More Than Honey (2012)

Zwitserland / Duitsland / Oostenrijk
Documentaire

geregisseerd door Markus Imhoof
met Fred Jaggi, John Miller en Liane Singer

Sinds drie jaar sterven over de gehele wereld massaal bijen. De oorzaak is nog steeds een raadsel, maar nu weet men het zeker: het gaat om meer dan een paar dode insecten en honing. De relatie tussen de mens en de bijen vertelt veel over onszelf, de natuur en onze toekomst. Ze laten ons zien dat stabiliteit net zo ongezond kan zijn als ongelimiteerde groei, dat het de crises en rampen zijn die de evolutie vooruit drijft en dat de redding vaak uit een onverwachte richting komt.

Vanaf 18 april 2013 in de bioscoop (Imagine)

avatar van Verhoeven
Verontrustende en bewustmakende documentaire! Goed dat zoiets wordt uitgebracht in Nederland.

Kan als 'apocalyptische' double bill met La Cinquième Saison (Peter Brosens en Jessica Hope Woodworth) of The Happening (M. Night Shyamalan) gezien worden.

avatar van Redlop
Erg sterk en alarmerend.

De miljoenenjaar oude relatie tussen de bij en zijn omgeving en de rampzalige gevolgen als de mens zich daarmee gaat bemoeien.
De idioot Mao Tse-tung bijvoorbeeld, die de mussen en onbedoeld andere vogels liet uitroeien waardoor er een insectenplaag ontstond. Om deze plaag uit te roeien werd China bezaaid met pesticiden waardoor de bij uitstierf in China.

"Als de bijen sterven, heeft de mens nog 4 jaar te gaan." - Albert Einstein

avatar van sveneras
Nooit verwacht dat deze documentaire zo mooi en onderhoudend zou zijn, al maakte de trailer me wel nieuwsgierig. Beeldend is het allereerst prachtig gemaakt, de camera zit binnenin de honingraten, zelfs de larven worden gefilmd en de bijen tijdens de vlucht door een helikoptertje (3 namen in de credits). Daarbij is het verhaal uiterst interessant, zo heb ik geleerd dat bijen communiceren door rondjes te lopen en op een dergelijke manier kunnen ze doorgeven op welke plaats veel bloemen of een veilige schuilplaats ligt. De film is zeer gebalanceerd al kon het stuk voor Australie wel wat korter.

Net een 4*, erg mooi

avatar van Zinema
Zinema (crew)
Besodemieterde bijen.

Al veel te lang (zo'n vijftien jaar) doet zich een verschrikkelijk fenomeen voor in de natuur. Om precies te zijn: bijen lijken op te lossen in de lucht. Niemand weet hoe het kan en waarom het gebeurt. Verschrikkelijk is misschien wel een understatement, want na de bijen volgen uiteindelijk ook de mensen. Tot zover de circle of life. Deze documentaire tracht antwoorden te vinden en waarschuwt ons tegelijkertijd flink. Zonder opgeheven vingertje gelukkig, maar vooral door middel van feiten. Enge feiten welteverstaan. Want het duurt niet lang eer je als kijker deze waarheden bij elkaar optelt om tot een schrikwekkende slotsom te komen.

Zo wordt het al snel duidelijk dat het überhaupt een klein wonder is dat niet alle bijen het loodje leggen of zich massaal tegen de mensheid keren. Iets wat trouwens ook nog eens handig valt te combineren. Je hebt niet voor niets een angel. Een beetje bij zou het wel weten. En hij zou gelijk hebben. Maar een beetje bij bestaat niet meer. Misschien nog een restje. Want door inteelt, antibiotica en continue mishandeling, uiteraard alles ter verrijking van de mens, is de bij slechts een schim van wat hij was. In de war en moegestreden. Kotsmisselijk van het feit dat ze per post worden verstuurd naar imkers die allang het vak niet meer verstaan en enkel nog geld zien. Imkers die de bij besodemieteren.

Het zijn keiharde conclusies die je kunt trekken uit dit misselijkmakende relaas wat helaas meer vragen oproept dan beantwoordt. Al is het alles omvattende antwoord heel simpel: stoppen met die handel. Graag weer echte honing. Redden wat er te redden valt zullen we maar zeggen. Ook insecten verdienen een fatsoenlijk bestaan. We buiten de beestjes uit ten faveure van onszelf en staan gek te kijken dat de natuur sterft waar we bijstaan. De bijen zijn dood, hoe kan dat nou? Dit door prachtige plaatjes omgeven en van coole close-ups voorziene document zou verplicht voer voor pubers moeten zijn. Veel volwassenen hebben het namelijk niet begrepen.

