Night on Earth (1991)

Verenigde Staten / Verenigd Koninkrijk / Frankrijk / Duitsland / Japan
Komedie / Drama

geregisseerd door Jim Jarmusch
met Gena Rowlands, Roberto Benigni en Armin Mueller-Stahl

Vijf steden, vijf taxichauffeurs, één nacht. Het verhaal begint bij zonsondergang in Los Angeles en eindigt met zonsopgang in Helsinki. De reis vervolgt zijn weg door New York City, Parijs en Rome. Iedere stad heeft zijn eigen chauffeurs en hun klanten, ieder met een eigen verhaal. De één is gelukkig, de ander diep ongelukkig.

103 BERICHTEN 24 MENINGEN
avatar van möök
Sfeervol vijfluik waarin op luchtige wijze de dagelijkse mores van de betreffende steden gevangen wordt.

avatar van Flat Eric
Leuk samenraapsel van 5 taxi-verhalen. Niet allemaal even sterk maar vooral 'New York' vond ik hartverwarmend en 'Rome' erg geestig. De sfeervolle nachtbeelden van de diverse steden gaven de verhalen een intiem sfeertje.
In Only Lovers Left Alive van Jarmusch is dat cinematografisch foefje ook succesvol gebruikt.

avatar van royals
Hele leuke film met mooie stadsbeelden. Was eerst bang dat je teveel van de taxi kreeg te zien, maar dat wordt gelukkig goed afgewisseld met straatscenes. Vooral Benigni was sterk in zijn rol (voordat hij nog beroemd was).

avatar van K. V.
Dit was er eentje die 'k al een tijdje liggen had. Een film met vijf verhalen, de één al wat boeiender dan het ander, maar ze hadden wel allemaal iets.
De film speelt zich grotendeels in taxi's af, maar we krijgen ook mooie beelden uit de diverse steden te zien.
De cast bestond uit bekenden en minder bekenden, maar ze deden het allemaal wel overtuigend.
Niet echt een meesterwerk, maar slecht evenmin.

avatar van mcdaktari

Ja na de film weer eens opnieuw gekeken te hebben vond ik al de 5 korte verhalen even goed. Vooral in Rome met Roberto Benigni vind ik wel grappig. Maar het filmpje in New York is ook goed. Ach het is gewoon een hele beste film met een prettige soundtrack, dat steeds terugkomend nummer. Klinkt wel lekker.

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
Een gezellige film met als rode draad een taxi-chauffeur en één of meer passagiers. Het is gelukkig niet de toeristische film om verschillende steden in beeld te brengen, maar wel een film die over mensen gaat. Verschillende korte gebeurtenissen. Niet groots, maar wel boeiend in hun kleinheid. Dergelijke films zullen altijd bestaan uit een favoriet deel en een minder deel. Je zit immers met verschillende verhalen en verschillende acteurs, waarvan het één je beter zal liggen dan het ander. Maar de lengte van de scènes zijn goed genoeg om de aandacht bij te houden. En vooral de soundtrack zorgt voor een mooie lijm tussen alles en geeft alles een passende nachtelijke sfeer.

Vijf taxi verhaaltjes in vijf verschillende taxi's, 's nachts en in vijf verschillende plaatsen in de VS en West-Europa. Het zijn amusante verhaaltjes, leuk geacteerd en in de typische Jarmusch stijl.
Geen bijzondere hoogvlieger deze film, maar hij kijkt gewoon lekker weg en blijft van begin tot eind boeiend. De volgorde van de verhaaltjes is ook goed gekozen.

avatar van JoeCabot
Verbroederen in de taxi

Naast 5 verschillende steden krijg je ook 4 verschillende talen voor de kiezen. Kudos dus voor Jarmusch om hier een aardig samenhangend geheel van te maken.

De verhaallijnen zijn trouwens geen moment met elkaar verweven, maar gelukkig voelt Night On Earth dus niet aan als een rist losstaande kortfilms. Rode draden zijn er dan ook bij de vleet: de nacht, de stad, de taxi, maar vooral de ontmoeting met de ander, de tegenpool. En de band die daardoor gesmeed wordt. Best aandoenlijk allemaal, maar bij momenten nogal geforceerd waardoor er toch een zweem van Kumbaya over de film hangt.

Verder was Benigni minder irritant dan verwacht. Hij mag dan wel een wandelend Italiaans cliché zijn, z'n relaas met pompoenen en schapen maakte veel goed.

Fijn filmpje dus. 3*

avatar van Spetie
Spetie (moderator)
geplaatst: bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Erg mooie film hoor, die erg samenhangend aanvoelt, ondanks dat het afzonderlijke verhaaltjes in vijf verschillende plekken op de wereld zijn. Tegenpolen ontmoeten elkaar en blijken soms toch meer met elkaar gemeen te hebben, dan zij en wij denken. Daarnaast weet Jarmusch als geen ander hoe je ergens sfeer in moet krijgen.

