October Sky (1999)

geregisseerd door Joe Johnston
met Jake Gyllenhaal, Chris Cooper en Laura Dern

Homer Hickam groeit op in de jaren '50 in het mijnwerkersdorp Coalwood. Hij heeft maar één toekomst in zicht: werken in de plaatselijke kolenmijn, net als zijn vader. Wanneer in oktober 1957 de eerste satelliet Sputnik de lucht in wordt geschoten verandert echter alles. Homer raakt geïnspireerd om te leren hoe je raketten bouwt, ondanks dat het grootste deel van het dorp het maar flauwekul vindt. Er is echter één lerares die Homer en zijn vrienden steunt. Deze wijst hen op een nationale wetenschapswedstrijd waar ze aan mee kunnen doen.

avatar van Leo1954
Veel Amerikaanser wordt het niet, maar ik heb de film toch met plezier bekeken. Goede cast, die ook alle lekker op dreef waren. Goed gefilmd, gewoon goed in elkaar gezet zoals ze dat in Hollywood kunnen. En het verhaal, ach ja ga je droom achterna en met veel doorzettingsvermogen etc. etc. Of dat nu over raketten gaat of iets anders, het is al vaker vertoond. De vriendschap tussen de jongens kwam op mij nog echt en warm over, de rest toch teveel over the top om me echt te raken.

avatar van rep_robert
Op aanraden van Nicolage Rico gekeken en hij beviel prima. Een leuke, jonge cast dat flink wat nostalgie teweeg brengt. Een leuk onderwerp en zo'n dorpje in de jaren 50 doet het altijd goed bij mij. Verder wordt het allemaal nergens echt bijzonder en blijft vooral het raketbouwen een beetje teveel aan de oppervlakte, maar heb me toch prima vermaakt.

avatar van Filmkriebel
Dr Von Braun is a great scientist... but he's not my hero!

Mooie mooie film zeg. Zo ontroerend ook dat ik er natte oogjes aan over hield. De film had ook enkele van mijn favoriete acteurs achter de hand, een fantastische Chris Cooper en de immer verfrissende Laura Dern dus dat kon niet mislopen. Ook Gyllenhaal ontgoochelt niet en schept een enorm sterke vader-zoon relatie. Zoons die hun vaders trots willen maken over hen en vaders die de held zijn van hun zoons... dat beweegt me altijd wel, en hier wordt het prachtig uitgewerkt. Vader is een mijnwerker en wil zijn zoon ook in de mijn zien, omdat het er al generaties lang zo aan toe gaat. Hij begrijpt niet dat een toekomst ook kan gebouwd worden op de passie voor iets, in dit geval raketten bouwen. De vier "Rocket Boys" starten met heel weinig en raken proefondervindelijk heel ver. Ze hebben ook het geluk dat mrs Riley hen steunt en gelooft in hun gedrevenheid en hun talent.

Op het einde komt de feelgood er op alle manieren aan te pas maar het is niet fake en komt er op bijna spontane wijze bij. Er zit een lach bij (die scène waar de boys een treinspoor weghalen ), een traan, enkele wijze bedenkingen, een soms aanstekelijke tederheid, plots een prachtige dialoog die ertussen gegooid wordt, ... voor mij een 5* film.

avatar van MH040
Zoals eerder al gezegd is deze film nogal sentimenteel (zoals het moment waar Homer zijn vader de raket laat lanceren en die zijn hand op zijn schouder legt en dat zijn lerares vanuit het ziekenhuisbed de raket door de lucht ziet schieten), maar ik vond het over het algemeen niet storend worden. Mooie feelgood film met een sterk acterende jonge Jake Gyllenhaal.

avatar van Filmkriebel
Herzien en ach... ik blijf een boontje hebben voor deze film. Ze zouden dit in elke school moeten draaien.

Hele mooie film waar ik met veel plezier naar gekeken heb. Een aanrader voor iedereen wat mij betreft!!!

avatar van aspro
Heb hem weer gezien op 20/09/2013,
en ik heb hem verhoogd naar5*
heb zitten googele om te zien wat er waar is gebeurd in deze film.
en moet zeggen als het over Homer Hickam is het toch heel dicht bij de werkelijkheid.
en de nog vrij jonge Jake Gyllenhaal.
voor mij toch een klein juweeltje.
En de soundtrack met de mooie muziek van eind jaren50 begin60er jaren.

Dit onderhoudende, geloofwaardige, roerende, subtiele en knap gemaakte coming-of-age drama is op ware gebeurtenissen gebaseerd, maar je kunt het ook een familieverhaal in de beste zin van het woord noemen of een jongenssprookje. Het verhaal gaat over vier jongens die geïnspireerd raken door de eerste sputnik onder het motto: als je in je leven wilt slagen gaat dat met uitdagingen en hindernissen gepaard. Belangrijk is een complexe vader-zoon relatie waarbij tegenstrijdige gevoelens hoogtij vieren. De cast speelt sterk en de soundtrack is geweldig.

avatar van knusse stoel
Inderdaad, dit is een prettige film om naar te kijken en misschien voor sommigen onder ons een stimulans om het in de toekomst te maken met het een of ander.
Het is een feelgood movie, een van de soort waar de Amerikanen wel pap van lusten. Afzetten tegen de communisten die helaas voor de Amerikanen, toch maar even als eersten een raket buiten de stratosfeer brachten en dan natuurlijk komt er zo'n jochie die de stippen op de i zet. We hebben ons prima met de film vermaakt ondanks enige vooroordelen van de spelers over het oosten van Europa; Rusland.

avatar van nadrin
Gauke je geeft de film perfect weer

avatar van des1
Leuke film. Voorspelbaar weliswaar. Bijna een promotiefilm om eens iets concreets te gaan studeren in plaats van afgeleverd worden als de zoveelste klepkous die communicatiewetenschappen heeft gestudeerd. Enige minpunt is dat Werner Von Braun wel erg vaak genoemd wordt als Homer's "big hero". Die man kon alleen dankzij de dood van duizenden dwangarbeiders tijdens WW2 zijn raket werk voor de Nazi's doen. Maar goed, dat was eind jaren '50 nog niet aan het daglicht.

avatar van John Milton
Best sentimenteel, voorspelbaar en met de nodige clichés. October Sky mag dan binnen die zogenaamde lijntjes kleuren, maar doet dat wel heel vakkundig, effectief en met mooie kleuren.

Coming of Age is altijd een beetje iffy, maar deze raakte me toch. Het is niet moeilijk om mee te leven met Gyllenhaal en zijn clubje rocket boys, die stug volhouden totdat ze voor elkaar krijgen wat ze willen: hun zelfgemaakte raketten hoog de lucht in. Ik denk dat Gauke hierboven eigenlijk in die zes regels uitstekend de essentie van de film weergeeft, en hoe hij ook op mij overkwam.

7.8/10 -----> 4*

avatar van cantforgetyou
Deze film gekocht op een rommelmarkt voor 1 euro. Eigenlijk om Laura Dern. Ik vind haar altijd zo puur en echt overkomen in films. In deze film speelt ze niet zo'n grote rol, maar is weer heerlijk op dreef. De jongens spelen ook allemaal erg goed, maar de moeder (Natalie Canerday) vond ik eruit springen. Wat een actrice. Het is verder een geinig verhaal, blijkbaar waargebeurd. Nou, zeker leuk om eens te kijken.