Oh ja, Albert Einstein zei ooit: 'Als de bij uitsterft, dan zal de mensheid vier jaar later volgen.' De man scheen uitstekend te kunnen rekenen. Beter nog dan menige honingmiljonair of hoe je heden ten dage het met bestrijdingsmiddelen en antibiotica werkende imkertuig dan ook moet betitelen. De ouderwetse kereltjes met sigaar en liefde voor het diertje daargelaten. De ietwat rommelig gebrachte boodschap is zonneklaar. Misschien is de basisschool zelfs te laat. We kunnen het op zijn minst proberen. We moeten. Opdat de hier geportretteerde helden die - nota bene op een onbewoond eiland - de bijen proberen te redden niet alleen staan. Laten we in de bewoonde wereld ook ons best doen.

Zeer goed.

Met dank aan Filmfreak voor het recensie-exemplaar.

avatar van morpheus2000
Prachtige documentaire met mooie beelden van het leven van een bij. En dan tegenovergesteld aan de mooie beelden het verontrustend verhaal dat zelfs in de imkerwereld het grote geld is binnengeslopen. Een rondtrekkende imker die met 2 grote vrachtwagens vol met bijenkasten de VS rondtrekt. En terwijl zijn bijen op de amandelbomen hun werk doen zit de amandelboer zijn bomen vol te spuiten met viezigheid. En dat hij dan tijdens een verplaatsing een aanzienlijk deel van zijn bijenvolken verloren ziet gaan, is part of the deal....
Dan vond ik het verhaal van de imker hoog in de bergen van Zwitserland aangrijpender. Een man die echt begaan is/was met zijn bijen.

Goeie documentaire over bijen, zoals de titel wellicht al doet vermoeden. Een fascinerend beestje waarbij de inmenging van de mens zeker net zo interessant is (zo worden er bijvoorbeeld bijen per post verstuurd). Mooie beelden waaronder natuurlijk ook aardig wat flinke close-ups van het beestje zelf.

Fraaie documentaire over bijen en hoe ze door de mensen gebruikt en misbruikt worden (zeker door die kapitalistische Amerikaan die alleen maar $$-tekens zag en eigenlijk weinig gaf om het welzijn van de bijen).

De documentaire was zeker interessant m.b.t. de toekomst van de bijen omdat ze nu massaal aan het sterven zijn. De close-ups van de bijen zagen er overigens fraai uit. Bij een enkele scene waarbij de bijen opgesloten, vergast en daarna verbrand werden moest ik even denken aan Auschwitz. De reden dat dit werd gedaan (door een oude Zwitserse man) was omdat ze niet meer geschikt waren en dus overbodig waren. Zo dacht Hitler destijds ook over de Joden. Ook was de scene waarbij twee oudere Zwitserse vrouwen bijenkoningin deden kweken en daarna gewoon per post deden opsturen wel interessant. Bij die scene moest ik overigens ook wel een beetje denken aan Auschwitz en dan specifiek aan Josef Mengele die deed experimenteren met Joden.

Al met al was dit zeker een interessante documentaire om eens gezien te hebben en mochten de bijen echt uitsterven dan heeft de mens ook een probleem want die zal dan waarschijnlijk ook uitsterven. Of men moet net zoals in China doen (wat een idioot was die Mao Zedong eigenlijk door o.a. het uitroeien van de mussen omdat die het graan deden stelen van zijn volk) en de bloemen/bomen laten bevruchten door chinezen. Bij die scene moest ik wel even lachen en ook de conclusie daarbij

Deze documentaire heb ik overigens gezien op Film1

avatar van david bohm
Fraaie documentaire zonder opgeheven vingertje maar door het slechts registreren van de gang van zaken met name in de VS en China toch een regelrechte aanklacht tegen het massa-consumentisme.
Interessante kost en de beelden zijn mooi.

avatar van K. V.
'k vond het een interessante documentaire. Mooi vormgegeven en het onderwerp was ook wel de moeite waard om eens gezien te hebben.
De speelduur was goed, niet te lang en niet te kort.

avatar van hijman1946
Deze ga ik beslist bekijken,ben zeer begaan met de natuur,er is van mij ook een film gemaakt over biologish tuinieren ,op 24 april 2004 onder de titel van'"Heyman van de Handel" uitgezonden door TV Rijnmond ,de film heeft de tweede prijs gewonnen op het Maassluis Filmfestival,zet vanavond mijn waardering er bij na het kijken

Leuke documentaire. Het eerste deel frist ons geheugen op hoe het ook alweer zat met de bloemetjes en de bijtjes en het tweede deel zoomt in op de bijzondere relatie tussen bij en mens waarin we het met onze massa-industrie hebben verzuurd voor de bijen (en daarmee ook onze eigen toekomst op het spel zetten).