Los Angeles begint gelijk sterk. Rowlands is altijd goed, maar vooral Ryder valt hier in positieve zin op. Leuke dialogen en een goed verhaaltje. Erg aangenaam.

New York is wat drukker, maar bevat ook wat meer humor. Het omwisselen was een erg leuke vondst. Daarnaast zit er wat meer humor in.

Parijs was ook wel aardig, maar zeker niet het beste stukje. Het begin is erg grappig, maar het acteerwerk van de chauffeur is een tikkeltje ondermaats. Desondanks verveelt dit stukje overigens geen seconde.

Rome vond ik het minste verhaal. Benigni is hier zeer nadrukkelijk aanwezig, doet het overigens niet verkeerd, maar het verhaaltje vond ik wat minder. Ook net wat minder sfeer hier dan in de andere deeltjes. Maar dan nog is het bovengemiddeld goed.

Helsinki is dan wel een geweldige afsluiter en vond ik het beste van de vijf delen. De stad, de sneeuw en het verhaal is bijzonder somber, maar wel erg boeiend. Ik zat net zo adembenemend te luisteren als de dronken passagiers. Prachtig moment, toen ze aan het einde zaten te huilen om het verhaal.

Ja erg leuk dit. Ik denk dat ik dit stiekem de beste Jarmusch tot nu toe vind. Mooi, hoe hij keer op keer zijn eigen stempel op een film kan drukken.

avatar van thegoodfella
LA: 3
NY: 4,5
Parijs: 3
Rome: 2,5
Helsinki: 3,5

Vijf losse verhalen en toch op de een of andere manier 1 geheel. Prachtig hoe de stad en de afkomst van de personen bijdraagt aan het gevoel en de temperamenten van de personen. Daarnaast zag ik na het zien van deze film ineens allemaal taxi's buiten rijden afgerond toch nog een dikke 3.5*

avatar van HarmJanStegenga
geplaatst: bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Wat mij betreft Jarmusch zijn beste prent, deze 'Night on Earth'. Ik kan de films van deze beste man over het algemeen erg waarderen, maar dit is wel een pareltje hoor. Genieten geblazen, tijdens elk verhaal.

De sfeer in L.A. - ik kan het 100.000 keer zeggen, maar die doet het altijd goed. En Jarmusch legt het fantastisch vast. De route van de taxi voelt perfect. Ryder en Rowlands, heerlijk.. een verhaaltje dat steeds sterker wordt. Klasse dialoog, acteerwerk van een hoge plank en een goede mix tussen drama en humor. Dat is vooral wat deze prent zo uitstekend maakt. New York, Parijs; erg goed. Rome, echt heerlijk en dat had ik met Benigni in 1e instantie niet verwacht, maar ik heb me kapot gelachen.

Helsinki vat de mix tussen drama en humor goed samen. Echt waar, die Finse figuren zijn werkelijk fantastisch. Een traan en een lach. Deze prent voelt ondanks de vijf verhalen, als één geheel. Geweldig.

avatar van wibro
Vijf steden, vijf taxichauffeurs, één nacht. Het hadden voor mij vier steden en vier taxichauffeurs mogen zijn. Rome hadden ze voor mij gewoon weg mogen laten. Niet dat ik iets tegen Rome heb - ik ben er zelf geweest - maar wel tegen Roberto Benigni, een vreselijke acteur die denkt dat hij heel bijzonder is. Wat een druktemaker. Geen een keer om hem kunnen lachen. Met de overige vier filmpjes is daarentegen niets mis. Mooie verhalen en vooral om niet te vergeten de schitterende beelden van vooral L.A., New York en Helsinki bij nacht. Ook de zeer mooie soundtrack mag zeker niet onvermeld blijven.

avatar van Mescaline
Eind 2008 voor het laatst gezien en dus werd het hoog tijd voor een herziening! Gelukkig blijft de film ook bij de 2de kijkbeurt erg vermakelijk.
De verhalen staan op zich maar maken tegelijkertijd een mooi geheel. Comedy en drama elementen worden goed met elkaar afgewisseld en daardoor is het een film geworden die aan de ene kant indrukwekkend en menselijk is maar aan de andere kant ook fijne humor heeft.

Laten we vooral ook niet vergeten dat de mooie nachtbeelden van de steden erg veel sfeer brengen en de muziek daarbij niet alleen past maar de beelden ook een extra rustgevend gevoel geven.
Vooral verhaal 1, 2 & 5 zijn erg goed maar ook 3 & 4 zijn passend in dit geheel.

In 2008 gaf ik 4 sterren, en daar ben ik het nog steeds mee eens.