamin' Jay Hawkins: I Put a Spell on Me
The Golden Boat
Carmine Street Guitars
Tigrero: A Film That Was Never Made
Hot Sugar's Cold World
Uncle Howard
Rockets Redglare!
Fragments of Paradise
Samengewerkt met
Reacties

mikey
-
- 28766 berichten
- 4919 stemmen
Even een oninteressant lijstje:
Ghost Dog ****
Stranger than Paradise ****
Down By Law ***1/2
Broken FLowers ***1/2
Night On Earth ***1/2
Ruim voldoende.

kinjutsu
-
- 1549 berichten
- 2574 stemmen
Nice, Bill Murray krijgt ook weer een rol

Down_By_Law
-
- 145 berichten
- 199 stemmen
1. Down By Law (1986) (5 sterren)
2. Dead Man (1995) (5)
3. Night On Earth (1991) (4,5)
4. Stranger Than Paradise (1984) (4,5)
5. Mystery Train (1989) (4,5)
6. Broken Flowers (2005) (4,5)
7. Permanent Vacation (1980) (4,5)
8. Coffee And Cigarettes (2003) (4)
9. Year Of The Horse (1997) (4)
10. Ghost Dog: The Way Of The Samurai (1999) (3,5)
11. The Limits Of Control (2009) (3,5)

kappeuter (crew films)
-
- 74025 berichten
- 5859 stemmen
Berichten verplaatst naar Only Lovers Left Alive (2013)

Malick
-
- 9074 berichten
- 259 stemmen
The Limits of Control (★★★★(½))
Dead Man (★★★★)
Ghost Dog: The Way of the Samurai (★★★½ | Herzien)
Only Lovers Left Alive (★★★½)
Down by Law (★★★)
Coffee and Cigarettes (★★★)
Night on Earth (★★½)
Mystery Train (★★½)
Permanent Vacation (★★½)
Stranger Than Paradise (★★½)
Broken Flowers (★★½)
De film die het laagst staat aangeschreven vind ik de beste. Zegt eigenlijk al genoeg.

beavis
-
- 6609 berichten
- 14351 stemmen
met 12 stuks op één na compleet lijkt het!
Broken Flowers 4
Only Lovers Left Alive 4
Mystery Train 4
Dead Man 3,5
Limits of Control, The 3,5
Ghost Dog: The Way of the Samurai 3,5
Permanent Vacation 3,5
Ten Minutes Older: The Trumpet 3,5
Down by Law 3
Night on Earth 3
Stranger Than Paradise 3
Coffee and Cigarettes 3
Erg fijne cinema, maar nog niet boven de 4 wat mij betreft, dat is misschien wel opvallend... ligt vooral aan het type personages denk ik, die zijn altijd vooral leuk/cool zonder dat ze je écht weten te raken. Broken Flowers is wel de uitzondering op die regel, en daarom mijn favoriete Jarmusch.

Inland Rabbit
-
- 3246 berichten
- 1956 stemmen
Bij Night On Earth had ik toch wel een klik met Winona Ryder en niet perse voor de obvious reasons. Vond haar personage daar gewoon sympathiek en op een herkenbare manier naïef of zo. Ook Down By Law had wel leuke personages herinner ik me. Mystery Train is wel heel afstandelijk, maar daar stoort het je dan weer niet? Apart. Verder zijn het vaak meer sfeerschetsen dan karakterstudies, hoort wel een beetje bij het soort films.
Ik moet er zelf nog wel een paar zien, waaronder het door de meerderheid als bijna heilig verklaarde Broken Flowers.
Mystery Train 4.5
Night on Earth 4.5
Down by Law 4
Stranger Than Paradise 4
Ghost Dog: The Way of the Samurai 3,5
Permanent Vacation 3,5
Coffee and Cigarettes 3
Dead Man (verveelde me, eens herzien)

McSavah
-
- 9960 berichten
- 5268 stemmen
Kan me wel redelijk aansluiten bij beavis. 4.5* zit er vaak net niet in. Mystery Train staat weliswaar op 4.5* (en heeft zelfs een tijdje in mijn top-10 gestaan), maar is inmiddels niet meer de uitgesproken favoriet. Het was trouwens ook mijn eerste Jarmusch. Neig inmiddels ook iets meer naar Broken Flowers, die volgens mij niet zo heilig verklaard is als Inland Rabbit ons wilt doen geloven. Bill Murray zet inderdaad een erg fijn hoofdpersonage neer, en kan goed begrijpen dat die film dan je favoriet is. Depp en Whitaker vind ik zelf ook wel erg memorabele hoofdrollen neerzetten. Ghost Dog zou misschien zelfs mijn favoriet zijn geweest als de montage niet zo ruk was geweest. Iets wat me vaker tegenvalt bij Jarmusch, maar vooral bij die film, en ook wel bij Dead Man trouwens, die anders ook zeker een halfje meer had gekregen en misschien favoriet zou zijn geweest. Het Criterion-publiek zie ik vaak Stranger Than Paradise aanhalen als favoriet, de enige Jarmusch waar ik echt nauwelijks iets mee kon. Voor de rest zie ik regelmatig Night on Earth, Dead Man en Ghost Dog als favorieten worden genoemd. Dow by Law valt volgens mij overal wel goed, maar is weer minder vaak favoriet heb ik het idee.

Inland Rabbit
-
- 3246 berichten
- 1956 stemmen
Laat ik het zo zeggen, Broken Flowers is wel de film die bij het grote publiek het meest aan lijkt te spreken. Zo op het eerste gezicht lijkt het ook zijn toegankelijkste film? Vandaar dat ik die (ietwat ongefundeerde?) conclusie een beetje trok,,

kappeuter (crew films)
-
- 74025 berichten
- 5859 stemmen
Bericht verplaatst naar Paterson (2016)

kappeuter (crew films)
-
- 74025 berichten
- 5859 stemmen

tbouwh
-
- 5658 berichten
- 5095 stemmen
Bij Paterson:
Voor Jarmusch-liefhebbers: vanuit Eye worden er in februari door verschillende filmtheaters oudere films van Jarmusch getoond. Down by Law, Stranger than Paradise en Night on Earth bijvoorbeeld. Zie: The Way of Jim Jarmusch | EYE - eyefilm.nl

Mescaline
-
- 7030 berichten
- 2824 stemmen
Berichten verplaatst naar The Dead Don't Die (2019)

kappeuter (crew films)
-
- 74025 berichten
- 5859 stemmen
The Paris Review - Jim Jarmusch’s Collages - The Paris Review
Als hij geen films maakt, zit Jim Jarmusch thuis achter een grote tafel met een stapel kranten, een schaar en een Pritt-stift. Hij maakte de laatste jaren honderden collages, die hij nu de wereld inlaat met een boek, een expositie en een voorpublicatie in The Paris Review.
Gerelateerd nieuws