En anders dan in de EO-documentaires wordt de kern van alles, genetica en evolutie, niet geheel weggelaten, al had men daar - dus zeg maar over de bloemetjes en bijtjes m.b.t. de bijen zelf - nog wel wat meer boeiende zaken over kunnen vertellen. Zo is de reden dat de vrouwtjesbijen werken om meer zusters te krijgen in plaats van eigen nakomelingen te produceren dat zij genetisch meer gemeen hebben met hun zussen dan met hun dochters (zodat 'the selfish gene' haar aanzet tot zorg voor het broedsel van haar moeder de koningin). En omdat zij genetisch weinig gemeen hebben met de mannetjes, zorgen zij veel beter voor de vrouwtjeslarven zodat er altijd meer vrouwtjes dan mannetjes zijn en de groep dus hecht blijft.

avatar van narva77
De filosoof schreef:
En anders dan in de EO-documentaires wordt de kern van alles, genetica en evolutie, niet geheel weggelaten.
Het is nu heel verleidelijk om een grapje te maken over de EO en het begrip "Evolutie".
Maar ik doe het niet.

Dit is nou typisch zo'n documentaire waarbij je hoopt dat je beeldscherm niet ineens openbarst en er allerlei enge beestjes uit vliegen. Indrukwekkend gemaakt!

Ik heb het altijd behoorlijk bizar gevonden dat nota bene de EO zo veel natuurdocu's uitzendt terwijl juist de natuur keer op keer het ongelijk van de EO aantoont. Maar de EO hanteert uiteraard nog de 18de eeuwse opvatting dat de natuur juist een bewijs is voor het bestaan van God: "Al deze prachtige natuurfilms brengen de wonderen van de schepping op een fascinerende wijze in beeld."(http://shop.eo.nl/natuurfilms/). Ik vraag me ook wel eens af of de meeste natuurdocu's zo weinig uitleg geven en het liefst alleen maar beelden laten zien om zo geen partij te hoeven kiezen in het 'debat'...

Hoe dan ook, de natuur is fascinerend en niet alleen de olifanten en leeuwen: eigenlijk wordt het fascinerender naarmate de beestjes kleiner worden omdat de natuur dan steeds vreemder voor ons wordt: helemaal fascinerend zijn bacteriën en virussen, maar ook insecten zijn wonderlijke beestjes. Ze zouden bv. ook eens een lange docu moeten maken over mieren. Wij denken wel dat wij de heersers op Aarde zijn, maar er zijn veel meer mieren dan mensen (ik geloof dat het totale gewicht van alle mieren zelfs groter is dan het totale gewicht van alle mensen, hetgeen overigens ook voor bacteriën en virussen geldt: uiteindelijk zijn de virussen de ware heersers op Aarde). En doordat mieren evolutionair zo succesvol zijn, hebben ze ook weer last van de typische schaduwzijden van succes zoals akelige parasieten die op je succes willen meeliften (waarvan wij weer wat van kunnen leren, zoals ook van hun antibiotica c.q. waarlijk groen tuinieren en vee houden).

Goede docu.

Al is het wel weer zo'n onderwerp ... een aantal jaar geleden een hoop doemverhalen over het verdwijnen van de bij (en daaropvolgend) de mens, vijf jaar later hoor je er nog betrekkelijk weinig over. Een mens zou van minder apathisch reageren bij het volgende doemverhaaltje.

Gelukkig geen al te moralistisch verhaal hier, wel een redelijk brede docu die allerlei inmenging van de mens in het leven van de bij laat zien. Van de kapitalistische Amerikaan, tot de vernietigende Chinees, tot de oude Alpenkneuters die alles nog volgens de oude manier doen. Moet zeggen dat ik bij geen enkel fragment een geweldig fijn gevoel kreeg.

Zowel informatief als illustratief, af en toe best mooi gefilmd en niet te overdreven apocalyptisch. Anderzijds had een klein beetje tegengeluid het allemaal nog net iets beter kunnen maken. Maar best een fijne docu die een mooie balans tussen boodschap en feiten weet te vinden.