Only Lovers Left Alive (2013)

Verenigd Koninkrijk / Duitsland / Frankrijk / Griekenland / Cyprus
Drama / Romantiek

geregisseerd door Jim Jarmusch
met Tom Hiddleston, Tilda Swinton en Mia Wasikowska

Adam (Tom Hiddleston) is een muzikant die na jaren zijn geliefde Eve (Tilda Swinton) weer ontmoet, nadat hij depressief en moe geworden is van de richting die de menselijke samenleving op gaat. Hun liefde wordt echter onderbroken en op de proef gesteld door haar wilde en oncontroleerbare zus Ava (Mia Wasikowska).

Goeie film waarin een man en vrouw elkaar na jaren weer opzoeken. Een originele vampierfilm met toch wel twee boeiende hoofdpersonages. Traag, maar wel sfeervol met een mooie aankleding, prima camerawerk en een fijne en goed bijpassende soundtrack. Zeker niet geheel zonder humor en Tilda Swinton en Tom Hiddleston zijn samen goed gecast.

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
Een hipster-vampierfilm. Het genre moet ondertussen al alle kanten gekozen hebben. De film is nachtelijke poëzie. Niet het ruwe, maar het dromerige. Met een liefde voor muziek en literatuur. De warme lichten en zachte neon zorgen voor een passend sfeertje. De vampieren (en dan vooral Adam) hebben zich afgesloten van de mensenwereld. Ze leven er wel, maar zijn al zo lang vampier en hebben al zoveel gezien dat ze er zich boven wanen. Ze zijn zeer selectief in de omgang en proberen te genieten het leven. Vooral van de kleine dingen dan, maar tegelijk wordt hun wereld daardoor wel zeer eng. De muziek past hier zeer mooi bij.

Het is een mooie film, maar als je niet houdt van dat poëtische, zit je enkel nog maar met een zoveelste vampierenfilm. Voor mij is dit een schilderijtje.

Toch wel van een filmische schoonheid dit bijzonder kijkstuk met zijn mooie beeldcomposities en zijn maatschappelijk bedenkingen over heden en verleden.
Film die wat blijft hangen en ook de bijna mytisch verschijning van een uitstekende Tilda Swinton is niet direct van het netvlies.
Eenvoudige en rake dialogen. Mooi idee dat de liefde het langs stand houdt.

avatar van danuz
Los van de te nadrukkelijke referenties naar persoonlijke connecties van de personages met oa Byron, Schubert en Shakespeare is dit misschien wel Jarmusch's beste film. De cinematografie, editing, locaties en het acteerwerk zijn bijna subliem. Dat lome melancholische sfeertje, de nachtelijke ritjes en wandelingen door Detroit en Tanger en de constant terugkerende overhead slomo's. Het voelde allemaal heel trefzeker en daardoor fingerlicking mooi!

avatar van cucciolo
danuz schreef:
Jaa daar lag ik ook zo van in een deuk! Wellicht lag dat met opzet zo dik erbovenop. Ik kon de humor ervan in ieder geval wel inzien.

avatar van 93.9
Hot Blood - Soul Dracula

avatar van Woland
Zeer fraai gefilmd liefdesverhaaltje over twee vampieren die elkaar na tijden weer treffen en zich (voornamelijk) in het Detroit van nu door het leven worstelen. De vampieren, met name Tom Hiddleston als Adam, zijn nogal hipsterig, met een passie voor muziek maar ook een algemeen dedain voor de wereld en een bepaalde levensmoeheid. Het is traag, melancholiek, sfeervol en best een origineel filmpje, maar in ieder geval in mijn huidige stemming was het toch ietwat te traag en meanderend. Zeker ooit een herziening waard.

avatar van alexspyforever
Films die wordt gewaardeerd door de 'professionele' filmrecensenten dan weet ik al meteen waar ik me aan kan verwachten. Ik mijd ze meestal als de pest, maar omdat GoodOldJack deze ging nomineren heb ik me er toch maar doorgeworsteld. Ook als ik al hoge waarderingen zie van bepaalde users die dit soort "horrorfilms" wel waarderen bevestigt mijn vermoeden dat er wellicht geen bal aan ga vinden.
De verwachtingen werden ook ingelost:
Meer artistiek dan horror: check
Traag, meer gepraat dan actie: check
Hipster met ditto muziek: check
Erg ver verwijderd van de gothic vampieren en sfeer: check
Weinig verhaal en karakters vooral die Adam (en zijn vriendin heet Eve ach hoe origineel) die ik al binnen de 15 minuten een pijnlijke dood toewenste. Op die manier is het niet cool om een vampier te zijn. Mia Wasikowska bracht gedurende ongeveer een half uur even wat meer leven in de brouwerij en behoedt deze film van de minimumscore.
Denk dat ik me nog liever een keer door Twilight worstel dan deze! Maar Let the Right one in blijft veruit de beste moderne vampierfilm voor mij.

avatar van GoodOldJack
Jammer alexspyforever, ik zelf heb echt meermaals met open mond gekeken en geluisterd, films met een gigantisch hoog arty farty gehalte of weird shit just for the sake of being weird kan ik zelf vaak niet echt appreciëren maar bij deze film klopte het plaatje voor mij gewoon helemaal. Geen moment ergerde ik me aan het (toegegeven vrij aanwezige) namedropping of aan de wat hipsterachtige trekjes van onze vampieren of ... .

