• 8.348.252 stemmen

Fiddler on the Roof (1971)

Muziek / Drama | 181 minuten

Genre: Muziek / Drama

Geregisseerd door: Norman Jewison

Met onder meer: Norma Crane en Leonard Frey

Plot Fiddler on the Roof

"To Life!"

Tevye is een arme Russiche melkboer die met liefde, trots en geloof de woelige tijden aan het einde van de 19e eeuw probeert te overleven. Hij woont in Anatevka, een dorp in harmonie met vele tradities die ervoor zorgen dat het leven gebalanceerder is dan een violist op een puntdak. Hij heeft 5 dochters en een koppelaarster heeft nog geen bruidegom voor hen gevonden.

imageimageimageimageimageimageimage

avatar van Flavio

Flavio (moderator films)

Fiddler on the Roof is typisch zo'n film waarvan de titel bekender is dan de film zelf- ik had eigenlijk geen idee wat me te wachten stond, maar de films die ik eerder van Jewison gezien heb waren wel het bekijken waard en dat geldt gelukkig ook voor deze prent.

Het blijkt dus een musical te zijn, met een aantal bekende liedjes en verder een hoop elementen die je wel als romantisch-Joods (ashkenazi) zou kunnen betitelen. Topol, een acteur die kennelijk alleen onder zijn achternaam bekend is, raakt precies de juiste snaar als Tevye, die lijdzaam toeziet hoe de ene na de andere dochter zich afkeert van de veelbezongen tradities.

De film ziet er tot in de puntjes verzorgd uit en de humor was soms nog wel aardig, zoals het gebekvecht met de onfortuinlijke slager. Sommige scenes zijn grimmig maar zijn afgelopen voordat het echt uit de hand loopt. Sommige zaken worden misschien ook wat te licht aangeroerd om recht te doen aan de werkelijke gebeurtenissen, zoals de pogroms en de aankomende revolutie, maar dan krijg je ook meteen een ander soort film. De film duurt met drie uur wel vrij lang.

avatar van 93.9

93.9

Nu de musical weer gaat lopen hier in mijn stad, dacht ik laat die film versie eens kijken. In 2 delen gekeken.

Lieve film met heerlijke nostalgische beelden. Musical gaat helaas gebukt onder het tekort aan goede liedjes.

If i were a richman is nu een ontzettend onuitstaanbare clichèplaat. Verder kan ik niets noemenswaardig verzinnen uit die 3 uur muziekjes.

avatar van Movsin

Movsin

Prachtige musical, origineel, met sociaal-politieke achtergrond maar vooaral met een echte lach, een echte traan en bovenal een waanzinnig weergaloze Topol. De manier waarop hij tegen zich zelve spreekt, tegen zijn dieren en tegen God is uniek en zijn uitvoering van "If I were a rich man" is effenaf prachtig.

avatar van Baboesjka

Baboesjka

Leuker dan ik dacht! Ik houd niet altijd van musicals en ik ben er niet altijd voor in de stemming, maar deze vind ik erg mooi en het kostte mij geen moeite om erin te komen. Hij voelde toegankelijk, ik vind de liedjes fijn en ik vind Topol een innemend en charismatisch personage. Zijn stem vind ik ook fijn. Hij neemt je nog meer mee in het verhaal. Erg goed gespeeld door de gehele cast en een sterke setting. Een 8. 4*

avatar van JoeCabot

JoeCabot

Ach, ik had wel kunnen weten dat dit niets voor mij zou zijn. Maar goed, het is een classic dus heb ik 'm toch maar eens meegepikt toen hij onlangs op tv kwam.

Laat ik beginnen met het goede nieuws: het kon saaier. Zeker gedurende de eerste twee uur is de toon vrij luchtig. Echt boeiend wordt het echter nooit... Oké, ik geef toe dat sommige liedjes best catchy klinken. En af en toe moest ik ook wel even gniffelen omdat de film zó onbeschaamd met clichés strooit. Voor de rest vallen er weinig lichtpuntjes te bespeuren.

Overall een ellendig, oubollig stuk cinema. 2*

avatar van Traiannnn

Traiannnn

Prachtige film. Gek dat er zo weinig berichten en stemmen zijn eigenlijk.

Mooie film over hoe de bewaarde tradities van oud overgaan in een nieuwe wereld van liefde. Op het eerste gezicht lijkt het allemaal zo mooi, maar wat me later is opgevallen is dat telkens wanneer de traditie wordt gebroken er toch iets ergs gebeurd, wat uit een ander perspectief misschien toch als een straf van God gezien kan worden voor het breken van de traditie (de bruiloft van de eerste dochter wordt onderbroken door een pogrom, de tweede dochter vertrekt naar Siberië en de derde dochter gaat uiteindelijk naar Polen, waarvan we weten wat voor gruwelijkheden daar gebeuren in de jaren 40 van de 20e eeuw. Des te erger de traditie is gebroken des te erger blijken de gevolgen ook te zijn (voornamelijk uit het joodse perspectief natuurlijk).

De liedjes zijn erg mooi (vooral "Sunrise, Sunset", "Sabbath Prayer", met prachtig camerawerk, en "Chava Sequence". "If I Were A Rich Man" is erg leuk (Topol is geweldig in deze film) en het hoofdlied "Tradition" is super.

Een van de mooiste films die ik heb gezien. 5/5

avatar van Fisico

Fisico (moderator films)

Als ik de recensies hier eens lees ben ik dus niet de enige. Fiddler on the roof is een naam als een klok, maar is voor velen blijkbaar gekend als titel, maar niet als inhoud. Ik wist me dus niet goed waaraan te verwachten. Nuja, de bekendheid van de film of vooral de titel zal ook wel te maken hebben met het toneelstuk dat in vele landen destijds werd opgevoerd.

Ook inhoudelijk best een interessante film in de sfeer van de pogroms. Al ligt de klemtoon van de film toch bij de Joodse tradities rond het huwelijk en de uithuwelijking. Topol, kostwinner van een gezin van vijf dochters heeft het niet makkelijk om zijn kinderen “in het gareel“ te houden. Ze zijn vrijgevochten, eigenwijs en komen op voor hun mening. Toch waarden die vandaag de dag geen uitzondering zijn, maar die voor die periode én de cultuur waarmee we te maken hebben in de film toch erg opmerkelijk zijn.

Wat opvalt is de haast grenzeloze liefde van Tevye voor zijn kinderen. Zijn leven leidend volgens de joodse traditie is het voor hem niet makkelijk de “moderne” opvattingen en veranderingen te omarmen. Tevye is een indrukwekkend personage. Robuust en met zware stem, maar heeft een peperkoeken hart. Het maakt hem een sympathiek personage.

Verder een aantal fijne catchy nummers zoals If I were a rich man er wel uitspringt voor me. Ook het enige dat ik echt kende van vooraf, maar niet wist dat het hier ging in komen. Prima vermaakt met deze musical die naast de muziek vooral ook inhoudelijk wat te bieden heeft.

Tarkus

Het verhaal is niet echt mijn ding, maar het is wel een mooie film met een prima cast.

Ook en vooral de muziek is prachtig, alleen al daarom zou je de film moeten bekijken.

Toch vind ik de prent iets te lang, 3 uur is een lange zit!!

Maar toch blij dat ik deze klassieker eens bekeken heb.