Fiddler on the Roof (1971)

Muziek / Drama

geregisseerd door Norman Jewison
met Topol, Norma Crane en Leonard Frey

Tevye is een arme Russiche melkboer die met liefde, trots en geloof de woelige tijden aan het einde van de 19e eeuw probeert te overleven. Hij woont in Anatevka, een dorp in harmonie met vele tradities die ervoor zorgen dat het leven gebalanceerder is dan een violist op een puntdak. Hij heeft 5 dochters en een koppelaarster heeft nog geen bruidegom voor hen gevonden.

avatar van Flavio
Flavio (moderator)
Fiddler on a Roof is typisch zo'n film waarvan de titel bekender is dan de film zelf- ik had eigenlijk geen idee wat me te wachten stond, maar de films die ik eerder van Jewison gezien heb waren wel het bekijken waard en dat geldt gelukkig ook voor deze prent.

Het blijkt dus een musical te zijn, met een aantal bekende liedjes en verder een hoop elementen die je wel als romantisch-Joods (ashkenazi) zou kunnen betitelen. Topol, een acteur die kennelijk alleen onder zijn achternaam bekend is, raakt precies de juiste snaar als Tevye, die lijdzaam toeziet hoe de ene na de andere dochter zich afkeert van de veelbezongen tradities.

De film ziet er tot in de puntjes verzorgd uit en de humor was soms nog wel aardig, zoals het gebekvecht met de onfortuinlijke slager. Sommige scenes zijn grimmig maar zijn afgelopen voordat het echt uit de hand loopt. Sommige zaken worden misschien ook wat te licht aangeroerd om recht te doen aan de werkelijke gebeurtenissen, zoals de pogroms en de aankomende revolutie, maar dan krijg je ook meteen een ander soort film. De film duurt met drie uur wel vrij lang.

avatar van 93.9
Nu de musical weer gaat lopen hier in mijn stad, dacht ik laat die film versie eens kijken. In 2 delen gekeken.
Lieve film met heerlijke nostalgische beelden. Musical gaat helaas gebukt onder het tekort aan goede liedjes.
If i were a richman is nu een ontzettend onuitstaanbare clichèplaat. Verder kan ik niets noemenswaardig verzinnen uit die 3 uur muziekjes.

Prachtige musical, origineel, met sociaal-politieke achtergrond maar vooaral met een echte lach, een echte traan en bovenal een waanzinnig weergaloze Topol. De manier waarop hij tegen zich zelve spreekt, tegen zijn dieren en tegen God is uniek en zijn uitvoering van "If I were a rich man" is effenaf prachtig.

avatar van Baboesjka
Leuker dan ik dacht! Ik houd niet altijd van musicals en ik ben er niet altijd voor in de stemming, maar deze vind ik erg mooi en het kostte mij geen moeite om erin te komen. Hij voelde toegankelijk, ik vind de liedjes fijn en ik vind Topol een innemend en charismatisch personage. Zijn stem vind ik ook fijn. Hij neemt je nog meer mee in het verhaal. Erg goed gespeeld door de gehele cast en een sterke setting. Een 8. 4*