Nu goed, siert je dat je het geprobeerd hebt, kan best verstaan dat dit niet eenieders ding is.

avatar van Noodless
alexspyforever jij weet waarom ik deze nu absoluut moest zien hé gezien de battle die op komst is pfff ik wist eigenlijk al een beetje welke richting het zou op gaan , maar zo saai had ik wel niet verwacht. Het eerste uur is geen door komen aan. Ik kijk morgen wel verder. Gebeurt niet vaak dat ik de film stop zet, maar dit lijkt een opoffering.
En wat een scores hier

avatar van alexspyforever
Noodless schreef:
En wat een scores hier

Ha je weet het ik zie sowieso al op tegen trage films en nog meer als ze een speelduur zoals deze hebben. Gezien er zo weinig verhaal in zit, snap ik ook niet waarom de klus niet in anderhalf uur of zelfs korter kon worden geklaard. Dat is nog zo een reden dat moderne horror kijken soms een opgave wordt, lange speelduur. Overigens zou het kunnen dat ik bij die battle ga passen, ik vind beide films echt niet goed.
Maar deze film ik vraag me af of de kijkers die zo een hoge scores geven gehypnotiseerd waren, komaan zeg je kan toch echt niet zeggen dat dit een goed verhaal was. Zo mensen als die Adam en Eve bestaan echt zo snobs wie wil daar nu mee om gaan?

avatar van Noodless
Inderdaad wordt het wat beter wanneer Mia Wasikowska ter toneel verschijnt, maar wat heb je ervoor al moeten doorstaan. Neen, ik vond er echt niks aan. Qua verhaal, personages, uitwerking zeer zwak. En hier heeft de trage uitwerking zeker geen meerwaarde. 3/10

Geen idee waarom het zo'n hoge score krijgt. Dit is de meest trage en shittiest movie dat ik ooit gekeken heb. 2 uur van m'n leven weggegooid.

avatar van chiel
Het heeft even geduurd voor ik hem zag, maar wat een mooie film, voor mij de beste van Jarmusch, waar ik meestal niet zo ben van. Bijzonder, een arthouse-vampierfilm, top geacteerd bovendien. Zeer de moeite waard!

avatar van Number23
Ik had niet meer verwacht dat ik deze ooit nog zou zien. Maar Nadine mocht het allemaal bepalen gisteren. En ze koos dus deze aparte, slome en deprimerende vampierhipsterfilm. Ze vond het niks. Ik vond het een dikke prima, liet mezelf lekker meesleuren in de pijn van het zijn. Swinton en Hiddleston spelen overtuigend en Jarmusch houdt het allemaal boeiend genoeg.

Sinds hij als de gemene Loki de show steelde in de "Thor" films, krijgt Tom Hiddleston de ene na de andere leuke rol voor zijn kiezen. Of beter gezegd zijn hoektanden, want in deze ultra relaxte vampierfilm, geeft hij gestalte aan een vampier, die allang geen bloed meer zuigt uit nekken, maar deze scoort via een contact bij de bloedbank.

In dit verhaal draait het om het vampierskoppel Adam (Tom Hiddleston) en Eve (Tilda Swinton), wiens rustige leven behoorlijk overhoop wordt gehaald door de komst van Eve's wilde zusje Ava (Mia Wasikowska ).

De beste stukken van "Only Lovers Left Alive" hebben een mooie mix van tekst, locatie en symboliek. In de scénes waar dit niet het geval is, komen de teksten wat vaag over. De eigenzinnige Amerikaanse regisseur Jim Jarmusch, gebruikt de al eeuwen durende liefde tussen deze vampiers voor een leuk verhaal over liefde, verval, en bovenal kunst.

avatar van Rickyman
Één van de mindere films in het gerne. Wat een saaie vampiers zeg.
Ergens halverwege ben ik ook in slaap gesukkeld...

avatar van IH88
“I wish I'd known him when I wrote Hamlet.”

Een film van Jim Jarmusch, met Swinton, Hiddleston en Wasikowska die hippieachtige vampiers spelen... What's not to like? Only Lovers Left Alive is een swingende jaren 70 vampierfilm die dat heerlijke relaxte sfeertje heeft waar Jarmusch om bekend staat. Met een schitterende cinematografie en een mooi menselijk verhaal over vampiers die het eeuwige leven hebben, en of dit een zege of een vloek is. Only Lovers Left Alive is de rock 'n roll film over vampiers waarvan je niet wist dat je hem nodig had…

avatar van Brabants
Zintuigelijk gezien een zeer interessante film. Verhaaltechnisch weinig imposant maar toch enigszins boeiend.