Vitus (2006)

Zwitserland
Drama / Muziek

geregisseerd door Fredi M. Murer
met Teo Gheorghiu, Bruno Ganz en Julika Jenkins

De hoogbegaafde jongen Vitus, heeft twee ouders die zijn hele leven al bepaald hebben. Ze koesteren grote ambities en willen dat hij een beroemde pianist gaat worden. Op een dag is Vitus zijn bemoeizuchtige ouders en de hoge verwachtingen die zij van hem hebben goed zat. Hij besluit op pad te gaan om zijn eigen leven te leiden.

avatar van Mc
Mc
De trailer ziet er prima uit. Het verhaaltje is misschien niet bijster origineel, maar met een beetje hulp van Bruno Ganz moet er toch heel wat van te maken zijn volgens mij. Ben benieuwd

avatar van edejong
Gisteravond gekeken, prima verhaal. Origineler en vlotter dan in eerste instantie verwacht. Het pianospel van de hoofdrolspeler is daarbij ook nog eens fantastisch. En niet eens gespeeld, allemaal écht! Laatste stuk in de concertzaal gaf kippenvel, schitterend!

ps: Wat is zwitsers toch een bijzonder grappige taal!

avatar van Dardan
Van begin tot einde een erg sterke film eigenlijk, waar ik een flauwe familiefilm verwachtte bleek dit toch een van de betere niet-Amerikaanse films te zijn die ik ken. Eerst en vooral wordt de rol van Vitus erg sterk gespeeld, toen die prachtige pianostukken erbij kwamen kon het niet meer stuk voor me. Bruno Ganz (die ook Hitler speelt in "Der Untergang") acteert ook op een erg sterk niveau, de relatie grootvader-kleinzoon wist me door die 2 toch erg te raken bij momenten.

De muziek Prachtig, voor mij duidelijk een meerwaarde naast de sterke acteerprestaties en het sterke verhaal.

avatar van vph1272qm
heel erg fijne film, heb genoten.

avatar van breedbeeld
Man, wat heb ik genoten.
Van begin tot eind.
Ganz is top , en iedereen verder meer dan gemiddeld.
Fantastische casting regie en filming.
Heerlijk verhaal ( moest direct denken aan het boek Mannekino van Sybren Polet, vette aanradr als je deze film leuk vindt ).
Super feel goed movie maar dan zonder de obligate Hollywood score maar met echte en vaak echt door de hoofdrolspeler uitgevoerde muziek. En vind maar eens zo'n talent dat meestentijds ook nog behoorlijk acteert.
En het Zwitsrers? accent kon mij ook bekoren.
En net dat ik dacht wat een heerlijke film daaroverheen nog de twee eindscenes met een mooie apotheose.
Weet niet of ik nu al moet stemmen want ik ben sterk ontroert door deze film.
What the heck 4 voor de film en een halfje extra ( komt ie wel in mijn top 3 van films waar ik op gestemd heb door ) omdat ik zo geweldig heb genoten.

avatar van eppo349
Prima film, boeiend gegeven en goed gespeelt (het acteren, maar ook de muziek).

avatar van wendyvortex
Heerlijk! Een prachtige en onvervalste feel-good-movie door groots Zwitsers(!)
regie-talent Fredi M. Murer.
Ooit doorgebroken met het rurale en zinderende Höhenfeuer.
Paar jaar geleden maakte hij het ook al zo geweldige Vollmond.
Een film met nog geen 100 stemmen op de IMDB (en op MovieMeter al helemaal niet te vinden).
Een bizarre, vreemde, maar intense film.
Deze Vitus kan je echter met de hele familie bekijken en da's dan inclusief de kids.
Grappig, ontroerend, schitterend geacteerd en schitterende klassieke pianomuziek (en echt gespeeld door de 12-jarige hoofdpersoon die dan schijnbaar ook in real life een wonderkind is?).
Bruno Ganz als de aardige begrijpende opa.
En als Bruno Ganz meedoet weet je over het algemeen dat je goed zit.
't is allemaal wat minder sprookjesachtig dan Amelie, maar je krijgt er eenzelfde soort gevoel bij.
Een lach en een traan, maar zonder dat het sentimenteel of te zoet wordt.
Mooie en lieve film.

avatar van blitzz
Schitterende film. Heerlijk en sterk verhaal.
Een vertederende vertolking van de zesjarige Vitus door Fabrizio Borsani. Een warme band tussen Vitus en zijn excentrieke grootvader. Heel mooi dat het wonderkind door een echt wonderkind werd vertolkt. Prachtig pianospel en Teo Gheorghiu blijkt daarnaast ook nog te kunnen acteren.

Het verwondert me dat op deze film zo weinig gestemd is. Het heeft in Rome, Los Angeles en Chicago de publieksprijs gekregen. Maar hier dus weinig publiek voor dit juweeltje.